Väkivalta

  • 3 367
  • 29

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti Pelikaani
Ei minua tarvitse uskoa, jos ei halua :)

En sitten tiedä oliko poke huudellut minulle ensin, että maksa se narikka/sisäänpääsy tai jotain. En sitä ainakaan ole kuullut. Kävelin siis vaan sisään ja melkein heti tuli nykäsy olkapäästä ja muutama isku polvella kylkeen ja sitten niskaperse otteella pihalle ja siinä sitten vielä muutama potkasu. Ei sen ihmeempää. Jotainhan se siinä selittikin: "tänne ei perkele pummilla tulla"

Oikea toimenpide portsarilta ois ollut et "hei kaveri, tänne on sisäänpääsymaksu. Euroi jonoon!" tjsp. eikä sadatusta ja lyöntejä..
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti varjo
pernaveikko:

Jos nyt oikein ymmärsin, sinun mielestäsi siis pitää aina uskoa kaikki se mitä palstalla sanotaan kakistelematta ja luottaen kirjoittajien kuvauksiin tapahtuneesta.

PASKAT, JA:ssa ei ole toistaiseksi vielä ollut huijaustapauksia mutta vaikkapa muropaketissa näitäkin on ollut kun ihmiset ovat luottaneet nimimerkkien kirjoitteluihin ym.

Riippumatta siitä ovatko omat esimerkkisi oikeita, en väitä etteivät olisi, mielestäni Pelikaanin kertomus ei tunnu aivan uskottavalta. Jos se on totta niin sitten on, eipähän ole minun ongelmani kun en baareissa liiku.

Jos minä täällä kertoisin että 5 somalia piiritti minut mutta pieksin ne yksin niin kuinka moni uskoisi, tällaista hintelää fyysikkoa. Tuskin kukaan. Miksi minun siis pitäisi uskoa Pelikaania ilman varauksia?

En luota kanssaihmisiin pennin(sentin) vertaa joten en pidä yhtään mahdottomana että joku bodariportsari(sori Jhag) hakkaisi maksavia asiakkaita ihan hakkaamisen huvista, kuitenkin epäilen suuresti että sellaisella mielenlaadulla varustettu portsari pysyisi duunissaan kovinkaan pitkään.

Pelikaanin tarinan kyseenalaistaminen on ihan toinen juttu.

Lähtökohta on: Portsari on käyttäynyt väkivaltaisesti tavalla, jonka saimme Pelikaanin jutusta lukea ja siitä seuraa ketju, jossa keskustellaan.

Emmehän me voi tuhota aiheita totemalla että tarina ei pidä paikkaansa. Eihän sillä ole väliäkään.

Portsareista ja heidän toimintatavoistaan saa aina joskus lukea, myös silloin kun kyseessä on heidän ammattikunnalleen negatiivistä julkisuutta. Itselleni ei ole koskaan sattunut mitään erimielisyyksiä, lukuunottamatta erästä tapausta:

Päätimme eräänä arki-iltana käydä kaljalla ylitöiden päätteeksi. Mukanamme oli eräs israelilainen kaveri. Hän oli ensimmäisenä sopimamme kapakan ovella. Hän ei päässyt sisään, koska hänellä ei ollut jäsenkorttia. Häh.. jäsenkortti yleiseen ravintolaan, keskellä kaupunki, keskellä viikkoa... Suunnistin ovelle ja minulta kysyttiin: "Montako, kolmeko? -tervetuloa..

Tämä tapaus sattui vuonna 2001.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Itse en ole joutunut mihinkään selkkaukseen koskaan portsareiden kanssa, mutta parit tuttavani kylläkin muutamia kertoja, usein toki kavereideni provosoiminakin.
Eräs poke oli lyödä kaveria sen takia, että ovimies luuli saavansa kaverilta tippiä, mutta kaveri antoikin portsarille palan paskapaperia, käyttämätöntä tosin.
Eräässä toisessa paikassa taas portsari eväsi kaveriltani pääsyn anniskelupaikkaan. Kaverini siitä suivaantuneena kaivoi läheisestä roskiksesta jonkun vanhan kuihtuneen kukkalaitteen ja vei sen portsarille sanoen "tässä sulle lannevaate vitun Tarzan!", jonka seurauksena poke ajoi takaa kaveriani pitkin kamppia onneksi saamatta kuitenkaan kiinni. Että aika hermoheikkoja ihmisraunioita noilta ovilta löytyy, mutta myös toki helvetin asiallisia.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla on muistikuva, että joku Tampereen Ale-pubissa työskennellyt portsari olisi tuomittu asiakkaan pahoinpitelemisestä. Muistaako kukaan muu? Tapauksesta on nyt muutamia vuosia, enkä tiedä työskenteleekö kyseinen henkilö enää samassa paikassa - luultavasti ei...

Siinäkin taisi olla kyse tilanteesta, jossa asiakas ensin käytöksellään provosoi ovimiestä, joka sitten käytti aivan liikaa väkivaltaa suhteessa alkuperäisen tilanteeseen. Merkittävää oli, että pahoinpidelty sai vamman jonka lääkäri pystyi todentamaan.

Suomen laki on aika jyrkkä väkivallan suhteen, vain itsepuolustus on sallittua - esim. kostaminen ei ole, vaikka tapahtuisikin samassa tilanteessa. Jos vittuillaan, ei siihen silti saa vastata lyömällä. Jos kimppuusi käydään, saat torjua hyökkäyksen, mutta et käydä itse hyökkääjän päälle sen jälkeen, kun hän on selvästi lopettanut uhkaamasta sinua.

Portsarin oikeudet eivät tosiasiassa ole juurikaan tavallista kansalaista suuremmat. Sama koskee vartijoita. Heihin kohdistuvasta väkivallasta saa tavallista ankaramman tuomion, mutta heillä itsellään ei ole oikeutta mihinkään, mitä tavallinen kansalainen ei saisi vastaavassa tilanteessa tehdä.

Sitten eri asia on, että Suomessa tehdään herkästi syyttämättä jättämispäätöksiä. Tällöin ikään kuin todetaan, että jotain rikollista on saattanut tapahtua, mutta todennäköisyys tuomitsemiseen on pieni. Esimerkiksi pahoinpitely josta ei jää mitään fyysisiä jälkiä, johtaa harvoin tuomioistuimeen.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Toimin itse portsarina Tampereella. Toisaalta juttu kuulostaa aika uskomattomalta, mutta toisaalta tiedän, että on olemassa kolleegoita joille ei tarvitse kuin, sanoa yksi väärä sana ja turpa on ruvella. Nämä henkilöt ovat "ammattikunnan" pohja sakkaa.

On sikäli sääli, että monesti jää portsari tuomitsematta, vaikka hän olisi tehnyt törkeän rikoksen tms. Mutta toisaalta itseänikin vastaan on yritetty nostaa niin monta perätömiä juttua, että hyvä selittelijä, kavereita lahjomalla todistajiksi, olisi voinut saada joitakin juttuja lävitse. Yrittäjiä löytyy lähes joka ilta, jotka yrittävät nostaa syytettä suurien rahojen toivossa. Tosin harvemmin portsareilla on suuria rahoja.

Mutta jos lähettäisiin katsomaan asiaa toiselta kannalta, niin minä saisin joka viikko nostaa syytteitä. Löytyy tapon uhkausta, löytyy väkivaltaista vastustamista jne. jne.

Mutta kerran olen minäkin joutunut maksamaan omista teoistani. Annoin kerran kaasua eräälle huumeveikolle ja siinä sivussa sitä sai myös eräs vanhempi nais ihminen joka sattui kävelemään juurikin meidän välistä. Maksoin vaatteet ja hieman extraa kirvelystä. Tosin sain rahat työnantajalta takaisin.

Lähetä vähintäänkin kirje sinne ravintolaan, sinuna menisin kyllä poliisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös