Pannaas perkele vitutuksissaan perjantai-illan runosuoni sykkimään! =)
Pelicans aloitti kauden 2024-2025 suurten odotusten saattelemana ja menestysodotuksia siivitti joukkueen kokoamiseen käytetty seurahistorian suurimmaksi mainostettu budjetti. Valitettavasti kausi on edennyt toistaiseksi todellisena fiaskona sekä kaukalossa että sen ulkopuolella
Organisaation päätös palkata liigatason kokematon päävalmentaja vaikutti riskiltä – ja sitä se todella on ollut, vaikkakin valinta oli luonnollista jatkumoa Niemelän apuvalmentajana toimineelle Yli-Junnilalle. Olisi voinut olettaa että apuvalmentajatiimissä olisi ollut mukana selkeästi kokeneempaa mentoria tukemassa päävalmentajaa, mutta myös apuvalmentajaryhmä kasattiin liigaringissä kokemattomista ja keskinkertaisista nimistä.
Pelitapa, joka aiemmin hyödynsi viisikon tiiveyttä ja tehokasta jatkopainepelaamista, on nyt sekava ja vailla selkeää identiteettiä. Tällä tasolla kyse ei ole enää vain huonosta tuurista, vaan ilmeisestä kyvyttömyydestä sopeutua pelin vaatimuksiin. Joukkueen valmistautuminen otteluihin vaikuttaa huolimattomalta ja ongelmat ovat toistuneet ilta toisensa jälkeen. Joukkueen kemia tuntuu myös hajoavan käsiin ottelu kerrallaan jopa silmiin pistävästi.
Urheilutoimenjohtajan aiempien kausien onnistumiset ovat luoneet maineen, joka on tällä kaudella murentunut kivijalkaa myöten. Joukkueeseen hankitut nimekkäät pelaajat ovat osoittautuneet pettymyksiksi, ja kokoonpano muistuttaa ennemminkin kalliiden mutta tehottomien nimien kokoelmaa kuin todellista joukkuetta. Hölön aikana joukkue tosissaan muistutti joukkuetta ja yhteisöllisyyden sekä yhtenäisyyden mantraahan mainostettiin kovasti myös median puolella. Tällä hetkellä joukkue tosiaan näyttää kokoelmalta ilman yhteistä punaista lankaa ja erityisesti puolustuksen pelaajahankinnat ovat alittaneet riman todella suuresti.
Pelicans on hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta. SM-liigan kalleimmasta päästä olevat liput eivät ole missään suhteessa joukkueen, brändin tai areenapalveluiden tarjoamaan viihteeseen tai tuloksiin. Lahden alueen fanit ovat tunnetusti lojaaleja, mutta kahden finaalikauden jälkeen tavan tallaajalle korkea hinnoittelu yhdistettynä heikkoon pelilliseen tasoon ei ole rahan arvoinen tuote. Myöskään markkinointikampanjoilla ei ole onnistuttu tuomaan hallille tarpeeksi väkeä. Tyhjät katsomot ja vaisu tunnelma ovat korvanneet aiemman finaalihurmoksen. Korkea hinta ei takaa korkeaa laatua – ja tällä hetkellä Pelicansin ottelut ovat kaukana laadukkaasta viihteestä.
Pelicansin sosiaalisen median sisältö on tällä hetkellä TET-harjoittelin tasolla. Joukkueen yritykset olla “hauska”, “rento” sekä "harmaasta massasta erottuva" ovat kääntyneet järjestään itseään vastaan. Tämä näkyy erityisesti heikkolaatuisissa, vitsikkäiksi tarkoitetuissa julkaisuissa, jotka herättävät lähinnä myötähäpeää. On uskomatonta, että joukkue ei ole osannut hyödyntää kahden finaalikauden tuomaa nostetta brändin rakenteen nostattamisessa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Ilves on onnistunut luomaan ammattimaisia ja brändiarvoa nostattavaa sisältöä. Pelicansin kohdalla sama potentiaali on hukattu täysin. Sen sijaan, että brändinostetta olisi hyödynnetty esimerkiksi kovassa huudossa olevilla podcasteilla tai kaukalon ulkopuolisilla aktiivisilla sisällöntuotannoilla joukkue mainostaa yksittäisiä otteluita kohdentaen mainonnan henkilöihin, joiden taustalla saattaa olla mahdollisia alkoholiongelmia. Onneksi tästäkin kuitenkin selvitään poistamalla päivitys häntä koipien välissä ja palkkaamalla perään maalinsuulle samoja asioita vastaan kamppailleen maalivahdin. Nämä asiat saattavat turkoosien lasien läpi hetkittäin näyttää nasevilta ja hauskoilta päivityksiltä, jotka eroavat muusta massasta, mutta jälkikäteen ajateltuna: Ovatko nuo päivitykset sekä Lahti vastaan muut-asetelma oikeasta sitä miten kaksi kautta finaaleissa olleesta joukkueesta halutaan rakentaa kiinnostava ja näkyvä tuote, joka houkuttelee katsojia?
Pelicansin kausi 2024-2025 on hyvä esimerkki siitä, kuinka menestys voi johtaa syöksykierteeseen, jos organisaatio ei osaa hyödyntää sitä viisaasti. Tämän hetken tilanne on vaarallinen paitsi Pelicansin uskottavuudelle myös koko seuran tulevaisuudelle. Kahden finaalikauden jälkeen Pelicansilla oli ainutlaatuinen tilaisuus vakiinnuttaa paikkansa SM-liigan huipulla sekä kasvattaa fanipohjaa ja brändiarvoa merkittävästi. Sen sijaan seura on ajautumassa kaaokseen, jossa epäonnistumiset seuraavat toistaan, eikä vastuunkantajaa löydy mistään.
Jos Pelicans ei kykene korjaamaan kurssiaan, vaarana on, että seura taantuu takaisin keskikastin hännille, joka ei houkuttele uusia faneja eikä pärjää kilpailussa muiden liigaseurojen kanssa. Lahen kokoisessa kaupungissa menestyvä jääkiekkojoukkue on harvoja alueellisia ylpeydenaiheita, mutta tämänhetkinen tilanne ei herätä juuri muuta kuin hämmennystä ja turhautumista.
Pelicans on historiallisen tienhaarassa: joko se ottaa oppia tästä kaudesta ja tekee rohkeita päätöksiä, tai se jatkaa liukumista kohti merkityksettömyyttä. Fanit ansaitsevat parempaa. Lahden Pelicansin kausi 2024-2025 ei jää historiaan pelkästään surkeana kautena, vaan myös varoittavana esimerkkinä siitä, mitä tapahtuu, kun organisaation perusperiaatteet pettävät. Jatkuuko syöksykierre, vai pystyykö Pelicans vielä nousemaan siivilleen?