Underground konemusiikki

  • 32 763
  • 240

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mmjoo, heitetään nyt pari omaakin ajatusta konemusiikin + huumeiden
yhdistelmästä.

Itse oon järkännyt trancebileitä ja soittanut levyjä n. 10 vuotta ympäri
Suomea ja Eurooppaa, joten on tullut tutuksi sekä positiivinen puoli
(energinen tanssilattia), että negatiivinen puoli (överit, järjestyshäiriöt)
jokseenkin hyvin.

Ensinnäkään yhtäläisyysmerkkejä konemusan ja huumeiden välille ei kannata
vetää, ainakaan Konemetsän takia. Klubimaailmassa (jossa 99,9% kaikista
bileistä järjestetään) on huumeet huomattavasti pienemmässä osassa kuin
ns. metsäbileissä. En tiedä johtuuko se kävijäkunnasta, enkä tykkää olla
ennakkoluuloinen mitään yksittäistä kuulijakuntaa kohtaan, mutta tuntuu,
että aika iso osa noista hipeistä on elixiria.comin kuoleman jälkeen siirtynyt
lähinnä päihdelinkin sivuille hehkuttamaan tätä tapahtumaa. Jotain on ihan
vitusti vialla kun konemusatapahtuman ennakkohehkutuksissa kerrotaan että
mitä komboa otetaan, kuinka paljon ja kuinka sekaisin pää vedetään, eikä
esim keskustella ko. tapahtuman artisteista. Konemetsästä on tullut about
jokaisen kamapään pyhiinvaelluskohde.

No, onneksi suurin osa näistä "väärin perustein" bileissä käyvistä jättää klubit
väliin ja keskittyy päätään sekoittamaan kotonaan tai missä sillan alla nyt
rastojaan majoittaa.

Ei myöskään kannata aina uskoa lehdistön totuuteen. Muutama vuosi sitten
Koneistofestivaalin yhteydessä oli iltapäivälehdissä suuret jutut siitä kun n.
30 henkeä oli jäänyt kiinni huumausaineiden hallussapidosta. Koko juttu pyöri
tämän huumepidätyksen ympärillä. Samaan aikaan järjestetyssä
ilosaarirockissa oli prosentuaalisesti jäänyt suurempi määrä kävijöistä kiinni
todennäköisesti hyvin samoista aineista, ja festivaalia kehuttiin kun taas
sivulauseessa mainittiin nämä huumepidätykset.

Samoin, jokainen joka joskus nappaa huumeita ei ole narkkari, kuten jokainen
joka käy juomassa baarissa bisseä ei ole alkoholisti.

Poliisin motiiveista käydä antamassa sakkoja jostain kannabisnipistä on hiukan
vaikea ymmärtää. Ymmärtäisin tämän, jos kyseessä olisi ihan oikeasti se,
mihin vedotaan, eli diilereiden etsiminen. Totuus on kuitenkin, ettei ne diilerit
tuolla kyllä pyöri. Kai sitten jonkun mielestä huumeongelma poistuu antamalla
sakko hipille. Huumeidenkäyttöä tai niiden myymistä poliisin toiminta tuskin
rajoittaa.

Kaksi vuotta sitten Konemetsässä kuollut tyttö oli kuollessaan alkoholin ja
reseptilääkkeiden vaikutuksen alainen. Kuolinsyy oli nestehukka, jota lääkkeet
nopeuttivat. Toksikologinen raportti löytyi jossain vaiheessa netistäkin
skannattuna, kun jutusta liikkui toinen toistaan suurempia valheita.

Loppuun vielä mielenkiintoinen tapaus viime kesältä. Ystäväni järjesti
25-vuotis synttärinsä vanhempiensa mökillä. Paikalle oli kutsuttu n. 50
henkeä, sauna oli lämpenemässä ja grilli kuumana. Yhtäkkiä pihaan kaartoi 4
poliisiautoa, joissa 6 poliisia, 2 tullimiestä ja 2 koiraa. Seuraavat 4 tuntia
vietettiinkin sitten poliisien tutkiessa jokaisen auto, kaverin vanhempien mökki
ja niin edelleen. 50 kutsutusta paikalla oli silloin n. 12 henkeä. Ja tietty
kaverin vanhemmat jotka olivat tulleet grillailemaan meidän kanssamme. Koitin
jälkeenpäin tiedustella poliisilta, että mistä oli tullut tieto näistä bileistä, ja
millä perusteella meidät oikein ratsattiin. Koskaan en ole saanut minkäänlaista
selvitystä, kuten ei kaverini vanhemmatkaan, jotka tekivät kantelun asiasta
oikeusasiamiehelle.

Että näin niitä verorahoja käytetään.

Loppujen lopuksi, mun mielestä on aika pitkälti sama, vetääkö jengi nappeja
vai alkoholia bileissä, kunhan kummankaan suhteen ei lähdetä vetämään
ennätyksiä, ja pääpointti on hauskanpidossa. Hipit vois tarkistaa hiukan
prioriteetteja, onko kaman käyttö bileissä se tärkein juttu vai ei. Poliisit taas
voisi keskittyä ihan oikeisiin ongelmiin, eli niihin jotka niitä huumeita diilaa. Ja
keltainen lehdistö vois painua vittuun.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä johtuuko se kävijäkunnasta, enkä tykkää olla
ennakkoluuloinen mitään yksittäistä kuulijakuntaa kohtaan, mutta tuntuu,
että aika iso osa noista hipeistä on elixiria.comin kuoleman jälkeen siirtynyt
lähinnä päihdelinkin sivuille hehkuttamaan tätä tapahtumaa.
Hmm? Puhutaankohan nyt samasta Elixiriasta, mutta jos meinaat sitä foorumisivustoa, joka on etupäässä keskittynyt psykedeeliseen konemusiikkiin, niin se on kyllä edelleen olemassa ja kirjoittelijoita on iso liuta. Sivuston perässä on tosin pääte .fi, eikä .com...

Onhan noita hehkuttajia kyllä, omanlaisensa porukka kyseessä. Usein tuntuu, että ne on ikähaarukassa 16-20 vuotiaita, joten jonkinlainen nuoruuden uhma ja itsensä etsiminen kyseessä. Osa varmasti aikuistuu ja miettii asiat uusiksi. Osa sitten jatkaa sekoilua, ikävä kyllä. Tavalla tai toisella tuntuu jotkut ihmiset päihduttävän päänsä pehmeäksi, syitä siihen voi vaan arvailla.

Kuitenkin Konemetsässä on tavannut paljon todella mukavaa ja reilua ja sosiaalista porukkaa, joten en lähtisi yleistämään kyllä tippaakaan. Tokihan sielläkin omat piirinsä on, jotka ei juuri vuorovaikuta muiden kanssa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Voi kuinka naiivia.

Jos jollekulle tuli todellakin yllätyksenä se fakta, että Konemetsässä käryää porukkaa huumausaineiden käyttörikoksesta niin tervetuloa karuun maailmaan. Itseäni tuo määrä lähinnä yllätti - olisin odottanut paljon enemmän. Koneistossa aikanaan luku ylitti kahdensadan. Kaikkihan tuon tietää että konemusiikkifestivaalia seulotaan suuremmalla kädellä - syystäkin, osaltaan. Monet bileet olen minäkin käynyt läpi jossa poliisin hurtta haistelee lahkeita ja taskut syynätään. Se nyt vaan on niin, valvonta on siellä tiukempaa.

Olisinpa vain kiinnostunut tietämään jos esim. provinssirockin porteilla olisi piskit ollut seisomassa ja haistelemassa. Olisikohan luku millainen sen 70 kärynneen sijaan?

Nimittäin se 70 kärähti rysän päältä, paljon lipui ohitse. Mutta sitä mitä ei tiedä, ei voi satuttaa. Right?

Päihdyttäviä aineita on kaikkialla ja koko ajan. Milloin te sen huomaatte? Siellä ne huvikäyttäjät tallaavat meidän tavallisten tallaajien kanssa sulassa sovussa. Niillä on tosin paljon hauskempaa, mutta me emme vain tiedä sitä. Se on suorassa suhteessa - mitä sallivampi päihdelaki, sitä vähemmän ongelmia. KVG jos ette sanojani usko. Enkä nyt millään lailla puolustele huumausaineiden käyttöä vaikka se siltä saattaakin kuullostaa. Yritän nyt vain sanoa että sitä on ja tulee olemaan, kaikkialla. Koko ajan.

Ei vain konemusiikkipiireissä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko täällä muuten ketään, joka olisi joskus käynyt Love Parade -bileissä Saksassa? Minä en ole, mutta Vivalta lähetettyjä koosteita on joskus tullut katseltua. Ainakin melkoinen väenpaljous on näyttänyt olevan, ja sitä ollaankin mietitty, että miten tuo väkimäärä pystyy edes missään käymään kusella.

Wikipediassa kerrotaan hieman tapahtuman taustaa, ja englanniksi näyttää löytyvän oikein pitkäkin tarina. Alun perin se on siis Berliinissä järjestetty hyvin pienen porukan juhla (vain 150 osallistujaa vuonna 1989) ja tuosta se on paisunut todella mittavaksi tapahtumaksi, kun miljoonan raja on ylitetty useamman kerran. Ilmeisesti tätä ei sitten enää saanut järjestää Berliinissä tai jotain, kun vuodet 2004 ja 2005 on jäänyt väliin. Viime vuonnakin bileet oli Essenissä ja tänä vuonna Dortmundissa. Noita muualla järjestettyjä saman nimisiä juhlia en laske samaan kategoriaan, koska originaali on aina originaali.
Itse asiassa nuo tämän vuoden bileet ovat hyvinkin pian.

Westbam ainakin on hyvin keskeinen henkilö tässä tapahtumassa. Hän on usein ollut bileiden tunnusbiisin takana.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Onko täällä muuten ketään, joka olisi joskus käynyt Love Parade -bileissä Saksassa? Minä en ole, mutta Vivalta lähetettyjä koosteita on joskus tullut katseltua. Ainakin melkoinen väenpaljous on näyttänyt olevan, ja sitä ollaankin mietitty, että miten tuo väkimäärä pystyy edes missään käymään kusella.

Love Parade on pienen porukan Gay Pride joka alkujaan lähti hieman sitten kasvamaan, hyvin sateenkaarivaikutteinen vieläkin. Berliinin kaupungissa tapahtui vuonna 2004 lakimuutos joka pakottaa yleisötapahtumaan tietyn määrän järjestyksenvalvojia tiettyä ihmismäärää vastaan. Sama kuin täällä Suomessa, tosin vain Love Paraden kokoisessa tapahtumassa niitä järjestyksenvalvojia pitäisi olla lähes 200 000, joten ei ihmekään että tapahtumaa alettiin järjestää eri provinsseissa. Olin kyseisessä tapahtumassa vuonna 2003.

Onhan tuolla maailmalla noita konemusiikkitapahtumia hieman eri mittakaavassa kuin täällä pohjolassa. Sensation white/black, trancecore, Trance Nation, Street Parade etc jossa kävijämäärät ovat hieman toistaluokkaa kuin Konemetsän 5000.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Konemetsän promoottorin postaus eräältä toiselta foorumilta:

Seuraava teksti on osa lehditötiedotetta jonka julkaisemme myöhemmin tänään. Haluamme kuitenkin pitää teidät asian tasalla ensimmäisenä.

Konemetsä festivaali on tänään (16.07.2008) tehnyt poliisille tutkintapyynnön Aamulehden maanantaisesta (14.07.2008) lööppistä koska haluamme tutkia Aamulehden uutisoinnin laillisuuden. Lööpissä viitattiin Konemetsä festivaaliin ja siinä luki ” LSD-BILEET METSÄSSÄ. 100 jäi kiinni Marttilassa. Amfetamiinia, hasista, sieniä...”.

Koemme, että Aamulehden otsikko on laiton koska se on harhaanhohtava ja täyttää julkisen herjauksen tunnusmerkit. Otsikko halventaa tapahtumaa ja hankaloittaa järjestäjien toimintaa tulevaisuudessa ja loukkaa järjestävän tahon kunniaa. Lisäksi Aamulehti vahingoittaa Konemetsä-brändiä asiavirheellä ja harhaanjohtavalla retoriikalla.

Kahden (2/4000 = Puoli promillea päivittäisistä kävijöistä) LSD kiinnioton vuoksi ei voi leimata koko tapahtumaa ja sen kävijöitä niin kuin Aamulehti eksplisiittisesti teki.

Olemme olleet yhteydessä Turun poliisin huumausaineyksikön Janne Aro-Heinilään joka kertoi, että noin sata jäi kiinni huumausainerikkomuksesta Konemetsässä. Suurin osa oli kannabiksen hallussapidosta aiheutuvia käyttörikkeitä, joista kirjoitettiin sakkoja. Viisi tapausta kuljetettiin pois alueelta epäiltynä hallussapitoa vakavammasta huumausainerikoksesta. Yhtään tapausta ei johtanut pidätykseen.

Peter Gerkman / Promoottori
Tekstissä nyt on jonkunverran asiavirheitä ja kirjoitusvirheitä, mutta silti mielestäni ihan hyvä, että tarkistetaan median vastuu tällaisessa tapauksessa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä olisi Ozric Tentaclesin haastattelu, joka tehtiin Ilosaarirockin yhteydessä. Kannattaa lukea, ihan mielenkiintoisia ajatuksia ja kommentteja bändin pääjehulta Ed Wynneltä musiikistansa. Myös sivuaa hieman psytrancea ja sen sellaista.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Konemetsän promoottorin postaus eräältä toiselta foorumilta:


Tekstissä nyt on jonkunverran asiavirheitä ja kirjoitusvirheitä, mutta silti mielestäni ihan hyvä, että tarkistetaan median vastuu tällaisessa tapauksessa.

Eipä käy AL:n kuinkaan? Gerkmanin näkemys on näemmä melkoista pilkunfiilausta ja tarkoituksellista pääasian lakaisua maton alle sekin. Lienee tarpeetonta kiistellä semanttisesti siitä oliko metsikössä LSD-juhlat vai ei ja pidätettiinkö jengiä vai ei, sakkoja kuitenkin räpsähteli väkimäärään nähden erittäin paljon. Ts. jos nuo ovat hänen pääargumenttinsa, saattaa mustapekka jäädä käsiin. Kiinnostavampaa olisi kuulla poliisin operaation laajuus suhteessa Konemetsän ja muiden tapahtumien väkimääriin.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiinnostavia artisteja on todella paljon, mutta tarkoitus olisi tsekata ainakin múm (maistuu varmaan Tedillekin tämä islantilainen kaunista elektronista folkia tms. vetävä ryhmä), Crystal Castles, The Roots, Sebastien Tellier, Huoratron, Detektivbyrån, Jesse, Jori Hulkkonen, Imatran Voima, Mr. Velcro Fastener jne. Tähän päälle löytyy vielä mm. kotimaiset ei niin hyvin joukkoon sopeutuvat, mutta mainiot 22 Pistepirkko ja Hidria Spacefolk sekä hyvä kattaus dj-settejä kattaen mm. drum'n'bassin, dubstepin ja berliiniteknon, joten ei varmasti aika tule pitkäksi noiden kahden päivän aikana.

Noniin, Flow oli ja meni ja ihan tajuttoman hieno festari oli jälleen. Lopulta hankinkin sen kolmen päivän lipun itselleni ja nähtyä tuli todella paljon eri esiintyjiä noiden päivien aikana. Paljoa istuskelemaan en ehtinyt - niin paljon kiinnostavaa oli nähtävä. Parhautta olivat mm. Jesse, 22 Pistepirkko, múm, Harmönia, Detektivbyrån, The Roots, Mr. Velcro Fastener, Huoratron ja Cut Copy. Monta muutakin esiintyjää tuli nähtyä, mm. tämä n. 70-vuotias soul-mamma Martha Reeves bändeineen. Hauskaa oli ja Flow kyllä vain paranee ihan helvetisti vuosi vuodelta.

Oliko joku muu paikalla?

Viikon päästä on muuten varmaan ainakin Tediä kiinnostava tapahtuma edessä, kun Helsingissä esiintyy mm. Vibrasphere (x 2, toinen setti chillouttia ja toinen psykeä), Space Buddha ja iso kasa kotimaisia psykenimiä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
En tiedä onko oikea otsake, mutta menkööt..

Eli itse latasin tässä taannoin Fruity Loops -ohjelman kokeiluversion ja innostuin kertaheitolla samplepohjaisen konemusiikin vääntämisestä. Musiikin tekeminen on ollut tuttu harraste itselleni jo pidemmän aikaa, mutta elektroninen musiikki on tuonut siihen aivan uusia ulottuvuuksia. Muutamia biisejä olen ehtinyt jo työstää (jotka eivät ole vielä niin päteviä, että niitä kehtaisi linkittää mihinkään). Tyylilaji on liikkunut sellaisessa hämärähkössä ja kolkossa ambient-tyylisessä kohinassa ja surinassa. Löytyykö JA:sta muita asiasta innostuneita? Kiinnostaisi tietää ainakin hyviä sample-sivustoja ja että kannattaako hankkia FL:stä kokoversio vai onko olemassa parempiakin asiansa ajavia ohjelmia?
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiinnostaisi tietää ainakin hyviä sample-sivustoja ja että kannattaako hankkia FL:stä kokoversio vai onko olemassa parempiakin asiansa ajavia ohjelmia?

Viimeisimmät träkeribiisit tuli väännettyä joskus vuonna 2000, mutta jo silloin uusi tuore juttu Fruity Loops oli kai vähän kuin vitsin maineessa "tekijäpiireissä". En tietysti tiedä mikä on tilanne tänäpäivänä, mutta melkein voisin veikata, että hieman laadukkaampia ja uskottavampiakin softia on olemassa. Sinänsä toki ei ole väliä millä sitä tavaraa tuottaa, mutta muistelen FL:n olleen ainakin tuolloin enemmänkin ohjelma tyyliin "paina-nappia-niin-syntyy-valmis-melodia", eikä niinkään puhtaasti samplepohjaista rakentelua yksittäisistä soinnuista, kuten muut sen aikaiset softat.

Mutta esim. tuolta voisi löytyä vähän lisää vinkkejä asiaan: http://klubitus.org/forum_alue.php?id=28
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Viimeisimmät träkeribiisit tuli väännettyä joskus vuonna 2000, mutta jo silloin uusi tuore juttu Fruity Loops oli kai vähän kuin vitsin maineessa "tekijäpiireissä". En tietysti tiedä mikä on tilanne tänäpäivänä, mutta melkein voisin veikata, että hieman laadukkaampia ja uskottavampiakin softia on olemassa. Sinänsä toki ei ole väliä millä sitä tavaraa tuottaa, mutta muistelen FL:n olleen ainakin tuolloin enemmänkin ohjelma tyyliin "paina-nappia-niin-syntyy-valmis-melodia", eikä niinkään puhtaasti samplepohjaista rakentelua yksittäisistä soinnuista, kuten muut sen aikaiset softat.

Mutta esim. tuolta voisi löytyä vähän lisää vinkkejä asiaan: http://klubitus.org/forum_alue.php?id=28

Kyllä tämä v.8 ainakin näin aloittelijan käytössä tuntuu melkoisen näppärältä softalta. Pitää sisällään aika paljon valmiita erilaisia softasyntikoita sekä nappeja ja säätimiä, joilla soundia voi muokata mielensä mukaan. Olen kuitenkin enimmäkseen yrittänyt metsästää valmiita sampleja (tai äänittää itse niitä uutukaisella Zoom H2:llani), joita sitten olen muokkaillut ja lähtenyt työstämään biisejä pala kerrallaan. Jotenkin tämä käyttöliittymä vaikuttaa suhteellisen miellyttävältä ja monipuoliselta verrattuna joihinkin perusträkkereihin, joilla olen lähinnä rumpuja ohjelmoinut aiemmin (esim. Renoise). Linkkejä hyville ja kattaville samplesivustoille otetaan mielellään vastaan!

Btw, mikäli jotakuta tuo ohjelma alkoi kiinnostaa, niin demoversiota kannattaa kokeilla. Taitaa ainoa merkittävin ero kokoversioon olla se, että projektia ei pysty tallentamaan kesken kaiken, mutta esimerkiksi waviksi / mp3:ksi siirto onnistuu moitteetta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viimeisimmät träkeribiisit tuli väännettyä joskus vuonna 2000, mutta jo silloin uusi tuore juttu Fruity Loops oli kai vähän kuin vitsin maineessa "tekijäpiireissä". En tietysti tiedä mikä on tilanne tänäpäivänä, mutta melkein voisin veikata, että hieman laadukkaampia ja uskottavampiakin softia on olemassa.
Varmasti onkin parempia, mutta kyllä tuo FL:aa tuntuu monet silti käyttävän ja käsittääkseni Suomen psytranceartisteistakin monet tuota ohjelmaa hyödyntää.

Ableton liveä tuntuu myös monet suosivan. Sehän soveltuu, ei pelkästään musiikintekoon, vaan myös live-esityksiin. En sen toimintaperiaatteista paljoa tiedä/ymmärrä, kun en itse musiikkia tee laisinkaan. Joka tapauksessa tuolla on jotain juttua aiheesta. Varmasti parempiakin sivustoja aiheesta löytyy kuin wikipedia.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kyllä Fruity Loops ihan pätevä ohjelma on nykyaikana, varsinkin jos ei ole tarvetta esimerkiksi Cubasen kaikille hienouksille.

Itsellä käytössä Reason, jolla teen musaa. Reason on ihan jees softa, mutta vaatii aika paljon käyttäjältään, jotta soundi olisi hyvä. Jossain vaiheessa voisi siirtyä enemmän Abletonin suuntaan, VST-tuki on asia jota eniten kaipaan Reasonissa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kai sitä voisi tänne heittää pientä kommenttia, vaikka itse tapahtumasta on jo kohta kuukausi aikaa, niin sitä aika vierii:

Eli olin kaveriporukalla katselemassa Shponglen livekonserttia Lontoossa tuossa kuun vaihteessa. Tuostahan ilmoiteltiin jo alkukeväästä ja liput tuli hankittua hyvissä ajoin. Päivä tuli sitten vihdoinkin ja Roundhouse, joka on kyllä aivan tajuttoman hieno keikkapaikka oli lähes täpötäysi. Useampi tuhat ihminen tuijottamassa lavalle, jossa oli soittimia vaikka miten, joka siis todellakin lupasi, että liveä on tulossa. Taustalla oli valtaisa Tähtiporttia muistuttava skriini, jossa lainehti nestemäinen animaatio.

"Lämppärinä" soitteli Younger Brotheristakin tuttu Prometheus, eli Benji Vaughan, joka pääasiassa omia tuotoksiaan ja jo mainittua YB:ta laittoi tulemaan. Roundhousen laadukkaalla äänentoistolla kuulostivat jo itsessään todella hyvältä.

Odotus päättyi kun lavalla alkoi tapahtua liikehdintää ja savua puski koneista. Värikkäisiin asusteisiin ja koristeisiin pukeutunutta porukkaa alkoi liikkua lavalle omille paikoilleen. Mukaan mahtui Simon Posfordin ja Raja Ram:n lisäksi kitaristia, basistia, rumpalia, perkussionistia, sellistiä, ylim. synistiä ja laulajat. Sen lisäksi vielä muutama vierailija.

No, itse keikka alkoi täysin uudella biisillä, jonka erittäin mystinen itämainen hoilotus sai oitis kylmät väreet selkäpiihin. Nyt todella oli näkemässä projektin livenä, jota ei koskaan meinannut uskoa näkevänsä! Mukaan mahtui mystistä tanssia jota johti jonkinlainen itämainen joogahemmo, jonka liikkuminen oli kuin luotu Shponglen hämyiseen äänimaailmaan. Michele Adamson myös liikehti lavalla naamiotanssia. Kaiken kaikkiaan aloitus oli todella huimaava, vaikka kappale oli siis täysin uusi ja ennenkuulematon. Tämän jälkeen alkoikin tulla tutumpaa matskua ja Nothing Lasts... But Nothing is Lostin aloitusbiisien myötä lavalle putkahti sambatanssijattaria voimistamaan sitä kappaleen sambaosiota ja homma meni ihan villiksi. Huh. Dorset Perception, jota arvelin aloitusbiisiksi ei tunnelmaa latistanut sen vertaakaan. Matkaan mahtui seesteisempiäkin hetkiä, mutta enimmäkseen tunnelma oli aika hurja sekä lavalla, että yleisössä. Varsinainen pitti olikin ja joka hetki sai olla tarkkana, ettei lentänyt nuri ja talloutunut. Oli meinaan sen verran vellova meri, seisoskelimme vieläpä aika edessä.

Biisivalinnat ei jättäneet kylmäksi. Uusia kappaleita taisi tulla sen neljä ja kuulemma viisi niitä on valmiina tulevaa levyä silmälläpitäen. Kauttaaltaan olivat erittäinkin lupaavia, joten odotukset levyä kohtaan jos nyt oli ennestään suuret, kasvoi vielä enemmän. Pettymystä ei liene luvassa?

Ehkä hieman harmillisesti Are You Shpongled?:lta ei kuultu muuta kuin Divine Moments of Truth, jota "hittistatuksesta" johtuen nyt osasi odottaa. Se olikin konsertin huippukohtia ja Posford kävi jopa "kurkkulaulamassa" alun kurlutukset itse mikrofonin ääressä. Hupaisaa. =)

Soittajat hoiti hommansa tosi hyvin, ei valittamista, vaikka hetkittäin tiettyjen instrumenttien kuuleminen oli hieman vaikeaa ja esim. rummut puski läpi vahvasti. Hienoa kuitenkin, että soittajia noin laajalta säteeltä oli ympätty mukaan. Ylitti odotukset kyllä. Laulajat, eli jo mainittu Michele Adamson ja sekä sen lisäksi Hari Om hoiti homman myös kotiin, tosin heidänkin äänensä meinasi hetkittäin hukkua. Joka tapauksessa varsin iso osa lavalla heille oli varattu ja uusissa biiseissäkin sitä laulua riitti.

Taustalla olevan skriinin ja sen tapahtumien väijyminen jäi hieman vähäiseksi kun yritin keskittyä etupäässä lavameininkiin. Videot biisien aikana oli kyllä tyylikkäästi tehtyjä, eikä mitään perinteistä fraktaalisymmetriahässäkkää. Ei niin, että sellaisissakaan välttämättä vikaa, mutta omaperäisyys ei niissä aina juhli. Nyt tosiaan oli aika hämäriä animaatioita ja videopätkiä kehissä.

Biisilistaa, nimenomaan tarkkaa sellaista, en ole löytänyt ja tunnelma vei sillä tapaa mukaansa, että järjestystä ei kyllä osaa muistaa. Hieman tähän suuntaan se meni, eli kaikki esitetyt kappaleet pitäisi olla mukana:

"Uusi biisi"
Botanical Dimensions
Outer Shpongolia
Levitation Nation
Dorset Perception
Periscopes Of Consciousness
Schmaltz Herring
"Uusi biisi"
Star Shpongled Banner
A New Way to Say Hooray
"Uusi biisi"
My Head Feels Like A Frisbee
When I Shall Be Free
The Stamen Of The Shamen
Divine Moments of Truth
"Uusi biisi"
Once Upon The Sea Of Blissful Awareness
Around The World In A Tea Daze

Järjestys etenkin keskivaiheilla voi olla ihan eri. No, se valkenee varmaan DVD:n myötä, jota on lupailtu tulevaksi ja olihan siellä runsaasti kameroita lavalla ja muuallakin, joten odottamaan jäädään. Lisäksi myydyissä julisteissa (joista ikävä kyllä ei tarttunut yhtäkään mukaan) mainittiin: "Shpongle DVD Available soon". Twisted-tahdilla voi joutua kyllä odottelemaan tovin jos toisen... ;)

Kaiken kaikkiaan ikimuistoinen kokemus ja vieläpä ehkä ja mahdollisesti ainutkertainen sellainen. Olkoonkin, että alustavista väitteistä poiketen aikovat järjestää livekonsertteja useammankin. Joulukuulle on luvassa Moskovaan ja ensivuonna Australiassa myös. Enpä ihmettelisi jos poikisi esim. Israeliin sekä Japaniin vielä ja ehkä Eurooppaankin yhden konsertin. Saa nähdä.

Mitään muistoja konkreettisempaa ei konsertista tullut mukaan. No, konserttiaiheisen t-paidan, joita painettiin 300 kpl, sentäs tajusin ostaa. Vieläpä numeroituja, niin pääsee leuhkimaan. =) (tämä omani on nro. 154).

***

Käytiinhän me tosiaan katsomassa vielä Tangerine Dreamin kolmituntinen konsertti myös Lontoossa, mutta jätetäänpä siitä puhuminen vaikka toiseen kertaan.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käytiinhän me tosiaan katsomassa vielä Tangerine Dreamin kolmituntinen konsertti myös Lontoossa, mutta jätetäänpä siitä puhuminen vaikka toiseen kertaan.

Älä jätä, vaan kerro! Itse en ole mitään varsinaisia ambient-livejä koskaan nähnyt (jos ei lasketa läppäri-livejä), joten mielenkiintoista olisi kuulla, miten tuollainen on vedetty kolmetuntisena läpi. TD:ltä löytyy muutama levy (Rubycon, Phaedra, Force Majeure) hyllystä, vaikken niitä enää vuosiin olekaan jaksanut soitella.

Mutta kuulostaa kyllä aika hienolta reissulta tuollainen. Itselle kun on jo pitkään oikeastaan parhaiten kolahtanut tuollainen ranskalainen elektrohouse/breaks-meininki, niin haaveissa onkin, että joskus kävisi Pariisissa katsomassa vaikka parin päivän aikana jonkusen keikan, tyyliin jotain Justicea, Daft Punkia, Ed Banger -artisteja jne., joita ei Suomessa juurikaan ole mahdollista nähdä.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ted:illä näköjään ollut onnistunut reissu :)

Shpongle tosiaan yksi minun lempi artisteja ja harmittaa todella ettei auennut mahdollisuutta lähteä katsomaan liveä Shponglea joka on erittäin harvinaista. Olisikohan tämä ollut heidän toinen vai kolmas livekeikka koskaan.

Kun olet kuullut nämä uudet biisit niin on pakko kysellä että millainen levy on tulossa? Ymmärrän että kahdesta biisistä vieläpä livenä sellaisessa tunnelmassa on varmaan vaikeata heittää kovin osuvaa ennakointia. Mutta miltäs ne kuulostivat?

Hallucinogen/Shpongle DJ-Set on luvassa joulukuussa ja sinne olen menossa. Puolitoista vuotta sitten studiolla oli meinaa niin onnistuneet bileet että ei voi jättää menemättä. Ja onhan se aivan eri asia kuulla Around the World in a Tea Daze vähän järeämmistä kaiuttimista, en usko että naapurini vielä ovat shpongled vaikka kovasti olen yrittänyt. :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Älä jätä, vaan kerro! Itse en ole mitään varsinaisia ambient-livejä koskaan nähnyt (jos ei lasketa läppäri-livejä), joten mielenkiintoista olisi kuulla, miten tuollainen on vedetty kolmetuntisena läpi.
Tulee piakkoin. =)

Kun olet kuullut nämä uudet biisit niin on pakko kysellä että millainen levy on tulossa? Ymmärrän että kahdesta biisistä vieläpä livenä sellaisessa tunnelmassa on varmaan vaikeata heittää kovin osuvaa ennakointia. Mutta miltäs ne kuulostivat?
Uusia biisejä tuli siis neljä ja fiilikset meni eniten sinne Tales of the Inexpressiblen suuntaan, mutta tosiaan vaikea sanoa tarkkaan, koska lähes kaikki livesetin biisit oli sovitettu bändiin ja lavameininkiin. Siinä mielessä ne sulautuivat tosi hyvin toisiinsa ja jopa hieman karsastamani Nothing Lasts...:n kappaleet toimivat aivan tajuttoman hyvin ja nousivat ihan uuteen hierarkiaan silmissäni.

Ensimmäinen uusista biiseistä joka siis aloitti keikan, oli hyvin vahvasti arabia/intiavaikutteinen ja siinä oli mukana itämaista hoilotusta ja todella hypnoottinen tunnelma, sellainen oopiumin huuruinen teos. Yltyi loppuapäin villimmäksi menoksi koko ajan. Yksi uusista kappaleista taas sisälsi todella paljon Adamsonin ja Hari Om:n laulua ja vaikka siinä sellainen varsin kiero melodia ja Posfordille ja Rajalle ominainen outous olikin, niin ehkä näistä uusista toimi vähiten hyvin. Yksi kappale (taisi olla encoren ensimmäinen) oli sitten taas enemmän Shponglen ensimmäisen levyn ambientin suuntaan ja siinä kohtaa lavalle tuli nuorehko heppu erikoisen hieman lentävää lautasta muistuttavan soittimen kanssa, jonkinlainen rumpu se siis oli, mistä lähti hyvin heleä ja värisevä ääni, hieman steel drumin tapainen. Kappale oli tosi pitkä ja loppuun tuli hieman muuta säestystä ja Raja Ram huiluineen. Joka tapauksessa taisi edustaa tulevan levyn sitä ambientimpaa puolta, missä juuri tuo mystinen rumpu tai senkaltainen ääni ja syntikat näyttelee isointa osaa. Oli erittäin vaikuttava kappale. Sitä yhtä kappaletta en nyt kyllä millään muista, minkätyylinen oli, mutta olen aika varma, että neljä niitä uusia biisejä oli? No, ehkä palaa vielä mieleen.

Joka tapauksessa keskimäärin uudet raidat jätti erittäin odottavan fiiliksen, että sieltä voi tulla jotain todella upeaa. Levyversiot voi toki liveversioista poiketakin aika paljon, kuuleman mukaan niitä työstetään vielä. Lisäksi tosiaan joku kappale valmiina, jota ei esitetty laisinkaan.

Levyn nimestäkään ei olla vielä varmoja, mutta Posford on itse heitellyt ilmoille nimen: Ineffable Mysteries of Shpongleland. Jotain Shpongleland -tekstiä skriinillä setin alkupuolilla vilahtikin. Tiedä sitten.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Jaahas, kirjoitellaas tännekin jotain, kun on fiilikset ja sitä mukaa musiikkimaku vähän kesältä vaihtuneet.
Normi tekno paukutuksesta vähän soulimpaan suuntaan, elikkäs houseen. Ihan perus vokaalihouse ei kyllä taitu, mutta tollaset tekno-disco-vaikutteiset houset tippuu tällä hetkellä kympillä.

Pistetään danceketjumaiseen tapaan vähän musiikkiakin jakoon, ettei pelkäksi jutusteluksi mene. Uskon olevani aika yksin, mitä tulee musamakuun, mutta pistäkää muutkin linkkejä tulemaan, from what ever you like.

Tähän törmäsin viime viikonloppuina eräillä jatkoilla. Meni välittömästi ostoslistalle.

Sunloverz - Shine on (Olav Basoski remix) (Sisältää audiota kyseisestä biisistä)

Olav Basoski, ehdottomasti yks omia lempituottajia/remixaajia.
On tehnyt jo 90-luvulta asti niin tajuttoman groovaavaa kamaa, ettei nyt välittömästi pysty house/tekno-puolelta toista nimeä mainitsemaan.

Tässä herran omaa tuotantoa, vuosi 1999 Olav Basoski - Blackmail (YouTube)

Dj Sneak - Keep on groovin (Pitch disco mix) (YouTube)

Dj Sneak, chicago/filter-housen isä, äiti ja pikkuveikka. Erittäin suosittu dj. Kävi suomessakin heittämässä keikan pari vuotta sitten. Tottakai missasin.

Rhyhtm masters - Good times (YouTube)

The mighty Rhythm masters. 90-luvulla jätkät teki niin paljon remixejä, että joutuivat sanomaan EI mm. George Michalelille (Jos huhut pitää paikkansa). Kaikki mahdolliset disko-biisit on käyty näiden ukkojen toimesta läpi ja uudelleen lämmitelty. Kivaa sampleilla kikkailua.

Bob Sinclar - I feel for you (CRZ's peak hour vocal mix (YouTube)

Jokainen, joka on käynyt yöklubilla joskus 2000-luvun alussa on kuullut originaalin version liian monta kertaa. Isketään astetta monovampaa versiota eetteriin.

Tässä näin ensihätään. Pistäkää muutkin musaa tulemaan.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi kappale (taisi olla encoren ensimmäinen) oli sitten taas enemmän Shponglen ensimmäisen levyn ambientin suuntaan ja siinä kohtaa lavalle tuli nuorehko heppu erikoisen hieman lentävää lautasta muistuttavan soittimen kanssa, jonkinlainen rumpu se siis oli, mistä lähti hyvin heleä ja värisevä ääni, hieman steel drumin tapainen.

Ettei tämä instrumentti olis The Hang Drum?

Tuo instrumentti on aika harvinainen sillä siihen tarvitaan kirje hakemus ja paikanpäältä haku Sveitsistä kait että tuollaisen saa. Erittäin mielenkiintoinen instrumentti ja olen itsekkin harkinnut sellaisen hankkimista kunne tajusin miten epä-yksinkertainen homma sellaisen skaffaaminen on. Erittäin jännää mikäli on tämä instrumentti kyseessä, aivan mahtava soundi. Ääni voit varmaan kuunnella youtubesta tai googlaamalla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ettei tämä instrumentti olis The Hang Drum?
Jep, juuri tuo samainen soitin. Kyseinen kaveri (muuten samainen Manu Delago, joka mainitaan tuolla linkissäkin) soitti todella upeasti soitinta. Mieletön saundi ja loi todella mystisen ja omalla tavallaan surumielisen atmosfäärin siihen kappaleeseen. Mielenkiintoista kuulla, millainen se on levyllä.

Youtubessa on muuten jonkun verran videoita kyseisestä konsertista. Laatu tosin on, kuten arvata saattaa, melko kehnoa kaikin puolin. Jokunen video antaa jotain kuvaa, mutta enimmäkseen ei saa mitään selvää ja äänenlaatu on joissain ihan hirveä. Taitaa kuitenkin löytyä joku klippi, missä tuo Delago soittelee.

Etsinpäs sitten samantien, eli: Shpongle feat. Manu Delago. Lyhyt pätkä tosiaan ja ihan kappaleen loppupuolilta otettu. Tuossa sentäs äänenlaatu on edes suht kelvollinen. Kannattaa varmaan tutkailla muitakin videoita.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varsin kiksut nousut minun mielestäni. Kyllähän se kiksuttelukin joskus sopivina annoksina menee, mutta pidemmän päälle rupeaa yököttämään. Sielu puuttuu, se sielu. Makuasioita tietysti pidemmän päälle.

Nostattelussa on mielestäni tyylikkäimmin viimeaikoina suoriutunut Vibrasphere Ruotsista. Progressiivisuutta sopivasti ja ilmavuutta.

Vibrasphere: Floating Free (voi olla kiksuin biisi duolta, mutta potkii päähän valtaosaa kiksusta silti)

Vibrasphere: Erosion (nostatusta on, mutta myös runsaasti progressiivisuutta ja hieman psykedeelisyyttä)

Mm. nämä kaksi biisiä ja poikain uutukainen, eli Autumn Lights (jota en nyt youtubesta löytänyt, mutta löytyy Vibraspheren MySpace-sivuilta) on toimineet todella hyvin nousubiiseinä, kun on lähdössä radalle ja naukkailee olutta hieman sitä ennen. =)
 

Dark Heart

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP 1991-1994
Autumn Lights on kyllä mainio biisi. Alucardin remix toimii myös loistavasti.

Tolta kiksummalta osastolta ei nää nykyjulkasut kyllä pärjää 1990-luvun lopun matskulle. Sillon oli vielä sitä sieluakin mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös