Vaadin lisää kansalaistottelemattomuutta!

  • 4 589
  • 35

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Suomessa on yksi tapa ylitse muiden, kun pitää ratkaista jokin ongelma: tehdään laki. Se laki voi määrätä jotain, tai yleisemmin kieltää jotain. Ja kas - ongelma on ratkaistu!

No näinkö se nyt sitten muka toimii parhaalla mahdollisella tavalla? Mielestäni ei. Ei suomalaiset ole tyhmiä, vaikka heitä sellaisiksi yritetään suistaa ylitsepursuavalla kieltelyllä ja määräilyllä. Tosin keskustelu vaikkapa kansalaistottelemattomuudesta näivettyy usein vastakkaisten leirien kilpahuudantaan (DDR! Pohjois-Korea! vs. No sallitaan sitten kaikki!), jolloin en olekaan tuosta tyhmyydestä niin varma...

Tätä vastaan on kapinoitava! Onko arvon jatkoaikalaisella jokin tapa olla kansalaistottelematon? Jätätkö ne mäkkärin tarjottimet ja paperit pöytään? Oikaisetko nurmikon poikki? Jätätkö koiran paskapötkön siihen ojan penkalle? Kerro!

Itsehän en edes tiedä, milloin autoni pitäisi katsastaa. Pitänee vilkaista vaikka kesän jälkeen.
 

Byvajet

Jäsen
Vaadin lisää ankaria rangaistuksia tietoisesti tehdyistä typeryyksistä. Esiin nostan roskaamiseen. Jokaisesta maahan heitetystä roskasta pitäisi langettaa automaattisesti vuorokausi vankeutta ja lisäksi 100 euron sakko. Siis 10 roskaa, 1000 euroa sakkoa ja 10 vuorokautta vankeutta.

Tämä koskee myös festarialueita ja muita juhlatapahtumia. On järjetöntä, että kansalaisten välinpitämättömyyden vuoksi on tehtävä tympeää ja turhaa työtä yleisen viihtyvyyden ylläpitämiseksi.

Vaadin, että kansalaiset rupeavat itse kantamaan vastuun viihtyvyydestä!
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kapinoin. Ajan polkupyörää ilman kypärää.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole eläissäni käyttänyt handsfreetä, enkä käytä, vaikka lähes päivittäin puhun ajaessa puhelimeen. Enkä kävellessäni jää punaisiin valoihin odottelemaan vihreän vaihtumista, jos autoja ei tule mistään. Ja kuten nimimerkki Oijennus, pyöräillessäni en todellakaan käytä kypärää.

Olenpa minä hurja kaveri.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
No joo. Turhanpäiväinen hyysääminen on kyllä sieltä ja syvältä. Suomessa valitettavasti jatkuvasti keksitään jotain lakeja ja keinoja, miten poistaa asia x tai vähentää sitä. Ihan kuin ihmiset eivät muka osaisi käyttää enää omia aivojansa. Unelmanahan näillä päättäjillä tuntuu olevan se, että saisivat ohjailla jokaista kansalaista kuin Jumalat konsanaan. Sellainen fiilis on ainakin mulle tullut.

Tässä ketjussa on hyvin mainittu tuo punaisia päin kävely. Ilta/yö aikaan, kun liikennettä ei ole juuri lainkaan, niin eipä noita jaksa noudattaa. Yleensäkin suosin oman järjen käyttöä siten, ettei siitä koidu minulle tai muille vaaraa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tungen eloperäisen jätteen aina poltettaviksi kelpaaviin. Kapinaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Unelmanahan näillä päättäjillä tuntuu olevan se, että saisivat ohjailla jokaista kansalaista kuin Jumalat konsanaan. Sellainen fiilis on ainakin mulle tullut.
...

Niin, toisaalta ne päättäjät ovat kansan valitsemia, eli... sitä saa, mitä tilaa?

Suomi on monilta osin älytön "nanny state", mutta ehkäpä se on loppujen lopuksi juuri sitä, mitä suomalaiset haluavat.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Virtsaan julkisella paikalla aika usein. Olen hurja kaveri.

Tungen eloperäisen jätteen aina poltettaviksi kelpaaviin. Kapinaa.
Maitopurkit tulee poltettua, vaikka näin ei saisi kuulemma tehdä.

Ja tungen kahvin suodatinpussitkin normaalien roskien sekaan. Haters gonna hate.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, toisaalta ne päättäjät ovat kansan valitsemia, eli... sitä saa, mitä tilaa?

Suomi on monilta osin älytön "nanny state", mutta ehkäpä se on loppujen lopuksi juuri sitä, mitä suomalaiset haluavat.

Jos hoivausyhteiskunta tarkoittaa suomalaistyylistä vakaata, turvallista ja tasapuolista ympäristöä elää ja toimia, niin ihan mielelläni minä siitä kärsin. Suurin osa jengistä on niin urpoa, minä joissain asioissa mukaanluettuna, että ilman yhteisiä pelisääntöjä yhteiskunta ei vain pyöri. Osa, kuten tuo koiranpaskan kerääminen, on toki muiden huomioimista jo ihan välittömästi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
-Pyöräilen ilman kypärää
-Poltan elintarvike- yms. jätteet
-Soutuveneellä ei ole pelastusliivejä mukana(laki ei käsittääkseni edellytä pitämään niitä päällä?)
-Moottorikelkkaa pidän aina loman ensimmäisellä käyttökerralla liian pitkään tyhjäkäynnillä
-Moottarikelkkailu ilman kypärää merkitsemättömillä reiteillä
-Minulla on periaatteessa hallussa tulentekovälineitä(alaikäinen)
-Syljen joskus purkan maahan(tulee huono omatunto tästä)
-Kävelen punaisia päin
-Pyöräilen jalkakäytävällä
-Pidän lakkia päässä sisällä
-Minulla on ollut myös ilotulitteita hallussa(alaikäinen)
-Alkoholijuomien hallussapito(periaatteessa, eihän niitä sentään juoda kannata)
-Musiikin lataaminen

Montako vuotta noista napsahtaisi kukkahattutädeiltä?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alkoholilainsäädäntöä rikon joka työvuorossa. Eli anniskelen samalle asiakkaalle vaikkapa oluen ja snapsin sekä useasti anniskelen alkoholia, vaikka asiakas on selkeästi nauttimassa alkoholia päihtymistarkoituksessa. Tuplajallunkin annan sille tutulle asiakkaalle, kun se on sen jo 20 vuotta ainakin juonut kahvin kanssa ja aina ollut kiltisti ja hengissä.

Hands freetä en käytä, mutta aika harvoin tulee muutenkaan ajaessa puhuttua puhelimeen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Alkoholilainsäädäntöä rikon joka työvuorossa. Eli anniskelen samalle asiakkaalle vaikkapa oluen ja snapsin

Eikö alkoholin laiton osto ole kiellettyä? Tietääkseni ainakin itäeurooppalaisen naisen osto on kiellettyä laittomissa tapauksissa.

Suomeen vaadittaisiin yleisempää ja isompaa kansalaistottelemattomuutta. Otetaan esimerkkiä vaikka ranskalaisista rekkakuskeista. Ei ruveta tappamaan ketään, mutta tehdään vähän asioita sillä tavalla ihan oikeasti kunnolla selväksi.

Ei tarvitse edes saunan taakse viedä ketään.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suomeen vaadittaisiin yleisempää ja isompaa kansalaistottelemattomuutta. Otetaan esimerkkiä vaikka ranskalaisista rekkakuskeista. Ei ruveta tappamaan ketään, mutta tehdään vähän asioita sillä tavalla ihan oikeasti kunnolla selväksi.

Ei tarvitse edes saunan taakse viedä ketään.

Suomalaisten "track record" järjestäytyneestä kansalaistottelemattomuudesta on vain kalpea, edellinen kunnon yritys taisi olla aikoinaan -90 luvulla, kun maanviljelijät kippasivat kasan pskaa kadulle mielenosoituksen yhteydessä. Makasiinien polttamista yms. lue mielenosoitukseksi, ne menevät vandalismin puolelle.

Mutta joo, vuosittain annetaan lukuisia lakeja ja asetuksia, joita ei aiota edes valvoa. Tämähän taas johtuu EU-lainsäädännöstä ja niiden "harmonisoinnista" kansalliseen lainsäädäntöön. Osa täälläkin mainituista rikkeistä (pyöräilykypärä, kännykkään puhuminen ajon aikana ja pelastusliivit) ovat sellaisia, joita en tee lainsäädännön vuoksi vaan sen takia, että se parantaa henk. koht. turvallisuutta. Nössöä ehkä, mutta ei täältä ole vielä kiire poistumaan. Maksetaan nyt asuntolaina ensin pois, riehun sen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Asun taajamassa ok-talossa omalla tilavalla tontilla. Poltan risut ja oksat oman pihan grillauspaikalla, vaikka nykyään moinen meno on ankarasti kiellettyä. Olen tehnyt tätä vuosikaudet, muutama naapurikin tuntuu harrastavan. Eipä ole kukaan valittanut, mikä on tietysti hyvä merkki siten, ettei lähikulmilla asu aivan karmeita vittupäänaapureita.

Sama juttu rakennuslupien kanssa. Tonttini rakennuslupa on käytetty viimeistä neliömetriä myöten. Tämä ei tietenkään estänyt rakentamasta isohkoa pihamökkiä, tai leikkimökkiä siihen ensin ajateltiin lapsille, mutta tuo on ihan helkkaristi isompi. En siitäkään kysellyt naapureilta mitään, eikä asia ole kiinnostanut heitäkään. Tosin mökki on väritykseltään ja katon muodoltaan aika mukavasti linjassa päärakennuksen kanssa, joten ei sen pitäisi kohtuuttomasti käydä kenenkään silmään. Perinteiselle kiusaajanaapurille tällä seikalla ei tietysti olisi väliä; jos vain olisi arvattavissa että pihamökillä ei ole asianmukaisia lupia, niin johan tulisi kiireellistä asiaa rakennustarkastajalle.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Maitopurkit tulee poltettua, vaikka näin ei saisi kuulemma tehdä.

Teet täysin oikein, näin maitopurkit pitääkin hävittää. Näin kertoi eräs paperitekniikan insinööri. Maitopurkissa käytetään montaa eri kemikaalia, jotta siitä saadaan hygieeninen ja niiden takia sen kierrättäminen on erittäin vaikeaa perinteisin erotusmenetelmin. Taloudellisin ratkaisu on tuikata purkki tuleen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
tässä ketjussa on pariinkin kertaan mainittu punaisia päin kävely. Minä en ole katsonut asiakseni öiseen aikaan lähistön ollessa täysin tyhjä myöskään autoillessa seisoa punaisissa valoissa. Jotenkin uskomattoman vaikeaa oli ensimmäisillä kerroilla pakottaa itsensä ajamaan punaisia päin. Jotenkin ihmeellisellä tavalla täsmälleen sama asia jonka on satoja kertoja tehnyt kävellen olikin autolla ihan eri asia. Harjoitus on onneksi tehnyt mestarin ja nyt homma sujuu luontevasti. Kokeilpaakapa muutkin joskus.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Biojäte, mitä se on?
Laitan kaikki roskat samaan pussiin, myös vanhat paristot ja lasipurkit.

Autolla ajan n. 50.000 km vuodessa ja varmaan 90% siitä ilman turvavöitä.
Lähes pelkkää kaupunkiajoa, ainoastaan moottoritie nopeuksilla käytän vyötä.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Alkoholilainsäädäntöä rikon joka työvuorossa. Eli anniskelen samalle asiakkaalle vaikkapa oluen ja snapsin sekä useasti anniskelen alkoholia, vaikka asiakas on selkeästi nauttimassa alkoholia päihtymistarkoituksessa. Tuplajallunkin annan sille tutulle asiakkaalle, kun se on sen jo 20 vuotta ainakin juonut kahvin kanssa ja aina ollut kiltisti ja hengissä.

Mäkin rikon tuota tavallaan. Tosin olen se jätkä, joka ostaa kaksi juomaa samalla kertaa ja nauttii ne päihtymistarkoitukseen.

Olen myös salakuljettaja. Olen usein tuonut laivalta yli litran verran väkeviä ja yli 3 tornia nuuskaa. Enkä käytä hands-freetä ajaessani.
 

Markiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen vienyt aina festareille vähän omaa virkistystä, helvetin kalliit liput antavat tässä tilanteessa mielestäni itselleni oikeuden toimia näin. Sitten kun omat juomat on loppu, silloin voin siirtyä ostamaan sitä saatanan kallista juotavaa festarialueen kojuilta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En erittele bio- ja sekajätteitä vaan dumppaan kaiken samaan astiaan. Pahvin, paperin ja lasin kyllä erittelen mutta siihen se innostus sitten jääkin.

Sähkötarvikkeita tms. en jaksa viedä niille tarkoitettuihin keräyspisteisiin vaan kippaan ne talousjätteen sekaan, koska evvk.

Kävelen myös punaisia päin, kuin myös rikon samaa lakia pyöräillessäni tilanteen niin salliessa.

vlad.
 
Kakkaan matolle, jos siltä tuntuu. Kakkaan myös puistoon puun juurelle, jos siltä tuntuu. Roskikseen en kakkaa. Pyyhin kakan vessapaperilla ja paperit jätän maahan kakan kanssa hengaamaan.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Kerran piti kaupasta ostaa Heinekenin olutta, mutta otin aluksi epähuomiossa Tuborgin paketin käteeni. Matkalla kassalle huomasin erheeni ja jätin Tuborgit KOFFien sekaan, kun lähdin Heinekenejäni hakemaan.

Useasti alan kunnioittamaan kerrostalon hiljaisuutta vasta minuuttia yli, enkä tasalta, kuten kuuluisi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
- biojätteitä en erottele
- kävelen punaisia päin
- ajan rikesakkorajalla
- en osallistu taloyhtiön talkoisiin
- toisinaan juon lounaalla oluen työaikana
- myyn joskus viinaa
- olen ostanut piraattilevyjä
- en ole ikinä "tykännyt" mistään somessa
- en vastaa firmojen mielipidekyselyihin

ja sokerina pohjalla:

- marketissa en koskaan pakkaa banaaneja pieneen pussiin vaan liimaan hintalapun suoraan tertun kylkeen
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Useasti alan kunnioittamaan kerrostalon hiljaisuutta vasta minuuttia yli, enkä tasalta, kuten kuuluisi.

Tullut rikottua useampaan otteeseen. Joskus mennyt jopa tunti pari yli.

Tässä tulee mieleen muutama rike joita tulee tehtyä/tuli tehtyä entisessä asuinpaikassa aika usein:

- Banaaninkuoret ja purkat tuloo viskottua aika usein mäkeen.

- Kerran tuli mopon pakoputkesta poltettua karstoja. Aikas mukavat ja mustat savut tuli naapurustoon kys. tempauksesta

- Palvelutalon pihan kautta ei olisi saanut oikaista. Kerran yöaikaan tein röyhkeästi ja painoin menemään noin vaan palvelutalon päädystä nurmialueelle, siitä ojan yli tielle ja jatkoin matkaani.

- Muutamaan otteeseen on tullut heitettyä erilaisilla ajoneuvoilla sivuluisua koko tien leveydeltä.. ja on siinä sivussa tainnut olla vähän renkaan sudittelemistakin asvalttiin.

- Kuulemma jäällä ajelemiseen tarvittaisiin ely-keskuksen lupa..(ainakin jossain päin Suomea oli jotkut poliisit tälläistä väittäneet.. tiedon todenperäisyydestä en osaa sanoa, mutta vitut moisista sanon minä..)

- Vissiin on olemassa joku laki joka kieltää musiikin soiton liian lujalla(liittyikö jotenkin järjestyshäiriöihin?). Jos on, niin tätäkin on rikottu rankalla kädellä. Hyvän musiikin pitääkin soida vähän liian lujalla. Tästä ei kumma kyllä koskaan naapurit sanoneet mitään vaikka joskus tuli aamuyöstäkin luukuteltua musiikkia täysillä..
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Yöaikaan painelen punasia päin jos ketään ei näy missään olinpa sitten liikenteessä autolla, kävellen tai pyörällä.

En edes omista hands freetä vaikka päivittäin puhun puhelimeen ajaessa.

En erottele jätteitä, olenpa jopa muutamaan kertaan dumpannut isompaakin elektroniikkaromua sekajätteen joukkoon.

Ajan lähes poikkeuksetta jatkuvaa ylinopeutta ja joskus olen saattanut tulla koko tien leveydeltä huomattavaakin ylinopeutta päällystämättömällä tiellä, turvallisuus toki huomioitu siinä määrin kuin se on mahdollista.

Tykkään myös varsinkin viikonloppuisin kuseksia juuri silloin kun sattuu kusettamaan, välillä ei vaan se vessa ole vieressä ja tämän virkaa toimittaa porttikonki tms.

Pysäköidessä kiekolliseen ruutuun, käyn vain kääntämässä kiekkoa tunnilla eteenpäin jos en ole vielä liikkeelle lähdössä.

Olen myös myynyt viinaa sekä röökiä eteenpäin.

Buahahaa ja aion jatkaa näin toimimista jatkossakin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös