Vanhojen päivä

  • 13 717
  • 34

Miguel

Jäsen
No niin, nyt on taas se aika vuodesta kun abit lopettavat varsinaisen koulunkäynnin ja nuoremmat pääsevät koulun herroiksi. Tänä vuonna tämä aika koskee paljonkin itseäni, sillä olen itse wanha ja lisäksi järjestämässä abien penkkareita edeltävän illan juhlaa, ruusukonvaa.

Ainakin keskiviikkoillan ruusukonvasta tulee hauska. Teemana nimittäin on pukeutua vastakkaisen sukupuolen mukaisesti, ja sitä toivotaan noudatettavan paitsi abien myös muiden vierailijoiden toimesta. Meikäläisen hommana onkin toimia tarjoilijattarena. Miguel ystävineen on varmasti erittäin tyylikäs näky tuolloin... Onneksi jo seuraavana iltana saa sonnustautua oikeasti tyylikkääseen pingviinifrakkiin ja pistää silinterin päähän, kun tanssitaan koululla vanhempien läsnäollessa.

Itse vanhojen päivänä ohjelmassani on tanssimista koululla sekä Lahden Suurhallissa kaupungin muiden vanhojen kanssa, jäynän tekemistä nuoremmille, ruokailu jossain hyvässä ravintolassa kavereiden kanssa ja illanvietto vanhojen kesken Lahden Nick's:n tiloissa.

Vanhojen päivänä sattuu ja tapahtuu kaikkea. Toivon arvon jatkoaikalaisten jakavan kokemuksiaan kyseisestä tapahtumasta. Kenties saisin vinkkejä omaan ohjelmaani.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ittelläni oli tämä häppeninki viime vuonna. Ihan muuten meni mukavasti paitsi, että innostuin ottamaan sitä alkoholia vähän liikaa sinä aikana kun siirryttiin vanhojentanssinäytöksen jälkeen jatkoille. Eivät päästäneet sisälle Hyvinkään rantasipiin, koska olin liian kännissä. enkä ollut tiettävästi ainoa. tänä vuonna jatkoja ei sitten Hyvinkäällä järjestetä sipissä vaan porukka joutuu lähtemään Monniin.
Ittelläni olis sitten Abi-risteily vuorossa tänä vuonna. ja just pitää olla ne rahat lopussa. Kenties pitää sitten yrittää saada niitä varakkaita naisia tarjoamaan mulle, nauraa opettajien vitseille tai muuta sellaista epätoivoista.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Itselläni oli vanhojen tanssit myös vuosi sitten. Ihan hauskaa touhuahan tuo oli. Siinä vanhemmille esitetyssä showssa meininki oli vielä vähän jäykkää, kun piti esiintyä edukseen, mutta seuraavan päivän muille kouluille esitetyissä näytöksissä oli hubaa.

Jatkot olivat mitä olivat. Ihmiset luulivat, että sinne ei olisi saanut viedä omia juomia ollenkaan, joten vähän enemmän kuin pari ihmistä sammahti jo heti jatkojen alussa. Homma seisahti muutenkin jo ennen puolta yötä, kun lähes kaikki olivat niin "tenussa". Suhteellisen hauskaa siellä silti oli: ympärikänninen bändi ja muuta viihdykettä.

Meikäläisellä olisi ensi viikolla edessä penkkarihössötykset sitten. Pitänee vähän vaivata aivosoluja, että keksii jonkin omalaatuisen pukineen itselleen. Aamulla meille tarjoillaan jopa "shamppanja-aamiainen"...mitäköhän sitten onkaan. Meillä on sellainen tietty 25€:n hinta, joka kaikkien penkkareiden täytyy maksaa. Siihen kuuluukin sitten ilmeisesti rekkojan yms. vuokraus ja 4,5 kiloa karkkia. Ihan kiitettävä määrä se :) Ja illalla sitten päästetään piru irti kapakassa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Meillä ei kyllä tapahtunut pahoja kommelluksia. Paitsi, että eräs tyttö sekosi laahustensa kanssa juhlasalin reunassa olleisiin koristeisiin ja meikäläinen siihen melkein törmäsi. Onneksi tämä tapahtui päivällä, kun esiinnyttiin vain muille koulun oppilaille.

Illalla sitten opettaja ei haltsannu minidiskiä ja musiikki pysähtyi kesken tanssin. Siinä vaiheessa ei edes nolottanu, naurettiin vaan ihan kympillä.

Omista juhlistani on kaksi vuotta.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Omassa tanssipäivässäni ei ole paljonkaan kertomista. Pakkasta oli helvetisti ja autokyydit eivät tietenkään pelanneet. Itselläni ei - köyhänä opiskelijana - tietenkään ollut asuun sopivaa ulkotakkia ja siirtymiset tanssipaikkojen välillä olivat melkoista värisemistä. Illalla menimme sitten noin parinkymmenen hengen porukalla venäläiseen "hienoon" ravintolaan syömään. Itse en tuntenut koko porukasta kuin tanssipartnerini ja pari muuta etäisesti. Ruoka maistui juuri siltä, miltä venäläisperäisen ruuan kuvittelin maistuvan ja porukka jutteli suurimmaksi osaksi omia inside-juttujaan. Piilaritkin kuivuivat silmiin pitkän käyttöajan ja erityisen kuivan kelin vuoksi. Ilta jäikin osaltani melko lyhyeksi. Periaatteessa oli ihan hauskaa, mutta olisin paljon mieluummin ollut omien kavereideni kanssa toisessa ruokapaikassa, jossa oli oikeasti hyvää ruokaa.

Seuraavana päivänä lähdimme sitten koulumme perinteen mukaisesti "lähi"kaupunkiin juhlimaan. Junamatkalla aloitettiin mahtava nestetankkaus, joka huipentui lopulta porttikieltoon hotelliimme. Ilta meni Toteemi-nimisessä räkälässä, koska kaikki pääsivät sinne sisään. Sekoilin tietenkin erään muijan kanssa. Tämän takia tiedänkin illan tapahtumat suhteellisen hyvin, vaikka omia muistikuvia ei juuri olekaan. Kaverit kyllä muistavat ja muistuttavat... =) Ikimuistettava kokemus, vaikka juuri mikään ei mennyt suunnitelmien mukaan. Partnerinikin oli minuun ihastunut ja suuttui sitten, kun en ollut hänestä kiinnostunut.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Wanhat ja penkkarit

Viestin lähetti Rok
Meikäläisellä olisi ensi viikolla edessä penkkarihössötykset sitten. Pitänee vähän vaivata aivosoluja, että keksii jonkin omalaatuisen pukineen itselleen. Aamulla meille tarjoillaan jopa "shamppanja-aamiainen"...mitäköhän sitten onkaan. Meillä on sellainen tietty 25€:n hinta, joka kaikkien penkkareiden täytyy maksaa. Siihen kuuluukin sitten ilmeisesti rekkojan yms. vuokraus ja 4,5 kiloa karkkia. Ihan kiitettävä määrä se :) Ja illalla sitten päästetään piru irti kapakassa.

Opettajille nämä wanhojentanssit ja penkkarit ovat sitten aivan yhtä paskaa. Varsinkin sellaisissa kouluissa, joissa yläaste ja lukio ovat samassa rakennuksessa.

Itse en ollut vuosi sitten paikalla, mutta opettajien kokouksessa kuulin juttua viimevuotisista ongelmista. Naapurikoulussa Vanhojen tanssien päätteeksi olivat lukiolaiset piirittäneet kuulemma joitakin yläastelaisia ja laittaneet näitä punnertamaan ja ryömimään ym. Useita 7-8 luokkalaisia oli mennyt itku kurkussa kotiinsa, koska heitä oli nöyryytetty tanssien jälkeen kohtuuttomasti. Vanhemmilta oli tullut useita yhteydenottoja rehtorille ja sitä sotkua sitten oli selvitelty pitkälle kevääseen.

Mitä ihmettä oikein liikkuu lukion tokaluokkalaisen päässä, kun tarvitsee porukalla pienessä kännissä nöyryyttää 13-14 pikkunappuloita? Opettajilla on aivan mahdoton valvontaurakka, koska oppilaita on meidänkin koulun yläasteella lähes 500. Pääosin lukiolaiset osaavat käyttäytyä järkevästi, mutta muutaman idiootin ylilyöntien takia joillekin oppilaille tuo päivä voi olla mitä hirvein painajainen.

Saatte haukkua minua vaikka kuinka huumorintajuttomaksi paskiaiseksi, mutta itse heittää nykyisen penkkari/vanhojentanssiperinteen roskakoriin. Alkoholin käytöstä pitäisi ehdottomasti saada nollatoleranssi kouluun tällaisinakin juhlapäivinä. Shampanja-aamiaiset on minusta paha virhe, sillä on itsestään selvää, ettei se juominen siihen yhteen lasilliseen jää. Alkoholia nauttinut nuori onkin sitten todella miellyttävä tapaus opettajalle.

Mikään koulun juhlapäivä ei saa muodostua sellaiseksi, että jotkut oppilaat kokevat sen uhkana. Valitettavasti osa aremmista ja nuoremmista oppilaista ahdistuvat kun lukiolaiset tekevät humoristisia kepposiaan. Kaikki eivät ymmärrä teippailua ja punnertamista humoristisena pilana, vaan osalle tilanne on totisinta totta.

masu
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Wanhat ja penkkarit

Viestin lähetti masu
Opettajille nämä wanhojentanssit ja penkkarit ovat sitten aivan yhtä paskaa. Varsinkin sellaisissa kouluissa, joissa yläaste ja lukio ovat samassa rakennuksessa.
Sanos muuta.
Piru pääsee irti kun kiimaiset 18-vuotiaat kollit päästetään pihalle jossa itsestään kovin epävarmat 15-kesäiset tp:t ovat kuin villivarsat laitumella.
Mopo karkaa, se on varma. Kenen vika? Jumalan. Se kun laittoi miehille heruttelugeenin ja pissiksille nollatason moraalin..
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Vanhojen Päivä joskus 80-luvun alussa alkoi kokoontumisella verkkokellarissa frakit päällä. Whiskyä ja rommia juotuamme astelimme kohti koulua, jossa suurimmat vihollisemme eli abit olivat jossain luimulemassa. Päästyämme kouluun kävin henk.koht. etsimässä sen urpoabin joka ampui meikäläistä päin pläsiä vesipistoolilla edellisenä päivänä. KOSTO ELÄÄ!
Päästyämme luokkaan suuresti kunnioittamani maikka pyysi ottamaan iisisti. Menimme juhlasaliin tanssimaan hyvin harjoiteltua boloneesia (?) ja jäin yllättäen keskelle jumppasalia yksin koko koulun tsiikattavaksi. Sivistyyneenä ihmisenä en jäänyt toimettomaksi vaan näytin keskisormea ja kävelin kohti voikkasalin vessaa juomaan taskumattiani. Turha toivo, sillä maikka tuli koputtelemaan vessan ovea.

Olin jo jonkin aikaa piirittänyt luokkaamme tullutta isorintaista naista ja jatkoilla olimmekin jossain hevon vitun humpassa. Ei kuitenkaan natsannut vaan piti lähteä himaan, sillä seuraavana aamuna oli lähtä Mallorcalle. Mallorca oli sateinen ja kun pikkusisko vielä pyöri jaloissa jatkuvasti, päätin mennä paikalliseen juomaan LUMUMBAA. Lumumba on konjakkia ja kaakaota sekoitettuna. Koska olin silloin 17-vuotias urpo, niin en tiennyt miten toimia paikallisten naisten kanssa. Sovin treffit illaksi kahden tytön kanssa ja eikös siskoni halunnut mukaan. Ikinä en paikalle päässyt ja siskoni on muuten MTV3:n haastattelussa huomenna St Moritzista. Sekavaa...
 
Viimeksi muokattu:

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Re: Wanhat ja penkkarit

Viestin lähetti masu
Opettajille nämä wanhojentanssit ja penkkarit ovat sitten aivan yhtä paskaa. Varsinkin sellaisissa kouluissa, joissa yläaste ja lukio ovat samassa rakennuksessa.
---
Saatte haukkua minua vaikka kuinka huumorintajuttomaksi paskiaiseksi, mutta itse heittää nykyisen penkkari/vanhojentanssiperinteen roskakoriin. Alkoholin käytöstä pitäisi ehdottomasti saada nollatoleranssi kouluun tällaisinakin juhlapäivinä. Shampanja-aamiaiset on minusta paha virhe, sillä on itsestään selvää, ettei se juominen siihen yhteen lasilliseen jää. Alkoholia nauttinut nuori onkin sitten todella miellyttävä tapaus opettajalle.

masu
Niin, opettajille wanhojentanssi- ja penkkarihössötykset ovat varmastikin yhtä painajaista. Varsinkin täällä Järvenpäässä, kun samassa laitoksessa ovat yhdessä käytännössä ala-aste, lukio ja yläaste - aikaslailla porukkaa siis.

Mun mielestä yllä mainitut ovat kuitenkin sinänsä hienoja perinteitä, joita ei ole syytä haudata sen takia, että muutama "kuningas" keksii pilata kaiken ilon toisiltakin. Niitä älykköjä löytyy joka ikäluokasta, ja jotenkin voisi yrittää saada heidät kuriin.

Onhan meiltäkin kielletty alkoholin tuominen koululle tai humaltuneena koululle tuleminen - suurin osa näitä kieltoja varmasti noudattaakin - mutta sitten muutama älypää menee kännissä pilaamaan kaiken. Ovella on portsaritkin (sekään ei liene este kaikille arkielämän sankareille). Ei kai siinä pitäisi olla niin suuri urakka, että ei jaksa odottaa iltaan asti ennen kuin koskee alkoholiin..

Noista viime vuoden nöyryytyksistä en mitään tiedä, mutta nuo ovat todellakin ikäviä juttuja. Vaikka lukiolaiset ottavatkin asian varmasti huumorin kannalta, he eivät ehkä tajua, että avuton yläastelainen on oikeasti hätää kärsimässä. Vaan samaahan sitä tapahtuu yläasteella mopokasteen muodossa.

Tietty määrä "nöyryyttämistä" pitää osata ottaa huumorin kannalta, sillä ei sitä kokonaan voi karsia pois, mutta kun sietokyky on niin henkilökohtainen asia. Sama asia, minkä toinen ottaa huumorin kannalta, saattaa olla toiselle melkeinpä "tappouhkaus". Periaatteessahan olisi hyvä, mikäli nämä jutut saataisiin karsittua pois, mutta opettajilla lienee parempaakin tekemistä kuin kouluttaa lähestulkoon aikuisia "hauskoja" oppilaita.

Kyllä mä kaikesta huolimatta toivon, että nämä vanhvat perinteet saadaan säilytettyä - vaikka ne nykyään tuntuvatkin olevan vain tekosyitä ryypätä. Jokaisessa ammatissa on haittapuolensa, masu :-)
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Masun kertomat tapahtumat kuulostavat kyllä todelliselta idiotismin riemujuhlalta. Kulunut sanonta "joukossa tyhmyys tiivistyy" on jälleen osoittanut paikkansapitävyyden.

Kävin lukion kotipaikkakunnallani, jossa myös yläaste on samassa rakennuksessa. Tanssit tanssimme kaksi vuotta sitten, eikä kenellekään varmasti tullut edes mieleen alkaa kiusata yläastelaisia "vittu ollaan nyt rakennuksen vanhimmat oppilaat"-asenteella. Humalassakaan ei ollut juuri kukaan, sillä viisi tanssisettiä päivän aikana vaati kyllä aika paljon keskittymistä ja energiaa kuumissa puvuissa.

Penkkarit juhlimme viime keväänä, ja järein asia mitä teimme oli veden ruiskuttelu tuttujen yläastelaisten päälle. Sitten karkkia perään ja kaikilla oli hauskaa. Tällaisenaan penkkariperinne on mielestäni aivan paikallaan, eikä koko perinteen kyseenalaistaminen mielestäni ole paikallaan yhden paikkakunnan ylilyöntien takia. Ja eiköhän sielläkin olla jo virheistä opittu?
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vanhojen päivä sujui minulta mukavasti buranan voimalla, kun koko viikon olin ollut 39 asteen kuumeessa ja tanssiaispäivänäkin lämpöä oli mukavasti 38.5. Kaiken huipuksi tanssipartneri oli humalassa eikä ollut muutenkaan mikään parkettien partaveitsi - en tosin ole sitä itsekään. Sanoisinko, että ei mikään häävi muisto jäänyt tuosta päivästä.

Minusta olisi mukavempaa, jos nykyäänkin vanhojen päivänä pukeuduttaisiin oikeasti vanhoihin vaatteisiin, kuten oli silloin 1970-luvulla, kun vanhempani suorittivat lukiota. SIlloin kaivettiin vintiltä vanhoja vaatteita eikä tyttöjenkään tarvinnut maksaa itseään kipeäksi yhden päivän asusta, jota ei sitten välttämättä voikaan enää koskaan käyttää.

Penkkaripäivää juhlin vuosi sitten. Meidän koulussamme on jonkinlainen traditio pukeutua vauvoiksi (älkää kysykö miksi), mutta silti porukasta löytyi siittiöitä ja muita kummajaisia. Ja pienempien kiusaaminen on kielletty... Kuitenkin joka vuosi koululla liikkuu porukkaa, joilla on naama piirrelty huulipunalla täyteen sydämiä ja mopo-kirjoituksia, kermavaahtoakin saattaa löytyä päästä. Pilttiä kuuluu syöttää pienemmille, ruoka voi olla vähän maustettuakin... Ja kaikesta tästä rääkistä nuo pienet saavat palkkioksi karkkia, toisinaan käy myös niin, että karkkia saa vasta sen jälkeen kun raukka on kiinnitetty nippusiteillä esimerkiksi tuoliin tai porraskaiteeseen kiinni. Alemmilla luokilla olevista kiusitaan tietenkin eniten omia kavereita, arimmat jätetään yleensä rauhaan.

Koulumme on siitä mielenkiintoinen, että lukio ja ala-aste ovat yhdessä ja samassa rakennuksessa. Luulisi ala-asteelaisten pelkäävän hiprakassa olevia ja naamaan piirteleviä abeja, mutta nämäpä ovatkin aivan ekstaasissa. Ala-asteelaiset oikein kerjäävät naaman sotkemista ja haluavat myös karkkia. Minä jouduin jopa juoksemaan karkuun noita hirviöitä kun en muuten olisi koskaan päässyt pois heidän luotaan.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Wanhat ja penkkarit

Viestin lähetti Rok
Niin, opettajille wanhojentanssi- ja penkkarihössötykset ovat varmastikin yhtä painajaista. Varsinkin täällä Järvenpäässä, kun samassa laitoksessa ovat yhdessä käytännössä ala-aste, lukio ja yläaste - aikaslailla porukkaa siis.

Mun mielestä yllä mainitut ovat kuitenkin sinänsä hienoja perinteitä, joita ei ole syytä haudata sen takia, että muutama "kuningas" keksii pilata kaiken ilon toisiltakin. Niitä älykköjä löytyy joka ikäluokasta, ja jotenkin voisi yrittää saada heidät kuriin.

Kyllä mä kaikesta huolimatta toivon, että nämä vanhvat perinteet saadaan säilytettyä - vaikka ne nykyään tuntuvatkin olevan vain tekosyitä ryypätä. Jokaisessa ammatissa on haittapuolensa, masu :-)

No aikaisemmasta kirjoituksestani tuli ehkä vähän turhankin jyrkän sävyinen. En sinällään ole itse perinnettä vastaan, vaan niitä lieveilmiöitä, joita se perinne tuo mukanaan.

Ymmärrän kyllä hauskan päälle (tai ainakin luulen ymmärtäväni :) ja ei itsellänikään ole kuin 8 vuotta siitä kun juhlin penkkareita. Ongelman tosiaan muodostaa yleensä vain muutama sankari, jotka eivät oikein ymmärrä mikä on kohtuuden raja. Vastuu oppilaiden tekemisistä lankeaa aina opettajille ja siksi ymmärränkin opettajien huolen näiden juhlapäivien onnistumisesta.

Tänä vuonna on lukiossamme painotettu oppilaille, ettei juhliminen saa mennä överiksi ja jokainen juhlija saa vastata tekojensa seurauksista. Uskonkin että n. 95 % osaa pitää kontrollin ja he osaavat huomioida myös nuoremmat oppilaat. Loppujen kanssa en olisi niinkään varma, sillä muutaman ryypyn jälkeen monet alkavat purkamaan patoutumiaan oppilaisiin ja leikki ei olekaan enää niin humoristista.

Opettajan näkökulmasta on hieman hankala selittää pikku-Erkin vanhemmille, että miksi poika tuli itkien koulusta kotiin. Vanhemmat eivät oikein sulata selitystä lukiolaisten humoristisuudesta.

Mitä enemmän olen ollut tekemisissä yläasteikäisten kanssa, sitä enemmän olen huomannut sitä puhdasta epävarmuutta ja "pelkoa", joka sitten purkautuu esim. häiriköintinä. Nuoret elävät eräänlaista "tunteen" ajanjaksoa, jolloin kaikki palaute otetaan vastaan erittäin henkilökohtaisesti (myös vanhojenpäivä kepposet). Monet vanhemmat unohtavat sen haavoittavaisuuden mitä nuori peittää ja yleensä nähdäänkin vain ne teini-iän haittapuolet (häiriköinti ja huutelu jne.)

masu
 

Miguel

Jäsen
Tuosta kiusaamisesta. Itselläni oli viime vuonna muutamia kavereita vanhojen joukossa, ja etenkin he pitivät huolen, että minulla oli tekemistä. Jouduin mm. laulamaan ruokalassa useampaan kertaan vanhojen mieliksi, esiintymään lavalla aamun tervetuliaistilaisuudessa eikä naamanikaan säästynyt huulipunalta. So what? Mitään vahinkoa ei tapahtunut; koulupäivän jälkeen oli vain hyvä mieli siitä, kun tiesi, että samoihin saappaisiin pääsee itse seuraavana vuonna. Eräs älypää koulustamme kirjoitti lehden yleisöosastolle nimimerkillä, vaikka ei tietääksemme joutunut kummempia kärsimään, hän vain on tunnetusti valittavaa sorttia. Mielessä kävi, että olisimme kavereiden kanssa kirjoittaneet vastineen seuraavan päivän lehteen.

Meidän koulussa on lievä turvakontrolli, jotta nippusiteitä tai muuta vahingollista ei saisi vietyä sisään. Tiedä johtuuko se tästä kontrollista, mutta koulussamme on vältytty ylilyönneiltä. Pikkujutut, kuten naaman koristelu huulipunalla, pitää vain osata ottaa huumorilla. Niin kauan aineellista vahinkoa ei satu eikä tehdä mitään totaalista nöyryytystä, ei minun mielestäni pitäisi olla syytä valittamiseen. Tämä ei tarkoita, että itse kiusaisin pienempiä minkä kerkiän. Huulipunalle saattaa olla käyttöä ja jotain pientä viihdytystä saatan pyytää, mutta mitään sellaista en vaadi, mihin itse en suostuisi muuten kuin aseella uhatessa.

Itse tulen kyllä selvinpäin kouluun, enkä usko monen meidän koululaisen olevan humalassa tuolloin. Naapurikouluissa meno voi olla toinen. Illanvietto sitten pistetäänkin railakkaammaksi, ja sokerina pohjalla odottaa hiihtolomalla 24.2. vanhojen risteily.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko nyt vielä sanoa...

Minun lukiossani ne, jotka sotkevat huulipunalla ja köyttävät nipusiteillä, ovat nimenomaan abiturientteja. Vanhat käyttäytyvät siivosti eivätkä millään tapaa kiusaa nuorempia. Vanhojen päivä on päivä, jolloin pukeudutaan hienosti ja pyritään käyttäytymäänkin sen mukaan (paitsi humalaiset, muttei niistäkään suurta häiriötä ole ollut). Illalla kyllä on sitten "Vanhojen bileet" Rauhalahdessa.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselläni ei nyt ole juuri aiheeseen, mutta kuitenkin..

Oli tuossa ihan tavallinen koulupäivä tänään. Viimeisellä tunnilla meillä on englannin tunti, sitä opettaa semmonen n. 50-vuotias nainen, leskikin vielä. Tavalliseen tapaan odotimme luokassa opettajaa, ja sitten kun arvon ope saapui luokkaan, kertoi, että menemme harjoittelemaan tanssia liikuntasaliin.

Sitten opettaja käski tytöt sille siniselle viivalle (ju nou? :D) ja pojat mustalle. Siinä sitten tytöt saivat valita parit itselleen pojista. Sieltä ryntäsi sitten yksi tyttö siihen kylkeeni kiinni, ja eihän mulla mitään sitä vastaan ollut, ihan spekseissä on ;).

Nojuu, siinä sitten lähettiin sitten harjoittelemaan sitä. Kaikki oli kyllä hauskaa siihen asti kun ope tarvitsi partneria siihen, että pystyi näyttämään sen tanssin kunnolla! Ette varmaan arvaa, kuka siihen joutui menemään?! Joo, siinä sitten tanssittiin opettaja-tädin kanssa oikeen kunnolla! Koko ajan höpötti jotain: "Vies nyt Miika kunnolla mua", "Reilusti kiinni vaan Miika", Ei tässä oo mitään hauskaa Miika"..

Ei herranjestas!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eäh. Minä jätin pari vuotta sitten vanhojen tanssit suosiolla väliin ja pidin ylimääräisen vapaapäivän. En ole nimittäin koskaan haaveillut päivästä nukkena.
Pynttäytymisen lisäksi vanhailuun ei kuulu kuin tanssimista ja alkoholilla läträämistä, joten ei olisi oikeastaan voinut vähempää kiinnostaa.
 

Miguel

Jäsen
Eilinen ruusukonva meni aika lailla perseelleen. Ohjelman kanssa hutiloitiin hieman, mutta suurin katastrofi oli abeille osoitetut laulut. Ideana oli, että tuttuihin biiseihin oli laitettu uudet sanat. Laulujen sovitukset kuitenkin tökkivät monissa kohdissa, ja kun pariakymmentä biisiä oli aikaa harjoitella vain pari tuntia, eikä kuorossammekaan ollut kuin muutama oikeasti laulutaitoinen, tulos oli lähes katastrofaalinen. Aika paljon tehtiin töitä moisen fiaskon eteen. Pelin henki vain sattui olemaan, että jonkun oli järjestettävä juhla, ja koulun muitakin tapahtumia järjestänyt kutakuinkin sama porukka joutui kantamaan vastuun ja joutumaan nöyryytyksen kohteeksi. Viihdyin muuten hame päällä erittäin hyvin, 'miehet' vain olivat turhan innokaita takapuoleni suhteen. :)

Tänään on ensimmäiset kunnon tanssit. Suurta pelkoa ei ole, sillä harjoitukset ovat menneet ihan hyvin. Mutta arvatkaapa kuka pitää vanhojen puolesta puheen opettajille huomenna? Arvasitte aivan oikein. Tämän päivän mietityttävin homma onkin tuon puheen valmistelu.

Niin muuten, meidän koulussamme perinteisesti nimenomaan vanhat piirtelevät huulipunalla, taisinpa tosin tänään penkkaripäivänäkin nähdä jonkun kasvot koristeltuina, mutta kyseessä oli marginaalitapaus. 'Iskukykymme' kuitenkin heikkeni tänään hieman. Koska on uhkailtu, että jopa oppilaiden lukolliset lokerot tarkistetaan ylimääräisten tavaroiden varalta, kaverini kätkivät koulun käytävällä olevan ikivanhan pianon sisälle nippusiteitä. Tiedä olivatko abit vai valvovat opettajat kurkanneet sinne, mutta tänään nippusiteet olivat kadonneet.

Raporttia vanhojen päivästä - mikäli jotain erikoista tapahtuu - tullee viikonloppuna tai ensi viikon alussa.
 

Miguel

Jäsen
Pidän yksinäni ketjua hengissä

Erittäin hauska päivä kaiken kaikkiaan tuo perjantai.

Mitä koulussa tapahtui:

-aamunavauksessa järjestettiin hauskaa ohjelmaa ja myytiin muutama 'orja' ykkösten joukosta vanhojen avuksi
-myös yläastelaisia käytettiin palvelijoina
-huulipunaa käytettiin runsaasti
-muutamasta ykkösestä tehtiin paketti sitomalla kelmun ja teipin avulla naulakkoon (tekijät saivat valituksia opettajilta)
-pitäessäni puhetta opettajainhuoneessa kaverit hiipivät opettajainhuoneen miesten vessaan ja vaihtoivat vessapaperin hiekkapaperiksi, lievennykseksi jättivät kuitenkin vessapaperirullan pöntön taakse säilöön

Vessapaperiepisodista ei ole kuulunut mitään opettajilta, mutta ainakin toistaiseksi ainoastaan teippaamisesta ja yhdestä nippusiteiden käytöstä on valitettu, enkä minä ollut niihin osallisena. Muusta toiminnasta voitte tuomita minut aivan vapaasti. Itse koin kutakuinkin samat jutut viime vuonna, enkä tuntenut mitään kärsimystä. Kaikki palvelijatkin otettiin opettajien luvalla, ja ainoastaan yksi opettaja kielsi huulipunan käytön.

Välimatkat kuljettiin autolla, jossa oli Suomen liput konepellillä ja kaverini pappa kuljettajan asussa ajajana, ainoastaan diplomaattikilvet puuttuivat :). Ulos astuessa vielä levitettiin pieni punasävyinen meille arvokkaille vanhoille. Tämä toiminta keräsi erittäin paljon katseita ja herätti hilpeyttä. Päivällä kävimme vielä syömässä kohtalaisen hyvässä ravintolassa.

Alkuilta vietettiin porukalla kaverini luona, josta matka jatkui illanviettopaikkaamme Nick'sille. Tässä ei nyt kannata ruveta yksityiskohtia kertomaan, mutta todettakoon vain, että hauskaa pidettiin.

Ai niin, olihan sitten ne jotkut ihmeen tanssitkin. Ne meni ihan hyvin.
 

Luiro

Jäsen
Minun vanhojenpäiväni oli vitunmoisen upea.

Ensinnäkin useiden poissaolojen vuoksi jouduin tanssimaan vanhainkodissa, kun muut olivat ottamassa pohjia kotonaan tahi syömässä. Vanhukset eivät tajunneet mitään, joten oli aivan sama, kuinka päin persettä tanssi.

Menin kotiini ja otin mukaani ne kaksi puolen litran jellonapulloa ja tietenkin lantrasin ne väärin (2,5dl sprite ja 2,5dl leijona). Sitten join niitä hirveään tahtiin ja seitsemän desin jälkeen en mitään muistakaan. Paitsi sen, että kaverin kissanpentu karkasi, takaovi lähti sijoiltaan ja oksensin.

Olin aloittanut neljältä juopottelun ja kuudelta oksensin ja lahjoitin viinat kaverin tyttöystävälle. Siitä kohti paikallista tanssipaikkaa, jossa joku näki kaverini bylsivän akkaansa vessassa ja tietenkin pojat huusivat tämän nimeä tanssilavalla. Menin mainitsemaan kaverille, että hänen nimeään huudettiin ja sain nyrkistä päähäni. Pää selveni loppua kohden. Ravintolan omistaja sanoi, ettei enää koskaan ota vanhojentanssiporukkaa tiloihinsa. Tuloksena oli yksi hajonnut vessanpönttö, vessa täynnä oksennusta (sellainen vana ovelta lavuaarille ja lavuaariin oksentajat joutuivat lappaamaan toisella kädellä laatat pois lavuaarista) ja sitten se mulkku äijä lopetti juhlat tuntia liian aikaisin.

Ja mitä jäi käteen lukiosta (Clitoris approbatur). Ei niin mitään.

Pokki voisi kertoa viimevuotisesta abiristeilystään. Ja siitä kun Rasmus soitti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämmöinen, jo ikään päässyt ketju. Vaimo reissussa ja muutenkaan ei tuo amerikkalaisten päivä ole minulle minkään arvoinen.

Niin, tulipa sitten alettua nostalgioimaan saunan lauteilla. Jopa valokuvia löytyi helposta paikasta, kaivoin ne tässä vilvoitellessa esiin. Tiesin missä ne olivat joskus vuosi sitten tapahtuneen suursiivouksen seurauksena.

Hieno päivähän tuo oli, silloin aamulla kävin myös parin muun pariskunnan kanssa jossain ala-asteella tanssimassa, kysyttiin vapaaehtoisia, niin minä suostuin paria konsultoimatta. Ei hän suuttunut tai ainakin käytiin siellä.

Oma parikin oli ihan mukava tyttö, mutta hän ei ollut siitä kaveripiiristä missä noin muuten hengasin. Ajattelin asian niin, että en jaksa säätää mitään mahdollisia "sori enmä sun kanssa, kun oon ton kanssa" -juttuja vaan kysyin aikaisessa vaiheessa saman luokan tyttöä mitä en muuten juurikaan tuntenut. Hän suostui ilomielin.

Tanssitreenejä oli säännöllisesti koko alkuvuoden ja huomasihan siinä kehitystä. Oli nimenomaan kivaa tanssia, kun osasi ne vaadittavat kappaleet. Tai ainakin luuli osaavansa, samahan se.

Illalla oltiin jossain helsinkiläisen hotellin baarissa ja sitä ihmetteli itse kukin miksi täällä tiskillä myydään, vaikka he tietävät useimpien olevan vasta 17vee. Semmoistakin tarinaa kiersi, että paukut ovat lantrattuja, niin siksi voi myydä. Sitä en osaa nyt sanoa uskoiko kukaan sitä silloinkaan, kerrottakoon tällä hetkellä tuossa iässä oleville lukijoillemme, että se ei tietenkään voinut pitää paikkansa. Kossukolaa siellä kuitenkin juotiin ja hauskaa oli.

Samoille jatkoille ei enää parin kanssa menty, mutta tuskin hänkään ainakaan pahalla päivää muistelee. Minä tosin muistelen jatkojakin hyvillä mielin, mitä nyt muistan. Oi aikoja. Pikku kriisikin siellä koettiin, kun osa pojista poltti naurusavuketta, itse en polttanut vaan kuuntelin erään tytön itkua kuinka pari tekee pahojaan.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Itse en viitsinyt aiheuttaa traumoja kenellekän sympaattiselle tytölle ja jättäydyin pois tästäkin riennosta. Enpä ollut penkkareissakaan kenekään iloa pilaamassa.

Minua ei kaivattu.

Lukiossa oli hauskaa, mutta kaikki tällaiset pakkojuhlinnat ovat aina aiheuttaneet minussa suorastaan psykosomaattisia oireita.
 

Viljuri

Jäsen
Itse en viitsinyt aiheuttaa traumoja kenellekän sympaattiselle tytölle ja jättäydyin pois tästäkin riennosta. Enpä ollut penkkareissakaan kenekään iloa pilaamassa.

Minua ei kaivattu.

Lukiossa oli hauskaa, mutta kaikki tällaiset pakkojuhlinnat ovat aina aiheuttaneet minussa suorastaan psykosomaattisia oireita.

Mielenkiintoinen suhtautumistapa ainakin tuon pakkojuhlimisen vastustamisen osalta, olen nähnyt sitä tapahtuvan hyvinkin sosiaalisten yksilöiden osalta.

Muutoin voisi tietysti sanoa, että ei se vuori tule Muhammedin luo, olipa usko sitten miten luja tahansa, ellei Muhammed itse ota ensimmäistä askelta. Sosialisoitumiskehityksen kannalta joukkueurheilu ja sitten toisesta näkövinkkelistä ehkä jopa nämä muodolliset juhlat ovat ihan kivoja, jos niille antaa mahdollisuuden, IMHO. (tämä ei nyt sentään koske ihan kaikkea, ei ainakaan sukulaistapaamisia)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tanssinut, ei kiinnostanut. Ja olin vielä pelipäivänä kuumeessa, joten en aiheuttanut ongelmiakaan sille typsylle, joka minua erehtyi kysymään tanssiin. Penkkareissa sitten olin, kun koin sen jotenkin luonnollisemmaksi tapahtumaksi. Tosin jäin pois jo ajelun jälkeen, kun jengi alkoi humaltua sen verran uhkaavasti. Kävivät porukalla osallistumassa vanhojen tanssien harjoituksiinkin, siis huutelemassa hävyttömyyksiä ja muuta kehittävää. Opettajat eivät moisesta erityisemmin pitäneet, kumma juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös