Se ettei vaadi ei tarkoita, että olet mukava. Tuossa sekolust jo edellä tätä sivuaakin, mutta itse jatkan vielä aiheesta. Samaan aikaan voi olla hyvinkin mukava, ilmapiiri vapautunut ja hauska, mutta silti vaativa. Vaativuus on mielestäni välittämistä. Se tarkoittaa, että ottaa huomioon lapsen/nuoren oman tason ja vaatii/odottaa että lapsi/nuori suorittaa sillä omalla tasollaan. Tätä kautta hän kehittyy ja hänestä tulee parempi pelaaja. Ok, aina se ei tunnu kivalta ehkä, jos vaikka tehdään jotain fysiikkaajuttua, jossa vaaditaan että mennään sinne epämukavuusalueelle, mutta sinne on mentävä, jotta kehityt. Tämä on tavallaan juuri valmentajan yksi merkittävimmistä tehtävistä, saada poika/tyttö "houkuteltua" sinne epämukavuusalueelle.
Hyvänä esimerkkinä jossain maailman parhaista fudis-akatemioista on valtava vaatimustaso, mutta silti todella hauskaa ja ilmapiiri rento. Rennolla tarkoitan sitä, että jos tapahtuu jotain hauskaa, niin kaikki nauraa siellä. Sitten taas kun tehdään asioita, niin ne tehdään aina täysillä.
On Suomessakin surullisia esimerkkejä todella paljon juuri siitä, että "vaaditaan paljon", mutta ei osata vaatia oikein. Ei esim. pelkällä piiskaamisella(kuvainnollista siis) saada pelaajia eteenpäin. Pitää osata motivoida lapsi/nuori itse siihen, että hän ymmärtää miksi tehdään jotain asiaa. Tässä auttaa paljon kun puhutaan, kysellään, kommentoidaan avoimesti asioita yksilöiden ja joukkueen kesken.
Tärkeä myös osata sitouttaa yksilöt ja ryhmä tekemään asioita itsenäisesti. Tavoitteenahan on, että juniori- tai viimeistään aikuisvaiheessa jossain vaiheessa olisi tilanne missä pelaaja osaisi itse ohjata itseään omassa harjoittelussaan, mahdollisimman paljon.
Omat pienet esimerkit miten nuorissakin jo saadaan sitä itseohjautumista:
- Joukkue saa itse vastuun omasta alkulämmittelystä(samoin esim. loppufysiikasta)
- Joukkue pohtii pelien välillä kimpassa miten kehittää peliään. Tähän voi antaa esim. 2 hyökkäyksen ja 2 puolustuksen teemaa. Sitten vielä hauskempaa tämä on kun valmentajat lopuksi arvuuttelevat näitä teemoja missä joukkue oli halunnut peliään kehittää
- Antaa harjoitteen/pelin aiheen ja sen jälkeen ryhmässä(joukkueen koon mukaan tätä voi muokata) pelaajat suunnittelevat itse harjoitteen/pelin seuraaviin harjoituksiin. Tämä hyvä porkkana sitten myös omalla ajalla tekemiseen
Jne. Näitä lukuisia, mutta annan muutaman esimerkin jotka toimivat jo hyvinkin nuorten lasten(8-10vuotiaat) kanssa hyvin ja samalla kasvattavat kohti sitä oman vaatimustason ja tekemisen nostamista.
Erästä tuttua valmentajaa lainatakseni "Se ettei vaadi pitäisi olla rikos. Lapsen heitteillejätöstä".
Hyvänä esimerkkinä jossain maailman parhaista fudis-akatemioista on valtava vaatimustaso, mutta silti todella hauskaa ja ilmapiiri rento. Rennolla tarkoitan sitä, että jos tapahtuu jotain hauskaa, niin kaikki nauraa siellä. Sitten taas kun tehdään asioita, niin ne tehdään aina täysillä.
On Suomessakin surullisia esimerkkejä todella paljon juuri siitä, että "vaaditaan paljon", mutta ei osata vaatia oikein. Ei esim. pelkällä piiskaamisella(kuvainnollista siis) saada pelaajia eteenpäin. Pitää osata motivoida lapsi/nuori itse siihen, että hän ymmärtää miksi tehdään jotain asiaa. Tässä auttaa paljon kun puhutaan, kysellään, kommentoidaan avoimesti asioita yksilöiden ja joukkueen kesken.
Tärkeä myös osata sitouttaa yksilöt ja ryhmä tekemään asioita itsenäisesti. Tavoitteenahan on, että juniori- tai viimeistään aikuisvaiheessa jossain vaiheessa olisi tilanne missä pelaaja osaisi itse ohjata itseään omassa harjoittelussaan, mahdollisimman paljon.
Omat pienet esimerkit miten nuorissakin jo saadaan sitä itseohjautumista:
- Joukkue saa itse vastuun omasta alkulämmittelystä(samoin esim. loppufysiikasta)
- Joukkue pohtii pelien välillä kimpassa miten kehittää peliään. Tähän voi antaa esim. 2 hyökkäyksen ja 2 puolustuksen teemaa. Sitten vielä hauskempaa tämä on kun valmentajat lopuksi arvuuttelevat näitä teemoja missä joukkue oli halunnut peliään kehittää
- Antaa harjoitteen/pelin aiheen ja sen jälkeen ryhmässä(joukkueen koon mukaan tätä voi muokata) pelaajat suunnittelevat itse harjoitteen/pelin seuraaviin harjoituksiin. Tämä hyvä porkkana sitten myös omalla ajalla tekemiseen
Jne. Näitä lukuisia, mutta annan muutaman esimerkin jotka toimivat jo hyvinkin nuorten lasten(8-10vuotiaat) kanssa hyvin ja samalla kasvattavat kohti sitä oman vaatimustason ja tekemisen nostamista.
Erästä tuttua valmentajaa lainatakseni "Se ettei vaadi pitäisi olla rikos. Lapsen heitteillejätöstä".