Me ollaan hävitty tää sarja
Tuli ihan Deja vu -olo. Sinne pohjoisen poromaille tiedoksi, se merkitsee aiemmin nähtyä tai tässä tapauksessa koettua. Deja vu tuli, kun luki - noita oululaisten juttuja. (Huomatkaa runomitta, meidän kannattaa tässä vaiheessa keskittyä vain runoilemaan.)
On nuo teidän jutut piirun verran huvittavampia kuin kamraattereiden vastaavat vai oliko se hellyyttävämpää. Ihan sama, onhan se selvä että, kun Kärpät aloittaa luistelun, niin ei siinä voi kukaan pysyä kyydissä mukana. Ainakaan Lukko joka voisi kuvitella pysyvänsä mukana vain repimällä tai roikkumalla tai rikollisella pelillä. Kaikki muu on mahdotonta. Ei voi mitään, me ollaan selkeesti hävitty tää sarja.
En oikein tiedä miksi edes vaivaudutaan pelaamaan. Me ollaan täysin tyytyväisiä jo pronssipeliin pääsystä ja maailman kahdeksannesta ihmeestä eli Idrottsföreningen Kamraterna i Helsingforsin pudottamisesta. Se on siis selkeesti hyvä peruste veikata 3-0, niin kuin täällä on veikattukin. Hieno juttu. Mäkin uskon, että sarja voi ihan hyvin päättyä kolmesta voitosta suoraan.
Vähän niin kuin ne kolme viimeisintä peliä oululaisia vastaan, jotka me voitettiin. Tsägällä. Sinne pohjoisen porolakeuksille tiedoksi, tsägä on jotain sellaista, mitä Joukkueella täytyy olla voittaakseen huomattavasti parempi joukkue. Tässä tapauksessa sellaista olisi, jos Lukko voittaisi. Silloin termi varmaan kuuluisi liittomuodossa puhdasta tsägää. Ihan kohtuu hyvin me on jaksettu toistaiseksi luistella. 12 otteluun me ei olla hävitty peliajalla ja kolmannet erät on mennyt ihan ok, jos ei olla lähdetty niihin selkeestä johtoasemasta, niin kuin siinä tilastotappiossa edellisessä sarjassa, jossa Kamraterit muistutti, että osaa ne sittenkin pelata lätkää. Johtoasema on meille vaarallista, me kun ei olla totuttu sellaiseen.
Mutta ei me nyt sentään voida kuvitella, että me Kari Jalosen valmentamaan joukkuetta lyötäisiin. Jalosen joukkueet ovat tunnetusti tosipaikassa ennen kaikkea henkisesti vahvoja ja valmentaja johtanut joukkonsa voitosta toiseen. Jalonen valmentajana taas on erittäin arvostettu, pitkälle kehittynyt (ainakin tiettyjen osiensa kohdalta) ja ennen kaikkea parhaimmillaan vaikeissa paikoissa. Tiedän Oulussa Jaloseen luoton olevan huipussaan. Hehheh. Tätä kannattaa seurata, jos Kärpät sattuisi häviämään vaikkapa kaksi ekaa matsia. Silloin tsägätermi olisi varmaan toisessa liittomuodossa - paskaa tsägää. Jalosesta saattaa silloin tulla useiden kiitosten kohde, niin kuin hän on ollut vaikkapa Turussa, jossa hänen valmennuksensa muistetaan vielä pitkään.
Onko Jalonen muuten voittanut oikein mitään sen jälkeen kuin sai pronssia Lukossa? Kari teki silloin hienon maalin. Kiitos vaan visiitistä, vaikka se olikin lyhyen puoleinen.
Vähän saatiin apua Tampereenkin suunnasta, kun analysoitiin Kärppiä. Mutta mitä hyötyä siitäkään on, kun Kärpät pieksi Tapparan niin selvästi. Katsotaan edes vähän sitä aromailta pohjoistuulenlailla vinkuvaa laumaa, jos kehdataan nyt tulla edes samaan kaukaloon. Kas mua ei kiinnosta muut jengit kuin ne jotka ovat menossa voittamaan mestaruuden, siis tässä tapauksessa Kärpät. Myyttekö tekin muuten jo mestaruuspaitoja? Mulla on jo yksi sellainen tältä vuodelta. Sinne pohjoisen poromaille tiedoksi, mestaruuspaita on sellainen paita, joka painatetaan yleensä siinä vaiheessa, kun mestaruus on voitettu. Ei ennen sitä.
Antti Aarnio on jengin kovin jätkä? Onko tämä se vähän rapiat 170 senttinen sintti, joka on pari kertaa osunut johonkin jätkään joka katsoo jäätä? Joo pitää varoa erityisesti ettei aleta tönimään. Pienet on usein tosi ärhäköitä. Hehheh. Tämähän laittaisi Vopatinkin solmuun heti. Sitten sieltä löytyy Henrik Juntunen (189 cm / 96 kg). Juntunen on mies minun makuuni, iso, flegmaattinen, puukätinen ja on kentällä, kun vastustaja tekee maaleja. Toivottavasti Henrikki saa peliaikaa, niin Lallin perilliset voivat yrittää muistaa menneitä. Menneitä kannattaa muistella, koska me ollaan ainakin tönimispuolella selkeesti hävitty tää sarja.
Pyörälällä taitaa olla nilkka vielä hieman pipi, voi kun Pyörälä ei pelaisi. Eihän me tietysti toivota, että siihen sattuu uudestaan, eihän. Mutta koska pelillisesti joukkueissa ja materiaaleissa on muuten selkeä ero pohjoisen pojan hyväksi, niin olisi kiva, että antaisitte vähän tasoitusta. Uudet jaot, mä vaikka vaihtaisin Porkan, Gillin (tämä on se iso jätkä), Hämäläisen, Niskalan (tämä on se taitava), Bruunin tai Pettisen teidän jengissä heti vaikka, öö, vaikka, en mä tiedäkään. Kertokaa mulle.
Ai niin, Boumedienne on liigan paras puolustaja, tai ainakin niin lähellä titteliä, että puhutaan jo hiusten halkomisista. Samoin on Niinimaan Janne. Näin olin lukevinani täältä. Edellä ei ole arvoasteikossa kuulemma juuri muita kuin tukku Kamratereiden juonikkaita superpuolustajia. Mutta hehän eivät enää tänä keväänä pelaa. Mä kun juuri näin kuusi viimeistä Kamratereiden peliä. Mulle jäi vain epäselväksi, ketkä oli niissä peleissä ne superpuolustajat. Ei ne ainakaan punaisessa pelannut, siitä mä olen varma.
Koska Kärpät luistelee kaikilta jalat alta ja peluuttaa tasaisesti neljää huippuketjuaan, jotka kaikki mahtuisivat Lukon kolmoseksi, niin ei ole paljon järkeä katsoa ketjuja. Katsotaan sen sijaan mitä tapahtui vikassa erässä, kun Tappara voitti Oulussa. Aivan sellainen tilastotappio, muita ei Oulussa olekaan, tapahtui tänä keväänä. Se sattui vähän aikaa sen jälkeen, kun me käytiin siellä voittamassa.
Ensimmäinen luku kertoo vaihtojen määrän ja toinen peliajan. Pohjoisen poromaille tiedoksi ensimmäinen luku on minuutteja ja kaksi seuraavaa (ne tulevat siinä heti pilkun jälkeen) ovat sekunteja.
Koodi:
Somervuori,Eero 9 6,12
Viuhkola, Jari 10 6,18
Jokinen, Jussi 11 6,45
Palsola, Sakari 9 7,05
Tenkrat, Petr 9 7,07
Niinimaa, Janne 11 7,17
Vallin, Ari 9 7,26
Ujcik, Viktor 11 7,42
Boumedienne,Josef 11 8,37
Eli näillä miehillä nokka suuntasi kohti voittoa. Se jäi haaveeksi, mutta toisaalta siinä löytyy ne miehet, joihin pitää erityisesti kiinnittää huomiota. Väheksymättä tietysti muita tähtiä, joita Oulussa on kuin taivaalla, joka muuten näkyy siellä pohjoisessa tosi hyvin. Sitä mä en vaan ymmärrä miten Tappara pystyi Oulussa voittamaan. Ai niin, luinhan mä siitäkin, roikkumalla, raastamalla ja rikollisella pelillä, niinhän se menikin. Mä laitan tuon jutun muistiin, siitä voi olla hyötyä tulevaisuudessa.
Tuo Boumedienne, respect, joka siis on Liigan paras puolustaja tai muu on hiusten halkomista, näyttäisi olevan erityisen tärkeä jätkä. Ei tosi paikan edessä taida sittenkään olla kovin tasaista se peluuttaminen vai onko tuo oululainen tasajako - puolet Boumediennelle ja puolet muille? Mä tiedänkin jotain tästä miehestä. Se on hermomies. Sinne pohjoisen porolaukeuksille tiedoksi, se on sellainen mies, joka ei kestä tökkimistä. Onko se tärkeä tieto, no sitä voi kysyä Kamraterna i Helsinforsilaisilta. Niillä oli tosi monta sellaista. Musta tuntuu, että me yritetään tökkiä sitä. Katotaan miten siinä käy. Tai tiedänhän mä jo etukäteen, siinä käy huonosti. Vielä pitäisi selvittää kenelle.
Tuo Ujcik, respect, on kova äijä luistelemaan ja mailaakin se osaa käyttää aivan muuhun kuin Jukka sedän joukkueet. Tästäkin jätkästä mä tiedän jotain. Se ei tykkää siitä, että sitä taklataan. Sillä on kuulemma mennyt peli joskus sekaisin siihen. Katsotaan miten nyt käy pelihuumorille. Kävi miten kävi, niin tätä miestä pitää kunnioittaa. Se on oikea näätä, näätien näätä.
Vallin ja Niinimaa ovat todella pahoja. Niitä ei voi horjuttaa mitenkään. Vallinin saa kyllä helposti kiinni. Tosin mä olen joskus nähnyt niiden kikkailevan viimeisenä miehenä. Pitää yrittää varmaan laittaa vähän painetta sinne, siis jos me edes ehditään pois omalta kenttäpuoliskolta. Jatkoajan ennakossa jo nerokkaasti todettiin, että Kärpät on vaarallisimmillaan ylitettyään punaviivan. Sen mä kirjoitin oikein muistiin. Erityisesti painetta pitää yrittää antaa Jannelle, joka lähti menee jo viime syksynä yhdestä joukkueesta. Sellainen joukkueen jättäminen on aina vahva merkki sitoutumisesta ja omistautumisesta. Moni poika ei ole sellaista maajoukkueelle tehnytkään. Se varmaan johtaa nyt sellaiseen kun ylikorostuneeseen sitoutumiseen ja hienoimmassa tapauksessa yliyrittämiseen. Mutta Janne on kylmäpäinen ammattilainen, joka ei taatusti sellaiseen sorru.
Niinimaa on kyllä oikea karpaasi, mutta ei se ole aina voittanut kaikkia luisteluita. Riittäisiköhän Jannelle pelit tältä kaudelta, jos lupaisi sille pari lippua Judas Priestin konserttiin ja vähän muumilimsaa? Sitten on Tenkrat, respect, joka näkyi joka kerta ruudussa, kun Kärpät voitti. Yleensä se näkyi tuulettamassa maalia. Sekään ei tykkää siitä, että sitä taklataan. Mutta se ei sekoa siihen yhtä pahasti kuin Viktor-poika. Tälle ei varmaan kukaan voi mitään. Hetkinen. Me voitettiin kolme edellistä ottelua, siis se oli runkosarjassa, jolloin ketään ei ikinä kiinnostanut voittaminen. Tiedättekö mikä oli sattumoisin yhteistä niille kolmelle ottelulle. Tenkrat ei tehnyt pisteen pistettä. Voitteko kuvitella? Siis edellisen kerran tämä mies onnistui Lukkoa vastaan neljä ottelua sitten viime vuoden marraskuussa, muistaakseni ajassa 13.48. Siinä ottelussa muuten pelasi sellainen Nylanderikin, joka sittemmin jätti joukkueen kuin Niinimaa ikään. Kiusattiinkohan sitäkin? Onkohan termi vähän samaan tapaan kuin koulu- ja työpaikkakiusaus, joukkuekiusaus?
No siis täytyy yrittää pitää Tenkratti nollilla, siitä voi olla hyötyä. On me joskus siinä nähtävästi onnistuttu. Puhdasta tsägää ja vielä sellaisissa täysin merkityksettömissä otteluissa.
Viuhkola näyttää syöttävän Tenratin maalit. Selkeä homma. Jos Tenkrat ei tee pisteitä, niin tekeekö Viuhkola niitä? Kohta se nähdään. Vaikka mitä tässä katsomaan, me ollaan selkeesti hävitty tää sarja.
Sitten kentälle näytti päässeen Palsola. Mä tiedän siitä paljon sellaista, jota mä en tahdo tässä kertoa. Ihan häveliäisyys syistä. Mä olen sellainen. Katsokaas tämä mies asui Raumalla monta vuotta. Pahat kielet väitti, että se kävi opettelemassa Raumalla kiekkoa, kun joku joukkue pelasi divaria. Mutta en mä vaan tiedä. Palsola on kyllä hyvä sentteri. Sinne pohjoisen poromaille tiedoksi sentteri on sama asia kuin keskushyökkääjä, siis pelaaja, joka aloittaa ja on yleensä keskellä peliryhmityksessä. Terveisiä ja onnea tuleviin pleijareihin. Sulla ei ole vain pleijareissa ikinä kulkenut kauhian hyvin. Nyt varmaan onnistuu.
Jokinen ja Somervuori ovat kuin samasta muotista. Se on se muotti, josta näyttää olevan melkein koko Kärppäjoukkue. Pieniä, liukkaita, nopeita, sanalla sanoen näätämäisiä. Kentällä vipelletään kuin pienet eläimet. Mutta pikkasen yksipuoliselta tuo joukkue näyttää. Mistähän se johtuu? Varmaan katsojasta, joka ei vain tajua, että kopioimalla koko ajan samaa ominaisuutta tulee voittava joukkue. Tosin onhan hallitseva Suomen mestari voittanut viimeeksi viime kaudella. Mutta Heikkilän lisäksi tuosta joukkueesta puuttuu kyllä jotain, toivottavasti me keksitään se äkkiä. Ei, ei, ei me mitään keksitä, me ollaan hävitty tää sarja.
Lopuksi pari mietelausetta jo meille kesälomaan valmistautuville. Sitä ennen pitää toki hävitä pronssipeli siihen spesialistisoituneelle pallokerholle.
Tämä on niin sanottua körttiläishuumoria, sitä on kuulemma liikkeellä siellä päin, "Kun annat kasteen oululaiselle, niin pidä häntä veden alla viisi minuuttia."
"Oululaisia vastaan taistelevat jumalatkin turhaan." (Saati sitten jääkiekkojoukkueet)
Viimeinen uskosta oululaiseen ylivoimaan ja körttiläisyyteen yleensä - Usko ei ole tiedon alku, vaan sen loppu
Mä jatkan tästä murehtimaan maailman pahuutta ja villinä kevätjäillä luistelevien näätien juonikkuutta Eurajoen Esso vainaalle. Toivotan onnea Kärppien paraatimarssille mestaruuteen. Me ollaan hävitty tää sarja.