Olen tästä hiukan eri mieltä. Jos tuomari viheltää suoran punaisen, niin erittäin usein tulee valmentajilta rajua kritiikkiä tuomaria kohtaan, niin myös Artetalta, joiltain jopa rajumpaa vielä. VAR harvoin muuttaa keltaista korttia punaiseksi, ainakin tämä käsitys on jäänyt takaraivoon.En ihan ymmärrä, miksi eivät uskaltaisi, kun eihän tuomari tästä nyt mitään joudu maksamaan, eikä häpeäpaaluunkaan joudu, vaikka tuomio muutettaisiin jälkeenpäin. Ja kuten joku jo aiemmin totesikin, VAR tämän möhli, kun ei muuttanut tuomiota, eli pelituomarin ratkaisua en niin pahasti moiti kuin VARin.
Kun nyt kuitenkin olen toiminut erotuomarina, niin aikanaan yksi tehtävä minullakin oli, pelaajia pitää pystyä myös suojelemaan törkeiltä tai ylipäätään vahingoittamisyrityksiltä. Eivät nämä yritykset ole ainakaan vähentyneet pelaajien fysiikan, nopeuden jne kehittyessä. Etenkin parhaimmat pelaajat saavat sitten ajoittain todella rajua kohtelua ja se ei ole lajin etu, yleisökin haluaa nähdä heitä peleissä, ei sairastuvalla. Sen keltaisen ja punaisen raja on usein hyvin pieni ja olen sitä mieltä, että tuomarit yleensä mieluummin antavat sen keltaisen, selviää pienemmällä kritiikillä.