Mainos

Vaasa Arena

  • 667 545
  • 1 866

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Jos nuo kuvat löytyisi jostain sähköisenä, olisi tosi jees. Laittakaapa joku esille.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
VaaRPsto: total 5400, muutama kpl alle. Näistä 3500 istumapaikkoja.

Mä muka otin kuvia, mutta olikin sit videokuvamoodi päällä ja aivan vituikshan ne meni. Uskon, että Sport tai Pohjalainen tai joku muu tulee nuo spämmäämään. Mutta, jos joku sai hyviä kuvia noista, voisi tosiaan spämmätä tänne myös.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Onkos se nyt niin, että 2017 keväällä (vai syksyllä) aloitetaan ja siitä noin vuoden päästä lopetetaan? Eli rakennukset on meneillään myös kauden aikana.

Sitä parkkista ei voida kuulemma, kiitos liito-oravan paskojen laajentaa ja tämä on hiukan vaiheessa, että minne laajennetaan parkkista. Veikkaus, että motarin kupeeseen laajennusosa taas.

Tämähän olisi ratkaistavissa helposti parkkihallilla, jos vain joltain löytyisi rahaa. Koskahan nuo liito-oravan paskat on viimeksi käyty tutkimassa? Muistaakseni niistä puhuttiin jo ainakin 10 vuotta sitten ja tuskin ne siinä pikkupräntillä on näin kauaa viihtynyt.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Tarkkaa rakentamisen ajankohtaa vuonna 2017 ei ole tiedossa. Pääpointti tosiaan kuitenkin, että ajoitus niiltä osin (ilm. Katto) kun estää suoranaisesti pelaamisen tehdään, kun Sport ei pelaa. Ne, jotka toki häiritsee, mutta ei suoranaisesti estä tehdään sitten pitkin kautta. Näin eilen kerrottiin, mutta mitään muuta tietoa ei ole tarjota.

Toi parkkihalli olisi erittäin hidas rakentaa (lue vertauksena toriparkki aikanaan) ja kustannusvaikutukset oletettavasti melkoiset.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Toi parkkihalli olisi erittäin hidas rakentaa (lue vertauksena toriparkki aikanaan) ja kustannusvaikutukset oletettavasti melkoiset.

Toriparkki varmaan oli vähän mutkikkaampi homma. Jos suunnittelut aloitettais heti en näe miksei parkkihallia voisi rakentaa lähes samalla aikataululla kuin halliremppa toteutuu. Se kuitenkin vaatisi vähintään toiset 4-5 miljoona euroa, mitä tuskin ainakaan kaupunki on valmis maksamaan. Vaihtoehtona olisi yksityinen sijoittaja joka sitten omistaisi paikat, mutta epäilen että olisi aika vaikea saada kannattavuutta ellei sitten kaupunki luopuisi kaikista parkkipaikoista jäähallin ympärillä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Toriparkki varmaan oli vähän mutkikkaampi homma..

Joo, ilman muuta, mutta aikaa tuollainen veisi enemmän oletettavasti, kuin nyt koko budjetoitu rakennusaika.
Iso monttu pääoven edessä ei ainakaan nopeuttaisi aikataulua tai helpottaisi ihmisten saapumista hallille. :)
En tiedä, unohdinko mainita, mutta siis pääovi on tarkoitus siirtää juuri C-katsomon puolelle, keskelle hallia.

Lisäksi tuo ei levene hirveän montaa kymmentä metriä linnunpaskametsää kohtaan. Jos tollasia ruvettaisiin louhimaan, viesi jo pelkkä suunnittelu aikaa aivan helvetisti. mm. ettei koko paska romahda sinne monttuun. :)
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Summa summarum: ei mitään realismia. Paras vaihtoehtohan olisi katkaista Rinnakkaistie siitä jäähallin edestä ja rakentaa sen päälle parkkipaikkoja niin paljon kuin mahtuu. Toisin sanoen hallille pääsisi molemmista suunnista, kuten nyt, mutta ei läpikulkua.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mihinkäs sitten seisomapaikkoja tulee lisää? Jos kapasiteetti on 5400 ja istumamestoja 3500. Sehän tarkottaa että pitäisi saada ainakin 400 seisomapaikkaa jonnekin jos nykynen SundomStå vetää 1500. Eikös se näin mene kun nopeesti kelailin? Muutoin näyttää upealta. Onko ravintoloista näköyhteys kentälle? Vielä kun väritkin saataisiin halliin mukaillen Sportin brändiä ja muutoinkin sisustamiseen voisi kiinnittää vähän edes huomiota.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Hyvä kysymys kyllä. Harmi, että Bladetin sivuilla ei ole julkisivu ja aula, käytävä ym kuvia.

Voisiko olla niin, että se Mot Sundomin yläpuolella oleva (juottola??), jossa oli muuten eilen eka kertaa enemmän porukkaa vetää sen 200-300 ja loput juottolat 100? Vai voisiko olla, että Mot Sundom vetääkin jopa 1800?? 1500 kyllä mielestäni puhuttiin, enkä tiedä sisältyykö juuri se yläpuolella oleva tila tähän?
 

Gordillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, RM, Jaro
Moottoritien päätyyn jää yksi kulma seisomakatsomoksi. A-katsomon taakse oli myös muistaakseni osoitettu seisomapaikkoja.
 

Mustakotka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuonne Sundom Stå -aitioon myydään muistaakseni 40 paikkaa per peli. Vierasfaneillehan pitäisi kanssa olla joku nurkka seisomakatsomona.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Kannattaisikohan Sportin ihan oikeasti alkaa räknäämään helmitaululla, jos vaikka yrittäisi poistaa kaupungilta kilpa-areenan osuuden ja ottaa itse sitä vastaan lainaa saneeraukseen?

Tälläsiä pilviä Hietalahden yläpuolelle, joten eiköhän hallilaajennushankekin vielä saada kustua.
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/jalkapallostadion-jälleen-uhattuna-1.1802312
Linkki vie sanomalehti Pohjalaisen kotisivuille.

Eihän tollasen läävän arvo edes voi olla paljoa, kun kelailee, että Lappi-Arena maksoi jotain 10miljoonaa, Marli-Areena taisi olla luokka 5milj.€(?).

Öljylämmitteinen läävä. Olisko joku miljoonakin liikaa? Lisäksi Sport voisi lähteä halemaan tähän hankkeeseen alueen energiaklusterita mukaan maksumiehiksi ja samalla referenssikohteikseen. Esim. Wärtsilä voisi tuon energian tuottaa taas jollain uudella innovaatiolla, ABB:lle kojeistot ja muu sähköistys sekä Vaconilta tamut. Siinähän sitä. Miksei vaikka joku tuulimyllykin pyörimään pihaan.

Tämähän olisi kaikinpuolin win-win situation. Kaupunki saisi rahoitusta Hietalahtea varten ja Sport saisi hallin omakseen ja voisi itse alkaa vuokraamaan jääaikaa jne. Jne.
 

Tuima

Jäsen
Kannattaisikohan Sportin ihan oikeasti alkaa räknäämään helmitaululla, jos vaikka yrittäisi poistaa kaupungilta kilpa-areenan osuuden ja ottaa itse sitä vastaan lainaa saneeraukseen?

Tälläsiä pilviä Hietalahden yläpuolelle, joten eiköhän hallilaajennushankekin vielä saada kustua.
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/jalkapallostadion-jälleen-uhattuna-1.1802312
Linkki vie sanomalehti Pohjalaisen kotisivuille.

Yllättikö? Itse en ainakaan yllättänyt.

Vaasan kaupungilla menee suoraan sanottuna päin p'rsettä. En edes ylläty jos tuo jäähallihanke kutistuu tai kustaan jopa kokonaan. Kovaa puhetta pohjanmaasta ja Vaasasta aina löytyy, mutta teot jäävät aina helvetin pieniksi. Täältä loppuu työpaikatkin kesken, kun nämä isotkin firmat pihtaavat. Työsopparitkin ovat malliltaan henkilövuokrafirman stunttimiehiä/naisia. Edes lääkäreitä ei houkuttele tulla Vaasaan töihin, kun täällä maksetaan vähemmän palkkaa kuin ympäryskunnissa.

Anteeksi pienimuotoinen OT vuodatus.


Toi kaupungin osuuden poisostaminen vois olla yksi vaihtoehto, mutta ei mikään edullinen/houkutteleva vaihtoehto.

Se sponsorinimi hallille, josta kovaa puhuttiin taannoin, taisi jäädä jonnekin takavasemmalle. Yllättäen..




 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No huhhuh taas. Ihan tulee mieleen taannoinen kilpahallin saneeraminen kun alettiin äänestämään uudestaan vaikka päätös oli tehty laajemmasta kilpahallista. Nyt siitä töppäyksestä maksetaan jäähallin osalta ja ettei vain sama paska tulisi toistumaan futisstadikankin osalta. Toivottavasti ei.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ei kyllä yllättänyt, ei. Kyllä tässä tuo vaara on, että tämäkin hanke jäädytetään. Pitäähän se nyt kuitenkin se 200miljoonaa jostain varata sille musiikkitalokompleksille, josta pääsee sitten parisataa nauttimaan.

Tässähän olisi Sportilla oikeista naruista vedettynä tilaisuus. Kaupunki voisi jopa lahjoittaa sekä Vepsulle, että Sportille areenansa tontteineen, päivineen. Tällöin sille ei aiheutuisi näistä enää kuluja ja seurat voisivat itse alkaa kehittää laitoksiaan. Sport voisi helposti saada tässä juuri nämä isot klusterit ja rakennuttajat mukaan, vaikka sitten kimppaomistajiksi ja myydä heille tuon nimenkin investointeja vastaan.

Korjatkaa, jos olen taas vaihteeksi väärässä, mutta joskus ainakin puhuttiin Sportilla olevan maamme kalleimmat hallimaksut? Oliko jopa yhteensä kuusinumeroinen luku, kun toimistotkin vuokrattiin omaan käyttöön?
 

Tuima

Jäsen
Korjatkaa, jos olen taas vaihteeksi väärässä, mutta joskus ainakin puhuttiin Sportilla olevan maamme kalleimmat hallimaksut? Oliko jopa yhteensä kuusinumeroinen luku, kun toimistotkin vuokrattiin omaan käyttöön?

Et ole väärässä. En nyt pikaisella googlettamisella löytänyt tarkkaa faktaa, mutta Suomen kalleimmat hallivuokrat löytyi täältä.
Summa kuusinumeroinen. Silkkaa omiin muroihin kusemista kaupungilta aikanaan. Rupeaa sappi kiehumaan pelkästään vanhojen aikojen muistelusta.

Tästä tulevasta hallihankkeesta vielä. Vaasan kaupunkihan sai Liigan puolesta posia, kun kerrottiin että kaupunki on vahvasti tukemassa seuraa ja hallin rakentamista. Jos tämä hanke nyt jotenkin ihmeen kaupalla sössitään, niin muutan Seinäjoelle. En haluaisi, mutta muutan silti. Siellä on kuitenkin kaikki mitä ihminen tarvitsee: alpit laskettelua varten, sekä lentokenttä.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hiltunen puhelee Sportin omilla sivuilla että seura harkitsee onko halliin mahdollisuutta lisätä istumapaikkoja kesän aikana ja onko se taloudellisesti kannattavaa kun seura maksaisi itse ne investoinnit. Mutta minne sinne olisi mahdollisuutta istumapaikkoja saada? Moottoritien päätyjen kulmiin?
 

Entrosantier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hiltunen puhelee Sportin omilla sivuilla että seura harkitsee onko halliin mahdollisuutta lisätä istumapaikkoja kesän aikana ja onko se taloudellisesti kannattavaa kun seura maksaisi itse ne investoinnit. Mutta minne sinne olisi mahdollisuutta istumapaikkoja saada? Moottoritien päätyjen kulmiin?
Minun mielestäni olisi järkevää. Täysissä otteluissa ihmiset maksavat käsittääkseni mielummin siitä että pääsevät istumaan kuin että "joutuvat" seisomaan. Ja luonnollisesti istumalipuista saa repiä kovempaa hintaa. Ei siellä motarin päässä tavallisissa arkipeleissä kuitenkaan hirveästi porukkaa tönötä, ja saataisiin kaiken lisäksi se älytön seilaaminen päästä päähän erätauolla loppumaan, mikä ruuhkauttaa käytävät ja kaljatiskien edustat. Eli tarkennuksena siis vielä, että mun puolesta saisi tehdä koko motarin päädystä istumakatsomon. Kyllä nykyisessä Sundom Stå:ssa riittää hyvin tilaa kaikille seisomaan halajaville.
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Tietyissä peleissä (arki, runkosarja ja työnimi "KalPa") on motarin päässä paljonkin tilaa ja uusilla istumapaikoilla nämäkin tyhjät tilat tuottaisi seuralle enemmän. Toisaalta lauantaina "Ässät/HIFK" -pelissä voi olla ensinnäkin vierasfaneja motarin toisessa reunassa about 100-300 henkeä. Lisäksi molemmat seisomokatsomot ovat todella täynnä. Seisomaanhan mahtuu samaan tilaan tietenkin enemmän kuin istumaan.
Kyllä ainakin itselläkin on täysi työ päästä Sundom ståhan takaisin erätauon jälkeen. Tiedän monen jäävän pitämään paikkaa ja samalla jää olut/makkara ym. oheismyynti Sportilta saamatta. Tunnen myös ihmisiä, jotka maksavat RA:n jäsenmaksun ja haluavat edullisemman kausarin, mutta eivät halua seistä Sundomin päässä, vaan nimenomaan motarin väljemmillä paikoilla. Näin he ovat tehneet jo 15 vuotta ja ovat myös ostaneet sitten "säästyneillä" rahoilla virvokkeita reilustikin.
Kun toiselle kumarrat, niin toiselle näytät ahteria jne.

Summa summarum: on monia muuttujia ja kaikki vaikuttaa kokonaisuuteen:
-suurin tarve on lisäistumapaikoille
-montako istumapaikkaa saa järkevästi motarin päähän ja paljonko se tuottaa? vs. saamatta jääneet seisomapaikkaliput?
-vieraskannattajien nurkkaukselle on varattava tilansa ja se on toimiva tällä hetkellä omine kulkureitteineen ja juottoloineen
-pelkkä Sundom Stå on kyllä liian ahdas, jos Sport nousee edes säälipleijareista taistelemaan: osa jää tauoilla paikoilleen eikä osta mitään, osa survoo itsensä tietylle riville niin että sopu on välillä koetuksella satunnaisten gloryhuntereiden, RA:n jäsenten, Ultrasien ja tavallisten seisomakausarien omistajien välillä. Laula nyt siinä kurkku käheänä ja koeta seurata peliäkin, kun ei s..tana oo kuin yksi jalka samalla betonitasanteella...Myönnetään, ettei tätä tällä kaudella ollut kovin monessa pelissä, mutta muutamassa kuitenkin ja jos motarin seisomokatsomoa ei ole, ongelmaa kyllä tulee tämänkin asian suhteen...
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Laula nyt siinä kurkku käheänä ja koeta seurata peliäkin, kun ei s..tana oo kuin yksi jalka samalla betonitasanteella...Myönnetään, ettei tätä tällä kaudella ollut kovin monessa pelissä, mutta muutamassa kuitenkin ja jos motarin seisomokatsomoa ei ole, ongelmaa kyllä tulee tämänkin asian suhteen...

Laulaminen ei ainakaan ole koskaan ollut ongelma, vaikka kuinka olisi ahdasta. Joskus joutuu toki vähän tönimään" että pääsee "omalle" paikalle seisomaan, mutta ei se nyt maailmaa kaada vaikka joutuisi vähän joustamaankin. Ainakaan jos tunnelma on hyvä (eri asia jos paikan on vallannut joku GH joka ei saa suuta auki). Mitä olen alhaalta täyhyillyt, niin kyllä ylempänä (Sundomin päädyssä) on aina tilaa ollut. Se, että jotkut haluaa väljemmille paikoille on joka tapauksessa täysin mitätön argumentti. Tilan käyttö (ja tuotto) täytyy maksimoida. Sitä vain mietiskelen, että eikö olisi mahdollista löytää joku joustava ratkaisu motarin päätyyn niin, että kuumiin peleihin katsomon saisi suhteellisen pienellä vaivalla muunnettua takaisin seisomakatsomoksi. Tämä tosin vaikeuttaisi kausarimyyntiä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Mutta minne sinne olisi mahdollisuutta istumapaikkoja saada? Moottoritien päätyjen kulmiin?

Olikohan jopa Hiltunen itse, joka sanoi, että motarinpäädyn keskelle ja että nurkkiin jäisi seisomakatsomo (-t). Ainakin toiselle puolelle vieraskatsomo.
Taisi olla puolestaan WasaConin kaveri, joka laski että nyt tuo pääty vetää +1000 katsojaa ja jos tuo "istutettaisiin", putoaisi päädyn kapasiteetti alle puoleen. Pelkkiä penkkejähän tonne ei vaan voi survoa, vaan pitää ottaa huomioon niille siirtyminen ja hätäpoistuminen jne.

Olikos siellä nyt muistaakseni 12 seisomariviä tällä hetkellä? Jotain tollasta. Jos jaloille jää joka toinen rivi ja joka toinen perseenalle, niin rivimäärä putoaa jo tuon vuoksi puoleen. Yhdelle ihmiselle varataan varmaan noin 60cm (10cm väli + 40cm istuin + 10cm väli), joten noin 30 metriä (??) leveälle riville mahtuisi ilman ylösnousuportaikkoa 50 istuinta per rivi (välissä vielä sisääntuloaukko pukukopeista). 6 x 50 penkkiä tekisi 300 istuinta + 150 per pääty seisomaan = 600. Lukemat vedetty täysin lonkalta.

Olisikohan siis about +600 paikkaa motarin päätyyn yhteensä, jos tehdään istumakatsomo + kaksi seisomakatsomoa realistinen määrä vs. nykyinen + 1000. Siitä vaan räknäämään, kumpiko kannattaa.
 
Viimeksi muokattu:

båbby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Motarin päädyssä on useissa peleissä tavallista tuulipuku kansaa ja eläkeläisiä, joilla jalat väsyvät ja istahtavat sitten betonille kesken pelin. Tämä tukisi sitä, että katsojämäärät nousisivat varmasti istumapaikkojen myötä. Toisaalta taas koko hallin kapasiteetti putoaisi koska 1 istumapaikka = karkeasti 2 seisomapaikkaa. Jonkinlainen tutkimus siitä, mikä olisi optimaalinen vaihtoehto, ottaen huomioon istumapaikkojen hinta vs. seisoma hinta. Muistaakseni pohjalaisen kyselyssä (miksi kiekko ei kiinnosta) oli tavalliset katsojat antaneet palautetta, että istumapaikkoja liian vähän esim. perheellisille.

Järkevää olisi jonkinlainen kartoitus hyödyistä vs haitat, juuri niinkuin Hiltunen sanoo. Sellainen fantasia itseltäni, että olisiko mitenkään mahdollista tehdä samanlainen muutos motarin päätyyn, kuin tehtiin Sundom Ståhon. Aitioita nostettaisiin korkeammalle, katsomo jyrkentyisi yms. tai sitten niin että Aitioiden päälle rakennettaisiin vielä lisää paikkoja työntämällä takaseinää motariin päin. Eikö siinä ison remontin yhteydessä jotain tälläistä oltu kaavailtu?
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Kuparisaaren tämän hetken istumapaikkakapasiteetti onkin näemmä 1971, joten alle 1000 per sivu.

Ei tuo motarin pääty millään vetäisi siis nykymuodossa istumapaikoilla millään edes 500 henkeä. Kaukalon leveys on 28 metriä, joka vastaa about tuonkin leveyttä + päädyt. Yksi penkki näyttäisi olevan 40cm leveä ja kummallekin puolelle +5cm eroa toiseen, eli about 50cm vie yksi penkki.
Näin ilman "ylösnousuja", jos ne olisivat pelkästään päädyistä ja vielä jos ei huomioida jäälletuloaukotuksen syömää kapasiteettia, saadaa 56 penkkiö per rivi ja 6 riviä yhteensä = noin 330 istumapaikkaa. Varmaan todellisuudessa alle 300 paikka + päätykulma 1 = 100 seisomapaikka + päätykulma 2 = 100 seisomapaikka = total ~ 500 paikkaa.

Vanhat istumapaikat yht. 1971 + Mot Sundom 1500 (?) + motari 500 = total kapasiteetti: 3971. Ehkä tuo riittäisi? Tulisi ainakin hieman kisaa paikoista otteluihin.

Jos laskee taas 22€ / istumapaikka x 300 = 6600€ / ottelu ja 800 x 12€ seisomapaikkalippu = 9600€. Tällä saataisiin erotusta -3000€ / ottelu. Toisaalta istumapaikat myyvät paremmin ja tuo pääty oli nytkin kovin autio koko kauden. Eroa tuskin tulee euromääräisesti juurikaan todellisuudessa.

Ainoa ongelma on se, että Mot Sundom on puolestaan lähes aina hyvällä kuormituksella ja Sport jakaa pääsponsoreille Lippuja seisomaan, jotka firmat sitten maksaa käytön mukaan. Noita jaetaan useampi tuhat per vuosi. Voidaanko taata, että kaikki halukkaat pääsevät seisomaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös