Typeryyden ylistys - kuinka suhtautua takinkääntämiseen?

  • 3 828
  • 30

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Pakko nyt minunkin jotain kommentoida kun ihan avausviestissäni kommenttiini viitattiin.

Takinkääntö sen takia, että puolue siirtyy hallituksesta oppositioon tai päinvastoin on vastenmielistä. Ymmärrän kyllä, että pakkohan täällä on enemmistöhallitus saada aikaan ja kompromisseja täytyy tehdä. Niinhän tuossa edellisen hallituksen muodostuksessakin kävi: kokoomus pisti EU:n ja euron kaiken edelle ja luopui muista vaatimuksistaan. Persuille taas kynnyskysymyksenä tuo ei käynyt päinsä. Ihan ok. Kyllähän perussuomalaisetkin alun perin ajoivat eroa EU:sta, mutta eivät ole nykyään sillä kannalla (vaikka saattaa niitäkin heidän joukostaa löytyä) eli tavallaan takinkääntäjiä mutta fiksulla tavalla. En olisi ikinä persuja äänestänyt jos he haluaisivat EU:sta eroon (tosin tuokin saattaa muuttua jos EU ajaa itsensä mahdottomaan kuiluun).

Kaikki takausvakuuspelleilythän ovat johtuneet siitä ettei demarit ole halunneet näyttää äänestäjilleen, että ovat kääntäneet takkinsa vaikka oikeasti niin tekivätkin. No gallupien perusteella tuo toimii ihan OK. Tekivät sentään paljon tyylikkäämmin kuin Keskusta.

Eli (eihän tässä mitään järkeä ole mutta ei politiikassa ole muutenkaan) takinkääntö on okei, jos teet sen vaivihkaa etkä liian läpinäkyvästi.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tuo on totta. Vihreät ovat olleet koko ajan hallituksessa. Demarit ja Kepu ovat vaihtaneet keskenään paikkoja hallituksessa ja myös suhtautumisessa eurokriisin hoitoon.

Vihreät kertoi viime ek-vaalien jälkeen, kun oppositio oli kutsumassa, että tulevat äänestämään vastaan. Kun sitten aukesikin hallitusmahdollisuus, saimme lukea miten Vihreät ovat rakentamassa yhteistä Eurooppaa, kantamassa vastuuta, pelastamassa työpaikkoja ja hyvinvointiyhteiskuntaa, ym.. Herää vaan kysymys, että oppositiossa Vihreät olisivat kuitenkin olleet vastustamassa noita kaikkia kauniita asioita? Miksi ihmeessä näin?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Eli (eihän tässä mitään järkeä ole mutta ei politiikassa ole muutenkaan) takinkääntö on okei, jos teet sen vaivihkaa etkä liian läpinäkyvästi.

Tähän yritin tuossa aikaisemmin viitata. Kun minun mielestäni olisi paljon parempi asia äänestäjille ja rehellisempää toimintaa kaikin puolin, mikäli muuttunut kanta otettaisiin mielipiteen muuttajan toimesta esille ja sille annettaisiin (järki-)perustelut. Tästä voisi jopa herätä oikeaa keskusteluakin nykyisen suosiokilpailutyylin sijaan (kuka näyttää tehneen vähiten virheitä). Nykyisen "koodiston" vallitessa rehellisyys ei ole mahdollista.

Toki mediallakin on sopassa osansa. Lööppihakuisuus ja matalaotsainen klikkausmetsästys-journalismi kun ei varsinaisesti suosi asioiden laajamittaista käsittelyä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toisinaan tunnistan itsessäni tiettyä jääräpäisyyttä pyrkiessän välttelemään takkini kääntämistä, mutta mikäli joku latelee minulle riittävän varmat perusteet minulla riittää rohkeutta tunnustaa olleeni väärässä ja olen valmis vaihtamaan näkökantaa. Tätä toki tapahtuu harvoin mutta kenties osaltaan syynä on se, että perustelut eivät ole olleet vastaväittäjällä liian pitävät, jos löydän niistä aukkokohtia, pitäydyn kannassani vaikka se kenties idiotismia onkin.

Olen kuitenkin todennut, että minulle jopa hyvin henkilökohtaisissa asioissa olen valmis vaihtamaan näkökantaani, kääntämään takkiani, jos esitetään todella vedenpitävät todisteteen asian puolesta. Olen jopa valmis unohtamaan uskonnottomuuteni jos minulle kyetään todistamaan jumalan tai jumalien olemassa olo.

***

En yleisestikään tuomitse takinkääntäjää automaattisesti, jos perustelut sille ovt vahvat. Järkevämpää loppujen lopuksi on tunnustaa olleensa väärässä kuin pitäytyä kiinni mielipiteessään loputtomasti vaikka tosiseikat puhuvat sitä vastaan todella vahvasti.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös