Semmosta. Ei se ole yllätys että Tappara finaaliin meni, se on yllätys että meni suoraan 4-0. Olin ihan varma että Lukko ainakin yhden pelin voittaa, mutta ei.
Olen sitä mieltä että sarjan ratkaisu tapahtui keskiviikon Rauman pelissä, kun Lukko pääsi tuurilla 3-1-johtoon eikä onnistunut sitä pitämään. 3-2-tilanteessa oli vielä Strakan avopaikka, josta ei tehty maalia ja kohta peli olikin 3-3. Lukolla oli vielä kolmannessakin erässä pari hyvää maalintekopaikkaa, kiekko putosi Metsolan kainalosta hiukan tolpan juureen mutta väärälle puolelle ja Juhani Jasun ohjaus tyhjän maalin ohi/yli. Jo keskiviikon pelin kolmannen erän viimeiset minuutit näyttivät minusta selkeästi siltä että Lukon bensa loppui, kuten tosiaan kävikin.
Eilisestä en tiedä mitään, tämän illan peli puolestaan ratkesi heti alkuun kun joukkueen tuki ja turva Petri Vehanen imaisi pari kertaa Olli Palolan vedon taakseen. Ei noita saisi kokeneelle maailmanmestarille tulla tällaisessa paikassa, se vaan on fakta. Mutta eipä tuolla viimeistelylläkään mitä kenttäpelaajat esittivät kovin pitkälle olisi pötkitty vaikka Petellä olisi ollut normipäivänsäkin.
Itse sarjahan oli hyvää, reilua ja rehtiä jääkiekkoa. Ei nähty mitään törkeyksiä eikä ylilyöntejä, kuten ei Jokerit-sarjassakaan. Lukko ei missään vaiheessa luovuttanut, siitä kiitos ja kunnia heille, mutta Tappara vaan on niin ylivertaisen kova vastus että ei paremmalleen mitään voi. Ja kun otteluvoitot on 0-4 niin selittelylle ei jää sijaa.
Tappara on hieno joukkue, erityisesti Ville Nieminen on hieno jääkiekkoilija ja Jukka Rautakorpi Suomen paras valmentaja. Tappara ansaitsee finaalipaikkansa ja vaikka Ässienkin tarina on tältä kaudelta vertaansa vailla (jos Ässät tuosta nyt finaaliin menee) niin minä liputan tästedes Tapparan puolesta.
Toivon mukaan kannu palaa 10 vuoden tauon jälkeen takaisin sinne minne se tietyllä tapaa kuuluukin, suomalaisen jääkiekon sydänmaille Tampereelle nääs.