Alkaa tosissaan palaa käämi Törmäsen ketjukoostumuksiin. Idioottikin näkee, että Matti Järvinen ei ansaitse a) paikkaa ykkösketjun keskukshyökkääjänä, b) peliaikaa ylivoimassa ja c) noita peliminuutteja.
Lyödään pöytään tilastolliset faktat. Matti Järvinen pelannut keskimäärin 15:16. Luku on jossain määrin harhaanjohtaja, sillä alkukaudesta Järvinen pelasi huomattavasti vähemmän, mm. nelosketjussa. Järvisen "juhlaparaati" isompaan rooliin alkoi tuossa n. kymmenen kierrosta sitten. Järvisen tehot ovat 3+7 ja tehotilasto on -5.
Eniten Järvisen jalkoihin on jäänyt Tuomas Takala, joka on viime otteluissa pelannut mm. seuraavien laiturisuuruuksien kanssa: Tomi Heikkilä, Henri Manninen, Jani Kiviniemi. Takalan tehot 8+16 +4. Mainittakoon, että Takala on pelannut hieman alle tasonsa. Olen miettinyt, että nykypeluutus on yritys herättää Takalaa parempiin esityksiin. Takala oli Sportin mestaruuskaudella loistava tutkapari Kim Nabbin kanssa. Takala oli tuolloin playoffien mvp. Kimikin on ollut huono, miksi ei laittaa tätä kaksikkoa taas samaan ketjuun?
Suonpään Pete on pelannut viime aikoina Erik Riskan ja Jani Kiviniemen kanssa. Molemmat laiturit ovat nimenomaan kiekottomia rouhijalaitureita, vahvuudet mm. alivoimapelaamisessa. Suonpään Peten vahvuudet ovat pelinrakentamisessa. Suonpää on koko sarjan syöttötilaston jaettu kakkonen, vaikka Sport on tehnyt helvetin vähän maaleja. Pete ei ole mikään raketti, hän ei luo itse itselleen paikkoja. Tällä hetkellä hän ei saa juurikaan apuja laitureiltaan. Miksi Peten vahvuudet uhrataan näin? Peten tehot 4+27 +16. Antti Hölli on Sportin paras laituri tällä hetkellä. Hän on nopea ja taitava. Hölli on parhaimmillaan, kun hän saa kiekon vauhtiin. Kun hän pelasi Peten kanssa, hän sai kiekkoa vauhtiin. Nyt Hölli luo itse paikkansa. Järvinen ei pysty häntä juurikaan ruokkimaan.
Halava-Kujanpää-Piispanen-kolmikko on ollut odotuksia parempi. Ei sitä tarvitse rikkoa, vaikka yksittäinen peli ei kulkisikaan. Vielä vähemmän irrottaisin tästä pelaajia korjaamaan muiden ketjujen ongelmia.
Miksi Sport tuhlaa potentiaaliaan näin? Onko Törmänen luvannut Espooseen jotain? Järvisen peliaika ja rooli kasvoi yhtäkkiä täysin ansaitsemattomasti. Miksi?
Onneksi sentään ylivoimalla on haettu avainmiehiä kehiin, jos sielläkin se Järvinen nauttii ansaitsematonta suurta roolia.
Minä peluuttaisin näin:
Riska-Pete-Hölli
Kimi-Takala-Manninen/Kiviniemi
Halava-Kujanpää-Piispanen
Manninen/Kiviniemi-Järvinen-Saari/Heikkilä/Mörsky/Fogström
Jaatinen pelaa Riskan tai Manninen/Kiviniemi-kaksikon paikalle ja se jannu tippuu neloseen.
EDIT: Mainittakoon, että lottokone on taas tänään arponut, mutta ei juurikaan parempaan suuntaan.