U20 MM-kisat Kanadassa 9.–20.8.2022

  • 180 025
  • 1 014

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Brad Lambert korvaa Kemelin tulevassa turnauksessa ja hyvä niin. Toivottavasti Lambert onnistuu. Vierastan itse päävalmentajaa, joka pyrkii tekemään itsestään rooliaan tärkeämpää: tätä olen näkeväni myös Pennasessa. Lambert ei muka mahtuisi joukkueeseen... Roolituspuheet ovat apulantaa ja osoitus valmentajan heikkoudesta ja huomion kipeydestä. Roolitusta tarvitaan silloin, kun materiaalissa on aidosti ongelmia.

Nero ei voi olla nero, jos joukkue on liian hyvä materiaaliltaan. Itse katson, että jokaisen valmentajan tehtävänä on saada lahjakkuudet pelaamaan hyvin yhteen eikä keksiä jotain tekosyitä oman ammattitaidon puutteen vuoksi. Vaikka Pennasen valinta on hyvä asia, suhtautuminen Lambertiin on yksinomaan miinusta valmentajalle. Ikävä kyllä, U20 historiassa on aiemminkin ollut valmentajia, jotka ovat ottaneet liian suurta roolia valinnoissa. Mikähän siinäkin on, että Suurista Suurin, Jukka Jalonen ei moiseen alentunut. Joukkueessa oli tähtiä toisensa jälkeen, jopa ongelmanuori Patrik Lainekin. Ja kultaa tuli.
 

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88
Otteluohjelma on julkaistu, Suomen pelit melkoisen hyvään aikaan:

Saksa 26.12. klo 21
Itävalta 27.12. klo 21
Tšekki 29.12. klo 21
Kanada 1.1. klo 02

Etenkin tuo Kanada-peli uudenvuodenyönä on varmasti hieno.

 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ei U20 maajoukkueen tehtävä ole tukea yksittäisen pelaajan urakehitystä.
Ja valmentajan tehtävä on valita paras mahdollinen joukkue parhaista pelaajista. Jos ei tähän kykene, silloin on ammattitaidossa puutetta.

Jos katsotaan liigakautta, joukkueessa on viisi (5) huonompaa pistemiestä kuin Lambert. Lambert oli myös kolmanneksi paras pistemies hyökkääjistä tärkeimmässä näyttöturnauksessa eli WJS:ssä. Puutteita pelaajassa varmasti on, mutta potentiaali tiedetään. Tällaisia pelaajia Suomessakaan ei ihan joka oksalla kasva. Voidaan verrata vaikka Aatu Rätyyn, joka Kärpistä päästyään oli heti liekeissä. En ainakaan itse valitsisi pelaajaa, joka uskollisesti luistelee päädystä päätyyn, mutta jolta puuttuu kyky ratkaista otteluita.

Ymmärrän hyvin, että jos materiaali on tasapaksua, silloin otetaan tiukan pelikurin pelaajia pelkästään. Mutta jos on valittavana huippulahjakkuuksia, silloin heidän kanssaan tullaan toimeen. Muistetaanpa vaikka Puljua, joka kiersi jokaisen juniorikisan ennen änäriä eikä tosiaan ollut ihan valmis pelaaja. Keskinkertaisilla pelaajilla saadaan varmasti keskinkertainen tulos, joskus jopa hiukan yläkanttiinkin, mutta huippulahjakkuuksilla mennään joko päätyyn tai metsään. Itse olen riskin kannalla.

Jottei totuus unohtuisi, Lambert pelasi piste/ottelutahtia U18 MM-kisoissa tänä vuonna ja oli kohtuutehoilla myös vuoden takaisessa U20 MM-kisoissa. Lambertille voidaan sorvata rooli vaikka kolmosketjuun ja annetaan kaverin itse näyttää, mihin kykenee. Jos peli ei kulje, silloin minuutit vähenevät ja päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Ja valmentajan tehtävä on valita paras mahdollinen joukkue parhaista pelaajista. Jos ei tähän kykene, silloin on ammattitaidossa puutetta.

Jos katsotaan liigakautta, joukkueessa on viisi (5) huonompaa pistemiestä kuin Lambert. Lambert oli myös kolmanneksi paras pistemies hyökkääjistä tärkeimmässä näyttöturnauksessa eli WJS:ssä. Puutteita pelaajassa varmasti on, mutta potentiaali tiedetään. Tällaisia pelaajia Suomessakaan ei ihan joka oksalla kasva. Voidaan verrata vaikka Aatu Rätyyn, joka Kärpistä päästyään oli heti liekeissä. En ainakaan itse valitsisi pelaajaa, joka uskollisesti luistelee päädystä päätyyn, mutta jolta puuttuu kyky ratkaista otteluita.

Ymmärrän hyvin, että jos materiaali on tasapaksua, silloin otetaan tiukan pelikurin pelaajia pelkästään. Mutta jos on valittavana huippulahjakkuuksia, silloin heidän kanssaan tullaan toimeen. Muistetaanpa vaikka Puljua, joka kiersi jokaisen juniorikisan ennen änäriä eikä tosiaan ollut ihan valmis pelaaja. Keskinkertaisilla pelaajilla saadaan varmasti keskinkertainen tulos, joskus jopa hiukan yläkanttiinkin, mutta huippulahjakkuuksilla mennään joko päätyyn tai metsään. Itse olen riskin kannalla.

Jottei totuus unohtuisi, Lambert pelasi piste/ottelutahtia U18 MM-kisoissa tänä vuonna ja oli kohtuutehoilla myös vuoden takaisessa U20 MM-kisoissa. Lambertille voidaan sorvata rooli vaikka kolmosketjuun ja annetaan kaverin itse näyttää, mihin kykenee. Jos peli ei kulje, silloin minuutit vähenevät ja päinvastoin.

Nyt tämä Lambert lensi suihkuun näyttäen kansainvälisiä käsimerkkejä. Pisteet kyllä hänen kohdallaan laskee kuin lehmän häntä. En yhtään ihmettele edelleenkään, jos valmennus kokee ettei Lambert ole korvaamaton. Kyllä Suomessa riittää hyviä jääkiekonpelaajia.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mikähän siinäkin on, että Suurista Suurin, Jukka Jalonen ei moiseen alentunut.
Sama Jalonen jätti Ristolaisen kutsumatta kesällä Olympialeirille ihan samasta syystä kuin Pennanen ei valinnut nyt Lambertia. Molemmat haluaa aina kasata parhaan mahdollisen joukkueen.

Ainakin Jalonen arvostaa yli kaiken pelaajan sitoutuneisuutta joukkueeseen ja eiköhän Pennanen ole aika saman kaliiberin ajattelija.

Lambert antoi tästä äsken taas kovan näytön kun maalin jälkeen meni joukkuekaverin maalin juhlimisen sijaan näyttämään keskaria tuomarille kun häntä taklattiin ennen maalia.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Sama Jalonen jätti Ristolaisen kutsumatta kesällä Olympialeirille ihan samasta syystä kuin Pennanen ei valinnut nyt Lambertia. Molemmat haluaa aina kasata parhaan mahdollisen joukkueen.

Ainakin Jalonen arvostaa yli kaiken pelaajan sitoutuneisuutta joukkueeseen ja eiköhän Pennanen ole aika saman kaliiberin ajattelija.

Lambert antoi tästä äsken taas kovan näytön kun maalin jälkeen meni joukkuekaverin maalin juhlimisen sijaan näyttämään keskaria tuomarille kun häntä taklattiin ennen maalia.
Pelaajan käytöksen arvioinnissakin tehot ratkaisevat. Huono käytös yhdistettynä hyvään peliesitykseen laskee kummasti osallistumiskynnystä joukkueeseen. Mainittu Patrik Laine ei ollut mikään partiopoika juniorina, mutta eipä tuota kukaan muistellut, kun maaleja tuli solkenaan.

Itse näen Lambertin käytöksessä myös positiivista: kaveri tiedostaa oman tilanteensa ja omaa sikaenergiaa. Kunhan tuo nyt vielä kulminoituisi itse pelissäkin. Lambert valittiin joukkueeseen kuitenkin, joten ilmeisesti joukkueessa oli vain 14 parempaa pelaajaa ennen häntä. Jos Pennanen olisi laittanut kaverin karsseriin, ei häntä nytkään olisi valittu.

Ristolaisesta ei kannata puhua tässä yhteydessä. Häntä kun ei maajoukkue edes kiinnosta paitsi silloin kun on kyse oman juttunsa toteuttamisesta, hyvästä kokemuksesta. Lambert nyt kuitenkin näyttää olevan kiinnostunut U20-joukkueesta, muistutan, että aina näinkään ei ole ollut kaikkien kohdalla. Vesalainen ja Saarela kieltäytyivät koko touhusta aikoinaan.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Kyllähän Lambert joukkueeseen kuuluu. Ei Suomessa ole niin paljon lahjakkuuksia, että ykköskierroksen varaus voitaisiin jättää rannalle. Hyvä valmentaja reagoi materiaalinsa. Maajoukkueessa ei ole "muutamaa kautta" aikaa saada joukkueeseen oman näköisiään pelaajia, kuten sarjoissa. Mikäli Pennanen ei kykene löytämään Lambertille roolia joukkueesta, kertoo se hänen osaamattomuudestaan enemmän kuin Lambertin.

Mitä siihen keskisormen näyttämiseen tulee, olihan se typerästi tehty. Teinit tekevät tyhmyyksiä. Eräskin NHL-tähti taisi teininä näyttää omalle valmentajalleen kurkunleikkausmerkkiä, kun ei päässyt pelin ratkaisuvaiheessa kentälle ylivoimalla. Ihan OK jannu siitä silti tuli, kun vaan kasvoi aikuiseksi. Tätä ei varmaan saisi sanoa, mutta tuovathan tällaiset kauhukakarat myös selkeästi viihdearvoa.
 

Knap

Jäsen
Positiivista: Pennanen otti Lambertin nyt mukaan kuitenkin, eli kyseessä oli vain nokkimisjärjestys = Lambert oli viimeinen joka putosi alkuperäisestä ryhmästä ja siten ensimmäinen varamies. Olisin kyseenalaistanut hieman Pennasen suhtautumista Lambertiin noin muutenkin kuin pelillisesti, mikäli sieltä olisi joku muu nostettu. Olisi ollut nk. perseennäyttö.

Henkilökohtaisesti ajattelen, että Lambert kuuluu ehdottomasti kisaryhmään. Todisti sen jo viime vuonna ja nyt on vain parempi versio itsestään, vaikka alkukausi ollutkin vaikea.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ja tähän yhteyteen sopiikin hyvin uutinen Kari Jalosen nimityksestä päävalmentajaksi. Voisi oikeasti tehdä hyvää nuorille, kun ei tarvitse joka juttua viilata, vaan voidaan pelata hyvää pystysuunnan hokia. Jalonen varmaan tunnistaa lahjakkuudet ja ymmärtää niiden arvon joukkueelle JJ:n klooneja paremmin.

 
The Athleticin Scott Wheeler on kasannut rosterit kentällisineen kaikista kisojen kärkimaista. Suomen rosteri näyttää Wheelerin papereissa tältä:

Järventie - Hirvonen - Simontaival
Koivunen - Räty - Tuomaala
Salminen - Kapanen - Kemell
Mäenpää - Helenius - Jämsen
+ Lambert, Liukas

Viro - Niemelä
Jurmo - Puutio
Rajaniemi - Rafkin
+ Ottavainen

Blomqvist
Meriläinen
+ Markkanen

Ketjuista en ole ihan samaa mieltä, mutta noin muutoin pelaajia en vaihtaisi varmaan ainuttakaan. Mitäs mieltä muut?

Lisäksi Wheeler ennustaa Suomelle alkulohkon 2. sijaa Kanadan takana ja häviämistä puolivälierissä toisen lohkon kolmoselle eli Venäjälle. Ihan noin pitkälle en jaksa itse vielä ajatella, mutta onhan tuo toinen lohko kovempi eikä oman lohkon kakkossija ainakaan helppoa puolivälierää takaa. Mutta niinhän se toki aina on.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hyvältähän tuo joukkueen rosteri näyttää. Ennustamiset nyt on ihan pölhö-kustaa hommia, ja ne voi jättää omaan arvoonsa.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Hyvältähän tuo joukkueen rosteri näyttää. Ennustamiset nyt on ihan pölhö-kustaa hommia, ja ne voi jättää omaan arvoonsa.
Kakkossentteri oli Helenius, 3 Kapanen, 4 Päivärinta. Kun olisi mahdollista pitää Hirvosta ja Rätyä senttereinä niin toinen ton tasosista pelaajista heitetään laituriks. Pennanen nyt pilaa joukkueen mahdollisuudet menestyä ihan itse. Ikäluokathan 03-02 ovat hyviä
 
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Kakkossentteri oli Helenius, 3 Kapanen, 4 Päivärinta. Kun olisi mahdollista pitää Hirvosta ja Rätyä senttereinä niin toinen ton tasosista pelaajista heitetään laituriks. Pennanen nyt pilaa joukkueen mahdollisuudet menestyä ihan itse. Ikäluokathan 03-02 ovat hyviä
Milläs tavalla toi pennanen pilaa?
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Milläs tavalla toi pennanen pilaa?
Kato noita kokoonpanoja. Meillä olis all-star tason sentterit Hirvonen ja Räty, mut pennanen laittaa toisen noista laitaan ja peluuttaa Heleniusta kakkosen keskellä, Helenius ei todellakaan ole se optionaalisin valinta kärkiketjun sentteriksi, jonka pitäisi osata tehdä peliä. Toki tämän vuoden mm-joukkue tulee näyttämään ihan eriltä kun toi rosteri mikä oli tänään Venäjää vastaan, paljon puuttu avainpelaajia. Mutta ei Leijonilla ole varaa peluuttaa Hirvosta/Rätyä laiturina kun ei meillä ole muita laatusenttereitä. Toki tää on vaan mun mielipide.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Kato noita kokoonpanoja. Meillä olis all-star tason sentterit Hirvonen ja Räty, mut pennanen laittaa toisen noista laitaan ja peluuttaa Heleniusta kakkosen keskellä, Helenius ei todellakaan ole se optionaalisin valinta kärkiketjun sentteriksi, jonka pitäisi osata tehdä peliä. Toki tämän vuoden mm-joukkue tulee näyttämään ihan eriltä kun toi rosteri mikä oli tänään Venäjää vastaan, paljon puuttu avainpelaajia. Mutta ei Leijonilla ole varaa peluuttaa Hirvosta/Rätyä laiturina kun ei meillä ole muita laatusenttereitä. Toki tää on vaan mun mielipide.
Noh, melko ohuehkot on Hirvosen näytöt keskikaistalta viimeisen kahden kauden ajalta mitä miestä seurannut, menee laidassa ihan hyvin. Kovista senttereistä on kieltämättä vähän pulaa tänä vuonna ja mietityttää varsinkin pienikokoisen Mäenpään pärjääminen kisoissa, vaikka liigasta hyvät näytöt onkin. Räty ja Helenius lisäksi suht varmoja nimiä, Lambert, Päivärinta ja Kapanen sitten varmaan kamppailevat viimeisestä paikasta. Toki voikin olla että juuri Mäenpäähän ei luoteta, että hoitaisi keskikaistaa, ja Hirvonen nähdäänkin lopulta itse kisoissa keskikaistalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Joe

Petrov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät , Carolina Hurricanes
Lambert tänään ykkösketjussa. Näytönpaikka.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ketjukaverit tehoili, mutta Lambert jäi kiikareille.

Miltähän peli näytti? 0-3 voitto Ruotsista harvemmin tulee huonosti pelaamalla.
Aatu 0+3, Jokohan kisapassi on leimattu? Ei vaan, hyvä kun ykkösketju sentään osui. En ota kantaa peliä näkemättä sen enempää.
 

Petrov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät , Carolina Hurricanes
Aatu 0+3, Jokohan kisapassi on leimattu? Ei vaan, hyvä kun ykkösketju sentään osui. En ota kantaa peliä näkemättä sen enempää.
Kahta peliä kun yhtäaikaa seuraa niin kaikkea en nähnyt. Peli tuntui Suomen osalta ainakin hyvin puolustusorientoituneelta. Lambert näkyi numerolla 13 eikä erottunut sen kummemmin kuin ketjun muutkan osat. Hirvonen ehkä eniten esillä ja Puutio takana ylivoimassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös