Uusi käytäntö otteluketjujen avaamisessa

• 8 112
  • 31
Tästä päivämäärästä (7.12.2002) alkaen otetaan otteluketjujen avaamisessa käyttöön uusi käytäntö. Otsikkoon ei saa kirjoittaa mitään muuta kuin otteluparin, pelipäivän ja pelipaikan. Uudistuksen tavoitteena on luettavuuden parantaminen.

Esimerkiksi:

Jokerit-HIFK 07.12.2002

TAI

Jokerit-HIFK 07.12.2002 Hartwall Areena

TAI

Jokerit-HIFK 07.12.2002 Helsinki

Mitään muuta otsikkoon ei saa kirjoittaa. Joukkueiden nimet kirjoitetaan täsmälleen niiden oikeassa kirjoitusasussa. Väärin tehdyt avaukset tullaan muokkaamaan moderaattorien toimesta oikeaan kirjoitusasuun.

Kaikki muu otteluun liittyvä kirjoitetaan varsinaiseen ketjuun.

Terveisin

Moderaattorit

Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
No kyllähän pelipaikka JA ERITYISESTI VIIKONPÄIVÄ mielestäni kuuluu myös otsikkoon.

Joo, onhan se ainakin ihan hyvä että Porin jäähallia ei enää kukaan sano Isometsäksi ketjun avauksessa. Hallin sanominen tiputettavan nimellä on mielestäni pyhäinhäväistys.

(eikö olisi päästy helpommalle jos Erva olisi vain saanut kiellon otteluketjujen avaamiseen) (hymiö!)

EDIT: Viikonpäiväkin on ihan hyvä, kun nykyään pelejä on vähän minä päivänä tahansa eikä muinaiseen torstai-sunnuntai -tahtiin... Varsinkin kun sellaisia hyvinkin epänormaaleja pelipäiviä kuin maanantai, keskiviikko ja perjantai on tällä kaudella runsaasti.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan hyvä että ollaan otettu jämptimpi asenne tuon suhteen, onhan noissa otsikoissa nähty jos mitä ihmeellisiä vitsejä ja niin edelleen. Selkeyttäminen on aina hyvä asia.
Mitenköhän mahtaa olla, voiko otsikkoon kirjoittaa esim. Hockey Night- ottelu tai TV-ottelu, jos kyseinen matsi sellainen on?

Syy, miksi otteluketjujen avausten variaatioita avausviestissä on vain nuo 3 on päätavoite eli luettavuus. Mitä enemmän erilaisia vaihtoehtoja, sitä sekavammiksi avaukset muodostuvat.

Maininnan esimerkiksi Hockeynight-televisioinnista samoin kuin muut erityiset kommentit voi kirjoittaa avausviestiin.

Terveisin

Moderaattorit

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Moderaattorit

Mitään muuta otsikkoon ei saa kirjoittaa. Joukkueiden nimet kirjoitetaan täsmälleen niiden oikeassa kirjoitusasussa. Väärin tehdyt avaukset tullaan muokkaamaan moderaattorien toimesta oikeaan kirjoitusasuun.

Joukkueiden nimet, pelipaikat ja paikkakunnat olisi syytä kirjoittaa oikeaan kirjoitusasuun myös muulloin kuin pelkästään otsikkoon.

Siihen varmaan moderaattorit kiinnittävät jatkossa huomiota paremmin, toivon minä.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Re: Re: Uusi käytäntö otteluketjujen avaamisessa

Viestin lähetti Roku
Joukkueiden nimet, pelipaikat ja paikkakunnat olisi syytä kirjoittaa oikeaan kirjoitusasuun myös muulloin kuin pelkästään otsikkoon.

Siihen varmaan moderaattorit kiinnittävät jatkossa huomiota paremmin, toivon minä.

Puoltoääni täältäkin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Puollan varauksin otsikon ulkopuolista vääntelykieltoa. Kyllä minä silti aion vastaisuudessakin kutsua Kerhoa Kerhoksi. Asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Saatan myöskin kutsua Ilvestä Ipaksi ja Jokereita narreiksi, mutta en usko kenenkään näistä loukkaantuvan. Saa tietysti olla toistakin mieltä, minkä jälkeen tilanne katsotaan tarvittaessa uudelleen. Kahvarat sun muut jätän tietenkin poliittisesti vähemmän korrekteille.

Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Uusi käytäntö otteluketjujen avaamisessa

Viestin lähetti Roku

Miksi ei itse viestiä saisi värittää nimittämällä esim. Helsingin Jäähallia Nordikseksi, DDR:ksi, bunkkeriksi, Itä-Auto-Areenaksi tai joksikin muuksi, jolla nimellä itse sen tuntee? Itse en edes tiedä, onko HPK:n kotihallin virallinen nimi Rinkelinmäen Jäähalli (kuten HPK:n kotisivuilla sanotaan) vai Hämeenlinnan Jäähalli (kuten ottelulipuissa lukee).

Minun mielestäni mennään liian pitkälle, jos myös itse viestissä pitää käyttää virallisia termejä. Jos joku haluaa kutsua Helsinkiä tsadiksi, niin kutsukoon minun puolestani. Minulle riittää se, että ketjut ovat selkeästi otsikoituja.

EDIT: Väärä välimerkki

Viimeksi muokattu:

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asioilla on monia nimiä. Itse otan nokkiini jos joku menee ja kutsuu Isomäen jäähallia Isometsäksi. Jos on ajan hermolla niin tajuaa kyllä mikä on loukkaavaa ja mikä ei. Jos se nyt yhden kerran se gluku tai töpsi vilahtaa ottelun jälkeisissä kuumissa jälkimainingeissa niin ei kait siinä mitään, mutta jos tulee yleinen käytäntö ja tapa niin asiasta sietäisi huomauttaa ja antaa varoitus tai yleinen linjaus. Tämä siis vain oma mielipide.

Tapparan kohdalla nimitys Kahvara voitaisiin täällä haudata. Loukkaa nimeä pelityyliä ja ihan mitä vaan (tai ainakin tuntuu siltä). Tappara on Tappara, kirvesrinnat tai joku muu kunniallisempi nimitys. Itse otteluketjujen otsikoissa on hyvä olla nuo viralliset nimet kuten avauksessa sanotaan. Ja älkää nyt herranjestas menkö mistään papereista katsomaan ja laittamaan HC etuliitteitä :)

HPK:n kohdalla taitaa tuo virallinen nimitys kismittää jos sitä käyttää vai onko näin ;). Itse olen ihan piruuttani pari kertaa nimitystä käyttänyt. Onko se Ritariluola se virallinen nimitys (olen pahoillani jos ei ole ja parannan tapani)? Joku sitä minulle selosti tässä taannoin. Pitääkö paikkaansa ? Rinkula taitaa olla rakkain (paikkakuntalaisten käyttämä vai kirjoitettiinko se noin ?) nimitys mutta kyllä se minulle on Rinkelinmäki. Mitäs niitä muita nyt onkaan Kisapuisto, Hakametsä, Raksila, Areena, L-A-areena.....

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kapa76 on ylempänä aika hyvin asian ytimessä. Ei se minua haittaa jos joku joskus vahingossa kirjoittaa Lukon tai Rauman pienellä alkukirjaimella tai jos joku kirjoittaa että Lukko pelaa pelinsä Ämmässuon kaatopaikalla, mutta jos se toistuu jatkuvasti joidenkin kirjoituksissa, niin se mielestäni on asia johon on puututtava.

Varsinkin kun siitä oikeinkirjoituksesta on muutenkin huomautettu kirjoittajia. Kirjoitusvirheitä tulee jokaiselle, enemmän tai vähemmän, mutta kyllä sen huomaa, mikä on tahallista ja mikä ei.

Viimeksi muokattu:

Luukkuvahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ilman muuta hyvä uudistus. Tyyliseikat voi aivan hyvin siirtää avausviestin puolelle. MUTTA se viikonpäivä otsikossa kyllä PARANTAISI sitä luettavuutta eikä päinvastoin.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Otsikointiin liittyen varmaankin ihan passeli veto, muttei tuollaisia rajoituksia pidä asettaa itse tekstille. Kohtahan täällä mennään jo ihan sensuurilinjalle, jos pitää jatkuvasti varoa sanomisiaan.

Lempi- ja jopa haukkumanimet kunniaan. Ne piristävät hyvin käytettynä tekstiä, ja ovat parhaimmillaan erinomaisen toimivia piikkejä kannattajille. Pienet kuumentumisetkin kuuluvat tämänkaltaisen palstan luonteeseen, enkä itse jaksaisi ainakaan mitään HMV-keskustelua käydä, jossa jatkuvasti pitää olla korrekti ja miettiä mitä suustansa päästelee. Nämä mielipiteet kun ovat varsin vapaata kamaa, eivät mitään virallisia julkilausumia.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kyllä asia on niin jotta...

... mikäs kiekkovani se sellainen olisi joka ei koskaan provosoituisi tai haluaisi jostain syystä koskaan kuitata takasinpäin ja siksi ehdotankin (lähes vaadin:)) jotta Moderaattoreiden ehdotus olisi oikea, koska jos alamme täällä valvoa sitä, että kuinka monta kertaa tuo on kirjoittanut blöös, narrit, suippokorvat (tämä oli pakko pistää, koska se on JanJ:lle niin rakas keskustelun aihe, [kaikkien hymiöitten kuningas!]) tai muut mukavat sanat, kuten esim. kahvara, pelle, mulkku ja ne sanat jotka kuvaavat lähinnä sen hetken tunnetta joka koetaan kyseistä kohdetta kohtaan. Koska olemmehan me vielä aikuisia, jotka osaavat pyytää anteeksi, jos vahingossa menevät liian pitkälle, eikö?

Otsikko olkoon pyhitetty edellä mainitulla tavalla (tuolla tosi, tosi ylhäällä!), mutta sen jälkeen sana olkoon vapaa, vai haluammeko vajota tähän poliisivaltio- tyylin by Bush???

Isometsä!! Hier ai kam!!!

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu
Masa the määän puhuu paljon JA PELKKÄÄ ASIAA...

Kyllä menisi pliisuksi keskustelu jos säännöt olisivat kuin Ameriikassa. Eihän tänne uskaltaisi edes kirjoittaa kuin kaksi-kolme päivää tappiopelin jälkeen.

Järki siis käteen (muuallakin kuin vessassa käydessä)!!!

Digwiid

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Joo samaa mieltä mitä masaman eli otsikko selkeästi mutta sen jälkeen pitää, huom. korostan pitää olla vapaa. Joskus on kivaa dissata muuta jengiä oikein kunnolla kun omalla jengillä menee hyvin jne mutta kyllä sitä tulee nopeasti alas kun itse saa shaissea päälle. Ja mitä tuleen noihin lempinimiin niin ne on mun mielesttä tän paikan yks suola. Monet hyvät naurut olen saannut täällä kun on lukenut jotain juttua ja yks kaks tulee joku ihan uusi nimi jengille.

Kärppä78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Dallas Stars
Näin tarkka linja alkaa mennä jo vähän liiallisuuksiin. Jos otsikkoon kirjoittaa esim. "Huippujoukkueet kohtaavat: Blues - Kärpät 8.12", niin ei sen pitäisi vaikeuttaa lukemista tai hahmottamista millään tavalla. Ymmärrän että kaikenmaailman pelleilyyn puututaan, mutta pysyttäessä asailinjalla tulisi otsikkoon saada kirjoittaa muutakin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos henkinen kapasiteetti ei riitä parempaan kuin lapselliseen nimenvääntelyyn, niin käyttäkää sitten minun puolestani Kahvaraa, Pullakerhoa, Töpseliä tai mitä ikinä haluattekin. Vastauksia ette kyllä tule saamaan kirjoituksillenne. Noi on nähty niin monta kertaa, etteivät ne naurata enää edes peruskoulun ala-asteella.

Hyvä kuitti on aina poikaa, kun siihen tulee tilaisuus (ns. vastapallo), mutta se pitää osata tehdä tyylillä. Eikä minulla ole mitään värikästä keskustelua vastaan, kunhan ei sorruta lapsellisuuksiin. Kyllä kuittia pitää kestää, varsinkin jos on itse leikin aloittanut. Tästä löytyy hyvänä esimerkkinä taannoinen Kerho-Blues-ketju, jossa herja lensi ja herneet pysyivät nenien ulkopuolella.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Ossi
Jos henkinen kapasiteetti ei riitä parempaan kuin lapselliseen nimenvääntelyyn, niin käyttäkää sitten minun puolestani

Jos huumori ei riitä ohittamaan tuollaisia nimenvääntelyjä olankohautuksella, niin huh huh... Muistaako kukaan Kiekkopesän legendaarisen "Törkeää nimenvääntelyä"-väännön joka kesti ja kesti...?

Eihän siitä nyt kannata palkokasveja sieraimiin imeä, jos joku rakkaan tai vähemmän rakkaan joukkueen _nimeä_ mollaa tai muuntelee. Minulle on suhteellisen yks lysti, jos Bluesia kutsutaan Blyysiksi, Bluusereiksi tai miksi hyvänsä. Tiedän kyllä mikä joukkueen nimi on, eikä se siitä muuksi muutu, vaikka irvileuat kuinka koittaisivat. Uutta voisivat tosin jo pikkuhiljaa keksiä.. ;)

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Täältä myös puoltoääni uudelle otsikointikäytännölle. Keskusteluissa on aina tilaa huumorille ja hyvän maun mukaiselle herjanheitolle, mutta pelien otsikkoihin ne eivät kuulu. Mielummin Tappara-Blues kuin Kahvara-Bleg.

En hirveästi pidä noista joukkueiden nimien vääntelystä, joskaan en muistaakseni ole asiaan jaksanut puuttua. Jatkuva nimen vääntäminen johonkin "hauskaan" muotoon osoittaa mielestäni sen, että kyseinen henkilö ei juuri kunnioita joukkuetta, jonka nimeä vääntelee. Poikkeuksena tietysti vakiintuneet lempinimet. Kerho on toki Kerho ja Rinkelinmäki on Rinkula, niitähän käyttävät Kerhon fanit itsekin.

Enivei, nimien vääntely on vähän sellaista peruskouluhuumoria. Todellinen osuva irvailu vaatii jo vähän mielikuvitustakin.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Designer sanoi asian kuten se on! Itsekään en jaksa edes kommentoida sellaista jos "kahvara pelaa isometsän jäähallissa". Vakiintuneisiin käyttökelpoisiin lempinimiin kelpaavat mielestäni ne nimet, joita selostajatkin käyttävät tv:ssä/radiossa (poislukien paikallisasemat joissa voi kuulla ihan mitä vain).

Puoltoääni uudelle otsikkokäytännölle siis. Kiitoksia.

Mr Referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjallinen valitus Helsinki 10.12.2001

Eiköhän tässä olla menty jo vähän liian pitkälle. En usko Jatkoajasta löytyvän yhtäkään sellaista ihmistä, joka sekoaisi muutamasta ylimääräisestä sanasta otsikossa.

Ketä tällainen mielivaltainen säätääminen palvelee? Ei ainakaan minua. Jos haluan lukea virallista, kuivaa tekstiä (myös otsikoita), luen Hesarin.

Ihmetyttää, miksi Jatkoajasta yritetään väkisin vääntää jotain sellaista mitä se oikeasti ei ole. Moderaattorit kertovat syyksi luettavuuden parantamisen. En ymmärrä, miksi pitää korjata ongelma, jota ei ole olemassakaan.

Järki käteen!

Yritin kirjoittaa korrektin otsikon - luettavuuden parantamiseksi. Pahoittelen jos se on epäselvä tai harhaanjohtava.

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täältä iso kiitos ja ylistys tästä muutoksesta. Useampaakin kertaan on harmittanut, kun on yrittänyt vanhoja otteluketjuja hakea. Lisäksi provosoivista otsikoista seuraa yleensä provosoitunut keskustelu. Muutenkin otteluketjuissa menee herneitä nenään nykyään sitä vauhtia, ettei asiaa ainakaan kannata edesauttaa...

MM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkomaajoukkue Torinossa 2006, HKH
Päteekö uudistus muilla alueilla?

Tämän ketjun avausviestissä uudistusta ei rajata koskemaan ainoastaan SM-liiga-aluetta. Mutta ainakaan JA:n mestisosiossa kyseistä pysyväisilmoitusta ei ole annettu. Voisikohan uudistuksesta kertoa myös siellä? Kiitos.

Asiatekstin ystävänä pidän muutosta hyvänä.

Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Kirjallinen kehu ja valitus, Helsinki 11.12.2002, 01:15:02

Mr.Referee, allekirjoitan hienoimmalla kynälläni (violetti kimalle-tussi) kommenttisi. En todellakaan myöskään ymmärrä, mikä ihmeellinen PC-vimma täällä vallitsee. Joku loukkaantuu jos kuulee Ässien kotihallia Isometsäksi nimitettävän? Voi hurja. Paksunahkaista sakkia. Oletkohan koskaan käynyt kiekko-ottelussa? Suosittelisin. Sinne vaan vaikka Sikakatsomoon tms. ja korvat hörölle.

Otteluketjujen otsikot eivät munkaan mielestäni mitenkään erityisen epäselviä ole olleet, mutta ilmeisesti moderators ovat eri mieltä. JA: Esim. pari viikkoa sitten IFK-Pelicans-matsin otsikko oli jotenkin näin: "päivämäärä, HIFK-Pelicans, hohhoijaa...". Jos tuota 'hohhoijaa'ta ei olisi ollut, en olisi todnäk vaivautunut edes klikkaamaan ja lukemaan. Haluavatko moderaattorit hooveroida kaiken värin tästä paikasta?! En ymmärrä.

Onko mitään parempaa kuin kuittailu lätkäottelun jälkeen?! No okei, on, mutta se on silti siistiä! Parin kuukauden päästä täällä kaikki keskustelu on varmaankin lätkähaastatteluista tuttua huttua jossa ei sanota mitään eikä kukaan ole mitään mieltä mistään. Voisikohan Jatkoaika harkita Bubin palkkaamista?

Peku

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Chicago Blackhawks, sympatiat Bluesereille
Vinkiksi vain:

Käykääpäs katsastamassa miten salibandy.netin keskustelupalstalla asia toimii. Sinne jos ei rekisteröidy omalla nimellään niin välittömästi moderaattori tulee ja poistaa rekisteröinnin. Lisäksi keskustelun tasosta ei saa lipsua hiukkaakaan sillä hyllytys tulee laakista. Kyseessä vain ja ainoastaan asiapainotteinen keskustelukanava jonka tylsyys on käsinkosketeltavaa. Säälittävää jopa.
Uusien sääntöjen taustalla taitaa olla vuodenvaihteessa tuleva uusi keskustelupalstoja koskeava laki. Salibandynetin palsta aloitti välittömästi kuullessaan tulevasta laista soveltaa sitä palstaansa ja tekee sen KIRJAIMELLISESTI!
Kävijät taisivat poistua samaan aikaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy