Tuostapa tuli mieleen, mitä kannattajalla oikein tässä tarkoitetaan? Fanikatsomon aktiivia ja peruslipun ostajaa, tänne kirjoittavaa innoutunutta kiekon harrastajaa vai peräti roppakaupalla kalleimpia lippuja hankkivia firmoja, yhteisöjä tai yksityishenkilöitä. Ja mistä uuden toimitusjohtajan firman talouden parhaaksi pitäisi neuvotella kannattajien kanssa, vai peräti kysyä neuvoa? Yhtäkkiä ei tule mitään erityistä mieleen, tuleeko jollain muulla?
Kaikella kunnioituksella, mutta kuinka pihalla oikein olet? Kannattajalla tarkoitetaan henkilöä joka käy peleissä satunnaiskatsojaa useammin, mutta ns. tosifania harvemmin. Tällaiset tavalliset kannattajat ovat jokaisen liigaseuran selkäranka, koska heitä on katsojamääristä selvästi suurin osa. Firmat ja yhteistyökumppanit tuovat toki (ainakin per naama) peruskatsojaa enemmän rahaa kassaan, mutta mainossopimusten hinnat menevät aika käsi kädessä yleisömäärien kanssa. Puolityhjille katsomoille pelatessa tuskin kovin moni mainostaja haluaa raotella kukkaron nyörejä, mutta jos taas halli on täynnä joka pelissä, on mainospaikoille varmasti tunkua. Katsojia olisi varmasti ilman mainostajia, mutta mainostajia ei varmasti olisi ilman katsojia.
Uuden toimitusjohtajan ei tarvitse neuvotella tai kysellä neuvoa peruskannattajilta, vaan yksinkertaisesti huomioida heitä enemmän. Mihin ovat viime vuosina esimerkiksi jääneet kaikki halli tutuksi -päivät, pelaajien esittelytilaisuudet kaupungilla ja muut vastaavat? Sen sijaan sosiaalisen median kanaville lisätään kuvia joukkueen ja yhteistyökumppaneiden välisestä näytösottelusta ja suurimmat markkinointitempaukset taitavat olla kaksi (loukkaantunutta) pelaajaa jakamassa lippuja jossain K-Raudassa, missä heitä ei ole ohjeistettu saati järjestetty mitään sen kummempaa ohjelmaa, kuin että jakakaa niitä lippuja ja vastailkaa porukan kysymyksiin. Ei tuollainen nyt ihan mahdottoman syvältä ole, mutta siinäkin pisimmän korren vetää kyseinen kauppa/yritys.
Eli osittain suora vastaus inkun kysymyksiin on se, että fanitapahtumia saisi olla enemmän, ja ne saisivat olla monipuolisempia. Jos kerran Valtran väki pääsee kerran kaudessa pelaamaan liigajoukkuetta vastaan höntsäpelin, niin miksei tämä onnistuisi myös tavallisten fanien kanssa? Jonkinlainen avoimien ovien päivä kehiin ja siihen lisätwistinä jos ei peliä, niin esim. lämäritutkaa ja rankkarikisoja fanit vs. pelaajat meiningillä. Tällöin se suurin toiminnan ammattimaisuuden mahdollistava ihmisryhmä olisi tyytyväisiä ja määrä saattaisi jopa kasvaa. Varmasti tämä johtaisi myös mainostajien kiinnostuksen lisääntymiseen ja kaikella tapaa positiiviseen kierteeseen. Pelkillä "otteluisäntänä tänään..." -kuulutuksilla ei vielä sellaiseen päästä.