Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 854 113
  • 11 238

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tahtoisin myös kuulla vastauksen. Vai liekö pelkkää kaupunkilegendaa? Löytyskö Youtubesta? Kielikuvana tuo on hieno ja... kuvaava.

Ainakin tuo kahvien pärskähtäminen lienee yleistä noin muuten, eiköhän sitä ihmiset sitten repeile koneenkin ääressä.

Kielikuvana nykyään lähinnä kulunut.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä on vilpertti? Ei ainakaan näy Kings-Sharks -otteluketjussa, vaikka ennen sarjan alkua oli hyvinkin aktiivinen siellä.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Missä on vilpertti? Ei ainakaan näy Kings-Sharks -otteluketjussa, vaikka ennen sarjan alkua oli hyvinkin aktiivinen siellä.

Vilpertti vetäytyy aina tappion hetkellä pois, koska on kuulemma omien sanojensa vapaata riistaa trollauksen suhteen. Noh.. joku vois sanoa, että sitä niittää mitä kylvää.
 

jallu48

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Voimapelaajat
Tulipa tässä erikoinen kysymys mieleen vaikka Aku Ankkaa ei ole muutamaan vuoteen tullut luettua. Pitkään askarrattanut kysymys, että minkä takia Roope (Mac)Ankka on suvunsa viimeinen?
Jotenkin muistan lukeneeni, että jossain kirjassa oli sanottu, että hän on viimeinen MacAnkka, mutta eikö Roopen lapset olisi MacAnkkoja myöskin tämän kuvitteelisen tilanteen tapahtuessa?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Tulipa tässä erikoinen kysymys mieleen vaikka Aku Ankkaa ei ole muutamaan vuoteen tullut luettua. Pitkään askarrattanut kysymys, että minkä takia Roope (Mac)Ankka on suvunsa viimeinen?
Roope on MacAnkan klaanin viimeinen miespuolinen ankka. Myös Roopen sisaret Matilda ja Hortensia ovat elossa.
Hortensia MacAnkka meni Aaron Ankan kanssa naimisiin ja vaihtoi sukunimensä. Tästä liitosta syntyi muuan Aku Ankka.
Matilda MacAnkalla ei tiettävästi ole lapsia.

Jotenkin muistan lukeneeni, että jossain kirjassa oli sanottu, että hän on viimeinen MacAnkka, mutta eikö Roopen lapset olisi MacAnkkoja myöskin tämän kuvitteelisen tilanteen tapahtuessa?
Kyllähän se niin menisi, tuossa kuvitteellisessa tilanteessa. Ehkä.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Miksi suomalaisten yritysten kynnys antaa potkut julkisuudessa ryvettyneelle työntekijälle tuntuu olevan niin korkea? Tämä Marimekon suunnittelijakin saa näköjään pitää työnsä, vaikka jäi kiinni pahimmasta mahdollisesta virheestä, minkä suunnittelija voi tehdä eli plagioinnista. Sama juttu kun olisi tapahtunut Amerikassa niin kenkää olisi tullut välittömästi.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikä helvetti on sähköennakko? Tuli postissa uuden asunnon vuokrasopimus (vuokranantaja asuu n. 400km päässä) ja äsken lueskelin sitä läpi ja sattu silmään toi. Monessa eri asunnossa on tullut asuttua, mutta aikaisemmin en tuollaista ole huomannut.

Siis oonko käsittänyt oikein että maksan 15e/kk sähköstä eikä sitten tarvitse tehdä erikseen sähkösopimusta yms? Vähän kyllä korkeelta tuo kuulostaa että vuodessa maksaisin 180e sähköstä. En muista että olisin aikasemmin tuollaisia summa yksiössä sähköstä maksanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä helvetti on sähköennakko? Tuli postissa uuden asunnon vuokrasopimus (vuokranantaja asuu n. 400km päässä) ja äsken lueskelin sitä läpi ja sattu silmään toi. Monessa eri asunnossa on tullut asuttua, mutta aikaisemmin en tuollaista ole huomannut.

Siis oonko käsittänyt oikein että maksan 15e/kk sähköstä eikä sitten tarvitse tehdä erikseen sähkösopimusta yms? Vähän kyllä korkeelta tuo kuulostaa että vuodessa maksaisin 180e sähköstä. En muista että olisin aikasemmin tuollaisia summa yksiössä sähköstä maksanut.

Voisin kuvitella, että taloyhtiö laskuttaa osakkailta sähköennakon (varmaankin juuri tuo 15e/kk) ja kerran vuodessa (tai asukkaan/osakkaan vaihtuessa) huoneistojen mittarit sitten luetaan ja laskutus tasataan, eli niille jotka ovat kuluttaneet enemmän kuin tuon 15e/kk lähetetään tasauslasku, ja ne jotka ovat selvinneet vähemmällä maksetaan hyvitystä. Näin ainakin tiedän jossain taloyhtiöissä toimittavan, esim siksi että taloyhtiön maksuvalmius säilyy hyvänä, sähköyhtiö kun kuitenkin laskuttaa esim 6 kertaa vuodessa, ja niin usein ei tietysti ole järkevää huoneistojen mittareita lukea. Eli asukkaan/osakkaan ei tarvitse tehdä sähkösopimusta, huoneistojen mittarit on taloyhtiön sähkömittarin alamittareita.

Riippuu tietysti mitä olette vuokrasopimuksessa sopineet, mutta jos sinä saat myös tuon hyvityksen/ maksat tasauksen, niin se on sinänsä reilu peli. 180e eli karkeasti 1500kWh vuodessa nyt ei välttämättä paljon pielessä ole kerrostalokämpässä.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Olisiko tullut ruotsin sanasta "halvannat"
Jaa, ainakin vanhaa suomea on. Niinkuin 25 on viisikolmatta ja 43 kolmeviidettä, niin 11 on yksitoista. Näissä tapauksissa varmaan joskus ollut pääte "-kymmentä". Ja 1,5 tietysti on puolikkaan verran toista numeroa, niin puolitoista.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mikä helvetti on sähköennakko? Tuli postissa uuden asunnon vuokrasopimus (vuokranantaja asuu n. 400km päässä) ja äsken lueskelin sitä läpi ja sattu silmään toi. Monessa eri asunnossa on tullut asuttua, mutta aikaisemmin en tuollaista ole huomannut.

Siis oonko käsittänyt oikein että maksan 15e/kk sähköstä eikä sitten tarvitse tehdä erikseen sähkösopimusta yms? Vähän kyllä korkeelta tuo kuulostaa että vuodessa maksaisin 180e sähköstä. En muista että olisin aikasemmin tuollaisia summa yksiössä sähköstä maksanut.

Onko niin vitun vanha yhtiö, ettei ole huoneistokohtaisia sähkömittareita, vaan taloyhtiöllä yksi sähkölasku joka jaetaan jollain turkulais-ifk-laisella 'tämä nyt ainakin sorsii minua'-menetelmällä asukkaille.

Vaan kyllähän sitä nyt maksaa sähköstä vähintään n. 50€/kk pelkästään jos sattuu omistamaan jääkaapin. Ei tarvi paljon tietsikkaa, tv:tä, stereoita, hieromasauvaa tahi rälläkkää käyttää, että pääsee jo sataseen, pakastimesta ja kiukaasta puhumattakaan.

t. hanu
 

salama#8

Jäsen
Vaan kyllähän sitä nyt maksaa sähköstä vähintään n. 50€/kk pelkästään jos sattuu omistamaan jääkaapin.

Pistä jääkaapinovi kiinni.


Mistä tulee sanonta kertaalleen? Minun mielestä se viittaa siihen että joku on tapahtunut jo useammin kuin kerran. Koska jos se on vain tapahtunut kerran, niin se on minun järjen mukaan kerran eikä kertaalleen. Sekoilen aina tuossa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mikä helvetti on sähköennakko? Tuli postissa uuden asunnon vuokrasopimus (vuokranantaja asuu n. 400km päässä) ja äsken lueskelin sitä läpi ja sattu silmään toi. Monessa eri asunnossa on tullut asuttua, mutta aikaisemmin en tuollaista ole huomannut.

Siis oonko käsittänyt oikein että maksan 15e/kk sähköstä eikä sitten tarvitse tehdä erikseen sähkösopimusta yms? Vähän kyllä korkeelta tuo kuulostaa että vuodessa maksaisin 180e sähköstä. En muista että olisin aikasemmin tuollaisia summa yksiössä sähköstä maksanut.

Benicio ja Hanu tohon jo hyvin vastasivatkin ja on melko perus toimintamalli. Olisipa mullakin noin halpa sähkölasku / kuukausi! Vuosi sitten, kun viellä vuokralla asuin ja kerrostalossa, niin laskut olivat kuukausitasolla 20-25e. Ei ollut pakastinta, lämmitys kaukolämpö ja harvemmin kotona muuhun tuhlasin sähköä kuin mikroon, telkkariin ja valaistukseen.

Oma tyhmä kysymys: Nykyään voi laskutusyhtiö lähettää suoraan perintään maksamattoman laskun eikä tarvitse mitään maksumuistutusta lähettää? Vähän vaan vitutti, kun jäi yksi lasku (arvolta pari kymppiä) maksamatta täysin epähuomiossa ja seuraavaksi tuli suoraan perintälasku ja perintäkäsittelykulut tuohon laskun päälle. Ihan fiksua toimintaa, koska maksumuistutuksen olisin saanut nopeampaan ja maksanut laskun heti. Kai se sitten on sitä asiakaspalvelua lähettää noin pieni lasku suoraan kiertämään perintätoimiston kautta viikoksi kahdeksi pyörimään, kuin muistuttaa vaikka sitä asiakasta maksamattomasta laskusta, jonka olisin maksanut heti!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Oma tyhmä kysymys: Nykyään voi laskutusyhtiö lähettää suoraan perintään maksamattoman laskun eikä tarvitse mitään maksumuistutusta lähettää? Vähän vaan vitutti, kun jäi yksi lasku (arvolta pari kymppiä) maksamatta täysin epähuomiossa ja seuraavaksi tuli suoraan perintälasku ja perintäkäsittelykulut tuohon laskun päälle. Ihan fiksua toimintaa, koska maksumuistutuksen olisin saanut nopeampaan ja maksanut laskun heti. Kai se sitten on sitä asiakaspalvelua lähettää noin pieni lasku suoraan kiertämään perintätoimiston kautta viikoksi kahdeksi pyörimään, kuin muistuttaa vaikka sitä asiakasta maksamattomasta laskusta, jonka olisin maksanut heti!
Ei kai saa? 14 päivän maksamattomuuden jälkeen saa lähettää muistutuslaskun, johon voi lisätä max 5€ lisäkuluja. Sen jälkeen vasta asian voi siirtää perintään. Perintäkuluja saa lisätä laskulle vasta kun edellisen maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut 14 päivää.

Lisää infoa: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/raha-asiat/maksuviivastykset/perinta/
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ei kai saa? 14 päivän maksamattomuuden jälkeen saa lähettää muistutuslaskun, johon voi lisätä max 5€ lisäkuluja. Sen jälkeen vasta asian voi siirtää perintään. Perintäkuluja saa lisätä laskulle vasta kun edellisen maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut 14 päivää.

Lisää infoa: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/raha-asiat/maksuviivastykset/perinta/

Vai että semmoista. Kiitos sinulle!

Taidampa pistää puhelinlangat laulamaan. Vastaanottaja saattaa kuulla laulun yhteydessä pari voimasanaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
..Taidampa pistää puhelinlangat laulamaan. Vastaanottaja saattaa kuulla laulun yhteydessä pari voimasanaa.

Suosittelisin jättämään voimasanat pois. Ystävällisen kireä lähestyminen asiaan saa asiat rullaamaan parhaiten. Ei se sen sinun valituksen aiheuttanut tilanne sen vastaanottavan virkailijan vika ole. Sanon tämän siksi, että olen itse ollut tuossa valitusten vastaanottajan roolissa ja tiedän mitä se on. Jos siis haluat, että asiasi edistyy sinulle parhaalla mahdollisella tavalla, niin suosittelen olemaan ystävällinen asiaa esittäessä. Nimittäin jos reklamaatiosi on aiheellinen, niin ystävällisellä lähestymistavalla takaat sen, että rekkulasi käsitellään nopeasti ja kivuttomasti. Vittumaisella lähestymistavalla takaat taas sen, että rekkulasi käsitellään mahodllisimman pitkäkestoisesti, monimutkaisesti ja huolimattomasti, jolloin joudut kärhämöimään asian kanssa pidempään. Oli rekkula aiheellinen tai ei. Tämä taas aiheuttaa ylimääräisiä harmaita hiuksia sinulle täysin turhan vitutuksen lisäksi. Pahimmassa tapauksessa voit joutua ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, jolloin asian käsittely kestää vieläkin pidempään. Toki jos haluat vain vittuilla ja purkaa pahaa oloasi, niin kaikin mokomin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Koko teksti.

Joo en siis tosissani aikonut vaahdota asiakaspalvelijalle. Kunhan nyt laitoin tuohon loppukaneetiksi. Olen itsekin asiakaspalvelun parissa töissä ja kuulen vittuilua töissä lähes päivittäin.

Voin tosin kertoa, että äänensävy ei ollut kovin lempeä puhelun aikana. Saimpahan ainakin laskun mitätöinnin / hyvityksen etenemään. Eli en verbaalisesti raiskannut valitukseni vastaanottajaa :)
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma tyhmä kysymys: Nykyään voi laskutusyhtiö lähettää suoraan perintään maksamattoman laskun eikä tarvitse mitään maksumuistutusta lähettää? Vähän vaan vitutti, kun jäi yksi lasku (arvolta pari kymppiä) maksamatta täysin epähuomiossa ja seuraavaksi tuli suoraan perintälasku ja perintäkäsittelykulut tuohon laskun päälle. Ihan fiksua toimintaa, koska maksumuistutuksen olisin saanut nopeampaan ja maksanut laskun heti. Kai se sitten on sitä asiakaspalvelua lähettää noin pieni lasku suoraan kiertämään perintätoimiston kautta viikoksi kahdeksi pyörimään, kuin muistuttaa vaikka sitä asiakasta maksamattomasta laskusta, jonka olisin maksanut heti!

Monet firmat ovat ulkoistaneet myyntireskontransa eli myyneet myyntisaatavansa perintäfirmalle. Tällöinhän suoraan Intrumilta saattaa tulla ensimmäinen maksumuistutus, jossa on mukana muistutusmaksu sekä korkolain mukaan määräytyvä viivästyskorko (joka yleensä pienissä laskuissa on joitain senttejä).

Tuo on siis melko yleisesti jo normaalia toimintaa, mutta toki muistutuksen saaminen perintätoimistolta saattaa hätkäyttää enemmän kuin suoraan myyjältä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Kiva ukonilma ulkona. Onneksi ehdin kastella tuon kasvimaan niin, että sadevenkeruutynnyreissä on tilaa uudelle vedelle.

Vaan se tyhmä kysymys: Miten helvetissä nuo hyttyset pääsevät kimppuuni tupakilla ollessani tuon suhteellisen rankan sateen läpi? Ehkä määrä on pudonnut mijardista yksilöstä hieman, mutta perkeleesti niitä riittää nytkin.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Joo en siis tosissani aikonut vaahdota asiakaspalvelijalle. Kunhan nyt laitoin tuohon loppukaneetiksi. Olen itsekin asiakaspalvelun parissa töissä ja kuulen vittuilua töissä lähes päivittäin.

Voin tosin kertoa, että äänensävy ei ollut kovin lempeä puhelun aikana. Saimpahan ainakin laskun mitätöinnin / hyvityksen etenemään. Eli en verbaalisesti raiskannut valitukseni vastaanottajaa :)

Joo, tuo edellinen postaukseni lähinnä tiedoksi muillekin palstan lukijoille. Jos haluat asiasi edistyvän, niin ole ystävällinen. Jos haluat vain purkaa pahaa oloasi, niin suosittelen yhteydenottoa kaveriin/psykiatriin/baarimikkoon. Voin omasta kokemuksestani kertoa, että vittuilijoille vittuillaan takaisin.

Itselläni oli tapana seuraavanlainen tyyli(ja uskon, että aspassa vastaavaa harrastetaan edelleen):
Ystävälliselle asiakkaalle asia hoidettiin mahdollisimman nopeasti kuntoon, jos valitus oli aiheellinen. ja vaikka olikin aiheeton (vika käyttäjässä), niin voi ainakin yrittää saada asiakkaalle jotain ekstraa. Useimmiten onnistuinkin siinä.
Vittumaiselle asiakkaalle taas lähestymistapa oli tämä: Jos valitus oli aiheellinen, niin hommassa meni mahdollisimman kauan, itse jätin asian roikkumaan omalle hyllylleni muutamaksi päiväksi ennenkuin edes vaivauduin asialle mitään tekemään. Asian ratkaisusta ilmoitin sitten asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman monimutkaisesti. Jos taas valitus oli aiheeton, eli vika käyttäjässä, ja valittaja vielä esittää asian tappouhkausten ja vittusaatanan saattelemana, niin homma jäi omalle hyllylleni vähintään kuukaudeksi. Aina asiakkaan asiaa kysellessä tilannetta se oli "edelleen käsittelyssä". Kunnes sitten lopulta ilmoitin asiakkaalle, että ei voida tehdä mitään. Too bad, deal with it. Vaikka olisin voinutkin tehdä jotain, niin en viitsinyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös