Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 855 122
  • 11 238

dimmu

Jäsen
Jatkoaikaan voi aina luottaa, vastaukset tulee alle sekunnissa.

Aloittelet itseksesi viina seuranas ja vähän katselet mihin suuntaan fiilikset kehittyy.

Ehdotus hyväksytty. Tässä pikkuhiljaa tarvii alotella ja sen jälkeen ilmeisesti suunnata kohti yökerhoa!

Hanki parempia kavereita.

Kavereissa ei ole oikeastaan juurikaan vikaa, krapulaa jotkut valittelee ( valehtelua), ja lopuilla on sitten huomenna jotain urheilutapahtumia ettei voi ottaa tänään.

Toisaalta, jos olisit yksin voisit tehdä ns. mitä huvittaa. Ei aina sitä jahkailua "Mennää tonne!" "No ei varmasti mennä, me mennään tonne!" "No nopeesti käydää vilkasee toi." "(kolmas henkilö) Mennään pitsalle!!"

Eiköhän sieltä taas kavereita löydä myös baarista, ja tällä kertaa saan valita baarin tietenkin ilman muiden vikisemistä.

Jos olet ns pelimies niin nightclubiin mars. Riippuu aivan teikäläisen taidosta toimia naisen kanssa sosiaalisesti. Yksin tuskin tarvitsee olla...jos et näytä Harkimolta (kukkaron paksuus ratkaisee tässä).

Joo, ei naisten kanssa kännissä ole ongelmia, selvinpäin sitten löytyykin huomattavasti.

Mikäli olet vielä mökilläsi Hauholla niinkuin aikaisemmin jossain kerroit, niin en ainakaan paikallista suosittele. Ei sillä että sitä muutenkaan suosittelisin, mutta tänään kaikki vähänkin nuorempi porukka on Aitoon Kirkastusjuhlilla.

En sitten mennytkään sinne tänä viikonloppuna, kun kelit eivät olleetkaan parhaat mahdolliset. Sitä juuri itse mietinkin, että tänä viikonloppuna olisi nuo kirkkaritkin olleet, viime vuonna siellä tuli sitten käytyä. Ei nyt mikään huippupaikka ollut, mutta ihan mukava jos säät sallivat.

Kiitokset kaikille vastauksista, saitte siis ylipuhuttua tuon kuningas A:n pariin.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
...etenkin jos poliisi ei enää nykyään myönnä henkilökortteja

Kyllä poliisi myöntää henkilökortteja. Ne ovat nykyään niitä sirullisia malleja joilla voi asioida verkossa ja jotka kelpaavat matkustusasiakirjaksi Schengenin sisällä. Vanhempani hankkivat viime syksynä sellaiset, jotta pääsivät minua morjestamaan Viroon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllä poliisi myöntää henkilökortteja. Ne ovat nykyään niitä sirullisia malleja joilla voi asioida verkossa ja jotka kelpaavat matkustusasiakirjaksi Schengenin sisällä. Vanhempani hankkivat viime syksynä sellaiset, jotta pääsivät minua morjestamaan Viroon.

Ihan vaan tiedoksi, allekirjoittaneen toimesta viestissä numero 948 tuotiin jo julki tieto siitä, että Poliisi myöntää niitä henkilökortteja ts. jaksoin kuin jaksoinkin nähdä itse vaivaa selvittääkseni asian.

vlad.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Ihan vaan tiedoksi, allekirjoittaneen toimesta viestissä numero 948 tuotiin jo julki tieto siitä, että Poliisi myöntää niitä henkilökortteja ts. jaksoin kuin jaksoinkin nähdä itse vaivaa selvittääkseni asian.

vlad.

Äh, sori. En huomannut vastanneeni noinkin vanhaan viestiin.
 
Nyt kun opiskelijan elämä alkaa olemaan itselle ja tyttöystävälle ajankohtaista, niin heräsi tukiraha-asioista tyhmähkö kysymys.

Vaikuttaako toistemme opintotuet asumislisineen opintotukiimme, kun meidät siis luetaan avopariksi? Vai tuleeko täydet tuet, vaikka asuisimme samassa asunnossa?

En jaksanut neljän tunnin yöunien siivittämänä lähteä etsimään tietoa Kelan virkamiesviidakosta.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Nyt kun opiskelijan elämä alkaa olemaan itselle ja tyttöystävälle ajankohtaista, niin heräsi tukiraha-asioista tyhmähkö kysymys.

Vaikuttaako toistemme opintotuet asumislisineen opintotukiimme, kun meidät siis luetaan avopariksi? Vai tuleeko täydet tuet, vaikka asuisimme samassa asunnossa?

En jaksanut neljän tunnin yöunien siivittämänä lähteä etsimään tietoa Kelan virkamiesviidakosta.

No en nyt ole tästä täysin varma, mutta opintorahaan ja lainatakauksen määrään ei pitäisi vaikuttaa (ovat 298 ja 300 e/kk). Siis korkeakoulussa. Asumislisän kohdalla ole varma, mutta olettaisin asumislisän olevan 80% omasta osuudestasi vuokrasta (olettaen siis että maksatte vuokran puoliksi). Rajana kuitenkin 214 e/kk (ellei ole noussut) siis asumislisä olisi 80% 214 eurosta tai 80% omasta osuudestasi vuokraan. Asumislisää ei makseta lainkaan 214 euron vuokraosuuden ylittävältä osalta. Kuten varmasti tiesitkin. Voin olla hyvinkin väärässä, mutta tällainen käsitys minulla on.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
asumislisä olisi 80% 214 eurosta tai 80% omasta osuudestasi vuokraan

Mun mielestä toi 214€ on se summa, jonka voi käteen saada. Ainakin itse sain vielä vähän aikaa sitten ~200€ asumislisää. Siis tilille asti. Ei kai ne sitä sentään ole tiputtanut?

E: pitäisi kai opetella lukemaan. Eli se on varmaankin joo noussut tuosta, joka aiemmin oli 214€ -> nykyisin 250€. Ja siitä siis 80%.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Mun mielestä toi 214€ on se summa, jonka voi käteen saada. Ainakin itse sain vielä vähän aikaa sitten ~200€ asumislisää. Siis tilille asti. Ei kai ne sitä sentään ole tiputtanut?

E: pitäisi kai opetella lukemaan. Eli se on varmaankin joo noussut tuosta, joka aiemmin oli 214€ -> nykyisin 250€. Ja siitä siis 80%.

Joo oikeassa olet tuon summan suhteen. Itse sain vielä maaliskuussa asumislisää ja se oli tilille tullessa puhtaana 201,60 euroa. Olisi pitänyt itse osaa laskea, ettei 80% 214 eurosta ole millään 201,60 euroa, mutta en näköjään osannut. Summa on nykyään hieman yli 250 euroa, josta tuo 80% on siis se 201,60 joka oli asumislisän maksimimäärä ainakin vielä maaliskuussa 2009.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Joo oikeassa olet tuon summan suhteen. Itse sain vielä maaliskuussa asumislisää ja se oli tilille tullessa puhtaana 201,60 euroa. Olisi pitänyt itse osaa laskea, ettei 80% 214 eurosta ole millään 201,60 euroa, mutta en näköjään osannut. Summa on nykyään hieman yli 250 euroa, josta tuo 80% on siis se 201,60 joka oli asumislisän maksimimäärä ainakin vielä maaliskuussa 2009.

Onko tuo sitten jokin opintotuen asumistuki tms? Itselle tulee tällä hetkellä yleinen asumistuki ja se on kirkkaasti enemmän 201,60e.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Onko tuo sitten jokin opintotuen asumistuki tms?

Opintotuen asumislisä, jota voi saada vain, mikäli on oikeutettu opintorahaan. Itse sain aikanaan asumislisää, opintorahaa en saanut koska summa oli niin pieni vanhempien tulojen takia. Eli opintoraha oli jtn alle 10€, jota ei sitten minulle maksettu. Mutta olin oikeutettu saamaan sitä kuitenkin.

Nyt rupesikin vituttamaan KELA. Muahan on sorrettu iät ajat. Toivottavasti ei enää ikänä tarvii niiden kanssa asioida.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Tyhmääkin tyhmempi kysymys on tämä ja etukäteen jo hävettääkin vähän. Mutta nyt kun kaikilla valtioilla taloudessa hieman on hankalaa ja elvytys on päivän sana. Noh elvyttää pitää tietenkin lainarahalla, kun omassa kirstussa fyffee ei tietenkään ole. Niiin, mietinpä vain, että kuka sen lainattavan rahan oikein omistaa? Ja jos nyt Suomellekin vipataan tulevina vuosina muutama kymmenen miljarrrdia, niin kenellä sitä rahaa noin paljon oikein on ja mistä se on tullut? Ja jos joskus sillä vippaajalla rupee kassan pohja paistamaan, niin voiko se sitten vaatia meitä maksamaan lainat nopeemmin takaisin kuin mitä alunperin oli sovittu? Ja entäs jos meillä ei ole varaa maksaakaan lainaa takaisin, niin voiko se sillon vaatia koko maata omakseen? Emmää tajuu..miten tää toimii?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Niiin, mietinpä vain, että kuka sen lainattavan rahan oikein omistaa?
Ei sitä luultavasti edes ole, se on vain numeroita paperilla.

Jokainen kunta on velkaa, jokainen valtio on velkaa... Yhdysvaltain valtionvelka oli joku ihan älytön summa, en nyt muista tarkalleen mutta paljon se oli. YK:lla on helvetisti velkaa, kansainvälisillä hyvää tarkoittavilla järjestöillä on velkaa, jopa urheiluseuroilla on parhaimmillaan satoja miljoonia velkaa!

Se on varmaan Gatesin Billiltä vipattua kaikki, tai joltain sheikiltä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
^
Miten mä muistan, että Norja on velaton valtio..Tai ainakin oli?

Minkä takia vesi on väritöntä, eikä sinistä?

edit: Lisätään nyt vielä, että puhun vesijohtovedestä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhdysvaltain valtionvelka oli joku ihan älytön summa, en nyt muista tarkalleen mutta paljon se oli.

Muistelisin että joskus viime vuoden loppupuolella oli uutinen jossa kerrottiin että tästä New Yorkin Times Squarella olevasta digitaalinäytöstä, joka kertoo USA:n valtion velan määrän, loppui numerot kesken kun velka kasvoi yli 10 000 miljardin dollarin. Ja eiköhän se ole vieläkin kasvanut siitä joten jotain ihan käsittämätöntä se summa varmaan nyt on.

Onhan tuo aika pitkälti velkarahaan perustuva länsimainen talousjärjestelmä sellainen että sen toimintaa on aika vaikea ymmärtää. En ole kovin vankasti viitsinyt edes perehtyä. Mutta minullakin on sellainen käsitys että kaikkea tätä rahaa ei varsinaisesti ole olemassa missään vaan iso osa näistä veloista on vaan numeroita, ja koko homma perustuu keskinäiseen luottamukseen tms. Velan antajina valtioille kai on ainakin maailmanpankki, kansainvälinen valuuttarahasto, jotkut isot kaupalliset pankit ja vakuutusyhtiöt, ja vakuuksina on minun käsittääkseni jotain arvopapereita kuten valtion obligaatioita yms.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Lentääköhän linnut sellaista "huvilentoa" ollenkaan? Ihan omaksi ilokseen taivaalla kaartelevat vai etsiikö ne aina ruokaa, pesäpaikkaa, ovat muuttomatkalla tjms. Ihan vaan liitelisivät katselemassa paikkoja..?
 

Nauris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös se mene käytännössä niin, että raha on velkaa? Eli jos kaikki maailman velat maksettaisiin niin käytössä ei olisi ollenkaan rahaa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Niiin, mietinpä vain, että kuka sen lainattavan rahan oikein omistaa?

Kuka näistä tietää. Taloudessa hommat menee niin korkealla, ettei tavalliselle tallaajalle edes perusteet ole aina itsestään selviä. Tällee tavalliselle kaupunkilaisjärjelle oli esimerkiksi täysin käsittämätöntä, ettei pankilla tarvitse olla lainaamansa rahan verran rahaa itsellään (vaan tyyliin joitakin prosentteja "lainakannasta", toivottavasti en nyt käyttänyt väärää termiä =) ).

Aiheesta löytyy enemmän tai vähemmän "hyväksyttäviä" dokkareita google videostakin, esim hakusanoilla "money as debt" (vie google videon sivuille, ko. dokkariin).

En ole ekonomi, joten en osaa sanoa, meneekö kuinka lähelle totuutta, mutta ainakin uutta näkökulmaa antoi.

Ja jos on lähellä totuutta, niin tuntuu lähes käsittämättömältä, että rapakon takana valtion (jo valmiiksi lainaamilla) rahoilla pelastettiin lainan antajia =), mutta niinkuin sanottua, en ole ekonomi, joten voi olla, että väärä kuva on syntynyt.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitä tarkoittaa lyhenne "emo" puhuttaessa jonkinlaisesta raggari-ihmistyypin edustajasta? Evil-disclaimer
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokainen kunta on velkaa, jokainen valtio on velkaa... Yhdysvaltain valtionvelka oli joku ihan älytön summa, en nyt muista tarkalleen mutta paljon se oli. YK:lla on helvetisti velkaa, kansainvälisillä hyvää tarkoittavilla järjestöillä on velkaa, jopa urheiluseuroilla on parhaimmillaan satoja miljoonia velkaa!

Se on varmaan Gatesin Billiltä vipattua kaikki, tai joltain sheikiltä.

Ymmärtääkseni Yhdysvallat ovat laskeneet markkinoille velkakirjoja joita esimerkiksi Kiina on ostanut älyttömät määrät. Eli käytännössä Kiina on lainannut Yhdysvalloille älyttömät määrät rahaa. Se minkä takia Kiina lainaa on taas siinä, että jos Yhdysvalloissa ihmisillä ei ole varaa tuhlata, niin silloin Kiinan talous rupeaa yskimään todella pahasti.

Yhdysvallat taas niistä velkakirjoista rahaa saatuaan jakelee sitä tavallisille ihmisille veronalennuksin ja pankeille tuki/lainamuodossa, jotta se tavallinen ihminen saisi tuhlattua enemmän rahaa niihin kiinalaisiin tuotteisiin ja samalla niitä kiinalaisia tuotteita myy joku average-joe ja saa sitten palkkaa jonka sekin laittaa niihin kiinalaisiin tuotteisiin.

Järjetön yhdistelmä... ei ihan itsellä ymmärrys riitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös