Vappu tulee - oletko valmis

  • 1 438
  • 22

Vappu, vuoden turhin juhla?

  • Kyllä

    Ääniä: 19 55,9%
  • Ei

    Ääniä: 15 44,1%

  • Äänestäjiä
    34
  • Poll closed .

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valkolakkiset valtaavat taas turut ja torit, teekkarit viljelevät taas huumoriaan ja monet örveltävät tolkuttomassa humalassa sinne, minne jalat vain kantavat. Taas vaihteeksi. Tämä on siis <i>vain</i> minun henkilökohtainen mielipiteeni, joten älkää imaisko mitään pientä, vihreää ja pyöreää nenäänne, vaikka olisittekin täysin päinvastaista mieltä: vappu on vuoden turhin juhla.

Kuka jaksaa joka vuosi katsoa televisiosta, kun valkolakkiset, tyylikkäästi pukeutuneet ja muutenkin ylväästi käyttäytyvät ihmiset esittelevät ylpeänä eväitään ja yrittävät näyttää mahdollisimman iloisilta. "Tässä meillä on näitä käristettyjä porsaankorvia..." Hei, ihan oikeasti. Ihmiset menevät näyttäytymään valkolakeissaan paikalliseen puistikkoon, syömään eväitään ja pitämään "hauskaa." Suurimmalta osalta kuitenkin näkyy naamasta, että kaikki on pelkkää teatteria, eikä juuri kenelläkään ole oikeasti mukavaa. Hitto, mitä teeskentelyä!

No, eipä se tietysti ole minun murheeni. Menkää ja pitäkää niin hauskaa, kuin vain pystytte, kun ei se kuitenkaan minulta pois ole.

Harmi, että minulla ei ole tällä hetkellä työtä, muuten menisin ihan mielelläni töihin koko vapuksi; pääsisin pois kaiken tämän turhuuden keskeltä. Ehkä paras tapa selvitä tästä(kin) juhlasta on hakea alkosta pari laatuolutta ja kutsua muutama vanha ystävä tuopilliselle. Televisio kiinni ja puheenaiheet kauaksi koko aiheesta, niin koko homma on jo puoliksi takanapäin.
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
nooh ... tuohan se Wappu vähän väriä muuten niin harmaaseen arkeen. Harmi vaan, etten voi vielä tänä keväänä käyttää valkolakkia.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä kaikista turhin "juhla" on Halloween Suomessa, Jenkeistä markkinavoimien teennäisesti lanseeraama tapahtuma joka ei Suomen oloissa toimi alkuunkaan.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vappu on turha juhla, siitä olen samaa mieltä. Ei ole mieltä ylentävää katsoa järkevänä pidettyjen ihmisten päätöntä örvellystä; porttikongeihin kuseskelemista, tappelunnujakoita, oksentelua, haistattelua, jne... Mutta onko sinulla Hiili jotain valkolakkeja vastaan?
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähettänyt käyttäjä Suomi-Salama
Mutta onko sinulla Hiili jotain valkolakkeja vastaan?

Ei ole. Käy vain sylettämään moinen turhantärkeys ja tekoilo; eihän sitä jaksa kukaan katsella.Olisin voinut ilmaista asiani selvemmin: ei ollut tarkoitus hyökätä valkolakkisia ihmisiä kohtaan valkoisen lakin takia vaan sen teeskentelyn vuoksi. Juuri näillä edellisessä viestissäni mainitsemillani teeskentelijöillä on poikkeuksetta kaikilla valkolakki päässään, sen vuoksi siis joka lauseessani lukee valkolakkiset ihmiset tai jotain vastaavaa. Öh... tulinkohan nyt oikein ymmärretyksi?

Jostain syystä, jotkut ihmiset ylpistyvät kummasti vetäessään kyseisen kapistuksen päähänsä. Muutama vuosi sitten, olin tulossa lakkiaispäivän jälkeen kotiin yöjunalla, kun satuin istuutumaan samaan välikköön jonkun uunituoreen ylioppilaan kanssa, joka leimasi kaikki lukion suorittamattomat ihmiset tyhmiksi. "He eivät pystyisi siihen." Mielenkiintoinen mielipide... Itse olen juuri päinvastaista mieltä: Ylioppilaaksi pystyy kirjoittamaan kuka tahansa, mikäli edes vähän haluaa. Jos vastapuoli ei olisi ollut nainen, olisin pahoittanut hänen mielensä ihan mielelläni ja sanonut suorat sanat. Jätin kuitenkin sanomatta.

Uskomatonta toimintaa leimata ihmisiä koulutustaustan perusteella! Yhtä typerää touhua, kuin tämä Helsinki - muu Suomi asetelma. Voin sanoa, että tyttöystäväni veli on taatusti yksi terävä-älyisimmistä ihmisistä, mitä olen ikinä tavannut ja hän on käynyt vain peruskoulun.

Ja lopuksi mainittakoon vielä, että kyllä sitä meikäläiseltäkin valkolakki löytyy. En vain pidä sitä yhtään minään, koska en tehnyt sen eteen juuri mitään. Roikuin kolme vuotta muiden mukana ja kirjoitin paremmin, kuin junassa tapaamani neitokainen, joka oli kertomansa mukaan urakoinut koko lukion ajan ahkerasti.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mukavaa huomata, että en ole ainoa vapunvierastaja. Itse asiassa olen boikotoinut vappua jo muutaman vuoden ja huomennakin aion pysytellä visusti kotona (ehkä sixpäkki seuranani) ja seurata tv:stä Japani-matsia. Kyllähän se silloin teini-iässä menetteli (joskin pidin jo silloin vappua suuren luokan teeskentelynä), mutta eipä ole muutamaan vuoteen pahemmin enää tehnyt mieli lähteä kaupungille teinien ja teekkarien oksennuksia väistelemään. Muutenkin, kun katsoo kuvia vapun juhlinnasta, tulee väkisinkin mieleen, että korkeintaan puolilla on oikeasti hauskaa ja loput ovat mukana ihan näön vuoksi pitämässä hampaat irvessä hauskaa.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Vappu

Mulla oli joskus nuorempana tyttöystävä nimeltään Vappu (terveisiä Porvooseen), iloinen punapää jonka kanssa tuli vietettyä vappua lähes jatkuvasti.

Tää teekkereiden muka-hauska kevät-tapahtuma saa voimaan normaalin dallaajan todella pahoin. Amatöörien skaba siitä kuka viimeksi ryynää lihakauppiaan hattu päässä... Hoh hoijaa...

Suomi- Japania odotellen.

pale
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Vappu

Mulla oli joskus nuorempana tyttöystävä nimeltään Vappu (terveisiä Porvooseen), iloinen punapää jonka kanssa tuli vietettyä vappua lähes jatkuvasti.

Tää teekkereiden muka-hauska kevät-tapahtuma saa voimaan normaalin dallaajan todella pahoin. Amatöörien skaba siitä kuka viimeksi ryynää lihakauppiaan hattu päässä... Hoh hoijaa...

Suomi- Japania odotellen.

pale
 

tsei_tsei

Jäsen
Ei innosta vappu täälläkään

Itse vierastan myös näitä pakollisia juhlapyhiä. Vappu ei ole ikinä ollut mulle mitään erikoista. Työläisten juhlana sen ymmärrä ja niin se kuuluisi ollakin. Opiskelijat nyt ovat yrittäneet ja onnistuneetkin ryöstämään juhlan itselleen.

Itse olen teekkari, ja vielä fuksi, ja minua ärsyttää suunnattomasti koko vappuriehuminen, kuten myös muutenkin teekkarien muka-hauska toiminta. Kavereiden kanssa on viihtellä tullut tehtyä yhtä sun toista typerää, mutta hauskaa, mutta ihmettelen miksi siitä pitää tehdä koko itse tarkoitus.

Onko teknilliseen korkeakouluun tulevilla opiskelijoilla jäänyt teinivuodet elämättä, kun pitää käyttäytyä kuin räkänokat. Hauska on hauskaa, mutta väkisin vääntämällä ei se synny. Annetaan juhla niille joille se kuuluukin, eli työväelle.

Milleniumiakin karsastin niin paljon, että yritin sammua ennen kuin se vaihtuu, mutta myöhästyin tunnilla.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vapun paras puoli on tietenkin palkallinen vapaapäivä :)

Joskus inhosin vappua, mutta nyt kun on hyvät bileet tiedossa illaksi, niin mikäs siinä...

Uusivuosi ei ole kauheasti koskaan kiinnostanut, sen sijaan juhannus on hyvä juhla!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vappu on ok

Joo, ei vappua vastaan mitään ole. Yleensä olen ottanut kohtuudella ja rauhallisesti, hirveä känniödrääminen kun ei juuri koskaan ole ollut mieleistäni toimintaa. Mutta pikku tissuttelu on kivaa. :cool:

Olen ylioppilas, mutta en ole lakkiaispäivän jälkeisen päivän jälkeen lakkia päähäni laittanut. Se on totta, että osa ylioppilaista kasvaa pituutta vaaksan verran lakki päässä, mutta en ole antanut sen häiritä itseäni.

Hyvää vappua vapusta pitäville, ja teille muille: koittakaa kestää, se menee pian ohi! :)
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Samaa mieltä Vapusta. Amatöörit pitävät muka hauskaa, kun eivät ilmeisesti muina päivinä siihen kykene. Ryysäämistä ja jonottamista = Ei hyvä!

Juhannus on juhlista jaloin -kolme päivää leppoisaa juhlistelua lämpimässä ja kauniissa kesässä. Kaikki muut juhlat ovat enemmän, taikka vähemmän pakkopullaa.
Tänään vaivaa vielä lauantaina hankittu krapulanpoikanen, joten taidan passata koko vappuhärdellin ja pysytellä suosiolla himassa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hiili

Kirjoituksesi on niin hyvä, että suorastaan liikutuin! Olen kanssasi juuri samaa mieltä. Omistan itsekin valkolakin ja opiskelen yliopistossa, mutta lähinnä huvittaa ihmiset, jotka normittavat ihmisten älykkyyden jonkin formaalin koulutuksen perusteella.
 
G

Guest

Tänään(kin) tulee sentään pari matsia lätkää TV:stä

Valmiita ollaan vappuun, työt on tältä päivältä tehty. Juhlimaan en viitsi mennä, mutta pari Karjalaa vois korkata illan jipponia katsellessa. Ja vaikka yömyssyn, jos Suomi pelaa loistopelin. Sinä se sitten onkin. Jos juo liikaa illalla hilpeenä kaljaa, on aamulla kalpeena hiljaa!
 

thor

Jäsen
Re: Ei innosta vappu täälläkään

Viestin lähettänyt käyttäjä tsei_tsei
Itse vierastan myös näitä pakollisia juhlapyhiä. Vappu ei ole ikinä ollut mulle mitään erikoista. Työläisten juhlana sen ymmärrä ja niin se kuuluisi ollakin. Opiskelijat nyt ovat yrittäneet ja onnistuneetkin ryöstämään juhlan itselleen.

Itse olen teekkari, ja vielä fuksi, ja minua ärsyttää suunnattomasti koko vappuriehuminen, kuten myös muutenkin teekkarien muka-hauska toiminta. Kavereiden kanssa on viihtellä tullut tehtyä yhtä sun toista typerää, mutta hauskaa, mutta ihmettelen miksi siitä pitää tehdä koko itse tarkoitus.

Onko teknilliseen korkeakouluun tulevilla opiskelijoilla jäänyt teinivuodet elämättä, kun pitää käyttäytyä kuin räkänokat. Hauska on hauskaa, mutta väkisin vääntämällä ei se synny. Annetaan juhla niille joille se kuuluukin, eli työväelle.

Ilmeisesti saman koulun toisen vuoden opiskelijana olen aika paljonkin samaa mieltä. Kyllähän teekkariWappu on yliammuttu juttu ja ymmärrän helposti niitä joita koko touhu v*tuttaa. Välillä oikein naurattaa kun katselee niitä pahimpia riekkujia jotka näyttävät siltä kuin hampaat irvessä ajattelevat "prkl minulla on hauskaa!". Minulle ja suurelle osalle kavereistani Wappu on vain hyvä tekosyy muutaman päivän ryyppyputkeen.

Mutta kyllähän Wappubileet ovat oikein viihdyttäviä (terveiset sillekin tytsylle jonka kanssa tanssilattialla tanssi meinasi tyystin unohtua), sitä ei voi kieltää. Kai tsei_tsei sen myönnät? ;)
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Keskellä viikkoa...

Viestin lähettänyt käyttäjä teemu73
Vapun paras puoli on tietenkin palkallinen vapaapäivä :)

tällätään joku mitään sanomaton vapaapäivä. Odotella, että päivä kuluisi alta pois. Töihin ei kannata mennä, kun sieltä ovat kaikki muutkin pois (kotona odottelemassa). Ryypätä ei kehtaa yhden päivän takia, eri asia olisi jos olisi käyttää siihen hommaan useampia päiviä.

Eli minultakaan ei siunaa puoltoa vapun vietolle, ei varsinkaan kun se on keskellä työviikkoa. Vapun kanssa pitäisi ottaa sama käytäntö kuin on juhannuksen kanssa, Niin että se vappu olisi aina perjantaina, Vapun nimipäivä olisi 1.5, se olisi sinällänsä ok. Vapun päivää juhlittaisiin sitten 1.5 lähimpänä perjantaina.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Vappuhan on yhtä turha juhla kuin uusi vuosi ja juhannuskin, eikös? Ainakin uusi vuosi on samanlaista örveltämistä ja vielä himpun verran vaarallisempaa, kun juniorit leikkii pommeilla väkijoukossa. Juhannus taas - juhannus kaupungeissa on OK, mutta samanlaista jos ei pahempaa örveltämistä leirintäalueilla. Vai että "kolme päivää leppoista juhlistelua"...?

Teinivuosien jälkeen tosin kaikki noista juhlista ovat olleet enemmän tai vähemmän leppoisia, kunhan on vain muistanut kiertää juhlaspesifiset "pahat" paikat :-)
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Euro71

Mielestäni juhannus eroaa Vapusta ja uudestavuodesta kuin yö päivästä. Viimeiksi mainituissa ihmiset kokoontuvat yhden illan armottomaan örveltämiseen johonkin tiettyyn paikkaan, johon tulevat kaikki muutkin tutut ja tuntemattomat enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa. Aikaa on vain yksi ilta/yö, joten hauskaa on pidettävä!!

Juhannuksena taas on yleensä kolme iltaa aikaa, joten kaikki voi sujua rauhallisemmin. Jos ei ensimmäisenä iltana innosta, voi mennä huoletta nukkumaan ja aloittaa seuraavana päivänä puhtaalta pöydältä. Ja juhannuksena ihmiset hajoavat enemmän ympäriinsä, joten kamalia tungoksia ei pääse syntymään. Paitsi tietysti valtateille, kun kaikki pyrkivät pois olinpaikastaan.

Meno- ja tuloruuhkia lukuunottamatta, juhannus on (kunhan ei mene festareille) todella leppoisa juhla. Meikäläisen makuun on pienessä porukassa vietetty, rauhallinen (mutta kostea) juhannus, jossa ei tarvitse toivotella yhdellekään vieraalle hauskoja pyhiä tai vastaavia, kuten vappuna ja uutena vuotena on tapana.

ja tuosta leirintäaluekommentista... itse olen käynyt nyt vuodesta 1996 asti joka juhannus leirintäalueella ja olen viihtynyt todella hyvin. Örveltäjiä sielläkin on samassa suhteessa, kuin Helsingin keskustassa vappuna, mutta ihmisten kokonaismäärä on sen verran pienempi, ettei niistä häiriöksi asti ole. Mitä nyt pari vuotta sitten Tampereella "Multsun Rotastajat" aiheuttivat pientä häiriön poikasta.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Kyllähän juhannus on leppoisa juhla, jos mikä. Väen paljoudella ei asian kanssa ole sinänsä edes mitään tekemistä.
Juhannus kestää useamman päivän, joten voit juhlia vapautuneesti vailla duunihuolia. On nastaa viettää kaveriporukan kanssa joka kesä muutama päivä kiireetöntä aikaa ulkona istuskellen, juoden, grillaten, sähläten ja örveltäen. Hieno juhla. Kuin tehty minulle :)

Eihän tässä enää itseasiassa pitkä olekaan, kun pakataan grilli, kaljat ja makkarat autoon ja lähdetään reissuun.
..Niin no, tosta tuli mieleen.. Se paluumatka kyllä juhannuksessa ei ole hyvä.. Mutta mikään ei kai ole täydellistä?

Nämä vaput ja uudetvuodet ovat puolestaan tämmöisiä pakkorakoja joista en ainakaan itse osaa nauttia.
Aivan kuten tavallisia lauantai -iltoja, paitsi että joka paikkaan on armottomat jonot ja se risoo.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Heh, Hiili & Mike, eihän tuo vappu todellakaan ole mikään yhden päivän pikainen örvellys... Silloin, kun sitä tuli juhlittua, niin bilestäminen aloitettiin kyllä hyvissä ajoin ja lopulta se päätettiin aamiaiseen nurmikolla (tosin märällä ja kylmällä, se tietysti juhannukseen erona).

Tänäkin vuonna vapunviettäjille oli tarjolla neljä päivää, kunhan vain suostui käyttämään yhden lomapäivän. Vappu pitäisikin pakottaa toukokuun ensimmäiselle maanantaille, ei perjantaille...

Juhannus & leirintäalueet: kokemukset tietysti vaihtelevat jne. jne., mutta kyllä juhannus on silti miellyttävämpi kokemus, kun ei ota telttaa ja ahtaudu tupaten täyteen leirintäpaikkaan (vaan käy vaikka tekemässä siellä visiitin tarvittaessa), jossa ruoka on sikahintaista, vessat tukossa ensimmäisen illan jälkeen ja sammuneita haitaksi asti... Pahimmillaan joku vielä polttaa autosi (nimim. melkein kokemusta :-) Ja kyllä se toisilla on ihan samanlaista väkisin viinan avulla hauskan pitämistä tuo juhannus kuin toisille vappu.

Kaikenkaikkiaan siis, minusta jokainen noista kolmesta juhlasta on siis ihan OK ja kaikkia voi viettää _myös_ mukavalla tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös