VAR

  • 740
  • 5

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Kuten otsikko kertoo, me jalkapalloa rakastavat ihmiset eivät voi enään juhlia maaleja. Ei yhtäkään ennen VAR-tarkistusta. Tunne futiksesta on TÄYSIN KADONNUT kun pitää odottaa tuomiota. Sitä en ymmärrä, miksi helvetissä pelaajien paitoihin, sukkiin, housuhin, kenkiin jne ei pistetä gps-tunnisteita, ne maksavat pari senttiä kappale ja paitsio tulisi saman tien tiedoksi? Jos pää, niin ei paitsiota? Pitäisikö olla haasto kuten NHL:ssä?

Jokainen meistä tuulettaa maaleja. Nykyään ei voi tuulettaa mitään. Ehdotuksia tai vaikka VAR-mokia?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
VAR:n polttaminen olisi ihan kelpo ehdotus. Mitään järkeähän tässä nykyhinkkaamisessa ei ole.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onhan VAR toki hyvä renki ja huono isäntä, mutta miten gps-teknologia auttaisi? Mistä siru tietää, milloin syöttö lähtee? Edelleen samaa mieltä itseni kanssa siitä, että toleranssin viilaaminen riittäisi. Tarvitaan vain 30 cm viivat. Jos ne menevät päällekkäin, tasapeli eikä paitsiota.

Eniten mua mättää se, että räikeätkin paitsiot jätetään viheltämättä ja tilanteet pelataan loppuun. Näistä tulee jatkuvasti vaparin sijaan kulmapotkuja, mikä on yksinkertaisesti väärin. Worst case scenario on se, että paitsion jälkitilanteessa joku loukkaantuu, kun pelin annetaan jatkua.

Milloin tuota sitten käytettäisiin? Mun ehdotus on se, että joukkueilla olisi yksi haasto per puoliaika tai ottelu. Ei mitään automaattisia tai VAR-tuomareiden aktivoitumisia. Haasto käytössä paitsiomaaleihin tai vihellettyihin rankkareihin, ei siis viheltämättä jätettyihin rankkareihin. Onnistuneella haastolla tili ei tyhjene.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen katsonut jalkapalloa vuosikymmeniä suurella antaumuksella. Se on ollut suosikkilajini 1982 MM-kisoista lähtien ylivoimaisella erolla muihin lajeihin. Kaksi asiaa on muuttanut tämän. Toinen niistä on rahan ja korruption vaikutus jalkapalloon, mutta se ei kuulu tähän ketjuun. Toinen ja henkilökohtaisesti ehkä jopa isompi syy on VAR.

Ketjun aloittajan viestin kolme ensimmäistä lausetta tiivisti ongelman. Jalkapallosta on kadonnut valtava määrä spontaania tunnetta, kun käytännössä yhdestäkään maalista ei voi oikeasti iloita ennen kuin on odoteltu videohuoneen haukansilmien havainnot. Kun tunne katoaa, ollaan menetetty se kaikista tärkein asia. Tämä tunteen menetys on paljon suurempi menetys kuin se, että saadaan suurempi määrä tuomioista niin sanotusti oikein. Jalkapallo on epäonnistunut isoista lajeista räikeimmin videoteknologian käyttöönotossa.

Edellinen kokonainen katsomani jalkapallo-ottelu on vuodelta 2022.
 

redpecka

Jäsen
Onhan jopa maailmanmestaruuksia ratkottu ihmissilmin.

Minua huvittaa nykypallossa kun vähänkin kontroversaali tapahtuma niin puolustaja juoksee hyökkääjän rinnalla yksi tai kaksi kättä pystyssä alasapäin. Jokainen voisi kokeilla paljon menee 100-metrin juoksuun aikaa kädet vapaana, yksi käsi ylhäällä tai molemmat ylhäällä.

Minä en ole kokeillut ajanottomielessä näitä, mutta huippupallossa varmaan testejä ja mittauksia tehdään. Uskon meinigin muuttuvan 20-vuoden sisällä viimeistään, sillä nyky 25-vuotiaat eivät ole vielä omaksuneet sitä että tilanteet katsotaan videolta. Sen oppimiseen mennee aikaa.

Paras ja noloin esimerkkipelaaminen aiheesta on kun pakki, sanotaan nyt vaikka Pique tai vastaava, huomatessaan ettei ehdi enää mitenkään väliin niin lopettaa juoksun, nostaa ystävähengessä rajalinjatuomariille käden pystyyn merkiksi että paitsio, nojaa polviinsa, räkäsee nurmelle ja valmistautuu oman jengin vapaapotkuun. Oho, maali selän takana. "Ei voi olla kun mä näin!" Yleisö hurraa "pikeetä" ja dissaa pahaa tuomaria... Satatuhatta ihmistä huutaa dumarin alimpaan helvettiin...

Hei kerroinko mä just mahtavista futiskokemuksista? No on noi käsipystyssä juoksevat hihhulit silti noloja. Kaikki filmataan, kaikki tarkistetaan...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan VAR toki hyvä renki ja huono isäntä, mutta miten gps-teknologia auttaisi? Mistä siru tietää, milloin syöttö lähtee? Edelleen samaa mieltä itseni kanssa siitä, että toleranssin viilaaminen riittäisi. Tarvitaan vain 30 cm viivat. Jos ne menevät päällekkäin, tasapeli eikä paitsiota.

Minusta VAR ei ole edes enää hyvä renki. Kellon värinä maaliin menevässä pallossa on hyvää ja nopeaa teknologiaa. Yli kolmen sekunnin videotarkastus ei.

Ymmärrän tietenkin, että on vedonlyöntiä ja kaikenlaista oheisbisnestä ja sen myötä halutaan absolut oikeita tuomioita. Tunne tällä on tapettu itse lajista, maaleja ei uskalleta juhlia kentällä eikä katsomoissa ja pelitilanteet muuttuvat jopa minuutin-kahden takaa. Jalkapallo on tärkeämpää kuin vedonlyönti tai muu vastaava.

Lisäksi VAR muuttaa tapaa jolla pelataan, mikä on kaikkein hölmöintä. Kaadutaan varmuuden vuoksi, kun niitä tarkastetaan kuitenkin jälkikäteen jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös