Uusi televisio

  • 759 525
  • 2 829

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kyllä. Painoin multi-view nappia ja valitsin toiseksi lähteeksi, jossa PC on kytketty, niin "tilaa ei tueta" ilmoitus. Sama homma, kun halusin katsella kahta tv-lähetystä.

Sellaisia on siis ja se oli kysymykseni. Kiitos.

OK no tuota jostain syystä telkkarisi ei sitten tue.

Edullisin ratkaisu on multiview boksi josta saa useammasta lähteestä kuvan yhdelle ruudulle. Halvimmillaan nämä maksavat reilun satasen plus shippaus interwebistä tilattuna. Tuossa yksi esimerkki. Linkki vie Ebay'n ostosparatiisiin.

Tosin et kysynyt edullisinta ratkaisua, vaan uutta tv:tä - tähän sitten on ratkaisuna tuon multi view'n löytyminen spekseistä - ja oletettavammin lähteenä on HDMI eli tarkista sitten tv:tä ostaessasi, että on dual HDMI multi view ominaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Nykyinen ehkä 10v ikäinen Sonyn telkkari hajosi ihan yllättäen. Tai ainakin oletan niin. Yhtäkkiä vaan kuva on ihan hemmetin tumma ja samaan aikaan staattinen kuva palaa kiinni näyttöön, kun vaikka lähetyksen pausettaa hetkeksi. Ei auttanut kaikkien asetusten nollaus television kuntoon saamiseksi.

Uusi laite on ostettava, vaikka katselu on vähäistä. Tarkoitus olisi hankkia televisio taas niin pitkäksi aikaa, kuin se vain kestää. Vaihtamassa en ole uuteen, ennen kuin on pakko. Luultavasti olen päätymässä 55" OLED:n, kun niitä saa 1200-1400€ hintaan. Eri merkit ja mallit näyttävät Suomessa maksavan käytännössä saman verran eri liikkeissä. En ole vielä käynyt kaupassa katsomassa, onko OLEDista mitään iloa itselle verrattuna halvempiin tekniikoihin.

Sitten kysymykset:
Linkki vie Gigantin sivulle.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@seisnauraa

Olen ehkä väärä henkilö kommentoimaan, koska en todellakaan ole mikään TV-hifistelijä. Mutta mietin vaan, että miksi sijoittaa OLEDiin jos käyttökin on vähäistä? Muutamalla satasella saat perushyvän LG:n tai Samsungin tms.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
@seisnauraa

Olen ehkä väärä henkilö kommentoimaan, koska en todellakaan ole mikään TV-hifistelijä. Mutta mietin vaan, että miksi sijoittaa OLEDiin jos käyttökin on vähäistä? Muutamalla satasella saat perushyvän LG:n tai Samsungin tms.
Ihan validi huomio ja tuota itsekkin pohtinut. Olen ajatellut, että jos televisio kestäisi taas vähintään sen 10v, niin ei hinta tuolla aikavälillä niin iso enää ole. Toisekseen, kuten sanoin, en ole vielä käynyt liikkeessä katsomassa laitteita. Siellä saanee paremman tuntuman, mistä on valmis maksamaan. Uskoisin, että kaikki nykyiset televisiot on kuitenkin parempia, kuin vanha oli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta jos kyseessä on pitkän aikavälin sijoitus, kannattaisi ehkä juuri ottaa joku kaikilla herkuilla markkinoille tullut mutta uusien edestä väistyvä malli. Itse joskus on tullut tekniikan ominaisuuksissa pihisteltyä "kun eipä niitä välttämättä tartte". Yleensä on tarvinnut. Ei tuo mun LG 55" B7 mikään Ferrari ollut uutenakaan, mutta hyvä kuitenkin, ja onhan tuo oled+hdr+uhd aika kova yhdistelmä. Kestää varmasti jonkin aikaa vertailun, vaikkei käyttö kovin taajaa olisikaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä olen taas minimalisti telkkarin ominaisuuksien suhteen. Ilman mitään herkkuja on tavoite seuraavalle ruudulle. Herkuilla tarkoitan appseja, mustin musta ikinä ja natural motion -hömpötyksiä. Kanaviksi riittäisi muutenkin tv1 ja 2. Kaikki muu ja tarvittaessa vielä nuo kaksikin netitse. Miksi mun kannattaisi maksaa featureista, joita en ikinä käyttäisi? Eihän tuollaista töllöä varmaan enää tule, mutta saa sitä toivoa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mä olen taas minimalisti telkkarin ominaisuuksien suhteen. Ilman mitään herkkuja on tavoite seuraavalle ruudulle. Herkuilla tarkoitan appseja, mustin musta ikinä ja natural motion -hömpötyksiä. Kanaviksi riittäisi muutenkin tv1 ja 2. Kaikki muu ja tarvittaessa vielä nuo kaksikin netitse. Miksi mun kannattaisi maksaa featureista, joita en ikinä käyttäisi? Eihän tuollaista töllöä varmaan enää tule, mutta saa sitä toivoa.

Tuollainen on jo keksitty.

Sitä kutsutaan monitoriksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuollainen on jo keksitty.

Sitä kutsutaan monitoriksi.
Ihan siitä kiinni, haluaako katsoa iltauutiset yhdellä napinpainalluksella. Mutta muuten ei huono idea, 43" näyttö maksaa samat kuin tunnetun brändin töllötin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihan siitä kiinni, haluaako katsoa iltauutiset yhdellä napinpainalluksella. Mutta muuten ei huono idea, 43" näyttö maksaa samat kuin tunnetun brändin töllötin.

Samalla tavalla tuollainen toimii kuin televisiokin - ilman tarpeettomia turhakkeita tosin. Chromecast kiinni perseeseen ja menoksi,
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, en ole aivan perillä monitorien ominaisuuksista 1000-1500 euron hintaluokassa. Saako siis 55" näytön esim. tuon b7:n spekseillä tai paremmilla? Juu, voisin googlailla, mutta sitten en olisi osa keskustelua. Lisään vielä sen, että mullekaan ei telkkareiden sovellukset tuo lisäarvoa, mutta oled+hdr+uhd tuo. Kyllä, se kuvanlaatu on vitusti parempi kuin ilman. Ja kyllä, monitoreissa voi sama setti olla käytännössä olemassa, siksi tuo kysymys edellä.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Samsung tekee paljon puhelimia ja niissähän on oled-näytöt, mutta ko. valmistaja on tehnyt tietoisen päätöksen jättää oled-paneelit toistaiseksi pois telkkareista palamisongelman vuoksi. OLEDeista suurin osa käyttää muuten tuota LG:n paneelia - ainakin esim. Panasonicissa on LG:n paneeli. En ole varma miten Philips tai Sony, mutta epäilisin sielläkin aika pitkälle olevan LG:n paneelitekniikkaa. Erot tulee sitten kuvanparannustekniikoista ja vastaavista, jotka ilmeisesti ovat Panasonicilla parhaiten hallussa (FZ800 / 900).

OLEDien kestävyydestäkin on vähänlaisesti vielä dataa, mutta oletettavasti perinteiset edge-ledit saattaisi olla varmempi valinta, jos hakee kestävää telkkua. Samsungin QLED on mielenkiintoista tekniikkaa, mutta onkohan Sonyn kehuttu XF90-sarja vastaavalla tekniikalla toteutettu?. Ainakaan sekään ei ole puhdas edge-led. Kuvanparannushommat on ilmeisen hyvin hallussa ja tuo on kehuttu malli. Harmi, että 65-tuumainen on vielä oman budjetin ulkopuolella, mutta odotellaan tarjouksia. Tuo on malli joka itseä kiinnostaa, vaikka perinteisesti olen ollut Panasonicin vankkumaton suosija.

Heidän LED/LCD-TV -katalogi on vain hieman suppea ja kaikissa järkihintaisissa on ainakin toistaiseksi 50hz-paneeli, joka lienee varsinkin urheilun katsomiseen huonompi vaihtoehto kuin 100hz-paneeleilla varustetut mallit. Lisäksi heidän käyttöliittymänään käyttämä My Home Screen (ent. firefox os) lienee huonommin tuettu kuin sonyn android. Mene ja tiedä, jos jollain on kokemuksia esim. Panasonicin FX700-sarjasta, niin mielenkiinnolla kuulisin, miten varsinkin jääkiekon ja jalkapallon katsominen sujuu?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä luulen, että turhien featureiden säästö monitoreissa kuittaantuu pienempien valmistusmäärien aiheuttamalla lisähinnalla. On vaan halvempaa puskea töllöjä ulos isoja määriä. Ehkä?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mä luulen, että turhien featureiden säästö monitoreissa kuittaantuu pienempien valmistusmäärien aiheuttamalla lisähinnalla. On vaan halvempaa puskea töllöjä ulos isoja määriä. Ehkä?

TV:t ovat kovemmin kilpailtu segmentti ja kova kilpailu puolestaan ajaa tietenkin hintoja alas - hinta puolestaan on TV:n ostajille tärkeämpi tekijä kuin monitorin ostajille.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Nykyinen ehkä 10v ikäinen Sonyn telkkari hajosi ihan yllättäen. Tai ainakin oletan niin. Yhtäkkiä vaan kuva on ihan hemmetin tumma ja samaan aikaan staattinen kuva palaa kiinni näyttöön, kun vaikka lähetyksen pausettaa hetkeksi. Ei auttanut kaikkien asetusten nollaus television kuntoon saamiseksi.

Uusi laite on ostettava, vaikka katselu on vähäistä. Tarkoitus olisi hankkia televisio taas niin pitkäksi aikaa, kuin se vain kestää. Vaihtamassa en ole uuteen, ennen kuin on pakko. Luultavasti olen päätymässä 55" OLED:n, kun niitä saa 1200-1400€ hintaan. Eri merkit ja mallit näyttävät Suomessa maksavan käytännössä saman verran eri liikkeissä. En ole vielä käynyt kaupassa katsomassa, onko OLEDista mitään iloa itselle verrattuna halvempiin tekniikoihin.

Sitten kysymykset:
Linkki vie Gigantin sivulle.

LG 55" OLED on ollut parhaimmillaan jo 999€, eiköhän taas tule taas tarjoukseen siihen hintaan mutta milloin - sitä en osaa ennustaa.

edit. linkki hintaseurantaan
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Mun talouteen tuli sitten eka äly-töllö

Samsung Q8D 55" löysi tiensä tänne 1299e hintaan.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
LG 55" OLED on ollut parhaimmillaan jo 999€, eiköhän taas tule taas tarjoukseen siihen hintaan mutta milloin - sitä en osaa ennustaa.

edit. linkki hintaseurantaan

OK, eli edullisempaakin on ollut. En ole yleensä jääänyt miettimään hankintoja pitkään, joten eilen ostin Gigantista LG:n https://www.gigantti.fi/product/tv-...ED55B8/lg-55-4k-uhd-oled-smart-tv-b8-oled55b8 hintaan 1160€. Tuossa on onneksi 50 päivän hintatakuu Gigantin omiin hintoihin verrattuna.

Onhan tuo kuva ihan älyttömän paljon parempi 10v vanhaan edeltäjäänsä verrattuna. Eikä se ole toki ihme. Näin olisi varmasti ollut lähes missä tahansa halvemmassakin mallissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onhan tuo kuva ihan älyttömän paljon parempi 10v vanhaan edeltäjäänsä verrattuna. Eikä se ole toki ihme. Näin olisi varmasti ollut lähes missä tahansa halvemmassakin mallissa.
Jos sulla on uhd:n tukeva Netflix-tili, kokeilepa joku sen alkuperäissarjoista. On aika komiaa varsinkin ne päivänvalossa tapahtuvat kohtaukset.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Jos sulla on uhd:n tukeva Netflix-tili, kokeilepa joku sen alkuperäissarjoista. On aika komiaa varsinkin ne päivänvalossa tapahtuvat kohtaukset.
Ei ole, mutta testasin youtuben 4K-videoita ja näyttivät kyllä tosi hienoilta.

Onko jotain sivustoa suositeltavaksi, josta kannattaa apinoida kalibrointiasetuksia? Googlella löytyy kyllä vaihtoehtoja, mutta onko joku sivusto näissä asioissa kalibroinnin IMDB?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole, mutta testasin youtuben 4K-videoita ja näyttivät kyllä tosi hienoilta.

Onko jotain sivustoa suositeltavaksi, josta kannattaa apinoida kalibrointiasetuksia? Googlella löytyy kyllä vaihtoehtoja, mutta onko joku sivusto näissä asioissa kalibroinnin IMDB?
Kyl maar se rtings on tässä pätevä, ainakin avforumsin keskusteluissakin oli siihen viittauksia.
LG B8 Calibration Settings
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
LG 55 b8 on kyllä muuten hieno, mutta mäkihyppyä katsoessa hiukan häiritsee kun ilmalennossa välähtelee ylimääräisiä suksia tai jotain heijastuksia. Muussa liikkeen toistossa en ole havainnut ongelmia. No kai tuon kanssa voi elää kun talvikin kohta loppuu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
LG 55 b8 on kyllä muuten hieno, mutta mäkihyppyä katsoessa hiukan häiritsee kun ilmalennossa välähtelee ylimääräisiä suksia tai jotain heijastuksia. Muussa liikkeen toistossa en ole havainnut ongelmia. No kai tuon kanssa voi elää kun talvikin kohta loppuu.
Osin sama juttu, mistä kimpaantuneena lopulta kaivoin itsestäni viitseliäisyyttä sen verran, että virittelin kuva-asetukset tästäkin ketjusta löytyvän TM:n ohjeen mukaan. Auttoi asiaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osin sama juttu, mistä kimpaantuneena lopulta kaivoin itsestäni viitseliäisyyttä sen verran, että virittelin kuva-asetukset tästäkin ketjusta löytyvän TM:n ohjeen mukaan. Auttoi asiaan.

Se on näköjään tuo joku TruMotion-asetus mikä piti ottaa pois päältä niin lakkasi häiriöt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Toisaalta jos kyseessä on pitkän aikavälin sijoitus, kannattaisi ehkä juuri ottaa joku kaikilla herkuilla markkinoille tullut mutta uusien edestä väistyvä malli. Itse joskus on tullut tekniikan ominaisuuksissa pihisteltyä "kun eipä niitä välttämättä tartte". Yleensä on tarvinnut. Ei tuo mun LG 55" B7 mikään Ferrari ollut uutenakaan, mutta hyvä kuitenkin, ja onhan tuo oled+hdr+uhd aika kova yhdistelmä. Kestää varmasti jonkin aikaa vertailun, vaikkei käyttö kovin taajaa olisikaan.
Juuri näin ajattelin, mutta en aio OLED maailmaan vielä siirtyä. Sonyn 65XF9005 on vakaassa harkinnassa juuri nyt. Viime vuoden malli, erittäin hyvät arvostelut ja hinta pudonnut reilusti, ollen nyt 1395€
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös