Työttömän/eläkeputkessa olevien arkirutiineja

• 8 012
  • 66

Einonpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja KooKoo
Olen ollut tässä "putkessa" n. vuoden ja minusta on tullut tiettyjen arkirutiinien vanki.
Klo 6.30 vaimo keittää aamukahvit.
Klo 7.00 korvaani kuiskutellaan "kultaa kaffeelle!"
Klo 9.00 ylösnousu ja katson kalenteriin kohtako sen pv-rahahakemuksen voisi postittaa,useimmiten huomaa, että voi ei,vielä viikko.
Klo 10.00-14.00 jatkoajassa surfailua, välillä parin näkkärin nautinta HK:n sinisen kera.
Klo 14.00-16.00 Vaimolle, joka luojan kiitos saa olla työelämässä; yhden lajin päivällisen valmistaminen.(Usein jauhelihaa ja makarooneja)
Klo 16.00-18.30 lepoa,lepoa ja lepoa.
Klo 18.30-21.00 Jos on sm-liigaa, niin kaukosäätimen ankaraa puristusta kourassa ja Kärppien pelin seuraamista. Jos Kärpät on häviöllä, olen rakkaan vaimoni mukaan antamassa KJ:lle kenkää .
Klo 21.00-6.30 Yöunilla, rakas vuodekumppani sanoo aamulla minun huokailleenn, että kyllä siitä olisi Pikulla maali pitänyt tehdä.
Onko kohtalotovereita ?

Glove

Jäsen
Näillä näkymin ensi vuoden puolella liitytään työttömien armeijaan. Päivärytmistä (myös yörytmistä) pitänee meidän pikkuneiti huolen.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Einonpoika kirjoitti:
Olen ollut tässä "putkessa" n. vuoden ja minusta on tullut tiettyjen arkirutiinien vanki.
Klo 6.30 vaimo keittää aamukahvit.
Klo 7.00 korvaani kuiskutellaan "kultaa kaffeelle!"
Klo 9.00 ylösnousu ja katson kalenteriin kohtako sen pv-rahahakemuksen voisi postittaa,useimmiten huomaa, että voi ei,vielä viikko.
Klo 10.00-14.00 jatkoajassa surfailua, välillä parin näkkärin nautinta HK:n sinisen kera.
Klo 14.00-16.00 Vaimolle, joka luojan kiitos saa olla työelämässä; yhden lajin päivällisen valmistaminen.(Usein jauhelihaa ja makarooneja)
Klo 16.00-18.30 lepoa,lepoa ja lepoa.
Klo 18.30-21.00 Jos on sm-liigaa, niin kaukosäätimen ankaraa puristusta kourassa ja Kärppien pelin seuraamista. Jos Kärpät on häviöllä, olen rakkaan vaimoni mukaan antamassa KJ:lle kenkää .
Klo 21.00-6.30 Yöunilla, rakas vuodekumppani sanoo aamulla minun huokailleenn, että kyllä siitä olisi Pikulla maali pitänyt tehdä.
Onko kohtalotovereita ?

Kadehdin.
Toki työssäkäyvänä tienaa enemmän, mutta työttämänä säilytti vapauden tehdä mitä tahtoo. Eikä se elintaso loppupeleissä kovinkaan huonompi ollut. No Helsingissä en asunut :)

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Glove kirjoitti:
Näillä näkymin ensi vuoden puolella liitytään työttömien armeijaan.
Mikset ole töissä ensi vuonna? Mikset hae nyt töitä, kun kerran tunnut tietävän tulevan tilanteesi? Eikö löydy riittävän kevyttä hommaa? Jäätkö nukkumaan kyljelleen kädet reisien välissä, kun et löydä alaa vastaavaa? Hä?

Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Einollakin näkyy niin kiire olevan, että ei ehdi töitä hakea. Taas yksi näistä työketjuista. Töitä on, kun viitsii vaan tehdä.

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Ilolla minäkin paiskin välillä yli 12-tuntisia päiviä jotta jotkut voivat miettiä postittaako pv-hakemus nyt vai viikon päästä.

Ymmärtänet Einonpoika että joitain saattaa "hieman" vituttaa tuollainen asenne. Siitä huolimatta toivon myös sinulle vilpittömästi hyvää ja rauhallista joulua. Toivottavasti työmarkkinoilla lykästää (oletan sinun kuitenkin haluavan töihin).

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nikke kirjoitti:
Ilolla minäkin paiskin välillä yli 12-tuntisia päiviä jotta jotkut voivat miettiä postittaako pv-hakemus nyt vai viikon päästä.
Olet oikeassa. Toisaalta alan päivä päivältä ymmärtää enemmän niitä, jotka eivät lähde riuhtomaan paskaliksalla. Eri asia vetää 2000e/kk käteen töistä jotka tuntuu ok vs saada puolet kouraan hommasta jota vihaa. Toki se on "oma vika" kun ei ole hyvinpalkattua ja kivaa duunipaikkaa, mutta silti.

Erotus "ilmaiseen pätäkkään" on loppupeleissä vain sen auton ja hieman löysemmän taloudenpidon verran.
Moraalisesti toki on väärin että kukaan makaa kotona sen sijaan että olisi raatamassa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Haamu kirjoitti:
Ei välttämättä Kiihtelysvaarassa tjms. paikassa.

Ei varmasti ole, mutta miksi ei sitten voi muuttaa pois? Ymmärrän tai ainakin yritän ymmärtää kaikki nämä argumentit sukulaiset, ystävät jne. Eikä varmasti tarvitsekaan heti huomenna lähteä, mutta uskallan epäillä, että ihmiset eivät edes mieti kunnolla vaihtoehtoja.

Jos tuntuu pahalta olla Kiihtelysvaaralla, niin sittenhän sieltä varmaankin pitää lähteä pois. Itse pohdin aikoinaan omaa elämääni ja tulin siihen tulokseen, että muutin 2000km päähän. Sain sieltä mitä lähdin hakemaankin. Takaisinkin olisin aina päässyt milloin tahansa sinne mistä lähdin.

Myönnetään, että ratkaisuni ei ehkä kaikille sovi, mutta jo 200km avaisi varmasti monille uusia mahdollisuuksia. Varsinkin nykyään, kun on Skypet ja muut internet-systeemit, niin mitä sitten vaikka joku sukulainen jääkin vanhalle paikkakunnalle.

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Nyyh nyyh, minä ankarasti töitä paiskiva jätkä nyyh nyyh. Sinä laiska työtön sossupummipaska nyyh. Tuskin kaikki työttömät sentään haluavat ikuisesti työttömiä olla, ja vaikka haluaisivat niin mitäs sitten?

Eniwei, omia arkinrutiineja:
n. klo 17.00 Herätys
n. klo 17.30 "Aamupala"
n. klo 18.00-21.00 Pelaamista, TV:tä, message boardeilla surffailua
n. klo 21-22.00 Teen sapuskaa ja syön
n. klo 22.00-23.00 Lepään
n. klo 23.00-1.00 Yölenkki, kuntoilua yms. ja sitten suihkuun
Loppuyön seuraankin sitten NHL:ää.

Vaikka elämä onkin ihanaa näin, kyllähän sitä töihin kaipaa...

Haamu

Jäsen
Mr. Penguin kirjoitti:
Nyyh nyyh, minä ankarasti töitä paiskiva jätkä nyyh nyyh. Sinä laiska työtön sossupummipaska nyyh. Tuskin kaikki työttömät sentään haluavat ikuisesti työttömiä olla, ja vaikka haluaisivat niin mitäs sitten?

Siis mitä, jätkä työttömänä Helsingissä? En ymmärrä...Minkä alan miehiä olet?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nikke kirjoitti:

Ymmärtänet Einonpoika että joitain saattaa "hieman" vituttaa tuollainen asenne. Siitä huolimatta toivon myös sinulle vilpittömästi hyvää ja rauhallista joulua. Toivottavasti työmarkkinoilla lykästää (oletan sinun kuitenkin haluavan töihin).

En minä tuossa kyllä nähnyt tuota Niken esilletuomaa asennetta, toki sen voi siitä tulkita, jos niin haluaa. Toki onhan se totta, että jos päivästä käyttää noin monta tuntia johonkin muuhun kuin töitten etsimiseen, niin sitten on pitkällä tähtäimellä ongelmatilanteessa, helposti sitä sitten jumiutuu tukihakemuksien tekemiseen eikä löydäkään välttämättä intoa lähteä tosissaan etsimään töitä.

Vaikka nimimerkin profiili ei aivan tunnu absoluuttisen luotettavalta, niin siitä huolimatta on todettava että 59-vuotiaalle töitten saaminen voi jo oikeasti ollakin hankalampaa...jopa pääkaupunkiseudulla tai ylipäätänsä missäpäin tahansa.

Kohtapuoliin pitäisi itsekin alkaa töitä hakemaan, vaikka toisaalta näyttäisi siltä että "turvatyöpaikkojakin" olisi tiedossa kaksin kappalein, mutta ne eivät aivan täydellisesti kiinnosta. Saas nähdä missä sitä itse on, sanottakoon vaikka kesällä.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mr. Penguin kirjoitti:

Töihin ei pääse kortiston kautta. Sen eteen on ihan oikeasti otettava itseään niskasta kiinni.
Luettava itse työpaikkailmoituksia, soitettava firmoihin, yms. Se on aika minimaalinen prosentti jotka työkkärin kautta oikeasti työllistyy.

Ja sitten jos on jonkun alan tutkinto, niin ei tarvitse rajata sitä työnhakua siihen alaan. Tekee vaikka paskahommia alkuun, jos ei halua työttömänä olla. Se on kuitenkin mahdollisen unelma-ammatin työhaastattelussa paljon vaikeampi selittää mitä olet tehnyt tämän, kuin jos siitäkin olisi näyttää paperi myin aku ankkoja, nalle puheja ja napakymppejä puhelinmyyntifirmassa.

Tai sitten hakee vaikka työllistämistuki kurssille. Tyhmintä mitä voi tehdä on jäädä kotiin lepäämään. Ei ne sieltä sinua tule töihin hakemaan.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
varjo kirjoitti:
Vaikka nimimerkin profiili ei aivan tunnu absoluuttisen luotettavalta, niin siitä huolimatta on todettava että 59-vuotiaalle töitten saaminen voi jo oikeasti ollakin hankalampaa...jopa pääkaupunkiseudulla tai ylipäätänsä missäpäin tahansa.

Toi on muuten totta, että vanhemmat ihmiset ei tahdo töitä saada.
Sattui tuossa kurssilla vastaan yksi vähän vajaa 60v mies henkilö vastaan, joka oli pistetty elisan saneerauksessa firmasta pihalle, ja töitä ei ole saanut sen jälkeen vaikka on hakenut jatkuvasti, ja kokemusta myyntityöstä lähemmäs 40 vuotta.
Firmoilla ei ole halua tehdä sopimuksia näiden vanhojen partojen kanssa, koska kuitenkin kohta ne jäävät eläkkeelle, ja sitten pitää taas kouluttaa uusi kaveri hommiin. Etenkin myyntityössä tuo varmaankin korostuu, koska siinä kuitenkin kaikki perustuu kontaktien luontiin, ja niiden ylläpitoon.

Tosin kaikille löytyy varmasti töitä, jos vain nöyryyttä löytyy ja on valmis tekemään vähän pienemmällä palkalla duunia.

Einonpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja KooKoo
Avausjorinassani jäi mainitsematta, että ehdin maksaa veroja 38 vuotta. Koska minut saneerattinn mäkeen tuod. ja taloudellisten syiden takia, siis olin kehäraakki, päätin lähteä eläkeputkeen kun sitä tarjottiin . Paikallinen työkkäri ei edes tarjoa töitä, vaan käyn kerran vuodessa täyttämässä tietyn paperin, koska näin on tehtävä. Työttömyyseläkkeelle helmikuussa 2007. Tämä on minulle määrätty, ja minun tieni.

Glove

Jäsen
AnaMasa kirjoitti:
Mikset ole töissä ensi vuonna? Mikset hae nyt töitä, kun kerran tunnut tietävän tulevan tilanteesi? Eikö löydy riittävän kevyttä hommaa? Jäätkö nukkumaan kyljelleen kädet reisien välissä, kun et löydä alaa vastaavaa? Hä?

Tilanne on sen verran tuore. Näin joulun kunniaksi minut sanottiin irti muutama päivä sitten. Yhden työpaikkahakemuksen olen jo tehnyt, enempää ei vielä ole ehtinyt. Eli uutta työpaikkaa ei ole tiedossa ja nykyiset hommat loppuu ensi vuoden puolella. Jotain pitäis keksiä, että saa asuntolainan maksettua...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
repe_joke kirjoitti:
Tosin kaikille löytyy varmasti töitä, jos vain nöyryyttä löytyy ja on valmis tekemään vähän pienemmällä palkalla duunia.

Tämäkin on harhaluulo, etenkin jos jätetään pk-seutu laskuista pois. Vähänkin pienemmillä paikkakunnilla töiden löytyminen on oikeastaan mahdotonta jos ikää on kertynyt jo lähemmäs 60-vuotta, tai edes yli 50-vuotta. Olen kotoisin Lappeenrannasta ja siellä esim. kyseiselle ikäluokalle tarjotaan työkkäristä suoralta kädeltä "ei oota", toki heille ehdotetaan työllistämiskursseja ja muita "itsensähallintakursseja" mutta jokainen voi miettiä millainen on motiivi osallistua moisille kursseille kun henkisesti kuitenkin tietää, että kurssien lopullinen painoarvo on lähempänä nollaa kuin jotain muuta lukua.

Tunnen myös erään henkilön joka on ollut mukana keskisuurella paikkakunnalla näillä työllistämiskurssella ja hän piti tilannetta itsessään varsin surkeana, vanhemmat työllistettävät tietävät, että kurssien arvo on olematon mutta niihin on "pakko osallistua". Kaikille olisi parasta jos tämä ikäluokka ohjattaisi kortiston sijaan jonnekin muualle jos tilanne paikkakunnalla on sellainen ettei töitä todellakaan ole tarjolla kunnolla edes nuoremmallekaan väelle ja jollei töitä ole tarjolla inhimillisen työmatkan sisältä. Tuollaista yli 50-vuotiasta ei voi oikein pakottaa muuttamaankaan jonnekin kasvukeskukseen kun usein tilanne on se, että perheessä toinen on töissä ja jokainen joka haluaa ja jaksaa ajatella hitusen laaja-alaisemmin (ei ole kohdistettu sinuun repe_joke, tarkoitan lähinnä yleisesti) ymmärtää ettei tällaisessa tilanteessa se muuttaminen olkaan järkevin ratkaisu, pahimmassa tapauksessa tilanne on lopulta sellainen, että on kaksi työtöntä yli 50-vuotiasta "työnhakijaa".

vlad.

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Einonpoika kirjoitti:
Avausjorinassani jäi mainitsematta, että ehdin maksaa veroja 38 vuotta.

38 vuotta samalla työnantajalla? Se on pitkä aika - kymmenen vuotta enemmän kuin pernaveikolla on ikää.

En yhtään ihmettele ettei uutta työpaikkaa tahdo löytyä. Tällaisessa tilanteessa sitä vaan ihmettelee julkisuudessa esitettyjä puheita eläkeiän nostamisen tarpeellisuudesta. Kyllähän eläkeikää voidaan nostaa vaikka sataan vuoteen, mutta harva yritys ottaa yli viisikymppisen vakituisiin töihin. Poikkeuksena on tietenkin ylimpien johtajien paikat, mutta niitä on aika vähän tarjolla ja pätevyysvaatimuksetkin on jonniinlaiset (pois lukien poliittiset palkkiovirat a la Mönkäre).

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Einonpoika kirjoitti:
Avausjorinassani jäi mainitsematta, että ehdin maksaa veroja 38 vuotta. Koska minut saneerattinn mäkeen tuod. ja taloudellisten syiden takia, siis olin kehäraakki, päätin lähteä eläkeputkeen kun sitä tarjottiin . Paikallinen työkkäri ei edes tarjoa töitä, vaan käyn kerran vuodessa täyttämässä tietyn paperin, koska näin on tehtävä. Työttömyyseläkkeelle helmikuussa 2007. Tämä on minulle määrätty, ja minun tieni.
Ok, tämä selittää asian. Pahoitteluni jos kärjistin asioita hieman. Näen kuitenkin omassa työssäni tällaisia 20-vuotiaita isänmaantoivoja jolle tuo kuvailemasi päivä on ihan normaalia. Heillä tosin syynä siihen on se etteivät "jaksa/viitsi" hakea töitä kun silloin joutuu heräämään aamulla tms. Ja sossusta saa kuitenkin rahaa pyytämällä.

Luiro

Jäsen
Jossain vaiheessa (n. kolme kertaa päivässä) käydään työkkärissä ja katsotaan, että onpa hurjasti työpaikkoja. Ikävä kyllä en osaa Saksaa, Ranskaa, Venäjää ja Ruotsia yhtä aikaa, enkä myöskään osaa tehdä kirurgisia toimenpiteitä. Siinä sitten katsellaan, että mitäs hommia on. No, löytyy joku työpaikka, johon riittää pätevyys, niin sinne hakee 50 ihmistä ja voi olla varma, ettei siihen pääse.

Ja sitten kun jonkun työn saa, niin huomaa, että työnantaja on täys mulkku, joka maksaa palkan aina myöhässä, kieltää kuulumasta ammattiliittoon (tässä vaiheessa se paikka on jo menossa) ja ketjuttaa työsuhteita laittomasti.

Kumma, kun Suomessa on 200 000 työtöntä ja töitä kuulemma riittää jos tekee.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luiro kirjoitti:
Jossain vaiheessa (n. kolme kertaa päivässä) käydään työkkärissä ja katsotaan, että onpa hurjasti työpaikkoja. Ikävä kyllä en osaa Saksaa, Ranskaa, Venäjää ja Ruotsia yhtä aikaa, enkä myöskään osaa tehdä kirurgisia toimenpiteitä. Siinä sitten katsellaan, että mitäs hommia on. No, löytyy joku työpaikka, johon riittää pätevyys, niin sinne hakee 50 ihmistä ja voi olla varma, ettei siihen pääse.

Tuolla asenteella ei töitä varmaan löydykään. Toivottavasti paikka menee sellaiselle joka sitä tarvitsee ja sen haluaa.

Luiro kirjoitti:
Ja sitten kun jonkun työn saa, niin huomaa, että työnantaja on täys mulkku, joka maksaa palkan aina myöhässä, kieltää kuulumasta ammattiliittoon (tässä vaiheessa se paikka on jo menossa) ja ketjuttaa työsuhteita laittomasti.

Missäs tällaisia töitä on?

Luiro kirjoitti:
Kumma, kun Suomessa on 200 000 työtöntä ja töitä kuulemma riittää jos tekee.

Töitä riittää osaavalle ja halukkaalle, mutta niitä töitä pitää myös tehdä.

Usein isoimmat esteet työllistymiselle ovat ylimitoitetut arviot omasta arvosta työnantajalle ja olematon nöyryys.

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
Taitaa eräät olla vaan kateellisia, kun joutuvat itse tekemään niitä 12 tuntisia päiviä, saadakseen ylisuuret asuntolainansa maksettua.

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
raisu kirjoitti:
Taitaa eräät olla vaan kateellisia, kun joutuvat itse tekemään niitä 12 tuntisia päiviä, saadakseen ylisuuret asuntolainansa maksettua.

Kateellisia siitä, ettei ole sen vertaa itsekuria ja itsekunnioitusta, että menisi töihin? Ennemminkin sääliksi käy. Ja nyt puhun nimen omaan niistä parikymppisistä veltoista paskoista, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Hyvä esimerkki tähänkin ketjuun kirjoittanut nimimerkki, joka kertoo heräävänsä klo 17. Siinä ei kauheasti jää aikaa etsiä töitä. Säälittävää touhua.

Eri asia ovat vanhemmat ihmiset, joilla on jo pitkä työura takanaan. Heille uuden työn löytäminen voi olla vaikeampaa. Tosin pääkaupunkiseudulta hekin löytävät kyllä töitä, kunhan vaan haluavat löytää.

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Gentleman kirjoitti:
Usein isoimmat esteet työllistymiselle ovat ylimitoitetut arviot omasta arvosta työnantajalle ja olematon nöyryys.

Aivan totta. Turha sitä on uutena työntekijänä ruveta nirsoilemaan ja valittamaan työtehtävistä.

Itse sain nykyisestä paikastani kesäduunia viime kesänä, ja vaikka hommat koostuivat lähinnä muuttolaatikoiden roudaamisesta ja kaapelin vetämisestä, tein hommani mukisematta insinööritutkinnosta huolimatta. 2.1. 2006 aloitankin sitten samassa firmassa suunnitteluinsinöörinä. Eli tietynlainen nöyryys on kyllä uudella työntekijällä se tekijä mitä arvostetaan. Muutamat koulukaverini ovat jo toista vuotta valmistumisensa jälkeen työttömänä, koska asenne tuntuu olevan se, etteivät muut kuin kivat oman alan sisätyöt kelpaa.

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Jet Pilot kirjoitti:
Aivan totta. Turha sitä on uutena työntekijänä ruveta nirsoilemaan ja valittamaan työtehtävistä.

Itse sain nykyisestä paikastani kesäduunia viime kesänä, ja vaikka hommat koostuivat lähinnä muuttolaatikoiden roudaamisesta ja kaapelin vetämisestä, tein hommani mukisematta insinööritutkinnosta huolimatta. 2.1. 2006 aloitankin sitten samassa firmassa suunnitteluinsinöörinä. Eli tietynlainen nöyryys on kyllä uudella työntekijällä se tekijä mitä arvostetaan. Muutamat koulukaverini ovat jo toista vuotta valmistumisensa jälkeen työttömänä, koska asenne tuntuu olevan se, etteivät muut kuin kivat oman alan sisätyöt kelpaa.

Sama täällä. Itsekin aloitin nykyisessä työpaikassani melko heikoissa hommissa ja nykyään olen samaisessa firmassa vakituisella sopimuksella oman alan siisteissä sisätöissä vaikka kyllä minä ulkonakin viihtyisin.

Joku heitti jotain fiksua ylisuurista asuntolainoista ja 12-tuntisista päivistä. No itse olen tehnyt välillä pidempääkin päivää, mutta toisaalta korvaus on ollut sen verran suolainen, että ei ole paljon painanut. Sen verran on tullut sitä työttömänkin arkea maistettua, että ei tarvitse paljon haikailla takaisin siihen. Lähinnä säälittää, että jollakin ei ole sen vertaa sisua, että saisi tehtyä jotain elämänsä eteen silloin kun se on vielä edessä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy