Vaadin lisää kansalaistottelemattomuutta!

  • 4 589
  • 35

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
tässä ketjussa on pariinkin kertaan mainittu punaisia päin kävely. Minä en ole katsonut asiakseni öiseen aikaan lähistön ollessa täysin tyhjä myöskään autoillessa seisoa punaisissa valoissa. Jotenkin uskomattoman vaikeaa oli ensimmäisillä kerroilla pakottaa itsensä ajamaan punaisia päin. Jotenkin ihmeellisellä tavalla täsmälleen sama asia jonka on satoja kertoja tehnyt kävellen olikin autolla ihan eri asia. Harjoitus on onneksi tehnyt mestarin ja nyt homma sujuu luontevasti. Kokeilpaakapa muutkin joskus.

Suomessa olen tasan kerran ajanut päin punaista tahallani ja tarkoituksella. Olin tulossa sählypelistä kotiinpäin, hiljaisena arki-iltana. Jouduin pysähtymään aivan jokaisiin liikennevaloihin, vaikka muista suunnista ei tullut tasan yhtään ketään. Viimeiset valot ennen kotia näyttää vihreää vasemmalle kääntyville, ja sinnehän olin menossa. Paitsi että ne valot alkoi muuttua punaisiksi, kun olin ehkä sadan metrin päässä. Ketään ei näy missään, joten ryhdyin kapinalliseksi ja ajoin päin punaista. Noin 20 sekuntia myöhemmin tuli poliisiauto vastaan. Otin tämän varoituksena karmalta, enkä ole tuota toistanut.

Kanadassa ja Yhdysvalloissa tuntui alkuun tosi omituiselta kääntyä oikealle päin punaista. Hokemalla piti itselleen hokea, että tämä on sallittua täällä, näin täällä kuuluukin ajaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen vakain tuumin ja harkiten irroittanut palohälyttimen asuntoni katosta. Se oli keittiössä edellisen asukkaan jäljiltä, mikä oli mielestäni typerää. Alun perin oli tarkoitus asentaa se toiseen paikkaan, mutta tekemättä jäi ja lakihan ei aikomuksia katso.

Tähän liittyen: toisinaan, ehkä kerran kuussa saatan vastustamattoman himon iskiessä polttaa yhden savukkeen sisällä. Olen periaatteessa lopettanut tupakoinnin ja sen kerran kun sen yhden poltan, teen sen tv - tuolissani kuten eurooppalainen herrasmies.

Pyöräilykypärääkään en käytä vaikka ajan paljon ja useimmiten lujaa.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
-Kuljen punaisia päin aina jos ei tule autoja, paitsi jos lähettyvillä on pieniä lapsia.
-En ole eläessäni käyttänyt pyöräillessä kypärää.
-Palovaroitin alkoi huutaa omia aikojaan noin vuosi sitten, jolloin löin sen harjan varrella paskaksi. Tuon jälkeen asunnossani ei ole ollut ainuttakaan toimivaa palovaroitinta.
-Matkustin ennen tasaisin väliajoin pummilla julkisissa, nykyään en jaksa kun pari peräkkäistä tarkastusmaksua vähän kirpaisivat ja haluan istua matkani ihan rauhassa.
-Kierrätyspuoli on muuten suht. kunnossa, mutta myönnettäköön, että tyhjiä paristoja ja muuta pienelektroniikkaa päätyy välillä myös sekajätteeseen.
-Kusen humalassa julkisilla paikoilla, tosin yritän löytää aina paikan, jossa se mahdollisimman vähän häiritsisi muita ihmisiä.
-Olen käynyt usein tekojääradoilla lätkimässä kiekkoa maksamatta lippuani.
-Olen kokeillut laittomia päihdeaineita ja syyllistynyt ainakin huumausaineen hallussapitoon, käyttörikokseen ja välittämiseen. (en tosin ole koskaan ollut poliisin kanssa tekemisissä, mutta syyllinen silti)
-Olen myös ala-asteikäisenä rikkonut pari ikkunaa ja katulamppua, en koskaan jäänyt kiinni näistäkään.

Olisihan näitä varmasti vaikka kuinka jos vähän enemmän miettisi. Kansalaistottemattomuus ja tietty kapinallinen asenne on aina ollut mukana, ja minulle on oikeastaan aivan sama mitä laki ja säädökset jostain asiasta sanovat, niin kauan kun muut ihmiset ja omaisuus säilyvät vahingoittumattomana. Terveellä järjellä mennään ja lakikirja on hyvä ohjenuora sen kanssa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Määritelläänkö tässä kansalaistottelemattomuudeksi ne asiat, joissa rikkoo lakia vastaan tarkoituksenaan saada muutettua käytäntöjä ja asetuksia?

Vai ovatko kaikki normaalista peruslaiskuudesta, ihmisten luontaisesta epärehellisyydestä ja piittaamattomuudesta johtuvat asiat kansalaistottelemattomuutta? Ainakin jälkimmäisiä on listattu lähes joka viestissä, ja samanlaisia voisin itsekin listata.

Sen sijaan ensinmainittujen lista on hieman lyhyempi, sillä harvoja lakeja ja asetuksia rikon tarkoituksellisen harkinnan jälkeen protestina nykykäytännölle ja tarkoituksena herättää keskustelua kyseisten säädösten mielekkyydestä.

Punaisia päin kävely, kadulle kuseskelu tai kaupoista/työpaikoilta näpistely ei minusta ole varsinaista kansalaistottelemattomuutta, vaikka näihin iso osa ihmisistä sortuukin.

Esimerkiksi minä en kävele punaisia päin sen takia, että haluan symbolisella teollani osoittaa liikennelakien epäkohtia lainsäätäjille, valmiina maksamaan sakot ja kantamaan tietoisen vastuun kansalaistottelemattomuudestani. Kävelen päin punaisia jos ei autoja näy tulevan, vieressä ei ole mitään lapsia saamassa huonoja vaikutteita eikä poliisi kyttää missään lähistöllä. Syynä tähän on laiskuus ja kärsimättömyys jäädä odottamaan tyhjässä risteyksessä.
 

Kynäniska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näpistin veikkauspöydältä kynän. Ja parvekkeella odottaa kyrvähtänyt hiustenkuivaaja, että saan kasvatettua munat ja vietyä sen kylmästi sekajätteisiin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Määritelläänkö tässä kansalaistottelemattomuudeksi ne asiat, joissa rikkoo lakia vastaan tarkoituksenaan saada muutettua käytäntöjä ja asetuksia?

Vai ovatko kaikki normaalista peruslaiskuudesta, ihmisten luontaisesta epärehellisyydestä ja piittaamattomuudesta johtuvat asiat kansalaistottelemattomuutta? Ainakin jälkimmäisiä on listattu lähes joka viestissä, ja samanlaisia voisin itsekin listata.

Erittäin hyvä ja tarpeellinen pointti. Itse olen osallistunut pariin tempaukseen kautta mielenilmaukseen jossa ei ole ollut viranomaisten lupaa takana. Toinen näistä meni ihan poliisiasiaksikin. Myös yhden päivän laiton lakko tuli aikanaan vietettyä sivarissa, protestina parillekin asialle.

Sitten on tietysti erinäisiä tapahtumia joiden järjestelyissä on kierretty erinäisiä pykäliä, ihan vain periaatteen vuoksi, ja yleisen tottelemattomuuden hengessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös