Dante Schiro oli ihan hyvän tason vapaaottelija, mutta ei häntäkään näyttöjensä puolesta voi kutsua miksikään eliittitason ottelijaksi. Oli muutenkin Urholinille huomattavasti vaikeampi matsi kuin edelliset, ja puutteet pystyosaamisessa kyllä näkyivät raakasti.
Amirkhani on mielestäni itsestään selvä vastaus, kun puhutaan Suomen parhaasta vapaaottelijasta - edellisestä matsista huolimatta. On myös jatkossa ainakin niin kauan, kun hän ottelee ja voittaa isoissa organisaatioissa säännöllisesti ainoana suomalaisena. Ei siitä kovin montaa kuukautta ole, kun Makwan otteli täyden ajan Edson Barbozaa vastaan. Tässä verrataan nyt jääkiekkotermein Liigatasolla tulosta tekevää lupausta NHL-tasolla ihan jees pärjäävään kaveriin. Ja minä näen asian niin, että lähtökohtaisesti sen Liigatähden tasoa NHL:ssä ei tiedetä, ennen kuin se on siellä todistettu.
Amirkhanin jälkeen seuraavaan koriin laskisin kovissa kansainvälisissä kehissä hyvin pärjänneet ja edelleen kehittyvät Abba Husseinin ja Aleksi Toivosen. Molemmilla toki tappio alla, mutta Toivosella vastus oli Onen TOP-5 -ukko ja Husseinilla käytännössä vapaaottelukentän kohutuin prospekti ikinä. Urholin ei ole vielä asettanut itseään siihen tilanteeseen, että edes pääsisi vastaavia matseja ottamaan. Mutta jos Urholin nyt Cage Warriorsissa parikin voittoa kairaa, niin siinähän on heti sitten lisää näyttöjä pöydässä, että pystyy lyömään kovempia kavereita isommissakin valoissa toistuvasti.
Siitä olen samaa mieltä, että oikeasti potentiaalisia UFC-nimiä ei noista ole monikaan. Urholinin ohella potentiaalisimpana näkisin juurikin Husseinin ja ehkä myös Toivosen, mutta ainakin jälkimmäisellä taitaa olla Onessa pullat sen verran hyvin uunissa, ettei UFC välttämättä ole se yksi ja ainoa tavoite. Santalahti toki sitten siinä joukon jatkona.
Mutta joo, nyt ei siis ollut tarkoitus Jesseä mitenkään vähätellä. Ehdoton lemppari suomalaisottelijoista, mutta näytöt eivät vielä puolla sitä, että ihan kärkinimeksi olisin itse valmis häntä laittamaan.