Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 854 803
  • 11 238

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kiihotus kansanryhmää vastaan

Kiihotus kansanryhmää vastaan on rikos. Voiko ko. rikokseen syyllistyä sellainen valkoihoinen, joka muita rotuja halventaen kampanjoi mustan rodun paremmuuden puolesta tai mustaihoinen, joka kaikin voimin saarnaa valkoisen rodun ylivallan puolesta?

Vai saako lähetteen mielentilatutkimukseen ennen mahdollista tuomiota?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kiihotus kansanryhmää vastaan on rikos. Voiko ko. rikokseen syyllistyä sellainen valkoihoinen, joka muita rotuja halventaen kampanjoi mustan rodun paremmuuden puolesta
Tuotahan tapahtuu paljonkin. Esimerkiksi Vihreiden naiset saavat usein tuontyyppisistä puheista (tosin se rotu jota halvennetaan, tai ainakin vähätellään, on vain valkoinen rotu) palkkioksi paikan eduskuntaan.

Se, onko se eduskuntapaikka rangaistus, vaiko palkinto, jääköön sitten jokaisen omaan harkintaan.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Edelliseen liittyen, olenko rasisti, jos otan tavakseni kaikissa sopivissa käänteissä nimitellä etnistä ryhmää nimeltä suomalaiset vaikkapa sanoilla juntti, tuulipukupösilö, kaljamaha, vitun suomiverkkari tai muilla vastaavilla yleistävillä ja herjaavilla sanoilla?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Edelliseen liittyen, olenko rasisti, jos otan tavakseni kaikissa sopivissa käänteissä nimitellä etnistä ryhmää nimeltä suomalaiset vaikkapa sanoilla juntti, tuulipukupösilö, kaljamaha, vitun suomiverkkari tai muilla vastaavilla yleistävillä ja herjaavilla sanoilla?


Kyllä jotkin tahot varmasti saavat keksittyä jokaiselle mainitsemallesi nimittelylle oman rasistisen alakulttuuritermin. Itse käytän usein myös tuon kaltaisia nimityksiä. Arkiseen sanavarastoon kuuluu toki neekeri, nigga, kinkki, vinosilmä, manne ja vaikkapa ryssä. Rasistisia piirteitäkin kyllä löytyy mutta minkäs sitä omalle luonnolleen voi?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - -
Saksojen rajaa, alashakattua raivattua paksua viivaa joka kulki maiden välissä, ilmeisesti myös piikkilankoja, koirapartioita ja miinoitusta käytettiin.. ja tuo raja oli tosiaan erittäin pitkä..
"Rajan pituus oli 1381 km - - -"
4. Olisiko Tsekkoslovakiasta (ja Unkarista) päässyt helpommin loikkaamaan Länsi-Saksaan (tai Itävaltaan)?
Itse itselleni vastaten: olen aivan oikeassa!

"Muualla kuin Saksassa raja oli paljon kevyempi. Esimerkiksi Unkarin ja Itävallan välillä kulki vain rautalangasta tehty aita, joka oli helppo poistaa vuonna 1989, kun rautaesirippu murtui."
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten niin rasittavan moni on opettanut, pitää tuo 2000-luvun Kanarian saaret eli Thaimaa taivuttaa "lähdetään lomalla Thaimaaseen". Niinpä tuli mieleeni, että jos on menossa Alankomaat-nimiseen maahan, niin kuinka se taivutetaan uusien kielioppisääntöjen mukaan? Alankomaatseen? Alankomaiseen? Alankomaisiin?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kuten niin rasittavan moni on opettanut, pitää tuo 2000-luvun Kanarian saaret eli Thaimaa taivuttaa "lähdetään lomalla Thaimaaseen".
Ovat opettaneet väärin, sillä se taivutetaan muotoon "lähdetään lomalla Thaimaahan".

Lähde.

Sikäli siis Alankomaihin lienet lähdössä. Inessiivimuodossa se ainakin taivutetaan "Alankomaissa", joten näillä opeilla lähtisin tätä asiaa rakentamaan.

Voipihan se olla, että kielioppiasia on muuttunut tänä tai viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Eli minullakin on edessä risteily Ahvenanmaaseen?

On pitänyt avautuakin samaisesta asiasta joskus, muttei ole saanut aikaiseksi. Eli juuri tuosta "mennään Thaimaaseen" -taivutuksesta. Kuulostaa kyllä todella junttimaiselta, mitenkään omaa mahdollista sivistyneisyyttäni liioittelematta tahi esiintuomatta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ovat opettaneet väärin, sillä se taivutetaan muotoon "lähdetään lomalla Thaimaahan".

Eiköhän tuo yllä oleva viesti ollut sarkasmia, tuskin kukaan oikeasti ajattelee sen taivutettavan noin, mutta hieman vajaammalla kapasiteetilla varustettu tuulipukukansa toki käyttää aina muotoa "Thaimaaseen".

Lähdenkin tästä Janakkalan Puuhamaaseen.

Toki vähintään yhtä paljon ärsyttää saman tuulipukujengin "lähdetään lomalle Eurooppaan" -jutut. Helvetti, itse olen kyllä lähes kaikki arkipäivätkin Euroopassa, eikä sitä tarvitse tuoda mitenkään esille. Tyhmä kysymys: kun muualta Euroopasta, esim. Saksasta, tulee turisteja Lappiin jouluksi, sanovatko ne duunipaikalla menevänsä jouluksi Eurooppaan? Tuntuisi loogiselta, vai onko saksalainen vain keskiverto härmäläis-junttia fiksumpi, ja tietää, missä maanosassa asuu itse?
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eiköhän tuo yllä oleva viesti ollut sarkasmia, tuskin kukaan oikeasti ajattelee sen taivutettavan noin, mutta hieman vajaammalla kapasiteetilla varustettu tuulipukukansa toki käyttää aina muotoa "Thaimaaseen".
Usein olen saanut asiasta huomauttaa, sillä tämähän on tärkeä asia. Veljenikin oli lähdössä lomalla Thaimaaseen. Korvani kovasti kärsivät tuosta.

Tuntuisi loogiselta, vai onko saksalainen vain keskiverto härmäläis-junttia fiksumpi, ja tietää, missä maanosassa asuu itse?
Tietävät toki mutta puhuvat pöljiä. Kahden euron kolikossa Lappia ei kylläkään näytä olevan, että jospa sitä sitten tuo on kannanotto siihen, että Lappi ei enää ole Eurooppaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tuntuisi loogiselta, vai onko saksalainen vain keskiverto härmäläis-junttia fiksumpi, ja tietää, missä maanosassa asuu itse?

Tietävät toki mutta puhuvat pöljiä. Kahden euron kolikossa Lappia ei kylläkään näytä olevan, että jospa sitä sitten tuo on kannanotto siihen, että Lappi ei enää ole Eurooppaa.
Jospa se on kannanotto siihen, mitä saksalaiset melkein onnistuivat Lapille tekemään silloin ammoin.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajattelin, että viimeistään Alankomaat-mietintäni alleviivasi sarkasmin liiankin selkeästi.

Mutta, luulen löytäneeni vastauksen kysymykseeni. Vantaa-joesta puhuttaessa se pitää kaiketi taivuttaa "Vantaaseen". Ja jos Vantaa-jokia olisi useampi, monikko taipuisi "Vantaisiin". Eli pitää sanoa, "matkustan Alankomaisiin". Hyvä, että tämäkin selvisi.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos neandertalilaisia vielä eläisi Telluksella...

Niin olisiko niillä yhtäläiset ihmisoikeudet meihin nähden, siis Homo sapiens -lajin edustajiin nähden? Vai olisiko ne ängetty joihinkin syrjäisiin reservaatteihin elämään omaa primitiivistä elämäänsä?

Neandertalinihminen (Homo neanderthalensis) kuoli siis sukupuuttoon n. 30 000-24 000 vuotta sitten. Joidenkin tuhansien vuosien ajan niitä eli yhtä aikaa Homo sapiens -lajin (siis meidän lajimme edustajien) kanssa. Tarkkoja syitä lajin katoamiseen ei tiedetä, mutta lämmennyttä ilmastoa jääkauden lopussa epäillään ainakin yhdeksi osatekijäksi sukupuuttoon. Nuo muutamat vuosituhannet nedujen elinkaaren lopussa ovat olleet ihmislajin historiassa ainoat hetket, kun maailmassa on elänyt nykyihmisen lisäksi jokin toinenkin ihmislaji (nykytiedon valossa siis, tosin Indonesiasta löydetyt mahdolliset ennen tuntemattoman ihmislajin jäänteet muuttaisivat tätäkin faktaa, mikäli ne tosiaan osoitetaan omaa lajiaan edustaneen ihmisen jäännöksiksi).
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Minulla on tähän aiheeseen liittyen tulossa noin 400-500-sivuinen kannanotto. Tunnussanana on "Saatanan sakemannit" tai "lapinpolttajat". Bongatkaa itse.

Tähän tietysti pitää muistuttaa, ettei suomalaisilla ole sen puhtaampia jauhoja pussissaan. Mitä tekivätkään kuuluisat Hakkapeliitat Puolan ja Saksan alueella sotiessaan?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Niin olisiko niillä yhtäläiset ihmisoikeudet meihin nähden, siis Homo sapiens -lajin edustajiin nähden? Vai olisiko ne ängetty joihinkin syrjäisiin reservaatteihin elämään omaa primitiivistä elämäänsä?
Tiede-lehti uutisoi parisen vuotta sitten, että 30 % nykyihmisistä saattaisi olla osin nedujen jälkeläisiä. Jos käy vaikkapa Etelä-Pohjanmaalla, niin voi päätellä, että näin voi olla asia.

Tähän tietysti pitää muistuttaa, ettei suomalaisilla ole sen puhtaampia jauhoja pussissaan. Mitä tekivätkään kuuluisat Hakkapeliitat Puolan ja Saksan alueella sotiessaan?
Toki. Noita asioitahan voi joku muu käsitellä sitten omassa teoksessaan, asia kerrallaan.
 

tutzba

Jäsen
Kun joutuu aloittamaan jonkin asian työstämisen täysin tyhjältä pöydältä huomaa, millainen potentiaali itsessä oikeasti onkaan.

Kun joutuu aloittamaan jonkin asian työstämisen täysin tyhjältä pöydältä, huomaa, millainen potentiaali itsessä oikeasti onkaan.


Kumpi nyt onkaan oikein. Jotenkin intuition pohjalta kallistuisin jälkimmäisen kannalle, mutta varmuutta kaivataan.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Kun joutuu aloittamaan jonkin asian työstämisen täysin tyhjältä pöydältä huomaa, millainen potentiaali itsessä oikeasti onkaan.

Kun joutuu aloittamaan jonkin asian työstämisen täysin tyhjältä pöydältä, huomaa, millainen potentiaali itsessä oikeasti onkaan.


Kumpi nyt onkaan oikein. Jotenkin intuition pohjalta kallistuisin jälkimmäisen kannalle, mutta varmuutta kaivataan.

Mielestäni jälkimmäinen on oikein.
 

tutzba

Jäsen
Ennen huomaa-sanaa pilkku, ei muuta.

Näillä mennään. Jotenkin olin tauottanut lauseen mielessäni jännästi, joten kuvittelin ehdottomasti ennen millainen-sanaa tulevan pilkun.

Edit: Uargh, tulikin toisenlainen vastaus Sateentekijältä! Pakko etsiä se kielioppiin perustuva ketju täältä.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Suomi voitti kuurojen mm-jääkiekon. Onko kellään hajua, miten pelaajat kommunikoi yms.? Maalinkulmalla hyökkääjä vapaana ja maalivahti huomaa tämän, mutta ei voi ilmoittaa pelaajille mitenkään tästä? Pisti naurattamaan, kun alkoi ajattelemaan, vaikka eihän sitä saisi. Hieno juttu kummiski, että tällaisia järjestetään.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Nyt alko silmät vuotaa. Aika kauan saisi tuijottaa, mitä kaveri yrittää sanoa. Ei hemmetti.

Pyyhi silmäsi, ettei näppis kastu.

Selvennetään pöntölle papalle vielä sen verran, että silmillä ja kehon liikkeillä on aika helppoa "kommunikoida".

Niin tosiaan, kuurojen peleissä ne jätkät paljon sanoo kaikenlaista. Tai yrittää.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Selvennetään pöntölle papalle vielä sen verran, että silmillä ja kehon liikkeillä on aika helppoa "kommunikoida".

Jep, niinhän se on, mutta kun yrittää soveltaa sitä minun tuntemaan jääkiekkoon, intensiiviseen ja nopeaan lajiin, on vaikea kuvitella, että siinä ehtisi tehdä jotain. No kaippa pitäisi nähdä yksi peli, jottan pönttö pappa ymmärtäisi.

Samat varusteet kuitenkin taitaa olla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös