Ulkomaille opiskelemaan

• 3 628
  • 27

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti pernaveikko

Suomessa jos juna on joskus harvoin 2min myohassa ihmiset alkavat tarisemaan ja katselemaan kellojaan vihaisena. Taalla ihmiset ei jaksa juuri valittaa, tilanne kun on se mika se on.

Junaliikenne Lontoossa ei ole mitenkään loistava. Metro+bussiverkko sen sijaan on. Bussit tietenkin hitaita keskustassa, mutta joka paikaan pääsee ja metro toimii useimmiten ainakin kohtuullisen hyvin.

Mutta tuohon suomen junien 2 minuutin myöhästymiseen on sen verran pakko ottaa kantaa että suomessa varsin paljon junalla matkustaneena (mm Hml-Hki ja Järvenpää-Hki väliä työmatkat ) niin kyllä se 2 minuuttia on aika kaukana totuudesta. Ko. välillä junat olivat hyvin usein myöhässä. Joka lumisateella piti varata tunti per päivä lisää työmatkoihin - joskus se riitti joskus ei. Olen ollut Hki-Hml välillä pahimmillaan yli 5 tuntia.

Järvenpäästä Helsinkiin paikallisjunilla oli shteessa matkaan vielä pahempi, talven aikana seisoskeltiin ties missä, mitään kuulutuksia ei tullut että onko juna tulossa vai ei, jos halusi olla varma että ehtii kokouksiin niin tunti extraa vähintään piti varata.

Joulun alla kun kaverini tuli käymään Helsingistä Lontooseen, hän oli Helsingissä lentokentälle matkalla odottanut paikallisjunaa puolisen tuntia (menossa Helsingissä lähiöstä keskustaan), sitten kysynyt muilta odottajilta että ovatko nämä kauankin odottaneet: yksi oli sanonut että tunnin verran. Kaveri sitten kävi asemalta henkilökunnalta kysymässä että koskahan juna tulee, vastaus oli ollut että "ei välttämättä tänään tule" (eivätkä viitsineet sitä kuuluttaakaan). Vr ei tunnetusti myönnä olevansa myöhässä. Muistaakseni joskus joku heppu joka kulki työmatkoja, merkkasi vuosien ajan kaikki matka-aikansa ylös, junan myöhästymisistä taisi kertyä aika pitkä "extraloma".

Itse kuljin aikoinaan kun Kampin työmaata alettiin tekemään jonkun aikaa Itä-Helsingistä Otaniemeen töihin, metrolla ensin keskustaan ja sitten bussilla loppumatka. Normaalisti tuohon matkaan meni vain 40 minuuttia mutta kun remontti alkoi niin sen kuukauden verran kun sitä käytin niin matka-aika oli usein tuollaista 70-90 minuuttia. Siihen nähden nyt Lontoossa, vaikka työmatkaa onkin 8 kilometriä, niin tuollainen reilun puolen tuntia mikä siihen menee ei tunnu missään.

Lopuksi vielä että kyllähän Lontoossa matka-ajat ovat pitkiä, isossa kylässä on paljon liikennettä. Lontoolaisten (ja Englantilaisten yleensäkin) yksi suosituimpia puheenaiheita sään lisäksi onkin että kuinka pääsen paikasta a paikkaan b mahdollisimman helposti ja nopeasti. Ja missä siinä matkalla voi suorittaa bussinvaihdon niin että saa siemaistua "a decent pint" :)

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Olen itse lähdössä ensi syksyksi Malesiaan Kuala Lumpuriin opiskelijavaihtoon...

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Pakko nostaa vanha ketju pintaan kun sellainen sattui löytymään. Eli olen todennäköisesti lähdössä Jenkkeihin syksyllä suorittamaan MBA tutkintoa. Kuulisin mielelläni kommentteja sielläpäin vaikuttaneilta, jos heitä Jatkoajasta löytyy (muistelisin, että ainakin 1timer mainitsi joskus asuvansa siellä suunnalla).

Eli tilanteeni on se, että karmean koulujen läpikäymisen jälkeen olen löytänyt 3-4 kohtuuhintaista koulua. Olen käynyt TOEFL- ja GMAT-testeissä sekä haeskellut mahdollisia apurahoja Suomen suunnalta. Myös suomalainen tutkinto pitää lähettää USAan, jotta sen arvosanat saadaan muutettua Jenkkien omia arvosanoja vastaaviksi.

Paperisotaa on takana varsin paljon ja edessa viela varmasti saman verran, ellei enemmänkin. Mutta nyt haluaisin kuulla kokemuksia itse opiskelusta Jenkeistä.

Olen kuullut ristiriitaisia huhuja opiskelun intensiivisyydestä. Eli toisaalla sanotaan ettei jatko-opiskelijoilla ole kovin rankat aikataulut, mutta toiset sanovat, että pitkiä päiviä joutuu tekemään.

Entä oletteko mahdollisesti tehnyt töitä opiskelujen sivussa ja minkälaisia?

Tähän hätään en keksi muita kysymyksiä, mutta niita tulee varmasti lisaa, jos kokemuksia ihmisiltä loytyy.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy