Uinnin MM-kisat

  • 1 437
  • 21

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Uintia (sisältää spoilereita)

Hanna-Maria Seppälä nousi Sievisen ja Kasvion rinnalle suomalaisena arvokisavoittajana ja voitto naisten 100 m vapaan.

Onnea ja toivottavasti Jani saa tuosta puhtia omaan finaliin.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kulta maistuu!!

Loistavaaa!!! Ja aikakin on todella huippuaika, komeasti maailman kaikkien aikojen listalla kympin joukkoon!!
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Re: Uintikultaa Suomeen!

Viestin lähetti Jii
Hanna-Maria Seppälä nousi Sievisen ja Kasvion rinnalle suomalaisena arvokisavoittajana ja voitto naisten 100 m vapaan.

Onnea ja toivottavasti Jani saa tuosta puhtia omaan finaliin.

Kiitos vaan! Ajattelin säästää jännityksen tuohon klo 20.00 alkavaan lähetykseen ja luulin, että edes täällä saa olla rauhassa näkemättä tulosta. Näköjään olin väärässä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Re: Re: Uintikultaa Suomeen!

Viestin lähetti Ck
Kiitos vaan! Ajattelin säästää jännityksen tuohon klo 20.00 alkavaan lähetykseen ja luulin, että edes täällä saa olla rauhassa näkemättä tulosta. Näköjään olin väärässä.

Olen pahoillani!

En ajatellut tuota ollenkaan. Itse en kun ole television lähettyvillä ja muistin että lähetys uinnista tulisi suorana.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Re: Re: Re: Uintikultaa Suomeen!

Viestin lähetti Jii
Olen pahoillani!

En ajatellut tuota ollenkaan. Itse en kun ole television lähettyvillä ja muistin että lähetys uinnista tulisi suorana.

No eihän tuolle enää mitään voi, mutta voisimme kaikki yrittää täällä Jatkoajassa olla kertomatta yleensäkään mitään tuloksia tästä eteenpäin, jos lähetys ei tule suorana. Nimittäin teksti tv:tä ei ainakaan voi ikinä katsoa, kun siellä ne tulokset sojottaa aina etusivulla.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Olen sitä mieltä että vastuu näissä on aina sillä joka ei halua kuulla tulosta.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Derby Country
Olen sitä mieltä että vastuu näissä on aina sillä joka ei halua kuulla tulosta.

No, olisin ainakin voinut valita otsikon toisin ja mainita että viesti sisältää spoilerin.

Poistun takavasemmalle häpeämään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Derby Country
Olen sitä mieltä että vastuu näissä on aina sillä joka ei halua kuulla tulosta.

Ehkäpä, mutta noinkohan tuota on pakko maailmalle heti toitotella?

Jos sen haluaa tehdä, voi laittaa otsikoksi vaikka "Uinnin MM-kisat Barcelonassa", jolloin ei tuo alkusivu heti kaikkea spoilaa. Vaikka itse kisan suorana näinkin, noin ei liene mahdotonta silti tehdä..
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Nyt muuten YLEn teksti-tv:n etusivu ja urheiluosaston etusivu puhuvat vain mitalivauhdista eivätkä paljasta kultaa tulleen.

teksti-tv:ssä takki kääntyy näiden suhteen jatkuvasti, joskus eivät paljasta etukäteen noilla otsikko- ja etusivuillaan myöhemmin nauhoitettuna näyttämästään lähetyksestään mitään muuta kuin että kyseinen kilpailu/ottelu on mitelty. Joskus taas tosiaan loistaa paljastus kissankokoisin kirjaimin ja välillä lähdetään tälle osatotuuslinjalle "Seppälä mitalivauhdissa", "Kovia tuloksia miesten pituudessa Sontalahdella", "Suomi ja Venäjä tiukassa taistossa" jne.



Itse en varmaankaan olisi muistanut ilman tietoa tuloksesta edes katsoa tuota klo 20 lähetystä, joten omalla kohdallani ei vahinkoa tapahtunut. Uintikisojen ja muidenkin pelkästään "ihan ok"-lajien seuraaminen on kohdallani jäänyt vähemmälle viime vuosien aikana, olympialaiset on sitten eri juttu ja tämä tulos lupailee hyvää sitäkin ajatellen. Suomihan ei ole enää moneen olympiadiin mitaleilla kesällä liiemmin juhlinut, joten jokainen yksittäinen on melkoinen tapaus.

Eurosportin kattavuus maanlaajuisesti on aika pieni nykyisin, joten sieltä tulevat ohjelmat antavat ilonaihetta vain pienelle joukolle.
 
Viimeksi muokattu:

Afan

Jäsen
Tulevathan nuo kisat suorana myös SVT Europalta, joka yhdessä Eurosportin kanssa kattaa jo ihan mukavan kokoisen katsojajoukon. Ja suora lähetys kai tuli radiostakin.

Vaikea sitä on miettiä, mistä kukakin haluaa kisat katsoa ja koska.

Upea uinti Seppälältä. Jos on nopein alkuerissä, välierissä ja finaalissa, ei jätä paljon selittelyille sijaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Afan
Vaikea sitä on miettiä, mistä kukakin haluaa kisat katsoa ja koska.

Minun kohdallani ainakaan kyse ei ollut siitä, ettenkö olisi halunnut katsoa suorana, mutta kun ei näy muut noista kuin tuo YLE. Itseasiassa haluaisinkin taas vaihteeksi haukkua YLE:n. Aivan älytöntä etteivät he voi näyttää edes noita Suomalaisten finaaleita suorana, vaan pitää näyttää ne tuntia myöhemmin pätkittynä.

Minkäköhän ihmeen takia minä vieläkin maksan TV lupa maksuja???
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Mitäköhän Baltimoren uinti-ihme on popsinut?

Ennätysten rikkomisen ymmärrän, mutta ennätysten murskaaminen 200 m sekarin tyyliin on eri juttu. Jos ennätys paranee yli kaksi sekuntia kuukaudessa (Sievisen vanha enkka 1:58,16 -> Phelpsin 1:57,52 (kesäkuun lopussa) ->1:56,04 (tänään)) ei kaikki voi olla ihan normaalia.

Tuskin päivän vire voi vaikuttaa noin paljon aikaan?
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Jani Sievinen jäi sitten niukasti mitaleilta 200 sekarissa. Phelps otti odotetusti mestaruuden älyttömällä maailmanennätyksellä. Pystyykö kukaan sanomaan, kuinka äijä sen tekee? 18 v. ja ME taitaa olla kaikilla miehen kisamatkoilla, joita Barcelonassa on uinut. Huh.
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Niin, tuohon Phelpsin juttuun vielä sen verran, että kaverihan kävi kiskasemassa siinä ennen 200m:n sekauinnin finaalia ME:n myös 100m:n perhosessa. Lähetyksessä uinnit tulivat melkein peräkkäin, mutta nauhoitettu lähetys kun oli, niin oikeasta aikaerosta en tiedä. Korkeintaan kuitenkin joku tunti tai reilu tunti uinneilla väliä. Aika epäinhimillistä.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Aikanaan Sievisen tekemä maailmanennätys oli myös todellinen murskaus, muistaakseni. Mitä nuori Sievinen sitten oli silloin popsinut? Kysyttiinkö sitä? Turhaa vihjailua.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin USA'ssahan ei saa uimareita testata sen enempää kuin yleisurheilijoitakaan. Tämä kertokoon mielipiteeni asiasta...

Janilta kuitenkin kova suoritus, nostan hattua. Tietenkin vielä kovempi Seppälältä, mutta Janin pitkäjänteisyyttä ja jaksamista pitää kyllä kunnoittaa. Jani jaksaa vuodesta toiseen ja harvemmin on pettänyt, vaikka ikä painaakin jo. Ainoa ketä oikeastaan enemmän arvostaa on Popov.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, huikea ura ja huikeassa kunnossa Sievinen on edelleen; uintiin vihkiytymättömät eivät ymmärtäne, kuinka kova suoritus on olla MM-nelonen..

Sievisen aika oli reippaasti esim. Atlantan, Sydneyn ja Barcelonan olympiauinteja sekä Sevillan ja Istanbulin EM-uinteja parempi, joten huikea ura ei vaikuta olevan edes vielä lopussa, jos Jani vain jaksaa vielä orientoitua uuteen kauteen. Onnea niin tuoreelle maailman huippunimi H-M Seppälälle kuin veteraanitähti Sievisellekin hienoista suorituksista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Jii
Mitäköhän Baltimoren uinti-ihme on popsinut?

Ennätysten rikkomisen ymmärrän, mutta ennätysten murskaaminen 200 m sekarin tyyliin on eri juttu. Jos ennätys paranee yli kaksi sekuntia kuukaudessa (Sievisen vanha enkka 1:58,16 -> Phelpsin 1:57,52 (kesäkuun lopussa) ->1:56,04 (tänään)) ei kaikki voi olla ihan normaalia.

Tuskin päivän vire voi vaikuttaa noin paljon aikaan?

Vaikka uinnin valmennusmenetelmät ovat muuttuneet melkoisesti viimeisen vuosikymmenen kuluessa pidän itsekin tällaiseen tuloskehitykseen pääsemistä melkoisena ihmeenä. En haluaisi sanoa, että keinot ovat Phelpsin tapauksessa epärehelliset mutta varsin usein vastaavissa tapauksissa taustalta paljastuu runsasta kiellettyjenaineiden käyttöä, aivan kuten kävi kiinalaisten naisuimareiden kohdalla useita vuosia sitten ja samoja epäilyjä esitettiin silloin kun aussit rynnivät todella leveällä rintamalla uinnin terävimpään kärkeen, (en muista jäikö yksikään aussi kiinni dopingista mutta muistelen muutamia epäilyjä esitetyn). Puhumattakaan DDR'n huikeasta menestyksestä, (entiset ddr'läis valmentajathan olivat nostamassa Kiinaa huipulle).

Uinti on myös siinä suhteessa muuttunut melkoisesti, että ns. "lapsitähdet" pysyvät pinnalla kauemminkin kuin pari vuotta. Kaikki taisi oikeistaan muuttua juuri Sievisen rynniessä terävimpään kärkeen, sitä ennen valtaosa nuorista tähdistä kesti rääkkiä vain muutaman vuoden ajan, sen sijaan sellaiset uimarit jotka eivät olleet rynnineet maailmankärkeen nuorina saattoivat pysytellä huipulla huomattavasti useampia vuosia.

Uinti on valmennusmenetelmien osalta muuttunut todella radikaalisti. Omana aikanani harjoiteltiin jo huomattavan paljon, treenasin 16-vuotiaana parhaimmillaan kymmenisen kertaa viikossa nyt samanikäiset huiput treenaavat kaksi jopa kolme kertaa päivässä, viikossa on vain yksi kevyempi päivä. Uimari joutuu jo todella nuorena, mikäli tähtää huipulle aikaisin, panemaan kaiken likoon. Käytännössä juuri millekään muulle kuin uinnille ei jää aikaa.

Eräs merkityksellisistä muutoksista verrattuna omaan aikaani on uimareiden astman huomattavan suuri lisääntyminen. Minulla oli aina talvella nuhaa ja köhää mutta astmasta ei ollut puhettakaan, nyt samaisissa ongelmissa painivilla uimareilla on käytössä astmapiiput sun muut mikä entisestään helpottaa treenaamista. On huomioitava, että monet astmaan hoitoon tarkoitetut lääkeaineet on kiellettyjenaineidenlistalla, mutta jos uimarilla (urheilijalla) on lääkärintodistus astmasta hän voi käyttää lääkkeitä jotka muuten kuuluvat kiellettyjenaineiden listalle.

On valmennuksen & sun muiden keinojen ohella kehitystä on myös tapahtunut välineissä. Monet miesuimaritkin ovat ryhtyneet käyttämään kokovartalouimapukua, tai ainakin sellaista jossa normaalin reiteen ylettyvän housuosan ohella yläkroppa on suojattu. Tämä nk. "hainiho-puku" (nimi johtuu siitä, että puvun suunnittelussa on tutkittu hain ihokerroksen rakennetta) vähentää vastusta ja sen myötä nopeuttaa uintia jopa useilla kymmenyksillä/ sata metriä.

Valmennuksen ja välineiden kehittymisestä huolimatta minulla on melkoisen vahvoja epäilyjä muidenkin keinojen käytön, jopa huomattavan laajan, suhteen. Ihmelapsiahan aina silloin tällöin syntyy mutta uinnissa niitä tuntuu syntyvän melkoisella vauhdilla nykyään, lähes joka vuosi tuntuu pinnalle nousevan uusi muihinnähden suorastaan ylivoimainen huippu-uimari.

Vaikka uintimatkoja ja lajeja on paljon siitä huolimatta epäilykselle jää oma sijansa.

vlad#16.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Todella upea suoritus Hanna-Marialta, itse en tätä sittenkään uskaltanut odottaa. Jo ensimmäiseksi oman ennätyksen tekeminen arvokisojen finaalissa on ehdottomasti huomion arvoinen suoritus ja jos se riittää vielä kultamitaliin niin sen parempi. Haastattelujen perusteella kyseessä on tervepäinen nuori urheilija/nainen ja jota näin miehenä on vieläpä ihan ilo katsoa.

Jatkoa seuraa varmasti tulevina vuosina...saapa nähdä uskaltautuuko Inge De Brujn viivalle Ateenassa Hanna-Marian kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Ohoh! Eilinen meni Pitsiturnauksessa Raumalla, joten koko Seppälän uinti jäi näkemättä. Kova suoritus uida oma ennätys ja voittaa koko hoito. Hanna-Maria Seppälä näkyy sekoittaneen YLE:n urheilutoimittajankin pään suorituksellaan, sillä teksti-tv:ssä nuorta neitosta kutsutaan "nuorukaiseksi."

Onnittelut mestarille!
 

Akseli

Jäsen
Tyttö sanoi haastattelussa harrastavansa uintia. Odotellaan, että alkaa ammattilaiseksi, jos vaikka tulokset paranee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös