Minä taas länsivantaalaisena olen kokenut esimerkiksi uudet runkolinjat todella hyvinä ja toimivina. Kaikkialle pääsee 10 minuutin välein menevällä nopealla yhteydellä.
Tietysti näissä on sitten aina sekin puoli, että mitä palveluja itse kukin tarvitsee ja käyttää. Vaikka Vantaalla on sovittu investointikatto, niin kyllähän monenlaista infraa rakennetaan ihan älytöntä tahtia eri puolille kaupunkia, myös länteen.
Runkolinjat varmaan toimivat ihan hyvin, jos satut asumaan runkolinjan varressa. Tämän muutoksen myötähän esim. Hämeenkylästä ei enää pääse suoralla bussiyhteydellä Helsinkiin vaan ensiksi pitää matkustaa joko radanvarteen tai sitten bussilla runkolinjan varteen. Pidän sinänsä erikoisena, että takavuosina Hämeenkylän läpi meni useampikin bussilinja keskustaan, ja nyt ei enää ainuttakaan. Luulisin, että lähipysäkiltä menevä suora yhteys kannustaisi käyttämään joukkoliikennettä enemmän kuin se että joudut kikkailemaan useammalla yhteydellä. Tosin en tiedä miten alueen asukkaat ovat ottaneet muutoksen vastaan, ja kuinka toimiva tämä nykysysteemi on.
Vantaalla on pitkä historia siinä, että itään on panostettu huomattavasti enemmän ja välillä jopa ihan suoraan länsivantaan kustannuksella, koska päättäjistä suurin osa on idästä. Ratikka on jälleen yksi hanke muiden joukossa, josta 100 prosenttinen hyöty on vain idässä. Ei näin länsivantaalaisen veronmaksaja kovin paljon tuo hanke innosta.