Viestin lähetti Saku #11
Itse en oikeastaan tiedä mihin lahkon ryhmittymään kuulun. Kummola on saatava pois, ja häntä vastaan taistelen eittämättä kiivaasti. Summasen haluaisin muuten ehdottomasti takaisin, mutta kun tietää mitä WC:ssä tapahtui, sitä ei vain voi sallia. Niin pahasti ei voi, ei saa käämi kärähtää. Siinä olisi moni muukin lähtenyt kuin Niinimaa.
Ehkä tälläinen "Free Jääkiekkoliitto" -rykmentti voisi olla mun juttu?
Olen samassa tilanteessa. Oikeasti askarruttaa, jotta löytyykö sitä johtajuutta suomalaiseen kiekkoon? Sitä tarvitaan liiton johtoon, maajoukkueen päävalmentajapostille ja pelaajistoon.
Liiton ja suomalaisen kiekon kabinettileijonaksi omasta mielestäni sopisi entinen maajoukkuekapu ja muutenkin melkoinen äijä, Juhani Tamminen. Perusteluja puolesta ja vastaan löytyy Jatkoajan muista ketjuista. Itse uskon Tamin olevan parhaimmillaan suurena johtajana. Kalefina Kalefin paikalla.
Pelaajiston johtaja on tietysti paikalla ollessaan Saku Koivu, mutta muutamia muitakin saisi ilmaantua nuoremmista ikäluokista. Siis sellaisia, jotka eivät jupise kisojen jälkeen valmennuksen ja GM:n johtajuuden puutteesta, vaan vaativat turnauksen aikana välitöntä korjausta tilanteeseen. Käsittääkseni Maailman Cupin aikana Saku Koivun johdolla on käyty aika tiukkoja keskusteluja. En tosin tiedä tätä faktana, vaan vedin johtopäätökset kommenteista turnauksen aikana.
Entäs sitten valmentajaksi? Summasen paluu on utopiaa monestakin syystä. Westerlund ei todisteiden valossa sovi päävalmentajaksi. Jortikka on näköjään tehnyt MM-kisoissa vieraillessaan jotain (MITÄ???), mikä tiputtaa hänet potentiaalista.
Jäljelle ei hirveästi jää vahvoja ehdokkaita. Mieleen tulevat lähinnä Oulun Kärppien kaksi tuoreinta mestarivalmentajaa ja Jukka Rautakorpi. Rautakorven kiekkofilosofia edustaa ymmärtäkseni juuri sitä mistä pitää päästä eroon, jos halutaan kehittyä, eli ei oikein taida sekään natsata. Jäljelle jäävät Kari Heikkilä ja Kari Jalonen. Ei huonoja vaihtoehtoja kumpikaan.
Entäs sitten se GM? Kurrilla on juhannukseen aikaa osoittaa olevansa mies. Tämän päivän Veikkaajan mukaan "pelaajiston edustajat" ovat arvostelleet Kurrin toimia tai niiden olemattomuutta. Mielestäni on aika oireellista, jos joukkue ulospäin valittaa siitä, että Kurri näytti heille pätkiä Tuntemattomasta sotilaasta ennen Venäjä-matsia.
Ehkä myös pelaajien pitäisi vähän mennä itseensä, eikä juosta kantelemassa nimettöminä suosikkitoimittajilleen. Johtajuuden puutetta sekin. Voisiko kukaan kuvitella Kanadan pelaajilta vastaavaa, siellä ollaan aina asenteella "me yhdessä" vastaan muu maailma. Kärkevä asetelma poikii loputonta menestystä - itse asiassa se ei poikkea täysin CCCP-paitaisen joukkueen asenteesta muita kohtaan.
Oikeat miehet puikkoihin ja vähän äkkiä!