Työntekijä-välttämätön paha?

  • 1 787
  • 8

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Tuntuu että nykyään työntekijä ei ole mitään. Pelkkä pelinappula niin isoissa kuin pienemmissä firmoissa. Meidän työpaikalla työntekijä on todella vain välttämätön paha!!! Jos tarvitaan jotain mikä helpottaisi tuotantoa niin sille pitää löytää todella hyvät perusteet. No sitten kun johtajat yläkerranväki haluaa vaikkapa uudet tietokoneet niin ne kyllä hankitaan heti vaikka tarve on ei ole akuutti tai edes todellinen.

Silloin kun on kiire niin pyydetään tekemään pitkää päivää. Sitten kun hiljenee aletaan puhumaan kahvitaukojen venymisestä ja tupakkitaukojen kestoista. Ja jaetaan lomautuslappuja. Palaverissa syylistetään työntekijää kun töitä ei ole. Ihan kun olisi rahvaan vika kun myynti ei toimi. Pitäisi tehdä nopeammin ja parempaa mutta herrat eivät tajua raja on tullut näillä resursseilla vastaan.

Meillä on asentajina 7 henkilöä ja kolme kiinteä palkkaista henkeä. Myyjä, ostaja ja työnjohtaja. Tietysti sitten on vielä omistajat jotka tarvitsevat omansa. On melkein mahdotonta elättää seitsemällä "tuottavaa" työtä tekevällä kolme kiinteäpalkkaista+omistajat. Siinä mättää kun tulos painuu alas, no kuitenkin firma tarjoaa ilmaisen kahvin...vielä. Ennen sai ostaa Juhlamokkaa nyt se on kiellossa ja pitää ostaa halvempaa(kultakatriina). Tässä vain pari asiaa minun työpaikalta...

Tämä vain jonkinlaisena pohjustuksena siihen miten asiat voivat olla. Mitenkäs teidän työpaikkoillanne kohdellaan duunaria? Oletko vain sylkykuppi? Arvostetaanko panostasi mitenkään, saatko kiitosta?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mielenkiintoinen aihe. Itsellä on aivan päinvastainen kokemus työmaailmapiiristä. Olen perheyrityksen ainoa "vieras" työntekijä ja suhteeni työnantajaperheeseen on enemmän kaverisuhde, kun työsuhde. Asioista puhutaan suoraan molemminpuolin, mikäli epäselvyyksiä on, harvoin on ollut. Se on pakko mainita erikseen noista positiivisista puolista, että palkkaukseni on tasan 2€ tunnissa parempi, kun yhdistelmäajoneuvonkuljettajan listapalkka, sitäkin arvostan suuresti, muidenmuassa.

Myös erilaisia työaika joustoja on helppo järjästää, jos tarve vaatii. Koitan tottakai itsekkin olla palkkani arvoinen ja hoitaa työni huolellisesti ja ammattitaidolla. Liian usein törmää, ainakin rekkakuskeissa kavereihin, joiden slogan tuntuu olevan "ei oo markkaakaan kiinni". Miten väärässä he ovatkaan. Kun töitä tehdään, ottaen huomioon työnantajan etu, on se myös työntekijän etu, tai sitten ei työnantaja ole ajantasalla.

No täytyy tänne vielä palata, mutta nyt täytyy lähteä, työnantaja pitää rantasaunallaan "sadonkorjuujuhlan", kaikille työntekijöilleen ja tulee hakemaan 10 min kuluttua:)
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Tämähän on sellainen ikuinen pohdiskelun aihe tämä työntekijän asema yrityksessä.

Itse tarkastelen asiaan seuraavasti: Työntekijä on eräs tärkeimmistä tuotannontekijöistä (työvoimavaltaisessa) yrityksessä. Koska yrityksen funktiona on tuottaa voittoa omistajilleen (niin, tämä on todellakin yrityksen AINOA tehtävä, vaikka monilta tämä tosiasia joskus unohtuukin), niin on selvää, että mikäli yrityksen työntekijät voivat hyvin, voi yrityskin hyvin. Työntekijä on samalla työpaikkansa ja sen tuotteiden elävä mainos. Tästä syystä viisas työnantaja pitää hyvää huolta työntekijöistään. Ei siis siksi, että siihen olisi jokin sosiaalinen tai moraalinen velvollisuus, vaan siksi, että tämä menetelmä tuottaa yrityksen omistajille enemmän voittoa.

Ajatukseni saattaa kuulostaa kylmäkiskoiselta ja laskelmoivalta, mutta jos joku on eri mieltä, niin kuulisin mielelläni perusteluja.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ainakin työntekijänä hyväksyn täysin sen, että jos teen yritykselle duunia, he saavat enemmän kuin maksavat. Muutenhan he eivät olisi minua kutsuneet. Luonnollisesti yritys haluaa huolehtia että teen hommani kunnolla ja tämän vuoksi kohtelevat asiallisesti.

Yrittäjänä uskoisin ajattelevani samoin. Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa vaikkapa pistämällä kolikoita keräyslippaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kun on painanut kaksikuukautta kohta pitkää päivää, niin ketjun avausta lukiessaan tulee monenlaisia mieteitä päähän. Itse olen aina ollut "yrittäjä" niin vieraalla kuin omassakin yrityksessäni. Herran perkele ajatelutapa on minulle todella vieras, suomi on vapaa maa jossa voi yrittää tai vaihtoehtoisesti nousta lentokoneeseen ja lähteä jonnekkin muualle, itse olen näin muutaman kerran tehnyt. Elikkä kun ei firmat ja tavat mielyttä niin koneeseen tai työpaikan vaihto ja eikös se siitä, jokainen terve ihminen on oman onnensa seppä.

Ps. Kulta-Katriina on mielestäni parempaa kuin ryssän saikka.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pantse67 kirjoitti:
Itse tarkastelen asiaan seuraavasti: Työntekijä on eräs tärkeimmistä tuotannontekijöistä (työvoimavaltaisessa) yrityksessä. Koska yrityksen funktiona on tuottaa voittoa omistajilleen (niin, tämä on todellakin yrityksen AINOA tehtävä, vaikka monilta tämä tosiasia joskus unohtuukin), niin on selvää, että mikäli yrityksen työntekijät voivat hyvin, voi yrityskin hyvin.
Näinhän homma on ja omaa etuaan ajattele firman johto pitää hyvää huolta niistä tuotannontekijöistä joiden huoltapitämisestä on taloudellista hyötyä. Samalla tavalla kuin firman kannattaa huoltaa kalliit koneet, mutta halpoja ei, niiden tilalle kuin voi ostaa uuden jos vanha hajoaa.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
massimo kirjoitti:
Meillä on asentajina 7 henkilöä ja kolme kiinteä palkkaista henkeä. Myyjä, ostaja ja työnjohtaja. Tietysti sitten on vielä omistajat jotka tarvitsevat omansa. On melkein mahdotonta elättää seitsemällä "tuottavaa" työtä tekevällä kolme kiinteäpalkkaista+omistajat.
Ei ole työntekijän tehtävä tuollaisia pohtia, tai varsinkaan kantaa siitä huolta. Onpa muuten kummia omistajia kun pitävät myyjää, ostajaa ja työnjohtajaa palkkalistoillaan vaikka he eivät ole tuottavia?! Nämä kolme pihalle ja asentajat myyntihommiin ja ostopuuhiin - tätähän sinä ajoit takaa?
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
zore kirjoitti:
Ei ole työntekijän tehtävä tuollaisia pohtia, tai varsinkaan kantaa siitä huolta. Onpa muuten kummia omistajia kun pitävät myyjää, ostajaa ja työnjohtajaa palkkalistoillaan vaikka he eivät ole tuottavia?! Nämä kolme pihalle ja asentajat myyntihommiin ja ostopuuhiin - tätähän sinä ajoit takaa?


No en nyt ihan niinkään. Kyllähän hekin tuottaa mutta ei suoranaisesti... Vaikea selittää. Myyjä pystyisi ainakin hoitamaan myös ostot. Ostaja ja työnjohtaja ovat erittäin päteviä miehiä myös tuotannossa. Tuskin kukaan asentajista hoitaisi myynti ja ostoja tehokkaammin.

Kuten sanoit. Ei tosiaan ole minun taikka muiden työntekijöiden tehtävä miettiä näitä asioita...Onneksi. Tekee sitä mihin pystyy vaikuttaa. Mutta pitipä mainita asiasta. Jos alkaisin stressaa noilla asioilla niin hulluksihan sitä tulisi.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
No joo, en minä ihan niin uskonutkaan, vaikka valitettavan monella työpaikalla noinkin voitaisiin menetellä. Viestini oli kaiken kaikkiaan hieman turhautunut kirjoittajastaan. Joko se tilanne toimii oikeasti vaikka ei siltä näyttäisikään tai sitten omistajat/johto ovat taitamattomia.

Minä voisin kuvitella tuntevani oloni onnelliseksi työntekijän asemassa, missä ei tarvitsisi pähkäillä tuon kaltaisia asioita. Ja omasta kokemuksesta voin kertoa, että omistajalle/pienyrittäjälle lomautusuhka voi olla yhtä kova pala (ellei kovempikin) kuin työntekijälle. Uskon, että monet pienyritykset tuottaisivat paljon paremmin mikäli omistajat eivät olisi liian hyväsydämisiä. Joiltakin se potkujen antaminen käy helposti mutta mitä olen tutuilta kuullut niin kyllä se ensimmäisen lähtöpassin anto on yrittäjälle/johtajalle aina kova pala. Jotkut eivät totu siihen koskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös