Viestin lähetti Tapio Rautalapio
Tosin kyllä tuo lääkintäpuolikin kiinnostaisi ja todellakin, olisi kiva saada joku sotilasarvo, mutta katsotaan mihin kunto riittää...
Viestin lähetti wilco
Kaikkihan saavat jonkin sotilasarvon aina jääkäristä tms lähtien...niin paitsi, jos on palvelusajan ilmatorjunnassa, jota ei edes lueta aselajiksi ollenkaan...
Viestin lähetti Kossu
Ihan tiedoksi. B-palvelusluokka ei ole esteenä johtajakoulutukselle, jos se oli jollekulle epäselvää.
Viestin lähetti Ande
Väitän, että joku huoltokomppanian kokkikokelas, toimistoalikersantti, asentaja-alikersantti tai vaikkapa autokuskialikersantti ei ikipäivänä pärjäisi esim. panssarintorjunnan kk-miehenä tai tiedustelun radistina tai alikersanttina.
Kaikki aselajit ovat toki tärkeitä, mutta olen sitä mieltä, että em. pst kk-miehen tehtävä (vaikkakin ihan tavallinen puolen vuoden jääkäri) vaatii kuitenkin paljon enemmän sisua ja kuntoa, kuin joku soppakeittäjien kessupomon hommat.
Viestin lähetti Kossu
Näkökulmia:
Muuten The Hawks: henkilö ei valitse itselleen palvelusaikaa tai tai palvelustehtävää. Se määrätään hänelle tarpeen ja soveltuvuuden mukaan. Halukkuus tulee viimeisenä. Eikä välttämättä kaikissa tapauksissa se paras järjestys valintakriteereissä.
Viestin lähetti Ande
Ei ole, ei.
Jos B-miehen ainoa tavoite on hankkia aliupseerin tai upseerin koulutus, niin toki vaihtoehtoja löytyy. Onko sitten pelkästään jonkinlainen johtajakoulutus oikea tapa haluta jotain paikkaa, onkin sitten toinen juttu.
Väitän, että joku huoltokomppanian kokkikokelas, toimistoalikersantti, asentaja-alikersantti tai vaikkapa autokuskialikersantti ei ikipäivänä pärjäisi esim. panssarintorjunnan kk-miehenä tai tiedustelun radistina tai alikersanttina.
Kaikki aselajit ovat toki tärkeitä, mutta olen sitä mieltä, että em. pst kk-miehen tehtävä (vaikkakin ihan tavallinen puolen vuoden jääkäri) vaatii kuitenkin paljon enemmän sisua ja kuntoa, kuin joku soppakeittäjien kessupomon hommat.
Viestin lähetti Suomi-Salama
Mistä ihmeestä sen voi varmasti tietää pärjääkö kuka missäkin, jos sitä ei ole kokeiltu? Meistä sotaa kokemattomista kukaan ei voi väittää tietävänsä käyttäytymistään tosipaikassa. Intissä se rohkein suunsoittaja, pelleilijä tai rehentelijä saattaa olla tosipaikassa täysi raukka ja päinvastoin. Käyttäytymistä voi vain olettaa esimerkiksi erilaisten psykologisten testien ja paineensietokyvyn testaamisen (jollaista intissä esim. ns. "turha" odottaminen on) avulla. Täysin turhaa lähteä arvottamaan joitakin tehtäviä toisiin tehtäviin nähden, koska jokaiselle on varmasti perustelunsa ja kokonaisuuden kannalta tärkeä paikkansa.
Viestin lähetti Tapio Rautalapio
Tosin viime aikoina olen kuullut pelkkää positiivista tästä mystisestä varusmiestoimikunnasta:D . Sinne voisi sitten yritellä.
Tosin kyllä tuo lääkintäpuolikin kiinnostaisi ja todellakin, olisi kiva saada joku sotilasarvo, mutta katsotaan mihin kunto riittää...
Nimim. 14.7.2003 PAROLAN PANSSARIPRIKAATI
Kertoo perusarvoista sekä siitä, että on tottunut tekemään päätöksiä ja johtamaan ihmisiä. En pidä RUKia minään ylivertaisena meriittinä, mutta kovasti ihmettelen, etteikö tuolta muka mitään avuja jäisi käteen.
Olen aika samaa mieltä, ja siksi vedinkin rajan tuohon RUKin käymiseen. Aliupseerien tärkein tehtävä armeijassa tuntuu olevan sen seuraavan erän kaitseminen. Kyllähän sieltäkin jotain sitten oppii, jos on itse motivoitunut, ainakin johtamisen pelko häviää.Siirsin toiseen, ja näköjään lähes antiikin Kreikan aikaiseen ketjuun. Varmasti RUK:sta jää jotain käteen, ja suurin osa sinne päätyviä varmasti omaa jonkinlaisia johtamiskykyjä, mutta mun kokemuksella voi myös päätyä alikersanteiksi puolipakotettuja vätyksiä, joilla ei ole mitään kykyä johtaa, ja jotka jostain syystä päätyy aina RUK:iin asti. Suurin osa RUK:ilaisista varmaan ajaa asiansa, sitä en kiistä. Alikersantiksi pääsi suunnilleen jokainen joka ei ollut ampunut kovin montaa skapparia ampumaradalla polveen, RUK:iin ei sentään ihan.
En tiedä miten tänä päivänä menee, mutta meidän aikaan alikersantteja tarvittiin tietty määrä, ja kun nuo määrät ei täyttyneet läheskään jokaisessa saapumiserässä, niin alikersanteiksi pääsi suunnilleen jokainen vapaaehtoinen, joka pystyi suorittamaan peruspalveluksen, eikä ollut ampunut kovin montaa tupalaistaan.
Meillä kiintiö ei täyttynyt vaan jäi kuudesta tulevasta alikersantista vajaaksi, jolloin valittiin pieni ryhmä suorittamaan viimeistä erillistä johtajatestiä, joka meni ihan pelleilyksi kun suurin osa ei edes halunnut aukkiin, ja lopulta kapteeni sai ylipuhuttua nuo kuusi piruparkaa jotka vietti ekstra 6kk. Luojan kiitos ei valinnut mua viimeisiin haastatteluihin, joissa olisin ehkä ollut suostuteltavissa. Kapteenille päin naamaa valehtelu ja siitä kiinni jääminen varmaan auttoi asiaa. Hyvä näin, en olisi ollut hyvä johtaja, vaan ''loppus jo perkele, haistakaa mortit vittu ja putsatkaa mun rynkky'' -johtaja.
Hyvä johtajuus on ehdottomasti arvostettava asia, koska heitä maailma tarvitsee. Toisaalta niin tarvitsee myös alaisia jotka taitaa johtajille vittuilun, ja osaa kyseenalaistaa huonoa johtamista, tai vaikkapa firman surkeasti toteutettavia prosesseja.
Ai että, ei olekkaan inttimuistoja tullut pitkään aikaan veresteltyä. Summa summarum, aika paskaa aikaa josta en koe hyötyneeni elämässä yhtään. Jos joku väittää hyötyneensä, haluaisin kuulla perustelut. Toisaalta väliäkö sillä, pääasia kai on edelleen että pidetään illuusiota jossa Suomi pidetään puolustuskykyisenä.
Ai että, ei olekkaan inttimuistoja tullut pitkään aikaan veresteltyä. Summa summarum, ihan vitun paskaa aikaa josta en koe hyötyneeni elämässä yhtään. Jos joku väittää hyötyneensä, haluaisin kuulla perustelut. Toisaalta väliäkö sillä, pääasia kai on edelleen, että ylläpidetään illuusiota nimeltä Suomen puolustuskyky. Tai no hyvähän meidän puolustuskyky on. Jos hyökkääjinä on Venäjän luonnonvaraiset karhut.