tässä ketjussa on pariinkin kertaan mainittu punaisia päin kävely. Minä en ole katsonut asiakseni öiseen aikaan lähistön ollessa täysin tyhjä myöskään autoillessa seisoa punaisissa valoissa. Jotenkin uskomattoman vaikeaa oli ensimmäisillä kerroilla pakottaa itsensä ajamaan punaisia päin. Jotenkin ihmeellisellä tavalla täsmälleen sama asia jonka on satoja kertoja tehnyt kävellen olikin autolla ihan eri asia. Harjoitus on onneksi tehnyt mestarin ja nyt homma sujuu luontevasti. Kokeilpaakapa muutkin joskus.
Suomessa olen tasan kerran ajanut päin punaista tahallani ja tarkoituksella. Olin tulossa sählypelistä kotiinpäin, hiljaisena arki-iltana. Jouduin pysähtymään aivan jokaisiin liikennevaloihin, vaikka muista suunnista ei tullut tasan yhtään ketään. Viimeiset valot ennen kotia näyttää vihreää vasemmalle kääntyville, ja sinnehän olin menossa. Paitsi että ne valot alkoi muuttua punaisiksi, kun olin ehkä sadan metrin päässä. Ketään ei näy missään, joten ryhdyin kapinalliseksi ja ajoin päin punaista. Noin 20 sekuntia myöhemmin tuli poliisiauto vastaan. Otin tämän varoituksena karmalta, enkä ole tuota toistanut.
Kanadassa ja Yhdysvalloissa tuntui alkuun tosi omituiselta kääntyä oikealle päin punaista. Hokemalla piti itselleen hokea, että tämä on sallittua täällä, näin täällä kuuluukin ajaa.