Urheiluaiheisten tavaroiden keräily

  • 2 013
  • 2

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
En löytänyt ketjua jossa keskityttäisiin urheilutavaroiden keräilyyn, vain sen jossa niitä kaupataan.

Joskus 7-8 vanhana keräsin NHL-kortteja. Ärrälle ostamaan innoissaan olisiko ollut viiden markan settejä ja ihmettelemään keitä siellä NHL:ssä kaudella 96-97 oikein pelasi. Mm. Olli Jokisen kortti Kingistä löytyy, on Hasek, Shanahan, Fleury sekä Patrick Marleun rookie-card. Lisäksi eri setissä löytyy vuoden 1998 Kanadan U-18 maajoukkueen pelaajakortteja. Rico Fatasta ei tullut paljon mitään, toisin kuin Vincent Lecavalierista.

2000 futiksen EM-kisoihin taisin Futari-lehden kautta saada keräilykirjan ja muutaman ilmaistarran. Tuohon kirjaan käytiin kylillä kaverin kanssa ostamassa viiden markan tarrapaketteja. Turkin jengin sain paria ukkoa vaille täyteen, mutta Englannilta sain vissiin kaksi vaihtopelaajaa ja toisen puolen joukkuekuvasta.

Kolme vuotta sitten innostuin game worn jääkiekkomaajoukkueiden pelipaitojen keräämisestä. Olin 2009 Uudessa-Seelannissa katsomassa III-divarin MM-kisoja ja siellä pelasivat semmoiset tähtitehtailijamaat kuin Uusi-Seelanti, Turkki, Kreikka, Luxemburg ja Irlanti. Kuudes maa olisi ollut Mongolia, mutta he eivät saaneet viisumeita. Joku mongolin näköinen pukumies näkyi jäähallilla, mutta ei muuta.

Turnaus itsessään oli jotain aivan uskomatonta. Vieläkin on vaikea uskoa, että olen ollut toisella puolella maapalloa katsomassa tuollaisten maiden lätkää, mutta tuolla reissulla erityisesti viehätyin Luxemburgin maajoukkueen pelipaidasta (linkki sivulle jossa on maajoukkueiden pelipaitojen kuvia.)

Lähetin pari viikkoa kisojen jälkeen sähköpostia yhdelle Luxemburgin pelaajalle ja kysyin möisikö hän paitansa. Hän vastasi, että heidän täytyy käyttää paitoja kaksi kautta ja tuo oli ensimmäinen turnaus niillä paidoilla. Hän kuitenkin välitti viestini yhdelle Luxemburgin valmentajista ja muutaman kuukauden jälkeen postiluukusta pölähti paketti. Kyseessä ei ollut kuitenkaan tuo liekkipaita, vaan käyttämättömänä muoveissa ollut kauden 2001-02 SP:n valmistama paita. Tuokin oli mielestäni todella hieno ja siitä se ajatus sitten lähti.

Tuon jälkeen olen yrittänyt etsiä käsiini juuri pienempien kiekkomaiden paitoja. Lähinnä eksotiikan ja hintatason takia. Ei minulla ole varaa eikä toisaalta kiinnostustakaan maksaa useita satasia (tuhansia) jostain Suomen game worn-paidasta.

Olen ostanut paitoja nettihuutokaupoista sekä suoraan turnauksista joissa olen käynyt pelejä katsomassa.

2010 kävin Virossa katsomassa II-divaria ja sieltä sain mukaani Uuden-Seelannin game worn-paidan jolla pelattiin juuri 2009 III-divarissa jota olin katsomassa. Siitä oli tosin nimi otettu selästä koska paita oli varapaitana. Jälkikäteen hieman harmitti kun en suoranaisesti varautunut ollenkaan ostamaan pelipaitoja. Israelin ja Kiinan paidat olisivat kelvanneet enemmän kuin mieluusti, Islannin tai Viron paidoista puhumattakaan.

2011 en saanut ostettua yhtään paitaa koska tuolloin oli jälleen ensimmäinen vuosi uuden paitasetin kanssa. Jälleen olisi kiinnostanut Kiinan ja Irlannin paidat, mutta kun ei voi myydä niin ei voi. Islannilta sain kuitenkin paitoja pari kuukautta kisojen jälkeen, yksi itselleni, neljä myyntiin ja tuotot Islannin jääkiekkoliitolle.

2012 kisoissa tulikin jättijytky. Neljä Uuden-Seelannin paitaa, Espanjan maalivahti Ander Alcainen helvetisti kiekojälkiä sisältävä paita, yksi Kroatian varapaita sekä Islannin U-18 maajoukkueen molarin paita.

Skabojen jälkeen kokoelma karttui kuudella Viron junnumaajoukkueiden paidalla, kahdella Kreikan paidalla, Pohjois-Korean paidalla sekä vihdoin sillä mitä alun alkaenkin olen tavoitellut: uudenmallinen Luxemburg.

Luxemburgin paidalla on sinänsä hauska tarina. Ostin sen samalta henkilöltä kuin 2009 ostamani Luxemburgin paidan. Hän on Facebook-kaverini ja hän sanoi minulle, että en saa laittaa paidasta kuvia nettiin. Kysyin syytä tähän ja pelaaja, kenen paitaa hän minulle tarjosi, on sanonut Luxemburgin liitolle hukanneensa paitansa. Heppu sanoi, että on valmentanut häntä 10-vuotiaasta lähtien eikä halua hänelle mitään ongelmia sillä, että hänen pelipaitansa bongataan jostain missä sen ei pitäisi olla.

Lisäksi matkoilta on tarttunut mukaan jääkiekkoliittojen pinssejä vaikken niitä suoranaisesti kerääkään: Kroatia, Uusi-Seelanti, Islanti, Viron jääkiekkoliiton 80-vuotisjuhlapinssi sekä kaksi Luxemburgin pinssiä.

Summa summarum mitä kokoelmasta löytyy:

Game worn:

Espanja, punainen
Kreikka, sininen (x2)
Luxemburg, sininen
Pohjois-Korea, punainen
Viro, sininen
Viro, valkoinen MV (U-18 tai U-20)
Mongolia, valkoinen
Tanska, punainen, Kim Staal, 2010 MM-kisat
Kroatia, valkoinen
Uusi-Seelanti, musta MV
Uusi-Seelanti, musta
Islanti, sininen

Game issued:

Kazakstan, valkoinen
Valko-Venäjä, Vitali Koval 2010 Vancouver, valkoinen (käytetty vain alkulämmittelyissä)
Islanti, sininen MV U-18
Luxemburg, sininen


Tämmöinen perversio minulla. Mitä tavaraa muiden jatkislaisten komerosta/seinältä/vintiltä/laatikosta löytyy?

Edit pikku korjauksia
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Urheilulehtiä nyt on lähinnä kasautunut ihan järkyttävät määrät, enkä niitä ole poiskaan heittänyt. Kaipa tuota voisi keräilyksi kutsua.

Itselläni on ollut myös suunnitelmissa että maajoukkuepaitoja niin futiksesta kuin jääkiekostakin (ei kuitenkaan game worn) voisi keräillä. Sitten jotain seurajoukkueiden tuotteita voisi tietysti ostella. Onhan mulla nytkin Tepsin fanituotteita, samoin kuin Florida Panthersin, Colorado Avalanchen ja San Jose Sharksin. Lisäksi löytyy joku Bolton Wanderersin kaulahuivi jonka isäni toi futisreissultaan briteistä.

Eli tällaista, suunnitelmissa siis keräillä jotain maajoukkuejuttuja ja joidenkin tuntemattomien maiden seurajoukkueiden tuotteita.

Edit: ja toki Athletic Bilbaon paitaa tms voisi katsella jossain vaiheessa.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Junnuna tuli tietysti myös niitä kortteja keräiltyä ja nyt jostain syystä on jälleen alkanut innostamaan sama aihe. Olisi kiva metsästellä jotain tietynlaisia kortteja pitkin poikin nettiä, yms. Mitään boxeja tai edes pakkoja en silti ala ostelemaan. Mietin kaikkia erilaisia aiheita esim. pelaajat ilman kypärää kaukalossa, ilman hanskoja, valmentaja taustalla, yms. erilaista. Mutta lopulta päädyinkin nimmarikortteihin. Eli hommaan Wildin tulevan kauden joukkueen jokaisen pelaajan kortin missä on aito nimmari. Korttisarjan merkillä ei ole väliä, mutta sen päätin että ne on kerättävä tulevan vuoden korteista pelkästään, kun silloinhan se Minnesotan uusi alku starttaa. Tosin siinä voi tulla äkkiä vaikeus vastaan löytää uusista tarpeeksi niitä nimmarikortteja ja se "sääntö" saattaa hyvinkin tässä vielä muuttua. Ja itseasiassa se taitaakin muuten muuttua just nytten, eli hello ebay here i come. Lopuksi kerään kaikki kortit kentällisiksi ja lyön ne taulun sisään, jonka ripustan sitten jonnekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös