UMK ja Euroviisut 2025

  • 11 585
  • 116

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vilmaa vitutti, kun toiset olivat kohteliaita. Olisiko muka vituttanut vähemmän, jos olisivat sanoneet, että biisi oli niin huono, ettei todellakaan voitu ottaa sinua mukaan.
Jep. Käytännössä kehutaan artistia ja biisiä niin paljon kuin mahdollista, mutta ei voida ottaa sitä mukaan, kun ilmeisesti saman genren edustajilta on tullut muitakin hyviä biisejä.

Ja tähän kyseinen artisti kommentoi: "tuntuu, että mä olen ihan paska".

Eli ilmeisesti Vilman fiilis olisi ollut vähintään tämä joka tapauksessa, jos ei mukaan pääse? Luulisi niiden ymmärtävän, että UMK:ssa on hyvin rajallinen määrä paikkoja, sekä hakijoita on joka vuosi ilmeisesti monta sataa. Viimeistäänkin Käärijän menestyksen myötä UMK-hakijoiden määrä ja laatu taisi nousta aika reippaasti.

Taisi olla aika epärealistiset odotukset Vilmalla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää enemmän kriteereistä, millä Yle UMK-finalistit valitsee, joka vuosi kun vääjäämättä iso joukko tasokkaita biisejä jää rannalle.

Itse olen sitä mieltä, että seitsemän finalistia on auttamatta liian pieni määrä. Vaikka Ruotsin Melodifestivalenin kaltaiseen kiertueeseen ei paukut vielä nyt riittäisikään, kyllähän nyt edes kaksi semiä, esim 6+6-mallilla voisi olla, molemmista kolme suoraan finaaliin ja seitsemäs sitten rannallejääneistä äänestämällä. UMK:n brändi alkaa olla niin vahva, Tampereen Nokia Arena myytäisiin varmaan kolme kertaa loppuun.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää enemmän kriteereistä, millä Yle UMK-finalistit valitsee, joka vuosi kun vääjäämättä iso joukko tasokkaita biisejä jää rannalle.
Ihan varmasti sinne halutaan ainakin muutama hyvin tunnettu artisti, jos sellaisia on mukaan hakenut, sekä useamman eri genren edustusta edes jossain määrin.

Tuskin kriteereissä on kauheasti muuta ihmeellistä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan varmasti sinne halutaan ainakin muutama hyvin tunnettu artisti, jos sellaisia on mukaan hakenut, sekä useamman eri genren edustusta edes jossain määrin.

Tuskin kriteereissä on kauheasti muuta ihmeellistä.
UMK:han on alkuajoista muuttunut todella paljon. Alussahan formaatti muistutti tuomaristoineen ja alkukarsintoineen vähän jotain Idolsia ja X Factoria ja mukana oli ennen kaikkea suurelle yleisölle aika tuntemattomia nimiä. Nyt on sitten palattu itse asiassa UMK:n suoraan edeltäjän, eli Euroviisukarsintaan, toki hyvin karsittuna formaattina.

Asiasta toiseen. Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten edelleen jatkuva akuutti sotatila Gazassa tulee vaikuttamaan myös UMK:hon. Tullaanko näkemään entistä näkyvämpiä protesteja Palestiina-aktivisteilta jne.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Vilma Jäätä vituttaa kun biisinsä ei kelvannut Uuden Musiikin Kilpailuun.

No ehkä Wilma voisi kiukuttelun sijaan ottaa kohteliaisuudet vastaan asiallisesti. Ymmärrän että ne sanat tuntuu tyhjiltä kun pettymys on iso mutta aika lapsellista ruveta kiukuttelemaan jostain kehuista.

En sano juuta enkä jaata että onko valinta oikea kuulematta wilma jään biisiä saatikka niitä biisejä jotka sinne umk valittu.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ehkä Wilma voisi kiukuttelun sijaan ottaa kohteliaisuudet vastaan asiallisesti. Ymmärrän että ne sanat tuntuu tyhjiltä kun pettymys on iso mutta aika lapsellista ruveta kiukuttelemaan jostain kehuista.

En sano juuta enkä jaata että onko valinta oikea kuulematta wilma jään biisiä saatikka niitä biisejä jotka sinne umk valittu.
Any publicity is good publicity sanoisi jenkki. Itsekään en Jäästä ollut kuullut aiemmin, mutta nyt nimi jo mielessä. Pitääkin ottaa seurantaan, miten Spotify-kuuntelukerrat lähtevät nousuun.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti Turmion Kätilöt lähtisi tänä vuonna koittamaan. Siinä olisi hauska edustaja.
Mikäli Turmion Kätilöt UMK-finaaliin pääsisi, riskinä Ylen kannalta voisi olla se, että bändi voisi hyvällä todennäköisyydellä koko kisan voittaa ja lähteä viisuihin Suomen edustajaksi. UMK:n kun on kaksi kertaa peräkkäin ns. räväkkä veto voittanut ja voisin kuvitella Ylen kulttuuritoimituksessa haluttavan, että Suomea edustaa vuonna 2025 vakava artisti.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Minkä takia tähän ei järjestetä avoimia karsintoja? Siis sillä tavalla, että on kaikkien tiedossa ketkä on hakenut.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää enemmän kriteereistä, millä Yle UMK-finalistit valitsee, joka vuosi kun vääjäämättä iso joukko tasokkaita biisejä jää rannalle.

Itse olen sitä mieltä, että seitsemän finalistia on auttamatta liian pieni määrä. Vaikka Ruotsin Melodifestivalenin kaltaiseen kiertueeseen ei paukut vielä nyt riittäisikään, kyllähän nyt edes kaksi semiä, esim 6+6-mallilla voisi olla, molemmista kolme suoraan finaaliin ja seitsemäs sitten rannallejääneistä äänestämällä. UMK:n brändi alkaa olla niin vahva, Tampereen Nokia Arena myytäisiin varmaan kolme kertaa loppuun.

Kyllähän tässä voisi laajentaa niin, että olisi omat karsinnat/semit Turussa ja Helsingissä, ja Tampere olisi finaalikaupunki. Jotenkin jo aikaisemmin ihmettelin miksi Turusta vietiin kokonaan UMK pois. Hyvin voisi järjestää molemmissa kaupungeissa UMK:ta. Varmaan ei massit riitä vielä ja siten tapahtuma on pakko keskittää yhteen iltaan ja yhteen kaupunkiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Any publicity is good publicity sanoisi jenkki. Itsekään en Jäästä ollut kuullut aiemmin, mutta nyt nimi jo mielessä. Pitääkin ottaa seurantaan, miten Spotify-kuuntelukerrat lähtevät nousuun.
Tuskinpa tuo kiukuttelu oli ainoa keino päästä esille. Tai edes paras keino.

Olisi voinut ottaa saamansa palautteen vastaan selkä suorana ja hehkuttaa samalla sinne lähettämäänsä biisiä. Ainakin minä olisin kiinnostunut silloin hänen tuotannostaan paljon enemmän. Nyt jäi sellainen tunne, että ei edes kiinnosta kuunnella koko artistia.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas. On taas se aika vuodesta, kun mahdolliset UMK-kilpailijat on jo vuodettu nettiin. Viisukuppilaa lukiessani joku oli kommentoinut, että YLE-tädin kaveri olisi mahdollisesti ne vuotanut ESCForumille, tosin tuolla käyttäjällä tuolla forumilla on 1 viesti, ja kyseinen viesti on tuo vuotolista.

Saa nähdä pitääkö paikkaansa? Eihän viime vuonnakaan olisi pitänyt pitää paikkaansa, mutta niin siinä vain kävi että vuodetut kilpailijat olivatkin sitten oikeasti mukana kisassa.

Mutta laitan tämän listan spoilertägin alle, jos ette halua spoilereita mahdollisista kilpailijoista ja haluatte pysyä jännityksessä.

Poets Of The Fall
Isac Elliot
Abreu
Kiki
Nyrkki-Kyllikki x LXST CXNTURY (LXST CXNTURY on mahdollisesti pelkkä biisin tekijä.)
Ebbe
Isaac Sene
Tomi Saario
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuota listaa katsoessa ei taida olla lähtökohtaisesti kovin epäselvää kuka sinne viisuihin lähetetään. Ilmeisesti Käärijän ja Blind Channelin menestyksen myötä myös hiukan isommat artistit ovat kiinnostuneet Euroviisujen tuomasta julkisuudesta kansainvälisillä markkinoilla.

Olettaen että tuo lista on edes aito.
 

Spire

Jäsen
Tuota listaa katsoessa ei taida olla lähtökohtaisesti kovin epäselvää kuka sinne viisuihin lähetetään. Ilmeisesti Käärijän ja Blind Channelin menestyksen myötä myös hiukan isommat artistit ovat kiinnostuneet Euroviisujen tuomasta julkisuudesta kansainvälisillä markkinoilla.

Olettaen että tuo lista on edes aito.
No kuka? :D
Poets of the Fall on ainoa vähänkään tunnetumpi kansainvälisesti, mutta tuskin menestyisi viisuissa, vaikka bändin musiikki tuosta listasta uppoaa itselleni parhaiten. Isac Elliotin voisin kuvitellakin viisuissa ja miksei Abreunkin. Loput ovat minulle tuntemattomampia.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No kuka? :D
Poets of the Fall on ainoa vähänkään tunnetumpi kansainvälisesti, mutta tuskin menestyisi viisuissa, vaikka bändin musiikki tuosta listasta uppoaa itselleni parhaiten. Isac Elliotin voisin kuvitellakin viisuissa ja miksei Abreunkin. Loput ovat minulle tuntemattomampia.
Tarkoitin nimenomaan Poets of the Fallia. Itse luotan siihen että heiltä löytyisi taitoa vääntää juuri viisuihin sopiva kappale, sen verran lahjakkaista artisteista on kyse. Vaikea näitä silti on etukäteen ennustaa pelkkien nimien perusteella, mutta omissa papereissa Poets of the Fall on ykkösehdokas ja vahvana kakkosena tulee Abreu.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Tuota listaa katsoessa ei taida olla lähtökohtaisesti kovin epäselvää kuka sinne viisuihin lähetetään.
Itse en osaa kyllä laittaa lähtökohtaisesti ketään noista miksikään ennakkosuosikiksi, jos tuo lista on nyt edes aito. Se ollaan kuitenkin viime vuosina nähty että vaikka seassa oli nimekkäämpiä artisteja, loppuviimein itse biisi ja esitys ratkaisevat sen mikä resonoi katsojissa vahviten ja pääsee ansaitusti jatkoon. The Rasmus oli ainoa joka pääsi livahtamaan jatkoon pelkän nimensä ja aiemman maineensa perusteella, ja uskoisinpa että tuota aktia äänestäneet katsojatkin oppivat tuosta jotain.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Itse en osaa kyllä laittaa lähtökohtaisesti ketään noista miksikään ennakkosuosikiksi, jos tuo lista on nyt edes aito. Se ollaan kuitenkin viime vuosina nähty että vaikka seassa oli nimekkäämpiä artisteja, loppuviimein itse biisi ja esitys ratkaisevat sen mikä resonoi katsojissa vahviten ja pääsee ansaitusti jatkoon. The Rasmus oli ainoa joka pääsi livahtamaan jatkoon pelkän nimensä ja aiemman maineensa perusteella, ja uskoisinpa että tuota aktia äänestäneet katsojatkin oppivat tuosta jotain.

Ja onko tämä spekuloitu nimi nyt edes niin iso? Siis on tunnettu, mutta esim The Rasmus on heittämällä paljon isompi bändi.

Ei sillä, varmasti tämä nyt spekuloitu orkesteri hyötyisi nosteesta, en edes tiennyt että on vielä aktiivinen.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ja onko tämä spekuloitu nimi nyt edes niin iso? Siis on tunnettu, mutta esim The Rasmus on heittämällä paljon isompi bändi.

Ei sillä, varmasti tämä nyt spekuloitu orkesteri hyötyisi nosteesta, en edes tiennyt että on vielä aktiivinen.
Jos lasketaan ulkomaan suksee mukaan niin varmaankin jossain määrin joo, mutta sanoisin että kotimaassa jäänyt viime aikoina suht vähälle huomiolle, ja tokkopa soittaa kelloja monenkaan noin parikymppisen kohdalla jotka ovat myös iso siivu tuosta äänestävästä yleisöstä. Siksikään en usko että olisi missään etulyöntiasemassa muihin verrattuna kun Suomen edustajan päättävät kuitenkin nimenomaan suomalaiset katsojat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma muistijälkeni on että debyyttilevy ja ehkä seuraavakin olivat kovaa radiosoittokamaa ja silloin oli "uho" että vielä kovempia biisejä on pöytälaatikot täynnä. Ehkä nyt sitten lähes 20v jälkeen Euroviisuihin vedetään sieltä joku.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuota listaa katsoessa ei taida olla lähtökohtaisesti kovin epäselvää kuka sinne viisuihin lähetetään. Ilmeisesti Käärijän ja Blind Channelin menestyksen myötä myös hiukan isommat artistit ovat kiinnostuneet Euroviisujen tuomasta julkisuudesta kansainvälisillä markkinoilla.

Olettaen että tuo lista on edes aito.
Jos nyt spekuloidaan listan olevan aito, niin itse heittäisin roposet Isac Elliotille. On kuitenkin nuoremman kansan parissa todella suosittu ja näkisin uppoavan UMK-/viisuseuraajiin hyvin. Toki niin piti Robin Packaleninkin olla kova nimi, mutta biisi oli valitettavan heikko. Poets of the Fallista olen tykännyt, mutta viime vuosina en ole pahemmin bändin tuotantoa kuunnellut. Kansainvälisesti on tunnettu, mutta onko riittävän tuttu nimi suomalaisille tekemään "rasmukset"? Itse en usko että on, vaan tarvittaisiin luokkaa Nightwish tai Apocalyptica. Apocalyptica yhdistettynä johonkin kovan tason solistiin voisi muuten olla todella kova veto viisuihin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ja onko tämä spekuloitu nimi nyt edes niin iso? Siis on tunnettu, mutta esim The Rasmus on heittämällä paljon isompi bändi.

Ei sillä, varmasti tämä nyt spekuloitu orkesteri hyötyisi nosteesta, en edes tiennyt että on vielä aktiivinen.
Tähän liittyen täytyy sanoa, että tosiaan Poets Of The Fall ei olisi lainkaan "liian tunnettu", kuten nyt vaikka Rasmus, koska "liian tunnettua" mutta entistä suuruutta ei kannata lähettää. Sama juttu täällä, eli minäkin luulin POETF:n lopettaneen jo jotain kymmenen vuotta sitten, mutta on näemmä julkaissut neljä levyä sillä ajanjaksolla. Ei heistä vain kukaan enää puhu, joten levyjä näyttävät ihan vain omaksi ilokseen nykyään. Tietysti kun bändin suuruuden aika on sieltä 15-20 vuoden takaa kattaa käytännössä bändin neljä ensimmäistä levyä.. että aika paljon biisistä riippuisi innostuisinko heidän lähettämisestään. Anna Abreu taas on sellainen jota ajattelin jo kymmenen vuotta sitten, että jos Suomi haluaisi yrittää pärjätä ihan puhtaalla poppiksella, niin on se kumma miksei häntä lähetetä. Hänellä on kuitenkin vyöllään aivan parhaita pop-biisejä mitä olen kuullut koko 2000-luvulla, pelkästään nyt vaikka Stereo on niin upea poppisbiisi ettei liikaa edes voi ylistää. Music Everywhere sitten hyvänä kakkosena, jonkun tuollaisen edustusbiisin se vaatisi hänelle. Tämä hänen nykyinen aivan myötähäpeää aiheuttava suomenkielinen tuotonsa vain ei oikein tue sitä, että hyvää biisiä olisi luvassa
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tosiaan spoiler-tason salaisuuksista kyse? Tai siis onko täällä joku, joka haluaa säilyttää jännityksen eikä avannut tuota listaa?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tosiaan spoiler-tason salaisuuksista kyse? Tai siis onko täällä joku, joka haluaa säilyttää jännityksen eikä avannut tuota listaa?
Samaa mietin, että onko tuo nyt sellaista asiaa, mitä tarvitsee spoilereiden alle piilottaa. En jaksa uskoa, että ketään haittaa, vaikka huhut ja mahdolliset vuodot olisivat täällä esillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös