Unohdetaan mitalit, ainoastaan mestaruus merkitsee!

• 3 214
  • 29

vykoukal #51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Niin, eli mitäs mieltä JA:n porukat on moisesta ehdotuksesta? Eli jätettäisiin täysin turha pronssiottelu keväällä pelaamatta ja olisi ainoastaan Suomen Mestari. Ei mitään hopea- ja pronssisijoja, aivan kuten NHL:ssäkin.

Minua ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa kuka tai mikä saa hopeaa/pronssia kauden lopussa, sillä ainoastaan voittajat muistetaan. Eikä käsittääkseni pelaajiakaan pahemmin innosta pelata "jumbofinaalia". Vai muistaako joku oikeasti hopea- ja pronssisijoja edes viimeiseltä viideltä vuodelta? Jos muistaa, niin onneksi olkoon; minä en ainakaan muista.

(Odotan innolla kuittailua, kuinka Blues ei ole ikinä "voittanut" edes "prompsimitalii"...)

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Olen eri mieltä.

On totta, että Jokereille ja TPS:lle ei muilla mitaleilla ole suurta merkitystä niistä pelattaessa (mutta nekin kyllä kirkastuvat ajan myötä, ainakin pelaajien kommenttien mukaan), mutta otetaanpa vaikka SaiPa, jos se yltää tällä kaudella pronssiin niin Lappeenranta näyttänee Riolta yhden illan. Entä jos kausi päättyy välierissä 0-3? Hieno saavutus, mutta jotain jäi puuttumaan, eikä juhlaan oikeastaan ole ihmeempää aihetta.

Muistan omalta kohdaltani hyvin kevään 2001, ennakkoarviot ylittänyt Ilves voitti pronssia ja halli leijui kuin huumeiden vaikutuksen alaisena pronssiottelun viimeiset kymmenen minuuttia ja palkintojenjaon. Entä jos vaihtoehtona olisi ollut, että kausi olisi päättynyt välierän jatkoaikatappioon Tapparaa vastaan? Kaudesta olisi jäänyt pelkästään paskan maku suuhun ja koko ekstaasi olisi jäänyt tyystin kokematta. Parissa viikossa ehkä olisi uudestaan kirkastunut puolivälierävoitto HIFK:sta, mutta mitään kauden päättävää kliimaksia ei siis olisi tullut. Myöskään pelaajat eivät olisi saaneet mitään.

Miksi siis pitäisi ehdoin tahdoin taas poistaa suuria tunteita liiganäyttämöltä? Siksikö vaan, että ei se suurempia seuroja kuitenkaan kiinnosta? (ja rupeaa muuten niitäkin kommenttien perusteella jatkossa kiinnostamaan kun kerran häviävät pronssiottelun) Miksi palkituista pitäisi poistaa kaksi kolmesta? Eikö eturessujen, karsintojen, oikeiden jatkoaikojen ja punalamppujen poistaminen vielä riitä (ei, nykyään ne kiristävät monilla paikkakunnilla maaliverkot kireiksi, ettei verkko heilu iloisesti vaikka teemuaalto lämmäisi)? Steriiliä vaan lisää, kunnes sairaalakin kalpenee rinnalla?

Siksikö vain pitäisi pronssipeli poistaa, ettei olisi yhtä ainoaa ottelua lisää keväällä, kun se ei joidenkin mielestä näytä hienolta? Kulta-, hopea ja pronssimitalit ovat pitkä perinne urheilussa, pronssi on jaettu Suomen jääkiekossa 70 vuotta, se on meidän perinne. NHL:n perinne on se, että jaetaan pyttyjä ja viirejä välieräpaikoista ja että voittajat saavat sormuksia. Olkoon, hyvä niin.

Väittämäsi NHL-tyylistä on sikäli roskaa, että ison veden takana joukkueille jaetaan mestaruusviirejä ja pokaaleja jo finaali- ja välieräpaikoistakin. Ja myös siellä muistetaan aivan yhtä lailla kuin Suomessa hopeamitalistit se, kuka Stanley Cup-finaalin on hävinnyt.

Ei mestaruuden arvo himmene siitä, että kaksi muutakin sijaa saavat mitaleja. Mestaruus on aina SE juttu, siitä saa viirin kattoon ja maljan lainaan sekä on voittaja. Ei se silti tarkoita sitä, ettei seuraavaksi parhaitakin voisi palkita vaatimattomammilla palkinnoilla. Mestaruudet myös lasketaan ensimmäiseksi, mutta jos mestaruudet ovat tasan tietenkin ruvetaan katsomaan seuraavia sijoituksia.

Ja minua ja monia muita todellakin kiinnostaa. Jos sinua ei kiinnosta, niin ei sitten. Ei sinua ja muita samalla tavalla ajattelevia kukaan pakota pronssiottelua katsomaan, vaikka suosikkijoukkueesi pelaisi siellä, eikä hopea- ja pronssimitalisteja muistamaan, mutta miksi se pitäisi viedä niiltä pois jotka haluavat nähdä pronssiottelun ja haluavat muistaa mitalistit? Vai onko SM-liigalla muka tilausta muuttua vieläkin muovisemmaksi?

Ulkomuistista:
2002 hopeaa Tappara, pronssia HPK
2001 hopeaa Tappara, pronssia Ilves
2000 hopeaa Jokerit, pronssia HPK
1999 hopeaa HIFK, pronssia HPK
1998 hopeaa Ilves, pronssia Jokerit
1997 hopeaa TPS, pronssia HPK
1996 hopeaa TPS, pronssia Lukko
1995 hopeaa Jokerit, pronssia Ässät
1994 hopeaa TPS, pronssia Lukko
1993 hopeaa HPK, pronssia JyP HT
1992 hopeaa JyP HT, pronssia HIFK
1991 hopeaa KalPa, pronssia HPK
1990 hopeaa Ilves, pronssia Tappara
1989 hopeaa JyP HT, pronssia Ilves
1988 hopeaa Lukko, pronssia HIFK
1987 hopeaa Kärpät, pronssia HIFK
1986 hopeaa HIFK, pronssia Kärpät
1985 hopeaa TPS, pronssia Kärpät
1984 hopeaa Ässät, pronssia Kärpät
1983 hopeaa Jokerit, pronssia Ilves
1982 hopeaa TPS

1982 pronssimitalisti menisi sitten jo arvailun puolelle, mutta Ässät, Kärpät ja HIFK:han mitaleita finaalikaksikon lisäksi noihin aikoihin pääasiassa keräsi.

Viimeksi muokattu:

vykoukal #51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Viestin lähetti Mane
Olen eri mieltä.

Ulkomuistista:
2002 hopeaa Tappara, pronssia HPK
2001 hopeaa Tappara, pronssia Ilves
2000 hopeaa Jokerit, pronssia HPK
1999 hopeaa HIFK, pronssia HPK
1998 hopeaa Ilves, pronssia Jokerit
1997 hopeaa TPS, pronssia HPK
1996 hopeaa TPS, pronssia Lukko
1995 hopeaa Jokerit, pronssia Ässät
1994 hopeaa TPS, pronssia Lukko
1993 hopeaa HPK, pronssia JyP HT
1992 hopeaa JyP HT, pronssia HIFK
1991 hopeaa KalPa, pronssia HPK
1990 hopeaa Ilves, pronssia Tappara
1989 hopeaa JyP HT, pronssia Ilves
1988 hopeaa Lukko, pronssia HIFK
1987 hopeaa Kärpät, pronssia HIFK
1986 hopeaa HIFK, pronssia Kärpät
1985 hopeaa TPS, pronssia Kärpät
1984 hopeaa Ässät, pronssia Kärpät
1983 hopeaa Jokerit, pronssia Ilves
1982 hopeaa TPS

No huhhuh...

Jos tuo lista tosiaan tulee ulkomuistista, niin olet todellakin lätkäfriikki tai muuten vaan helvetin pitkän muistin omaava tyyppi. Eli onneksi olkoon vaan. Mutta edelleenkään en näe mitään syytä antaa gloriaa muille kuin mestaruuden voittaneille joukkueille.

Tämä on siis edelleen vain minun mielipiteeni; mutta tuntuu siltä, että pronssipeli pelataan "kun se nyt sitten on pakko pelata"- asenteella. Muutetaan sitten pronssipelikin paras viidestä systeemiin, niin sillekin saadaan hieman painoarvoa. Nykyisellään se tuntuu todellakin jämäfinaalilta....

Duvel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Viestin lähetti Mane
On totta, että Jokereille ja TPS:lle ei muilla mitaleilla ole suurta merkitystä niistä pelattaessa (mutta nekin kyllä kirkastuvat ajan myötä, ainakin pelaajien kommenttien mukaan), mutta otetaanpa vaikka SaiPa, jos se yltää tällä kaudella pronssiin niin Lappeenranta näyttänee Riolta yhden illan.

Mane on täysin oikeassa. SM-liigaan voisi tehdä sellaisen muutoksen, että pronssiottelu pelataan aina, paitsi silloin, jos Jokerit tai TPS on pudonnut finaaliottelusta runkosarjan neljänneltä sijalta, sillä lisäyksellä, että pronssipeli pelataan siitäkin huolimatta, jos TPS ja Jokerit kohtaisivat ponssiottelussa.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Ei kiinnosta...mutta säilytetään.

Vaikka minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta mikään muu, kun mestaruus, en missään nimessä menisi poistamaan hopeita ja pronsseja. SM-liiga on kuitenkin kaikesta kaupallisuudestaan huolimatta myös Suomen mestaruuskilpailu jääkiekossa ja mielestäni on oikein ja kohtuullista jakaa näissä kekkereissä myös himmeät mitalit.

Liigassa pelaa joukkueita, joilla ei realistisesti ajatellen ole käytännössä mahdollisuutta voittaa tuota himoittua Kanada maljaa omakseen. Jollakin paikkakunnalla pronssia saatetaan juhlia suuremmalla antaumuksella, kuin mestaruutta Turussa. Pidetään siis mitalit ja niiden jako entisellään vaikka silläkin uhalla, että joinakin vuosina vastakkain pronssipeliin sattuu kaksi pettynyttä suosikkia. Jonaikin vuonna se pronssipelikin voi olla jonkin joukkueen kannattajille kauden kliimaksi.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mitskuista pelataan.

Niin, itse en käsitä monen muun asian lisäksi tätä itkua pronssipelin tarpeettomuudesta. Koska mitalit kerran jaetaan, niin miksi ihmeessä mitskuja ei ratkaistaisi pelaamalla?

Olen ollut seuraamassa montaakin pronssipeliä, ja mielestäni tunnelma on ollut ihan kohtuullinen, vaikka pientä kaihomieltä onkin yleensä ilmassa.

Käsittääkseni jokainen palaaja haluaisi lopettaa kauden voittamalla ja saada siitä kaunis palkinto, eli tässä tapauksessa pronssimitali.

Voidaanko tämä eräiden tahojen nyrpeä suhtautuminen ymmärtää tällä nykyajan mentaliteetilla, jossa vain voittaja / mestari saa nauraa? Ma kusun vaan.

Täältä tähän

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
PERINTEET SÄILYKÖÖN

Kerrankin voisin allekirjoittaa Ervatsalon tekstin. En kerta kaikkiaan ymmärrä, että minkä vuoksi tuota jenkki-kulttuuria ollaan tänne joka sektorille tuomassa. Eikä MC-Donalds, life-style, KIELI etc. ... enää riitä. Vielä pitäisi muokata kotoinen SM-Liigakin jenkkilän tyyliin.

SM-Liiga nimikin jo kertoo mistä on kysymys. Kysymys on mestaruuskilpailusta jossa joku voittaa kultaa, toinen saa hopeaa ja vielä joku onnistuu voittamaan pronssia. Pitäisikö nimikin vaihtaa mediaseksikkääksi SM-liigasta NEL. Eli North European League. Otetaan vielä pari hurri seuraa mukaan niin Avot. Sittenhän meillä on melkein ihan oikea NHL! Ruvetkaa nyt muutkin seurat muuttamaan niitä nimiä ja äkkiä. Jokereilla on jo hahmotelma Kiekko-Espoo teki sen jo ensimmäisenä. Muut vauhtia. Ok IFK menköön vielä NEL:issä läpi, mutta halli täytyy olla parempi.

Miksi luopua ikiaikaisista perinteistä? Ei globalisaatio tarkoita sitä, että kaikki täällä oleva pitäisi tuhota ja pyyhkiä sitä jenkkilän- formaatilla. Liian monessa asiassa on näin jo tehty! Yrityselämässä näkyy kuinka monet yritysopit joita tänne tuodaan sieltä jostain, eivät todella tänne istu. Ei ainakaan halutussa aikataulussa. Itse arvostan kaikenväriset mitalit liigassa korkealle. Olisin todella onnellinen, jos Blues sellaisen ensi keväänä onnistuisi saamaan.

Siksi lupaan kulkea koko kesän mitali kaulassa jos Blues voittaa hopeaa tai pronssia. Lainaan vanhaa ylioppilaiden perinnettä! Tämä sen vuoksi, että kaiken väriset mitalit liigassa kunniaan! Mitali olkoon merkkinä onnistuneesta kaudesta myös tulevaisuudessa!

Näin lupasi ja toivoi K-A

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen Manen kanssa täysin samaa mieltä.

"Muistan omalta kohdaltani hyvin kevään 2001, ennakkoarviot ylittänyt Ilves voitti pronssia ja halli leijui kuin huumeiden vaikutuksen alaisena pronssiottelun viimeiset kymmenen minuuttia ja palkintojenjaon."

Yksi hienoimpia hetkiäni Ässä-kannattajana on ollut aprillipäivä 1995, jolloin Lukko ja Ässät pelasivat pronssista. Koko pelin ajan jännitin todella paljon, etenkin kun edellisiltä kausilta olivat muistissa katkera häviö Tapparalle puolivälierissä (-94) ja hävityt pronssipelit JypHT:lle (-93) ja HIFK:lle (-92).

Ässät teki jokaisessa erässä maalin (Tuominen, Otevrel ja Kapusta). Istuin lähellä sitä maalia, johon Tuominen ja Kapusta tekivät maalin ja jossa playoffien kolmannen nollapelinsä pelannut Kari Takko torjui Riihijärven maalintekoyrityksen uskomattomasti mailalla selkänsä takaa.

Kun voitto ratkesi ja mitaleita jaettiin, tunnelma porilaisten keskuudessa oli upea. Kannattajat kiittivät joukkuetta ja joukkue kannattajia. Pronssi maistui hyvältä sekä meistä että pelaajista.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin jatkaa ulkolukulistaa

1982 TPS, Ässät
1981 Tappara, TPS
1980 Ässät, Kärpät
1979 Ässät, TPS
1978 Tappara, TPS
1977 TPS, KooVee
1976 Tappara, Ässät

Saatto mennä joku väärinkin..

Aina finaalissa pelaavien mielestä pronssipeli voi olla turha, ei minun mielestä. 1995 tuntu mahtavalta juhlia pronssia Raumalla Ässäläisenä. MM-kisoissa tilanne on eri. Ei ainakaan minua kiinnostanut viime keväänä yhtään enää sen jälkeen kun Suomi hävisi rankkareilla Venäjälle, eikä se tainnut pelaajiakaan kiinnostaa. Hädin tuskin muistan että Suomi sitten sen pronssinkin hävisi.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti teemu73

Aina finaalissa pelaavien mielestä pronssipeli voi olla turha, ei minun mielestä. 1995 tuntu mahtavalta juhlia pronssia Raumalla Ässäläisenä. MM-kisoissa tilanne on eri. Ei ainakaan minua kiinnostanut viime keväänä yhtään enää sen jälkeen kun Suomi hävisi rankkareilla Venäjälle, eikä se tainnut pelaajiakaan kiinnostaa. Hädin tuskin muistan että Suomi sitten sen pronssinkin hävisi.

Se riippuu ilmeisesti aina siitä, että mihin omalla joukkueella on edellytyksiä. Jos joukkueella edellytyksiä loppuotteluun, eikä joukkue sinne yllä, niin hohto pronsissta katoaa. Jos taas joukkueele välierä paikkakin on yllätys, niin pronssi maistuu hyvältä. Mielestäni mitallit pitää säilyttää. Ne ovat "pienten" seurojen mestaruuksia. Mielestäni muitakin mitalleja joukkue lajeissa tulisi arvostaa enemmän.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti vykoukal #51
(Odotan innolla kuittailua, kuinka Blues ei ole ikinä "voittanut" edes "prompsimitalii"...)
Hyvähän tuollaista on ehdotella, jos oma joukkue ei ole ikinä voittanut edes pronssia. :)

En kyllä minäkään kannata tuota ajatusta. Olen ollut paikalla Kerhon saadessa hopea- ja pronssimitaleja, ja joka kerta fiilis on ollut sama. Sivu suun mennyt kulta harmittaa vietävästi, mutta siitä huolimatta mitali on hieno palkinto hienosti menneestä kaudesta. Ei noita sijoituksia pidä nollata vain siksi, että suuressa ja mahtavassa niitä ei kunnioiteta.

mummi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Samarkand AF, Ghizjablah Amur-dvaktay Sport
Ja se kuitti tulee tässä...

Parahin Vykoukal51, teidän (HK:laisten) mielestä ei kannattais kohta varmaa pelata tota finaaliakaan, kun ei teidän jengi kuitenkaan koskaan pääse a) pleijareihin b) pleijareissa niin pitkälle!

Kyllä se on kuule sillä lailla, että ns. marginaalipaikkakunnilla, jollaisella itsekin asun, tuolle pronssille on sosiaalista tilausta.

Tietenkään te ette halua muistella esim. Kerhon ansiokasta listaa pronsseista (mukana myös se hassu hopea), jotka saavutettiin 90-luvulla ja samalla myös vuosikymmenen kolmanneksi menestyneimmän seuran arvo...

P.S.
Vitsi kun mä en muista kellä teistä oli aikanaan signauksena viesteissä "aina ylempänä/parempi kuin Kerho", voisin kuittailla hänellekin!

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ketjun kysymyksen asetteluun täytyy vastata, että miksi apinoida kaikkea rapakon takaa? Ehkäpä joskus saattaa olla hetki jolloin Jyväskylä Hurricanesin ja Lappeenranta Weather balloonsin pronssiottelu ei kiinnostaisi NEL-liigassa, mutta niinkauan kun sarja on SM-liiga ja sitämyöten kansallinen mestaruussarja, myös himmeämmät mitallit tulee jakaa. Jos JYP tänä vuonna nappaa pronssia, olen viikon kännissä.

JyP HT-menestysvuosilta hieman balsamia Marko Palon viidennen välieräottelun jatkoajalla tekemän maalin haavoihin antoi voitettu pronssi Pori Spadesia...siis Porin Ässiä vastaan.

Itseasiassa olen ihmetellyt miksei pronssiottelua televisioida. On se kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään runkosarjan peli.

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Itseasiassa olen ihmetellyt miksei pronssiottelua televisioida. On se kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään runkosarjan peli.

Samaa olen ihmetellyt minäkin, mutta kun muistaa kuka nuo ohjelmat tekee MTV3:lle, niin siihen loppuu ainakin meikäläisen ihmettelyt. Hockey Night/MTV3 ei osaa hyödyntää SM-liigan suosiota oikein, niin se vaan on. :(

Toivottavasti joku toinen kanava ostaa nuo SM-liigan lähetysoikeudet tulevaisuudessa joskus itselleen, ja antaa tälle kiekkohullulle kansalle kaksi liigaottelua viikossa läpi kauden + televisioi ainakin minua kiinnostavan pronssiottelun myös keväisin. :)

Mitä tulee tuohon vykoukal #51:sen ehdotukseen, niin olen kanssasi täysin eri mieltä. Ainakin minä halua myös jatkossa jaettavan myös hopeiset ja pronssiset mitalit kauden päätteeksi, ja ne on ansaittava ehdottomasti vain pelaamalla. Mukavampi se on pelaajienkin lopettaa kausi mitali kourassa, kuin ilman.

rinkeli22

Jäsen
Hämeenlinnassa on noita pronssiotteluita nähty aika runsaasti viime vuosina, ja vaikka takaraivossa on aina hakannut syvä vitutus hävitystä välierästä, niin pronssimatsit ovat olleet todella upeita tapahtumia! Itse en ole ajatellut niitä niinkään pronssiotteluina vaan tunnelmallisina kauden päättäjäisinä. Pronssimatsissa yleisö pääsee kunnolla kiittämään joukkuetta, jonka mukana on elänyt tiiviisti viimeiset 7-8 kuukautta, kaikista hienoista hetkistä ja upeista elämyksistä, joita joukkue on tarjonnut.

Kerhon nykyisen liigahistorian tunnelmallisin ottelu on ollut Kerhon ja Saipan pronssimatsi vuonna -99. Osakiitos siitä sille keltaiselle merelle palosireeneineen Rinkulan pohjoispäädyssä..

Pronssimatsit rulez

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ketjun kysymyksen asetteluun täytyy vastata, että miksi apinoida kaikkea rapakon takaa? Ehkäpä joskus saattaa olla hetki jolloin Jyväskylä Hurricanesin ja Lappeenranta Weather balloonsin pronssiottelu ei kiinnostaisi NEL-liigassa, mutta niinkauan kun sarja on SM-liiga ja sitämyöten kansallinen mestaruussarja, myös himmeämmät mitallit tulee jakaa. Jos JYP tänä vuonna nappaa pronssia, olen viikon kännissä.

Ma olen taysin samaa mielta, tai sitten toinen vaihtoehto on, etta valisrjan ykkostilasta saa jonkun mukin ja rievun kattoon. Sehan on ameriikkalainen tapa, niin tottahan toki se toimii meillakin.

Ollaanko yhdessa kannissa, saadaan varmaan SuomiSkin mukaan

JyP HT-menestysvuosilta hieman balsamia Marko Palon viidennen välieräottelun jatkoajalla tekemän maalin haavoihin antoi voitettu pronssi Pori Spadesia...siis Porin Ässiä vastaan.

Marko kuka?

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Ja se kuitti tulee tässä...

Viestin lähetti mummi
Tietenkään te ette halua muistella esim. Kerhon ansiokasta listaa pronsseista (mukana myös se hassu hopea), jotka saavutettiin 90-luvulla ja samalla myös vuosikymmenen kolmanneksi menestyneimmän seuran arvo...
Lainaan itseäni hpk-kriisissä ketjusta: "HPK:lla on vuosina 90-02 tosiaan 1 hopea ja 5 pronssia, mikä on sinänsa loistava saavutus. Kuitenkin jos mitalitilastot lasketaan kuten esim. olympialaisissa, niin HPK:ta edellä tilastoissa on
-tps (7 kultaa),
-jokerit (4 kultaa),
-HIFK (1 kulta)
-Tappara (2 hopeaa),
-Ilves 2 (hopeaa).
Noiden pronssien avulla HPK-menee ohi yhtä monta hopeaa (1) saaneista Jyp HT:sta ja Kalpasta."

Mielestäni on ihan sama pelataanko pronssipeliä vai ei. Minä en katsonut MM-kisoissakaan Suomen prossi-pelejä sen jälkeen kun pari ensimmäinen kulta oli saatu. Kuitenkin siihen asti se oli mainio trilleri. Syytä on silti muistaa että 6 prossia häviää yhdellekkin hopealle.

mummi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Samarkand AF, Ghizjablah Amur-dvaktay Sport
Re: Re: Ja se kuitti tulee tässä...

Viestin lähetti dana77
Lainaan itseäni hpk-kriisissä ketjusta: "HPK:lla on vuosina 90-02 tosiaan 1 hopea ja 5 pronssia, mikä on sinänsa loistava saavutus. Kuitenkin jos mitalitilastot lasketaan kuten esim. olympialaisissa, niin HPK:ta edellä tilastoissa on
-tps (7 kultaa),
-jokerit (4 kultaa),
-HIFK (1 kulta)
-Tappara (2 hopeaa),
-Ilves 2 (hopeaa).
Noiden pronssien avulla HPK-menee ohi yhtä monta hopeaa (1) saaneista Jyp HT:sta ja Kalpasta."

Mielestäni on ihan sama pelataanko pronssipeliä vai ei. Minä en katsonut MM-kisoissakaan Suomen prossi-pelejä sen jälkeen kun pari ensimmäinen kulta oli saatu. Kuitenkin siihen asti se oli mainio trilleri. Syytä on silti muistaa että 6 prossia häviää yhdellekkin hopealle.

Kaikella kunnioituksella Dana77, sä voit laskea niitä osumia ihan millä tavalla tahansa, mutta me Kerhon kannattajat ollaan tyytyväisiä siihen, että ollaan oltu niin monta kertaa pelaamassa 90-luvulta alkaen kirkkaimmasta mitallista ja saavutettu siinä lopulta vain neljälle loppusarjan parhaalle joukkueelle tarkoitetussa taistossa usein astetta tai paria himmeämpi mitalli hyvätunnelmaisella Rinkelinmäellä.

Yksi tilastopronssi hävittiin lisäksi Raumalla Lukolle Varvion Jaken kolmannen erän lopulla napauttamalla unelmavedolla, mutta muuten tilastomme on varsin kelpo katseltava, ainakin täältä ylhäältä alaspäin tutkailtaessa.

Nyt kun Vujtek on ensi viikon lopulla taas riveissämme, emme oikeastaan taida häpeillä edes vietiketjun alkuperäistä nimeä kun päästään lähemmäs kevättä...

edit: se eka pronssi tuli tietty Jyväskylässä eikä Rinkelillä, ja nähtiinpä sekin ihme että Järvisen Aki tuuletti voittoa moksauttamalla vahingossa nyrkkinsä vaihtoaition katoksesta läpi ja kipsiin - which was nice...

Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Jokainen mitali on muiston arvoinen

No en minä nyt noinkaan sanoisi, että ainoastaan mestaruus merkitsee. Ehkä joukkueille, jotka taistelevat vuodesta toiseen mestaruuksista ja on rahaa millä mällätä, niin ei niiden himmeimpien mitalien ole niin väliä. Mutta miksi? Vuosikymmenien jälkeen on mukava katsoa mitalitaulukkoa, jossa on esimerkiksi 0 kultaa 2 hopeaa ja 6 pronssia (*). Varmasti tässä vaiheessa myös ne lukuisat himmeät mitalit (pronssit) ovat tarpeeksi arvokkaita ja tuovat mukavia muistoja joukkueelle.

Jos joukkueen mitalisuora onkin luokkaa 7-2-1 (*), niin siinä tapauksessa saattaa kultamitalien voittaminen olla aina vain ainoa tavoite ja tyytyväisyyden tuoja. Onko se sitten ahneutta? Enpä tiedä, mutta varmasti tässä tapauksessa tuo yksi pronssi on myös ihan mukava mitali kun oikein ajattelee. Ei liikaa makeaa mahan täydeltä.

Mitalit ovat tärkeitä mitaleita pienille joukkueille. Siinä suurin perustelu, miksi pidän tärkeänä kaikkea kolmea mitalia. HPK on paras esimerkki. Pronsseja on tullut napattua Jokerien, TPS:n, HIFK:n, Tapparan ja muiden isojen peesissä, eikä varmaankaan HPK:ta harmita lukuiset pronssit pahemmin. Parempi sekin kuin ei mitään.

Realismi menestyksestä tuo pieniin seuroihin järkevyyttä sillä tapaa, ettei se mestaruus aina ole kirkossa kuulutettu. Pienissä seuroissa osataan olla pienimmistäkin ilonaiheista onnellisia, mutta isoissa kelpaa vain ja ainoastaan mestaruus. Näin se taitaa mennä.

(*) nämä ovat vain esimerkkitapauksia, eikä tietääkseni minkään joukkueen mitalisuoria

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olisi se vaan ollut pirun hienoa jos kärpät nousukaudellaan olisivat ilveksen kaataneet ja pronssit ouluun tuoneet.. se olisi ollut mahtava saavutus ja maistunut 4. sijaa noin 100 kertaa paremmalle... pronssiottelu on pelaamisen arvoinen tapahtuma vaikka omalta suosikilta taidetaankin vaatia tästä eteenpäin finaalipaikkaa.. mutta kyllä minulle maistuisi pronssikin tämän kauden lopuksi..

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Re: Re: Ja se kuitti tulee tässä...

Viestin lähetti dana77
Lainaan itseäni hpk-kriisissä ketjusta: "HPK:lla on vuosina 90-02 tosiaan 1 hopea ja 5 pronssia....

....Noiden pronssien avulla HPK-menee ohi yhtä monta hopeaa (1) saaneista Jyp HT:sta ja Kalpasta."

Jypillähän on kuitenkin kaksi hopeaa (-89 ja -92).

Itse otsikon aiheesta - Jypin viimeisimmästä mitalista on jo sen verran aikaa, ettei meinaa enää muistaakaan miltä se tuntuu. Pikkuseuroille todennäköisesti kaikki mitalit merkitsevät enemmän kuin suurseuroille. Pidettäköön pronssi- ja hopeamitalit myös jatkossa, että niistä voi haaveilla myös tulevaisuudessa.

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eddie vei sanat suustani. Kyllä se pronssikin maistuu ja se on myös pitkäjänteisemmän toiminnan kannalta ihan saavutuksen arvoinen asia.

Mestaruus on omastakin näkövinkkelistä lähes "ikuinen" haave, jonka toteutumista tietysti odottaa, kuin kuuta nousevaa. Olen ajatellut asian kuitenkin niin, että mestaruuden voittaakseen joukkueen tulee vakiinnuttaa paikkansa mitalisuoritusten tuntumaan. Harvemmin nimittäin puskista noustaan suoraan kärkisijoille, ei ainakaan SM-liigassa.

Hopea tai pronssi ovat kuitenkin osoitus siitä, että toiminta on rakentunut oikeaan suuntaan ja se kaikkein kirkkain on jopa mahdollinen. Uskoa ja toivoa (ja uhoa:) ei tietysti kannata menettää, mutta ei pilvilinnoissakaan kannata ikuisesti olla. Joten pronssipelit säilykööt jatkossakin ja toivottavasti myöskin niiden arvostus säilyisi ihmisten mielissä.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Jokainen mitali on muiston arvoinen

Viestin lähetti Arnold
Mitalit ovat tärkeitä mitaleita pienille joukkueille. Siinä suurin perustelu, miksi pidän tärkeänä kaikkea kolmea mitalia. HPK on paras esimerkki. Pronsseja on tullut napattua Jokerien, TPS:n, HIFK:n, Tapparan ja muiden isojen peesissä, eikä varmaankaan HPK:ta harmita lukuiset pronssit pahemmin. Parempi sekin kuin ei mitään.

Niin, eikä HPK ole aina tyytynyt edes peesailemaan isompiaan, vaan on se myös napannut pronssit mm. ifk:n ja tps:n nenän edestä.
Täytyy myöntää, että nauroin suorastaan ääneen viime kaudenkin päätteeksi, kun tepsi poistui tappion kärsineenä ilman mitalin mitalia Rinkulan jäähollituvasta kesäloman viettoon.

Täältä tähän

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
kyllä minä ainakin olen alkanut arvostaa mitaleja vaikka ainakin 94 ja 96 oli sellaset jengit kasassa että kultakin olisi ollut täysin mahdollinen.

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti teemu73
Voin jatkaa ulkolukulistaa

1982 TPS, Ässät
1981 Tappara, TPS
1980 Ässät, Kärpät
1979 Ässät, TPS
1978 Tappara, TPS
1977 TPS, KooVee
1976 Tappara, Ässät

Saatto mennä joku väärinkin..
1982 pronssia otti HIFK. "Pronssi ei kiinnosta meitä tippaakaan" sanoi Frank Moberg välierien jälkeen. Vai oliko se Hexi?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy