Valokuitu

  • 21 866
  • 33

BaronFIN

Jäsen
En ole oikein päässyt ymmärrykseen miten valokuituyhtiö näkee markkinarakoa alueella missä okt-talot ovat kiinni kaapeliverkossa. Sisään tulee 500Mb:n kaapelinetti hintaan 24,90€/kk.

Tässäkin on ainakin viisinkertaisesti se mitä normaali ihminen tarvitsee ja pullonkaula löytyy sisäisestä wlanista.

Ymmärrän toki jos okt-alueella olisi ainoana vaihtoehtona 8Mb:n kupariyheys (terveisiä viime vuosituhannelta).

Tällä alueella kaikilla olisi mahdollisuus kaapeliin, mutta se ei ole estänyt naapuri-isäntiä joutumasta ”valokuituhysterian” pariin kaivinkoneiden määrästä päätellen. Onnea ”edullisesta” hankinnasta ja kiitokset katujen auki repimisestä. Hienosti markkinoitu.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En ole oikein päässyt ymmärrykseen miten valokuituyhtiö näkee markkinarakoa alueella missä okt-talot ovat kiinni kaapeliverkossa. Sisään tulee 500Mb:n kaapelinetti hintaan 24,90€/kk.

Tässäkin on ainakin viisinkertaisesti se mitä normaali ihminen tarvitsee ja pullonkaula löytyy sisäisestä wlanista.
Kyllä minä tuota hommaa itse ajattelisin sen kannalta, että vaikka en nyt juuri tarvitse niin tulevaisuudessa tarvitaan. Siis kun miettii aikanaan kuka kuvitteli etteikö meganen liittymä olisi tarpeeksi talouden tarpeisiin nyt ja ikuisesti kun oli totuttu ISDN:ään.

En tiedä mihin hintaan noita nyt kaivetaan ja kaupataan, mutta jos halvalla saa niin kyllähän se kannattaa ostaa t: vilenin sulo.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tässäkin on ainakin viisinkertaisesti se mitä normaali ihminen tarvitsee ja pullonkaula löytyy sisäisestä wlanista.
Nykyiset WLANit eivät ole pullonkauloja. Enää.

Mulla on -21 loppuvuodesta asennettu Mesh, joka antaa yli 1400 Mbps testattuna max. Yhdeltä laitteelta gigan langaton verkko siirtää yli 950 Mbps.

Teksti-TV:n käyttöön riittäisi vaikka ISDN, mutta yli 100gb latauksiin sekä useamman 4K-lähetyksen katsomiseen nopeampi verkko on loistava.

Kaapelinetti oli edellisessä kämpässä välillä aivan katastrofaalisen huono.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Valokuitu on paljon (hapertuvaa?) kaapeliverkkoa toimintavarmempi ja ennen kaikkea pitkäikäisempi vaihtoehto. Ei ehkä juuri nyt, mutta itse pitäisin sijoituksena tulevaisuuteen ja luulisin, että siitä aiheutuneet kustannukset saa aika helposti perusteltua kiinteistön arvoon jos vaikka myymässä olisi.
 

Puukäsi

Jäsen
Kaapeli löytyy meiltäkin, mutta hinta on sama mitä valokuitu yritys tarjoaa ja ne myös laittavat kaapeliyhteyden myös. Liittyminen ei maksa mitään. Kahden vuoden sopimus ja sen jälkeen on kaksi kaapeliyhteyttä + valokuitu. Nykyinen kaapeli on meillä aiheuttanut ongelmia, joten kilpailu on hyvästä. Nyt on sentään vaihtoehtoja eikä tarvitse olla yhden toimijan varassa, joka vittuilee asiakkaalle.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2022 jo tehty soppari valokuidusta, kaivuut ei ole vieläkään alkanut. Valoo tämä hupifirma.
Meidän asuinalueella 30 megan kaapelinetti on parasta mitä on tarjolla, toki 5G saatavilla, mutta ei ne paskat täällä katvealueella toimi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole oikein päässyt ymmärrykseen miten valokuituyhtiö näkee markkinarakoa alueella missä okt-talot ovat kiinni kaapeliverkossa. Sisään tulee 500Mb:n kaapelinetti hintaan 24,90€/kk.

Bittivirran paine kasvaa jokaisella alustalla edelleen, joten omana periaatteena on että oma putki puhelimelle, tv:lle ja kodin verkolle. Näin yhteen ja samaan putkeen ei ängetä kaikkea mikä johtaisi ennen pitkää liikenteen puuroutumiseen, eikä myöskään toistuvat vikatilat yhdessä haittaa muuta toimintaa.

Valoo on nyt omalle alueelle tehnyt rakentamispäätöksen joten laitoin tilauksen sisään. Katsotaan eteneekö tällä kertaa homma mihinkään.
 

BaronFIN

Jäsen
Nykyiset WLANit eivät ole pullonkauloja. Enää.

Mulla on -21 loppuvuodesta asennettu Mesh, joka antaa yli 1400 Mbps testattuna max. Yhdeltä laitteelta gigan langaton verkko siirtää yli 950 Mbps.

Teksti-TV:n käyttöön riittäisi vaikka ISDN, mutta yli 100gb latauksiin sekä useamman 4K-lähetyksen katsomiseen nopeampi verkko on loistava.

Kaapelinetti oli edellisessä kämpässä välillä aivan katastrofaalisen huono.
Voi olla että olen pudonnut kehityksen kyydistä, mutta pullonkaulaksi onkin wlanin sijasta sitten muodostumassa Fast Ethernet verkko ja samalla myös päätelaitteiden kyky ottaa tavaraa vastaan.

Lisäksi jos on yli 100Gb:n pelilatauksia, niin lähettävälläkin päällä saattaa olla ongelmaa puskea tavaraa riittävän nopeasti ulos.

Olen vanha pieru ja armeija opetuksilla mennään: kaapelointi voittaa aina langattomuuden: kaikki muut on Ethernetissä paitsi tabletit, puhelimet. Häiriöitä ei ole ollut kertaakaan viimeiseen kahteen vuoteen muuttamisen jälkeen.

Pienellä kapasiteettitarpeen laskutoimituksella: 4K kuvan toistoon riittää 30-45 Mbps ja musiikin streamaamiseen 3Mbps, niin aika tymäkkää käyttöä saa olla jos oman kolmihenkisen perheen käyttöön ei riittäisi nykyinen combo wlan 76Mbps + Fast Ethernet 100Mbps.

Tarkistin itse asiassa nyt oman nopeuteni ja täällä olikin kaapeliverkko 200Mbps hintaan 19,90€/kk. Laskettuna juurikin ylläolevien rajoitteiden mukaan. Ja tämä ei yhtään sen nopeammaksi muuttuisi vaikka hankkisin valokuidun. Pullonkaulat on ihan muualla. Lähinnä tarpeessa. Sen jälkeen pitäisi seinät avata ja vetää nopeampi kaapelointi tai hankkia se mesh-verkko.

Eli tarvitsen käytännön esimerkkejä mihin normaali kotitalous tarvitsee esim. 1000Mbps yhteysnopeuksia.

Yksityisyrittäjät ja palvelinten ylläpitäjät sitten erikseen.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Voi olla että olen pudonnut kehityksen kyydistä, mutta pullonkaulaksi onkin wlanin sijasta sitten muodostumassa Fast Ethernet verkko ja samalla myös päätelaitteiden kyky ottaa tavaraa vastaan.
Eikös suunnilleen kaikissa vähänkään uudemmissa laitteissa ole Gigabit verkkokortit, joten ei liene lankakaan useimmiten pullonkaula.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös