Uusia tai uudelleenlöydettyjä 'totuuksia'?

  • 3 315
  • 11

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kokeillaan tällaista uutta viestiketjua…

Olen viimeisen vajaan parin vuoden aikana ‘löytänyt’ muutaman omaa elämää mullistaneen löydön, jotka ovat (tai ainakin ovat olleet...) hyvinkin poikkeavassa linjassa ‘vallitsevana olevan ajattelutavan’ kanssa. Tällaisia samanlaisia asioita varmaankin pulpahtaa pinnalle muitakin, joita ei kuitenkaan välttämättä itse löydä.

Ensinnäkin olen siirtynyt ruokavalion suhteen hyvin vähäviljaiseen ruokavalioon, eli leipää tai pastaa, puuroa, muroja , leivoksia jne. ei enää juurikaan kuulu normaaliin ruokavaliooni. Alunperin tein tämän ‘löydön’ etsiessäni tietoa kolesterolista ja sen hoidosta ja sen perään täällä jatkoajassa olleesta viestiketjusta, joka johdatti minut ottamaan vielä tarkemmin selvää viljojen väitetyistä haitoista, jopa vaarallisuudesta. Siihen en tässä alustuksessa puutu sen kummemmin kuin toteamalla, että ainakin allekirjoittaneella vähäviljainen ruokavalio toimii aivan loistavasti, paremmin kuin koskaan uskalsin edes toivoa. Kropasta on ylimääräinen läski karissut pois ilman, että olisin laihdutuskuurilla (päinvastoin, tuntuu, että syön nykyään enemmän...), jaksan paremmin ja vireystila tuntuu jatkuvasti korkealta ja en ole juurikaan sairastellut tälle vähäviljaiselle ruokavaliolle siirryttyäni. Vähäviljaista ruokavaliota ei pidä sekoittaa vähähiilihydraattiseen ruokavalioon (karppaamiseen), sillä hiilihydraatteja en viljoja (ja sokeria) lukuunottamatta muuten juurikaan varo ,eli syön reilusti vihanneksia ja hedelmiä piittaamatta niiden mahdollisesti sisältämästä korkeasta hiilihydraattimäärästä. Jos jollakin on uutta tietoa viljojen haitallisuudesta ja/tai niiden väitetystä vaarallisuudesta, niin täällä siitä sopii keskustella lisää...

Toisen uudelleenkeksityn ‘löydön’ tein vastikään erinomaisen Born to Run kirjan myötä. Suosittelen kirjaa kaikille vähänkään juoksemisesta kiinnostuneille. Siinä esitellään todella mielenkiintoisia teorioita sen puolesta, että ihmiset on (vastoin vallitsevana pidettyä näkemystä) tehty juoksemaan ja suurin osa viime vuosikymmeninä räjähdysmäisesti kasvaneista juoksuvammoista eivät johdu niinkään paljon ihmisten lisääntyneestä painosta ja rapistuneesta kunnosta, vaan pikemminkin nykyisistä ylituetuista ja pehmustetuista juoksukengistä, jotka estävät kehon ja jalan niitä osia vahvistumasta, jotka olisivat tärkeitä juoksuvammojen ehkäisyn suhteen. Eli hiukan kärjistetysti, mitä kalliimmat juoksukengät, sen huonommat... Kirjan luettuni olen nyt muutaman kuukauden testannut juoksemista hyvin ohutpohjaisilla sandaalinomaisilla kengillä, joista ei mitään pehmusteita, tukia tai vaimennusta löydy. Minun on vielä hiukan liian aikaista julistaa totuutta asiasta edes omalla kohdallani, mutta voin kyllä sanoa, että so far so good. Juoksu tuntuu todella paljon mukavamalta nyt, kun jalat ovat tottuneet ja todellakin aikaisemmin hiukan kiusana olleet juoksuvammat eivät ole enää vaivanneet, vaikka olen juoksun harrastajaksi varsin isokokoinen.

Miten muilla, onko kenellekään palstalaisista kokemusta näistä edellämainituista tai muista unohdetuista tai vastikään (uudelleen)löydetyistä ‘totuuksista’, joista olette omakohtaisesti vakuuttuneet sen järkevyydestä tai toimivuudesta? Ainakin allekirjoittanutta kiinnostaa kaikenlainen tieto, miten omaa elämää saisi muutettua paremmaksi. Sen verran ketjun avaajana toivon, että uskonto ja politiikka jätettäisiin tämän ketjun ulkopuolelle. Sen sijaan kaikki uudet keksinnöt, tieteelliset löydöt, uusvanhat omakohtaisesti toimivaksi havaitut uskomukset jne. ovat tervetullutta antia tämän aihealueen alle!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän samansuuntaiset löydökset, tosin vedän kyllä hiilareita viljanakin, mutta en niin paljon kuin aiemmin.

Mutta juoksemisesta sen verran, että luin muistaakseni Ylen sivuilta artikkelin, joka viittasi samaan kuin edellä mainittiin, eli liian hyvien juoksujalkineiden haittoihin. Lisäksi siinä painotettiin päkiäjuoksua, joka on varsinkin ilman jalkineita se luontaisin tapa edetä. Päkiäjuoksu kuormittaa aluksi pohkeita aika kovasti, mutta kun siihen tottuu, pitäisi kropan päästä kokonaisuudessaan helpommalla, kun hydrauliikka on toista luokkaa vrt. kantapääjuoksu. Sinänsä ihan loogista, ja itse olen tuota nyt syksyn mittaa toteuttanut. Juoksumääräni tosin ovat luokkaa kerran viikossa, mutta ainakin oma motivaationi on pysynyt yllä, koska eteneminen on jotenkin kevyempää. Kai siinä ero tulee tällä liki 100 kg:n massalla erityisesti huomioitua.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin allekirjoittanutta kiinnostaa kaikenlainen tieto, miten omaa elämää saisi muutettua paremmaksi.

Hyvä avaus. Olen itse samanlainen oman elämäni insinööri, jonka ajatus kulkee pitkälti samalla tavalla. Nyt on duunissa vähän kiire (ei niin kiire ettei ehtisi Jatkoaikaa vilkuilla), mutta toivottavasti voin myöhemmin tarjota tähän ketjuun omat Pirkka-niksini.

Sen verran otan kiinni tuosta juoksemisesta, että luin kesällä saman kirjan ja hain itselleni paljasjalkatossut. Olen itsekin suhteellisen iso juoksijaksi (193 cm, painoa arviolta 90-95 kg), mutta omaakaan menoa ei pehmusteiden puute haitannut. Tavoitteellisen juoksutreenin puitteissa palasin kuitenkin pehmustettuihin Asicseihin, koska en aio keväällä esim. Helsinki City Runia läpsytellä millään sandaaleilla. En tosin sano etteikö olisi mahdollista, vanha kantapääjuoksu vaan pitäisi poisoppia ja tilalle saada lyhyempi päkiäsipsutus.

Se mitä itse otin Born to Runista mukaani, ovat Chia-siemenet. Ovat ns. parempia pellavansiemeniä, mutta ainakaan minä en ole niiden voimalla mitään maratoneja juossut (toisin kuin voisi kirjasta ymmärtää).

Myöh. lis., hyv. ketj.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nykyään kahvi, tumma suklaa ja punaviini ovat terveysvaikutteisia joten koitan nauttia kaikkia päivittän. Tai no lasi viiniä menee ilta-aikaan mutta kuitenkin. Olen samaa tapaa noudattanut aika kauan ja hienoa huomata että olenkin tehnyt verisuonilleni palveluksen. Lisäksi en käytä mitään makeutusaineita, sokeria sen olla pitää, kaikki kevyt-tuotteet jäävät kauppaan. Valkoista leipää ja viljaa en juuri syö. 100% ruista kylläkin ja jo se että en käytä vaaleaa viljaa on parantanut oloa kummasti.
Ruoanlaitossa käytän edelleen kermaa ja voita maltilla.

Olen nykyään melko vahvasti sitä mieltä että kaikki yllämainitut kohtuudella eivät ole haitallisia, osa jopa terveellistä.

Pitäsi varmaan koittaa tuota paljasjalkajuoksua koska uskon tuohon aikaisemmin mainittuun teoriaan ja kengillä juostessa jollain muulla alustalla kuin pururadalla, polvet vihoittelevat. Pohkeet ovat jo valmiiksi terästä (kohta 14 vuotta nyrkkeillyt ja siinähän liikutaan lähes koko ajan päkiöllä) joten siirtymä voisi olla aika kivuton kun vain tekniikan oppisi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Samma här. No, kevytmaitoa kyllä meillä käytetään, eikä mitään rasvatonta tonkanhuuhteluvettä.

Sama, ja kun oikein mietin niin Oivariini on toinen vähän köykäisempi jota on kotona. Siinäkin taisi olla maittavat 80% voita.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään kahvi, tumma suklaa ja punaviini ovat terveysvaikutteisia joten koitan nauttia kaikkia päivittän. Tai no lasi viiniä menee ilta-aikaan mutta kuitenkin. Olen samaa tapaa noudattanut aika kauan ja hienoa huomata että olenkin tehnyt verisuonilleni palveluksen. Lisäksi en käytä mitään makeutusaineita, sokeria sen olla pitää, kaikki kevyt-tuotteet jäävät kauppaan. Valkoista leipää ja viljaa en juuri syö. 100% ruista kylläkin ja jo se että en käytä vaaleaa viljaa on parantanut oloa kummasti.
Ruoanlaitossa käytän edelleen kermaa ja voita maltilla.

Samoilla linjoilla. Vedän joka ilta lasin punaviiniä ja rivin tummaa (vähintään 70% kaakaota, huom.) suklaata. Olen vakavissani miettinyt (ja käytännössä kokeillut) yhden kylmän oluen lisäämistä tähän jo ennestään ankaraan dieettiin, koska oluellakin (yhdellä) on väitetyt terveysvaikutuksensa. Luulen kyllä, että jo 1+1 alkoholiannosta päivässä voi olla liikaa puhtaasti terveysvaikutuksia tarkasteltaessa. Kaikista parhaat yöunet saa omasta mielestäni kuitenkin vesilinjalla, alkoholi laittaa ainakin allekirjoittaneen mm. kuorsaamaan varsin herkästi, minkä huomaa aamulla kipeänä kurkkuna.

Kahvia myös, keskimäärin kolme mukillista päivässä ja lisäksi mahdollisuuksien mukaan 1-1½ tuntia ennen lenkkiä tai salitreeniä. Aamupala koostuu tumman kahvin ohella kotimaisista pakastemarjoista, maustamattomasta jugurtista (tällä hetkellä rasvatonta A-jugurttia maitohappobakteerien takia, en ole varma olisiko "rasvainen" luomu kuitenkin parempi), em. Chia-siemenistä, saksanpähkinöistä tai manteleista ja - tadaa - mehiläisten keräämästä siitepölystä josta tuskin tulee tapaa ärsyttävän makunsa takia. Siitepöly saa toimia johdantona kokonaan toiseen aihealueeseen eli superfoodeihin, joihin olen itse viime kuukausina perehtynyt ja kokeilemalla tutustunut. Maku- ja väitettyjen vaikutusten kirjo on valtava, toiset tykkää toiset ei.

Välillä töitä taas.

edit: Aamupalasta unohtui tällä hetkellä käytössä oleva tuorepuristettu luomuappelsiinimehu, sekä lähinnä urheilupäivinä nautittu keitetty kananmuna (luomu/vapaa).
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Sen verran otan kiinni tuosta juoksemisesta, että luin kesällä saman kirjan ja hain itselleni paljasjalkatossut. Olen itsekin suhteellisen iso juoksijaksi (193 cm, painoa arviolta 90-95 kg), mutta omaakaan menoa ei pehmusteiden puute haitannut. Tavoitteellisen juoksutreenin puitteissa palasin kuitenkin pehmustettuihin Asicseihin, koska en aio keväällä esim. Helsinki City Runia läpsytellä millään sandaaleilla...

Minä olen läpsytellyt noin kuukauden noilla samanlaisilla fivefingers tossuilla (sitä ennen juoksin ohutpohjaisilla sandaaleilla) ja sen verran hyvältä tuntuu, että seuraavan puolikkaan aion kokeilla noilla tossuilla. Reilun tunnin lenkkiä olen jo juossut juoksumatolla (joka on mielestäni jaloille muutenkin kuluttavampaa kuin luonnossa juokseminen) ja itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia jalkojen kanssa. Raportoin tänne puolikkaan jälkeen miltä se tuntui juosta läpi lähes 'ilman kenkiä'...

SamSpadelta kysyisin tuosta lasillinen punaviiniä päivässä, että oletko huomannut mitään haittavaikutuksia? Kun omia ruokailutottumuksia aloin pistämään kondikseen, niin tuolloin minua opastettiin ravitsemusammattilaisten taholta, että päivittäinen alkoholin nauttiminen (yritin käyttää samaista 'lasillinen punaviiniä päivässä dinnerin yhteydessä on terveellistä' porsaanreikänä...), on siinä mielessä huono homma, että se sekoittaa (hidastaa) aineenvaihduntaa? Kehoituksena oli yrittää pitää useampi päivä viikossa kokonaan alkoholista vapaata kehon kannalta, jota olen nyt sitten noudattanut? Voin kyllä myöntää, että hyvä ateria tuntui alkuun vajaalta ilman lasillista hyvää viiniä ja mielessä kalvaa vieläkin epäilys siitä, luovuinko siitä nautinnosta ns. turhaan?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Aamupalasta unohtui tällä hetkellä käytössä oleva tuorepuristettu luomuappelsiinimehu, sekä lähinnä urheilupäivinä nautittu keitetty kananmuna (luomu/vapaa).

Kananmuna on kyllä varsin ihmeellinen ravintoaine! Syön nykyään moninkertaisen määrän (päivittäin) kananmunia vuodentakaiseen tilanteeseen nähden ja alkuun olin hiukan huolissani keltuaisen sisältämän korkean kolestorolin vuoksi. Mutta kolesteroliarvot ainakin minulla pysyneet hyvinkin kurissa? Johtuu varmaankin muista muutoksista, joita ruokavalioon olen tehnyt ja tietysti vähentyneestä rasvan määrästä kropassa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
SamSpadelta kysyisin tuosta lasillinen punaviiniä päivässä, että oletko huomannut mitään haittavaikutuksia? Kun omia ruokailutottumuksia aloin pistämään kondikseen, niin tuolloin minua opastettiin ravitsemusammattilaisten taholta, että päivittäinen alkoholin nauttiminen (yritin käyttää samaista 'lasillinen punaviiniä päivässä dinnerin yhteydessä on terveellistä' porsaanreikänä...), on siinä mielessä huono homma, että se sekoittaa (hidastaa) aineenvaihduntaa? Kehoituksena oli yrittää pitää useampi päivä viikossa kokonaan alkoholista vapaata kehon kannalta, jota olen nyt sitten noudattanut? Voin kyllä myöntää, että hyvä ateria tuntui alkuun vajaalta ilman lasillista hyvää viiniä ja mielessä kalvaa vieläkin epäilys siitä, luovuinko siitä nautinnosta ns. turhaan?
En ole huomannut kuin yhden haittavaikutuksen punaviinin kanssa, jos siis pysytään lasi illassa linjalla. Se kuivattaa suuta jonkin verran yöllä kuorsaa herkemmin. Tosin tuokin on vältettävissä kun olen etsinyt vähän kevyempiä ja vähemmän tanniinisia punkkuja. Italialaisista löytyy aika kevyitä.
Lihan kanssa sitten tulee kyllä otettua lasi tuhdimpaa eli jotain Espanjalaista esim tempranillo rypäilestä. Vaikkapa Raimat reservaa.

Ei ole paino noussut, tosin oma aineenvaihdunta on tosi tehokas ollut aina. Vasta 40 täytettyä paino nousee vähän jos jätän liikunnan pois tai kevenneän sitä reilusti. Nyt tulee 3-4 kertaa viikossa reipasta menoa.
Olen mallia jäntevä, 185/78.
Alla linkki The replacements leffaan.
http://www.youtube.com/watch?v=sN7r7nk0-zc
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun omia ruokailutottumuksia aloin pistämään kondikseen, niin tuolloin minua opastettiin ravitsemusammattilaisten taholta, että päivittäinen alkoholin nauttiminen (yritin käyttää samaista 'lasillinen punaviiniä päivässä dinnerin yhteydessä on terveellistä' porsaanreikänä...), on siinä mielessä huono homma, että se sekoittaa (hidastaa) aineenvaihduntaa? Kehoituksena oli yrittää pitää useampi päivä viikossa kokonaan alkoholista vapaata kehon kannalta, jota olen nyt sitten noudattanut?

Tästä olisi kiva löytää jotain faktaa, eli että mikä on alkoholin vaikutus aineenvaihduntaan. Itsellänikin on hyvän ruoan ja oluen ystävänä kuntoilusta huolimatta koko ajan pieni reppu roikkumassa tuossa edessä, ja olen yhtenä tehokkaan kuntoilun etuna pitänyt juurikin läpi yön jatkuvaa rasvanpolttoa. Osaltaan tästä syystä/tätä tehostaakseni olen pitänyt tapanani napata ennen nukkumaanmenoa vielä pari kalaöljykapselia. Homma toimii ymmärtääkseni niin, että rasvanpoltto ei käynnisty jos keho ei saa lainkaan rasvaa poltettavaksi. Mitä näihin kapseleihin tulee, olen aamiaisen optimoinnin myötä pudottanut määrän yhteen koska sisältävät lisättyä D- ja E-vitamiinia. Käsittääkseni erityisesti rasvaliukoisten vitamiinien kohdalla kannattaa välttää "yliannostusta", en sitten tiedä että mitä sellaisen tilan syntyminen vaatisi.
 

Aina Pata

Jäsen
Aspartaamilla makeutetut mehut, juomat ja jogurtit aiheuttivat muutamia vuosia sitten lähinnä ilmavaivoja. Nykyään tilanne on pahempi, yleensä lyö vatsan aivan löysäksi ja homma menee ripulipaskoiluksi.

Jos joskus kotiin jotain ostaa niin helppohan tuo on tarkistaa, mutta ongelmaksi muodostui lounaat ja hotelliaamiaiset. Nykyään juon hotelliaamiaisilla vettä ja jätän tietyissä lounaspaikoissa jälkkärit väliin. Onko se niin vitun vaikeaa laittaa siihen lappuun lappuun millä makeutettu, kyllä siellä kaiken maailman VL-merkkejä on. Olen tästä hotelleille palautetta laittanut, mutta niitä ei näytä kiinnostavan.

Vitamiineja kannattaa ottaa, toimivat ainakin itsellä. Huomasin tämän muutamia vuosia sitten kun viikonloppuisin tuli vedettyä 12-14 tunnin unia. Ostin Beroccaa ja unet lyheni "normaaliin" kahdeksaan tuntiin. Nykyisin otan satunnaisesti. Konkreettinen esimerkki D-vitamiinin vaikutuksesta itselläni on silmien rähmimisen ja kutiamisen loppuminen. Jos jätän ottamatta, silmät on taas ummessa ja luomia saa rapsuttaa niin perkeleesti. Tuotteena joku jenkeistä tilattu valmiste joka ylittää suositukset todella reippaasti. Käyttö kesällä 1-2 krt/viikko. Talvisin 5-6 tablettia viikossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös