Viestin lähetti Jusa #91
Käsitykseni mukaan tämä Shirokov jäi varaamatta viime kesän varaustilaisuudessa. Ainakin näissä kahdessa ensimmäisessä pelissä on ollut vahvasti esillä tehojen puolesta. Voi hyvinkin olla ensimmäisen päivän varauksia jos drafti ensi kesänä järjestetään.
Shirokov oli hyvä myös aiemmin tänä vuonna pelatussa Venäjän juniorijoukkueen ja Kanadan junnuliigojen välisessä ottelusarjassa. Shirokovin valinnassa on mielenkiintoista se, että hän ei mahdu pelaavaan kokoonpanoon seurajoukkueessaan Moskovan ZSKA:ssa, vaan pelaa farmissa. Toisaalta ZSKA:n joukkueessa Superliigassa vakituisesti pelaava 18-vuotias hyökkääjä Sergei Ogorodnikov jätettiin valitsematta turnaukseen.
Viestin lähetti Jusa #91
Itse uskon, että tuo mainitsemasi ero näiden kolmen maan ja muiden välillä tulee kyvystä tuottaa jatkuvasti ja suuremmalla leveydellä laadukkaita pelaajia. Tsekkikin kuului ennen ainakin minun laskuissani tähän joukkoon, mutta viime vuodet osoittavat hieman toisenlaista kehitystä.
No jos katsellaan Tshekin pelaajatuotantoa ikäluokkien 1982-1986 osalta, niin ei maan pelaajatuotanto näissä ikäluokissa mitenkään häikäisevää ole. Tshekin tasavallan pelaajatuotannon kultavuodet ajoittuivat minusta ikäluokkiin 1972-1980, ja näiden ikäluokkien pelaajat ovat ratkaisseet maalle useita maailmanmestaruuksia. Kuitenkin 1980-luvulla syntyneiden osalta maa tuntuu jääneen jälkeen tämän hetken kolmesta suuresta, eli Kanadasta, Venäjästä ja Yhdysvalloista.
Viestin lähetti Jusa #91
Pienikokoinen Denis Parshin on tähän asti ollut ainakin otteluraporttien perusteella Venäjän ehkä suurin pettymys lukuisten kiekonmenetysten vuoksi. Hän otti Radulovin paikan Yunkovin kentässä.
Jälkikäteen on helppo olla viisas, mutta itse en olisi Parshinia valinnut joukkueeseen. Superliigassa pelaa useitakin juniori-ikäisiä pelaajia, jotka ovat pelanneet Superliigassa Parshinia paremmin, ja jotka omaavat myös paremmat fyysiset edellytykset pelata pohjois-amerikkalaisia joukkueita vastaan. Mainittakoon vaikka esimerkkinä Neftehimikin 19-vuotias Maksim Pestushko, joka on nakutellut mukavia tehoja Superliiga-tasolla tällä kaudella. Hänen valitsematta jättämisensä on minulle arvoitus.
Venäjän vahvuutena pidän hyökkäyspeliä, jossa Aleksandr Ovetshkin ja Jevgeni Malkin ovat turnauksen parhaat hyökkääjät Kanadan kaksikon Crosby-Bergeron ohella. Puolustus näyttää viime vuoden tapaan olevan joukkueen heikko lenkki. Ladan Dimitri Vorobjev on joukkueen puolustajista ainoa, jolla on jonkinlaiset edellytykset suurpuolustajaksi.