Mainos

Valtaapitävien velvollisuus noudattaa lakeja ja asetuksia

• 3 096
  • 46

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä mieltä olet valtaapitävien velvollisuudesta noudattaa asettamiaan lakeja ja asetuksia, pitäisikö tiedot esim. televisiolupien maksamisesta tai maksamatta jättämisestä saattaa julkisiksi, puhumattakaan veronkierrosta, pahoinpitelyistä, rattijuopumisista ynnä muusta ns. pahemmista vilpeistä. Asia on kuuma koska näinä päivinä kohistaan länsinaapurimme ministereiden säädöksien noudattamisesta. Poliitikko ei ole sen enempää tilivelvollinen kuin matti meikäläinen, mutta onhan se nyt selvää että kaikkien, mukaan lukien valtaapitävien pitäisi noudattaa yhteisiä säännöksiä. Kuinka paljon media saa kysyä, voiko joillakin olla mahdollisuus asettua kaiken yläpuolelle salaamalla omien velvollisuuksien hoitoa asioissa joista ovat ainakin osittain päättämässä. Allekirjoittanutta ei kiinnosta poliitikkojen tai yksityisten ihmisten elämä pätkääkään, mutta onhan se niin että näistä asioista on saatava puolueetonta raporttia jos kansa sitä haluaa. Media tutkii ja kirjoittaa juuri sitä mitä kansa haluaa, eikö vain. Kaikkien tulisi noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja varsikin niiden jotka näitä uskovat ansiollisesti meidän kaikkien puolesta hoitavansa. Käsittämätöntä pelkuruutta ja käsien pesua Vanhaselta. En tarkoita nyt sitä että kaikista asioista pitäisi pitää kirjaa ja lukua, mutta on aika törkeää jos ministerit ynnä muut jääväävät itsensä kirjoittamiensa asetusten ulkopuolelle. Toivottavasti tämä on jonkun isomman alku, muutenhan isojen herrojen ja rouvien toiminta muistuttaa päivä päivältä enemmän teatteria.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikäköhän nyt mahtoi olla Lukkosepän pointti? Eli jos poliitikot eivät vastaa kaiken maailman kyselyihin, he rikkovat lakia tai ainakin asettuvat sen yläpuolelle? Millaisen raportin Lugun mies haluaisi vallanpitäjiltä ja kuinka usein?

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jokainen on joskus rikkonut lakia. Jos ei muuten, niin ajanut risteykseen vanhoilla vihreillä, tuonut rajan yli hiukan ekstraa, unohtanut firman kuulakynän taskuunsa tai tapellut jääkiekkokaukalossa.

Eihän hallitukseen saataisi yhtään ministeriä, jos heidän pitäisi olla 100% rikkeettömiä.

Antaa olla!

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä herää se usein esitetty kysymys; Miksi olla vastaamatta noihin, jos sinulla ei ole mitään salailtavaa?

Suotavaa mielestäni, etenkin Ruotsi-kohun aikana, olisi että herra pääministeri ottaisi kantaa tähän. Ja jos hän kerran on aina uskollisesti maksanut tv-lupansa, miksei sitä voi sanoa?

Tälläisissä kysymyksissä vaikeneminen harvoin on kultaa.

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tykki kirjoitti:
Mikäköhän nyt mahtoi olla Lukkosepän pointti? Eli jos poliitikot eivät vastaa kaiken maailman kyselyihin, he rikkovat lakia tai ainakin asettuvat sen yläpuolelle? Millaisen raportin Lugun mies haluaisi vallanpitäjiltä ja kuinka usein?

En kaipaa ensimmäistäkään raporttia, mutta on käsittämätöntä että maamme pääministeri suorastaan vaatii olemaan vastaamatta tämän kaltaisiin kysymyksiin. On olemassa melkoinen epäsuhta jos pienempi osa porukasta päättää isomman osan asioista, mutta ei itse sitoudu näihin. Vastaamatta jättäminen ei tosin suoraan kerro vastausta mutta antaa pelottavan epämääräisen kuvan näistä henkilöistä.

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lihaani kirjoitti:
Jokainen on joskus rikkonut lakia.

Antaa olla!
Eli on ok, että eduskunnassakin on näitä kotikulmilla tulittavia juoppoja, tv-lupiaan maksamattomiaan "edustuskelpoisia" yksilöitä? Miksi minun on maksettava lupani, jos edes valtiojohot ei sitä tee?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei nyt tietenkään mieltä ylennä jotkin tv-maksujen kaivamiset, mutta ei kai se nyt ole aivan liikaa vaadittu, että poliitikot maksavat laskunsa niin kuin muutkin kansalaiset? Emme siis puhu mistään varattomista opiskelijoista joiden luonnonoikeus on jättää joku tv-lupa maksamatta vaan ihmisistä jotka näitä lakeja säätävät. Ja jos sitten periaatteena on, ettei maksa niin mitäs siinä on häpeämistä? Sinänsä poliitikkojen yksityiselämä on vähän sivuseikka, mutta kyllä tämäntyyppiset asiat ovat aivan hyväksyttävää riistaa. Kummallista muuten että tämä niskalaukaus ilman oikeudenkäyntiä -porukka mielellään haluaa itse päättää mitä lakeja pitää noudattaa ja mitä ei. Enkä nyt puhu mistään tv-maksuista vaan esim. liikenneturvallisuudesta.

J.Petke

Jäsen
Täytyy myöntää, että hieman käy kateeksi Ruotsin kuningasta ketä ei pysty syyttämään mistään rikoksesta. Siinä kun poliisi tulee pysäyttämään punaisia päin ajosta, voi heiluttaa keskisormeaan ja jatkaa matkaa.

Noin niinkun muuten olen sitä mieltä että samat lait koskevat tavallisia ihmisiä ja valtaapitäviä. Turhaa antaa kenkää mistään tv-luvan maksamatta jättämisestä tai parkkisakoista.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Rinoa kirjoitti:
Eli on ok, että eduskunnassakin on näitä kotikulmilla tulittavia juoppoja, tv-lupiaan maksamattomiaan "edustuskelpoisia" yksilöitä? Miksi minun on maksettava lupani, jos edes valtiojohot ei sitä tee?

Tämä ei ollut se pointti. Toki raja rötöstelylle jossain on. Se vaihtelee ammateittain. Siivousfirmassa voi olla töissä juuri linnasta vapautuneita venkuloita.

Totta kai ministerin täytyy olla nuhteeton. Jopa nuhteettomanpi kuin se kuuluisa keskivertokansalainen (en ole sellaista vielä nähnyt). Selvähän se on ettei TV-luvista vastaavana ministerinä uskottava voi olla lupapinnari. Tai opetusministerinä voi kovin uskottava olla lapsia hakannut sadisti.

Mutta ei jotkut parkkisakot tai vastaavat voi olla viranhoidon esteenä. Alkaisi haiskahtaa jo populismille.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
mjr kirjoitti:
Emme siis puhu mistään varattomista opiskelijoista joiden luonnonoikeus on jättää joku tv-lupa maksamatta vaan ihmisistä jotka näitä lakeja säätävät.

Mutta onko myös puolueen jäsenkirjan omaavilla opiskelijoilla tämä luonnonoikeus?

Saako luvat jättää maksamatta siihen asti kunnes pääsee eduskuntaan lakeja säätämään vai pitääkö aloittaa lainkuuliaisuus jo kun on puoluetoimistossa hommissa?

Saako sellainen toimittaja joka itse ei maksa tv-luvasta tehdä sensaatiouutisen samanhenkisestä poliitikosta?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
finnjewel kirjoitti:
Mutta onko myös puolueen jäsenkirjan omaavilla opiskelijoilla tämä luonnonoikeus?

Saako luvat jättää maksamatta siihen asti kunnes pääsee eduskuntaan lakeja säätämään vai pitääkö aloittaa lainkuuliaisuus jo kun on puoluetoimistossa hommissa?

Saako sellainen toimittaja joka itse ei maksa tv-luvasta tehdä sensaatiouutisen samanhenkisestä poliitikosta?

Jaa, en nyt osaa ottaa mitään ex cathedra -kantaa asiassa, vaikka kysymys onkin yhteiskunnallisesti järkyttävän keskeinen ja suorastaan yöunet pilaava - pätevä poliitikko varmasti osaa turvata selustansa aivan käytännöllisistäkin syistä. Tuo heitto opiskelijoiden suhteen oli puolihumoristinen, en pidä luvan maksamatta jättämistä suurena syntinä, mutta itse sen maksan mielihyvin jos sillä hinnalla saa pitää edes osan kanavista vapaana pahimmasta bb-tyyppisestä sonnasta. Enkä osaisi arvostaa niin arkitodellisuudesta etääntynyttä poliitikkoa, joka jossain "let them eat cake" -hengessä jättää laskujaan maksamatta.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Eihän se, että määrätyt asiat kansanedustajista tai ministereistä olisi joko julkista tietoa tai ainakin eduskuntaa ja valtionneuvostoa valvovan instanssin tiedossa, sitä tarkoita että vain rikkeetön henkilö voisi näissä viroissa toimia. Minä ainakin olisin tyytyväinen ja arvostaisin poliitikkoa joka ennen eduskuntavaaleja tulisi avoimesti ulos kaapista, vaikka sitten karmit kaulassa ja kertoisi taustoistaan. Mikäli tämä olisi maan käytäntö, salailijat jäisi valitsematta ja meillä todennäköisesti olisi "parempi" eduskunta. Ei kai rehellisyys voi olla huono asia?

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
mjr kirjoitti:
Ja jos sitten periaatteena on, ettei maksa niin mitäs siinä on häpeämistä?
Tässä olisi ollut hyvä neuvo jollekin rohkealle TV-luvasta narahtaneelle poliitikolle: "Minä en periaattesta maksa TV-lupaa ja olen ylpeä siitä. Television katselu on kansallisoikeus. Jokaisella pitää olla mahdollisuus olla uutisten tavoitettavissa ja oikeus sivistää itseään television välityksellä. Tämä nykyinen järjestelmä on kestämätön diiba daaba duu.."

Tuolla olisi helppo saada kaikki "minulle kaikki ilmaiseksi"-äänestäjät liikkeelle. Menestys olisi taattu junttien keskuudessa, kunhan lupaisi ajaa TV-luvan poistoa välittämättä ja edes yrittämättä perustella sitä, että mistä rahat sitten revittäisiin. Vähän kuin Suomen pressanvaaleissa.

scholl

Jäsen
Tämä on aika vaikea kysymys. Siis minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos julkistetaan ketkä ministerit ovat maksaneet tv-luvan tms. Sen sijaan itsekin pidän erikoisena sitä, että kysytään jonkinlaista moraalista ripittäytymistä eli pitää kertoa onko tehnyt väärin vai ei. Yleensähän tilanne on niin, että jos tekee väärin ja jää kiinni niin sitten tulee seuraukset. Ei valtaapitäjien pidä olla tilivelvollinen medialle kuten tämän päivän A-Talkissa sanottiin.

Kaikista käsittämättömimpiä ovat nämä Ruotsin jeesustelut. Otetaan esimerkiksi lastenhoitajalle maksaminen. Kaikilla eivät isovanhemmat asu missään lähellä, jotta voisivat ottaa lapset hoitoon, kun vanhemmilla on menoa. Eikä kaikilla ole au pairia. Silloin varmasti moni on ottanut jonkun tutun hoitamaan lapsia. Moni nuori tyttö on varmasti ollut lastenhoitajana joskus ja saanut siitä rahaa. Ja tuskin verokirjan kautta.

Itse olen saanut rahaa siitä, kun olen leikannut pienenä poikana broidini kanssa sodassa haavottuneen isoisäni talon pihan nurtsia. Se oli pikkupoikana hauskaa mielekästä tekemistä joskus koulun jälkeen ja isoisäni mielestä oli oikein antaa jaffan lisäksi tehdystä urakoinnista rahaakin. Enkä ole maksanut niistä kympeistä veroa. Suurrikollisia ilmeisesti tässäkin ollaan.

scholl

Jäsen
mjr kirjoitti:
Emme siis puhu mistään varattomista opiskelijoista joiden luonnonoikeus on jättää joku tv-lupa maksamatta.

Miten tuo käytännössä tapahtuu? Itselläni ei ollut opiskeluaikoina aina tuloja, vaan otin elämiseen tarvittavan rahan usein ihan käteisenä. Siitä huolimatta minulle tuli tuo tv-lupalasku.

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Entäpä George W. Bush? Rikkoo Geneven sopimusta minkä kerkeää kiduttamalla sotavankeja ja tästä hätääntyneenä runnoo läpi lakiehdotusta senaatissa, ettei joutuisi vastuuseen omista teoistaan. Perin kummallista, jotten sanoisi...

Viimeksi muokattu:

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Minusta tämä kysymyksiin vastaaminen on ihan itsestäänselvä asia. Tietenkään ei ole pakko vastata. Onko se sitten järkevää vai syyllisyyttä osoittavaa, on toinen asia.

Jos nyt sitten tehdään näistä tv-lupien maksamisista/maksamatta jättämisistä jokin ko. tietojen julkistamisen mhadollistava säännös, niin homma on minun puolestani ihan ok.

scholl kirjoitti:
Kaikista käsittämättömimpiä ovat nämä Ruotsin jeesustelut.

Niinpä. Ja nyt näyttäisi siltä, että tämä moraalinen paniikki leviää jo tännekin. Uuh, kauheaa, ministeri ei maksa tv-lupaa. Ja ne jääkiekkoilijatkin! Siellä ne vaan tappelevat! Yltä päältä veressä, oikein mässäilevät väkivallalla!

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
scholl kirjoitti:
Miten tuo käytännössä tapahtuu? Itselläni ei ollut opiskeluaikoina aina tuloja, vaan otin elämiseen tarvittavan rahan usein ihan käteisenä. Siitä huolimatta minulle tuli tuo tv-lupalasku.

Mitä tarkoitat, luonnossako? On asioita joita en halua tietää opiskeluelämästäsi.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
scholl kirjoitti:
Kaikista käsittämättömimpiä ovat nämä Ruotsin jeesustelut. Otetaan esimerkiksi lastenhoitajalle maksaminen. Kaikilla eivät isovanhemmat asu missään lähellä, jotta voisivat ottaa lapset hoitoon, kun vanhemmilla on menoa. Eikä kaikilla ole au pairia. Silloin varmasti moni on ottanut jonkun tutun hoitamaan lapsia. Moni nuori tyttö on varmasti ollut lastenhoitajana joskus ja saanut siitä rahaa. Ja tuskin verokirjan kautta.

Itse olen saanut rahaa siitä, kun olen leikannut pienenä poikana broidini kanssa sodassa haavottuneen isoisäni talon pihan nurtsia. Se oli pikkupoikana hauskaa mielekästä tekemistä joskus koulun jälkeen ja isoisäni mielestä oli oikein antaa jaffan lisäksi tehdystä urakoinnista rahaakin. Enkä ole maksanut niistä kympeistä veroa. Suurrikollisia ilmeisesti tässäkin ollaan.

Mutta asiassahan onkin kyseessä niin suuret summat, että niistä olisi pitänyt maksaa työnantajamaksut ja verot. Ei pienimuotoisista töistä makseta lain mukaan. Toisinsanoen työ ei ole ollut satunnaista vain todellakin "työn tapaista".

Että silleen...

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
mjr kirjoitti:
Emme siis puhu mistään varattomista opiskelijoista joiden luonnonoikeus on jättää joku tv-lupa maksamatta vaan ihmisistä jotka näitä lakeja säätävät.

Ruotsin tapauksessahan on myös kysymys nuorista, jotka ovat joskus ideologisista syistä jättäneet TV-lupansa maksamatta. Nyt heistä on kasvanut aikuisia ja hups, lupien maksamatta jättäminen onkin seurannut huomaamatta 10 vuotta.

Tämä on vähän vaikea juttu. Sillä moni opiskelija ei tiedä, missä heiluu 10 vuoden kuluttua ja monen ideologia voi sitten muuttua vuosien saatossa. Selvää on kuitenkin, että 10 vuotta maksamatta jättäminen edellyttää myös jonkun verran harkintaa ja piittaamattomuutta.

- Voiko siis tällaisiin ihmisiin luottaa kansanedustajina?

Omasta mielestäni on hyvä pitää mielessä, että jos valitsee oman tavan protestoida systeemiä vastaan, joutuu ehkä kärsiämään siitä tulevaisuudessa. Sama meillä tavallisilla kuolevaisilla. Voi olla helppo jättää kaikki pienet maksamatta, mutta ei ole aivan varmaa, saako sitten lainaa kun tekee parannuksen ja päättää anoa asuntolainaa.

Ruotsi on avoin yhteiskunta. Suomessa ei ole edes puhelinluettelo vapaa kaikille. Lehtimiehet tekevät Ruotsissa kaikki nämä paljastukset ja jokainen poliitikko on erikoisessa syynissä. Ja kaikki tiedot ovat julkisia. Ruotsi on erittäin paha paikka poliitikolle, jolla ei ole puhtaat jauhot pussissa. Esim. Maria Borelius ja hänen miehensä ansaitsivat parhaimmillaan 17 miljoonaa Ruotsin kruunua vuodessa. Lisäksi heidän talonsa omistaa yhtiö, joka sijaitsee veroparatiisissa. Näin he välttyvät omaisuusverolta. Siitä huolimatta rouva Borelius vetosi ensin siihen, että koska hän ansaitsi yhtenä vuotena vain 17.500 kruunua, heillä ei ollut varaa maksaa lapsenlikan veroja, eikä sosiaaliturvamaksuja. Totta kai tämä pistää kansaa vihaksi ja ensimmäisenä tulee mieleen, että kysymys on ihmisistä, jotka tekevät kaikkensa, kiertääkseen pikku summatkin, kuten esim. juuri TV-luvan. Ja sitten aletaan säätämään lakeja yms. tavalliselle kansalle ja aletaan kertomoa ihmisille miten heidän tulee elää..

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kansanedustajan tulee olla täysin rehellinen ja toimia esimerkkinä siitä, että myös rehellisyys kannattaa. Kaikki nää saatanan huijarit voivat pysyä omien harrastustensa parissa.

Sanoo myös paljon näistä ihmisistä, että juuri virkansa jättänyt kulttuuriministeri Cecilia Stegö Chilò pahoittelee kovasti tekemäänsä mokaa, mutta vaatii nyt, että saa pitää palkkansa, 97 000 kruunua kuukaudessa, vuoden ajan, että voi rauhassa sopeutua tilanteeseen.

Ruotsin uusi rahaministeri Anders Borg on myös hauska jätkä. Ensin puhuttiin, että hän on maksanut siivouksesta pimeää rahaa. Hän ei ensin itse (muka) tiennyt, miten paljon oli maksanut ja lupasi ottaa selvää, oliko maksanut niin paljon, että olisi pitänyt maksaa myös veroa. Selvisi, että olisi pitänyt... Noh, Borg tajusi tietenkin, että nyt kaivellaan ja kiirehti tunnustamaan, että oli käyttänyt myös lapsenlikkaa, mutta ei maksanut veroja, eikä sosiaaliturvamaksuja. Taisi ajatella, että nyt on paras tunnustaa samalla, ettei puolalaisella lapsenlikalla ollut edes lupaa tehdä töitä Ruotsissa...

Borg(kaan) ei ole mitenkään suoraselkäinen tässä tapauksessa. Jokaisen paljastuksen jälkeen hän vain toteaa itsepintaisesti: - Kyllä, olen tehnyt väärin ja pahoittelen sitä.
Suoraselkäinen mies sanoisi: - Kyllä, olen tehnyt väärin ja ymmärrän, etten voi jäädä virkaani nauttimaan veronmaksajien maksamaa palkkaa. Terve.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
AnaMasa kirjoitti:
Tuolla olisi helppo saada kaikki "minulle kaikki ilmaiseksi"-äänestäjät liikkeelle. Menestys olisi taattu junttien keskuudessa, kunhan lupaisi ajaa TV-luvan poistoa välittämättä ja edes yrittämättä perustella sitä, että mistä rahat sitten revittäisiin.
Jos 99% suomalaisista katsoo töllöä niin eikö vastaavat tv-luparahat voitaisi siirtää veroihin? Otetaan prosentin osa lisää veroa kaikilta.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
finnishninja kirjoitti:
Ruotsin tapauksessahan on myös kysymys nuorista, jotka ovat joskus ideologisista syistä jättäneet TV-lupansa maksamatta. Nyt heistä on kasvanut aikuisia ja hups, lupien maksamatta jättäminen onkin seurannut huomaamatta 10 vuotta.

No, ammatti-poliitikko voi jättää tv-maksut maksamatta lähinnä joko hölmöyttään, ylimielisyyttään tai vakaumuksestaan. Mikään näistä ei itseäni puhuttele - en innostu koko ajatuksesta, mutta jos media halua nämä maksuasiat selvittää niin selvittäköön sitten.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
mjr kirjoitti:
No, ammatti-poliitikko voi jättää tv-maksut maksamatta lähinnä joko hölmöyttään, ylimielisyyttään tai vakaumuksestaan. Mikään näistä ei itseäni puhuttele - en innostu koko ajatuksesta, mutta jos media halua nämä maksuasiat selvittää niin selvittäköön sitten.

Kysymys on tietenkin myös ajojahdista, tyyliin vuoroin vierahissa.
Ruotsissahan pääministeri sai paljon julkisuutta ostamansa kartanon johdosta ja Suomessakin muistetaan varmasti Mona Sahlinin luottokortin ja taksien käyttö, valtion piikkiin. Viimeisenä Sosiaalidemokraattien nuorten puhemies, Anna Sjödinin törttöilyt kännipäissään Grazy Horsessa. Nyt on hallitus vaihtunut ja kaikkia hallituksen uusia jäseniä tutkitaan suurennuslasilla.

Näyttää siltä, ettei tänään eronnut/eroteta yhtään ministeriä, mutta päivä ei ole vielä päättynyt:-)

scholl

Jäsen
mjr kirjoitti:
Mitä tarkoitat, luonnossako? On asioita joita en halua tietää opiskeluelämästäsi.

En tajua mitä selität. Väännän nyt rautalangasta. Opiskelija keskittyy opiskeluun, mutta on silti perusmenoja mihin tarvii rahaa. Niinpä silloin voi mutsille ja faijalle sanoa paljonko tarvitsee tai ne antavat kysymättä sen verran, kun olettavat henkilön tarvitsevan. Ei puhuta mistään huimista summista, jos aika menee todellakin niihin opiskeluihin. Toki jossakin vaiheessa myöhäisemmällä opiskeluaikana aloin nostaa maltillista kuukausipalkkaa ja osinkoja, vaikken vielä siinä vaiheessa mitään töitä tehnytkään, mutta se on asia erikseen. TV-luvasta en silti saanut missään vaiheessa vapautusta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy