Muutaman kerran on tullut koettua väkivallan uhkaa ja nuo kerrat ovat tapahtuneet Helsingissä, kaupungissa, johon muutin vuonna 2000.
Ensimmäinen kerta oli joskus 2000-luvun alkuvuosina seistessäni Viikin kirjaston edessä odottamassa Jokeri-linjaa saapuvaksi keskellä helmikuuta. Kello oli jotain kuuden aikaan illalla, lunta satoi jonkin verran ja lämpötila oli jotain 15 astetta pakkasella, kun linjan 68 bussi pysähtyi pysäkille ja sen keskiovista astui huojuen kolmikymppinen mies, joka oli ilmeisesti saanut turpaansa, sillä hänellä oli naama verissä. Myös hänen kätensä olivat samassa kondiksessa ja toisessa niistä oli Alepan kassi täynnä oluttölkkejä, joista osa oli avoinna, joten kassi lainehti osittain oluesta.
Koska olin ainoa henkilö pysäkillä, hän huojui luokseni ja alkoi uhota vetävänsä minua turpaan. Pidin hermoni kurissa ja sanoin, etten ole sillä tuulella. Tyyppi oli sen verran kännissä, ettei uskonut sanaani vaan alkoi heilutella nyrkkejään naamani edessä. En edelleenkään reagoinut mitenkään ja hän alkoi huutaa minua homoksi ynnä muiksi ja vaati minua tappelemaan hänen kanssaan. Sattumalta tien toisella puolella olevalle pysäkille tuli silloin pari opiskelijaa, joiden luo tuo päihtynyt meni uhittelemaan saamatta kuitenkaan vastakaikua heiltäkään. Koska oma bussini oli vielä kahdeksan minuutin päästä tulossa, päätin vetäytyä sadan metrin päähän pysäkiltä ja tarkkailin sieltä tilannetta.
Tuo juopunut huuteli noillekin opiskelijoille jotain, ja kun lopulta sille puolelle saapui Itikseen menevä bussi, kolmikko nousi kyytiin. En ollut koskaan nähnyt tuota rähisijää enkä nähnyt häntä enää tuon episodin jälkeen uudelleen.
Toisen kerran koin väkivallan uhkaa ihan vuosituhannen alussa, kun jouduin sunnuntai-iltana käymään ydinkeskustan Sokoksessa ostamassa kissanhiekkaa. Oli kesä, aurinko paistoi puolipilviseltä taivaalta, kun jätin pyöräni Rautatientorin reunaan lukkoon ja kävelin kauppaan ostamaan hiekat. Noin kymmenen minuuttia myöhemmin palasin pyörälleni ja siinä toria ylittäessäni huomasin noin 15 suunnilleen oman ikäiseni nuoren miehen ja teini-ikäisen kundin (osa Suomen romaneja, osa suomalaisia ja pari somaliakin) norkoilevan pyöräparkin vieressä. Pyöräni luokse päästyäni neljä tai viisi kundia tuli puukkoineen vaatimaan minua luovuttamaan pyöräni heille sekä kaikki rahani, kännykkäni ja kotiavaimeni.
En suostunut siihen, jolloin kuusi muuta tyyppiä tuli siihen ympärilleni uhkailemaan ja alkoivat samaan aikaan kaivella taskujaan etsien jotain kättä pidempää. En tiedä, miten pitkälle tilanne olisi mennyt, ellei paikalle olisi sattunut juuri silloin ajamaan poliisi. Kundit katsoivat minua tappavasti ja lupasivat muiluttaa minut seuraavan kerran ennen kuin juoksivat rohkeina tyyppeinä Asematunnelin suuntaan. Noitakaan tyyppejä en ollut koskaan aiemmin tavannut.
Viimeisin kerta tapahtui muistaakseni 2020, kun olin käymässä äitini luona. Hän asui silloin itäisessä Stadissa ja hänen seinänaapurinaan oli vahvasti alkoholisoitunut mies, jolla oli schäfer-narttu. Tuo mies oli asunut hänen naapurissaan ainakin kolmen vuoden ajan, joten kun äitini paranoidinen käytös alkoi eskaloitua, hänen ensimmäinen paranoiansa kohde oli juuri tuo mies. Noihin aikoihin äitini oli jo hyvin hysteerinen ja oli useampaan otteeseen soittanut poliiseille, koska pelkäsi seinänaapuriaan, joka kuulemma yritti tappaa hänet. Itse olin noina aikoina lähes päivittäin hänen luonaan ja voin todeta, että sellaista uhkaa en huomannut missään vaiheessa. Mies kyllä mesosi ja dokasi kuin viimeistä päivää, mutta mitään väkivallan uhkaa en huomannut hänen osoittavan äitiäni kohtaan.
Oli kesä -20, kun olin tomuttamassa äitini mattoja kerrostalon pihalla, kun naapuri palasi ulkoiluttamasta koiraansa. Koronapandemian vuoksi ukko oli kietonut kasvoilleen liinan ja kun hän äkkäsi minut, hän ilmeisesti raivostui ja lähti huojumaan minua kohti. Hänen koiransa, joka oli vuosien ajan raivonnut minulle oven läpi sekä toisinaan pihallakin, tuli sitten haistelemaan minua ja kun se sitten havaitsi minun olevan ei-kiinnostava tapaus, lähti jatkamaan matkaansa.
Isäntä oli toisenlainen tapaus. Hän astui suoraan eteeni ja moninaisia kirosanoja käyttäen lupasi tappaa sekä äitini että minut, jos vielä kerran virkavalta hälytetään hänen ovelleen. Hänen raivotessaan minulle silmät punaisina, voimakkaasti hieltä, kuselta, paskalta ja vanhalta viinalta haisevana pysyin täysin rauhallisena matot sylissäni ja annoin hänen raivota itsensä hiljaiseksi. Ne olivat varsin pitkät kymmenen minuuttia ja kun ukko lopulta havaitsi, että minä en ole kiinnostunut tappelemaan hänen kanssaan, hän huusi vittua minulle päin naamaa ja sanoi sen olevan viimeinen varoitus, minkä jälkeen hän lähti huojumaan takaisin kotiinsa.
Sinä päivänä, kun äitini sitten muutti pois talosta, tuo ukko sanoi minulle, ettei hänellä ollut mitään minua vastaan. Kännissähän hän oli tuolloinkin.