Minä kyllä ymmärrän, että vappu on akateeminen kevään juhla, kun korkeakouluopiskelut päättyvät näillä main, mutta minkä helvetin takia proletariaatin pitää juhlia jotain työn päivää? Taas jotain marxisleninisiä iloja sille, että saa käydä töissä. Palkallisten vapaapäivien liksathan kyllä revitään pienyrittäjien selkänahasta.
Koskakohan tässä maassa järjestetään päivä jolloin laiskanpulskea ja jatkuvilla palkankorotuksilla tyytyväisenä pidettävä proletariaatti maksaa yrittäjille, noille yhteiskuntamme tukipilareille, palkan vaikka Sauli-päivältä (nimetään se nyt entisen valtionvarainministerimme mukaan, olen valmis hyväksymään myös Iiro-päivän) jotta nämä niska limassa duunia painavat elinkeinoharjoittajat saisivat vetää julkisesti pään täyteen ja olla typerän näköisiä ja toipua siitä sitten palkallisella vapaalla? Mä vaan kysyn.
Vappu on tässä vaiheessa kun ei vielä opiskele, ehkä yksi vuoden turhimpia juhlia. Kisailee kyllä tittelistä lujaa juhannuksen kanssa. Kerran vuodessa dokailevat it-ingenjöörit ja piirimyyjät vetävät ykköset ylle, painuvat baanalle.. Ensin juodaan sivistyneesti pari lasia punkkua, sitten yksi iso A-olut ja kaiken kruunaa kossuvissy. Sitten onkin jo aika oksentaa ja kuseskella pitkin kaupunkia ja haastaa riitaa haalaripukuisten kanssa, siis niiden kanssa, joille vappu oikeasti on juhla.
Pissaliisojen vapusta kerrottakoon omassa ketjussaan..
Ai minun vappuni? Veikkaisin kisastudiota jonkun kaverin luona ja siinä rauhassa kaljanottoa. Ehkä johonkin rauhalliseen juottolaan, mutta ei missään tapauksessa hulinoihin..