Työkokemus vs. tutkinto

  • 2 238
  • 16

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kumpaa arvostat enemmän? Kumman tavan valitsisit mieluummin hankkiutua ammattiin; käytännön työ vai opinahjon kautta? Arvostetaanko nykyisin työkokemusta riittävästi vai tuijotetaanko liikaa papereihin ja tutkintoihin? Miten olet hankkinut/aikonut hankkia ammattitaitosi? Kumman perusteella itse valitsisit itsellesi työntekijän; koulu- vai työtodistusten perusteella? Miksi?
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
"Molemmat" olisivat kai...

Viestin lähetti vilpertti
Molemmat?

...ihanne. Kaikilla ei kuitenkaan ole työkokemusta, koska ovat opiskelleet niin ahkerasti. Toisilla on vain työkokemusta, koska ovat opiskelun sijaan paneutuneet valitsemaansa alaan käytännön kautta. Hakiessasi vakipaikkaa - kumman arvostukseen mahdoll. törmäät?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itselläni ei oikein ole minkäänlaista loppututkintoa, mutta työkokemusta on kyllä jo 17 vuoden ajalta. Jokaiseen ammattiin, jossa olen ollut, olen opetellut ns. kantapään kautta, eli työ on neuvonut tekijäänsä. Silti, olen usean kerran mielessäni ja joskus ääneenkin noitunut sitä, että kouluaikoina tuli tehtyä kaikenlaista muuta mukavaa, ja itse koulu jäi vähemmälle huomiolle.

Ei se silti varmaa ole, että siitä huolimatta olisin paremmissa hommissa nykyään. Saattaahan sitä käydä niinkin, että vaikka olisi minkälaiset paperit taskussa, niin siltikään ei töitä löydy.

Koulutus on hyvä asia, mutta kyllä minä kuitenkin ehkä hieman enemmän arvostan työkokemusta ja ammattitaitoa. Itse en ole koskaan töitä hakiessani törmännyt kehenkään, joka ei pitkää työkokemusta arvostaisi.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lyhytsanainen henkilö...

Viestin lähetti vilpertti
jepu :)

...joten et liene radiojuontaja tai lätkäselostaja? Mahdatkos olla sukua Kiprulle tahi Raipelle? Kunhan kettuilen...
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nykyisen työpaikkani sain suhteilla. Tosin töissä olo aikanani olen sitten hankkinut lisäksi tehtävään sopivan tutkinnonkin ja nyt on jo toista kymmentä vuotta työkokemustakin vyön alla.

Parhaillaan koetan, jälleen suhteilla, mutta tällä kertaa myös koulutuksella ja kokemuksella varustettuna, päästä vähän paremmin palkattuun hommaan. Muutaman päivän päästä selviää kuinka on käynyt.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Riippuu ammatista. Koulutus antaa yleensä vain valmiudet oppia ko. alan työt. Pelkällä työkokemuksellakin pärjää, toisaalta alalle koulutettu kykenee oppimaan tehtävät nopeammin ja omaa todennäköisesti laaja-alaisemman katsannon.

Nykyinen koulutusjärjestelmä mahdollistaa esim. insinööriksi tai rakennusmestariksi opiskelun lähes ilman työkokemusta. Väittäisin että laajemman pohjan toimia ammatissa saa kun on pohjalla käytännön kokemusta rakennus- tai kirvesmiehen ammatissa toimimisesta.

Kärjistettynä ainoa oikea vaihtoehto on alan ammatillinen koulutus yhdistettynä työkokemuksella.

Työntekijän valitsisin sekä koulu- että työtodistusten perusteella, lisäksi soittaisin aikaisemmille työnantajille. Ja tietenkin kolmen kuukauden koeaika aluksi.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
1. "Hyvä tyyppi": Vaikka olisi kuinka pätevä ja kokenut tyyppi, mutta ei omista sosiaalisia taitoja tai on muuten yhteensopimaton toisten kanssa, ei saisi koskaan töitä mun firmassa.
2. Työkokemus: se, että on tehnyt samanlaista hommaa ennenkin on tietenkin erittäin tärkeää
3. Tutkinto: itse tutkinto ei kerro tyypistä mitään, antaa tietenkin pohjan kouluttaa henkilöstä sopivan.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä ikäkysymyskin vaikuttaa valinnassa. Nuoren hakijan valtti on tehtävää tukeva koulutus ja mahdollisuus mukautua työnantajan yrityskulttuuriin. Iältään vanhemman kannattaa tietenkin painottaa työtä hakiessaan kokemusta.

Jos nyt on kysymys nuoresta kaverista, jolla on vaihtoehtona lähteä joko opiskelemaan tai opettelemaan ammattia kantapään kautta, kannatan opiskeluvaihtoehtoa. Kouluissa opetetaan yleensä muutakin kuin vain pelkkää "sorvin" ääressä olemista, esimerkiksi kieliä. Lisäksi näkemys ammatin eri puoliin tulee nopeammin esiin opinahjoissa.

EDIT: Siis itse valitsisin työtehtävästä riippuen 18-24 vuotiaan kaverin todistuksen perusteella, 25-34 vuotiaan todistuksen ja kokemuksen perusteella ja 35 ja yli -vuotiaan kokemuksen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
TYÖKOKEMUS

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että työkokemuksen kautta ainakin itse olen oppinut 100 kertaa enmmän asioita kuin koulunpenkillä. Toimin IT-alalla tuotekehitystehtävissä. Koulusta saa hiukan pohjia hommille ja eipä nuo viimeisimmässä työpaikanvaihdossa enää edes kysyneet papereita, kun lukivat listan työkokemuksestani.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Työkokemuksen kautta...

...minäkin olen ammattitaitoni hankkinut. Nyt, kymmenen vuotta töitä "yhtäsoittoa" tehneenä, on ollut mielenkiintoista tarttua oppikirjoihin, sillä tunnen olevani tällä hetkellä paljon motivoituneempi teoriaopiskeluun kuin vuosikymmen sitten. Nyt opiskelen "itseäni varten" - en tutkintoa itseään tai toisia ihmisiä varten. En tietenkään tarkoita tällä sitä, että ne, jotka hakeutuvat ammatilliseen koulutukseen heti ylioppiluuden tai peruskoulun jälkeen, opiskelisivat "pinnallisemmin" kuin työkokemuksen omaava. Itseni kohdalla tällainen tie on ollut silti parempi; työkokemuksen jälkeen opinnot kuin syventävät jo opittua.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: TYÖKOKEMUS

Viestin lähetti Black Adder
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että työkokemuksen kautta ainakin itse olen oppinut 100 kertaa enmmän asioita kuin koulunpenkillä. Toimin IT-alalla tuotekehitystehtävissä. Koulusta saa hiukan pohjia hommille ja eipä nuo viimeisimmässä työpaikanvaihdossa enää edes kysyneet papereita, kun lukivat listan työkokemuksestani.

Varmaan näin, mutta olisitko ilman koulutusta nykyisissä tehtävissäsi? Opiskelun pointti onkin juuri tuo pohjan hankkiminen tulevalle työuralle. Tietysti ajan mittaan koulutodistusten arvo vähenee kokemuksen lisääntyessä.

Tiedän kyllä kaverin, joka ei ole peruskoulun jälkeen muita opinahjoja käynyt, vaan on itse omia aikojaan opetellut softa-koodausta. Töitä on toistaiseksi riittänyt. Työnantaja on vaihtunut neljä kertaa viimeisten kolmen vuoden aikana. Palkkataso on mielestäni todella hyvä kouluja käymättömälle henkilölle mutta toisaalta melko alhainen verrattuna opiskelun kautta alalle tulleisiin kavereihin.

Aika näyttää, kuinka tyypille käy pidemmän päälle. En usko, että hän ikinä pääsee etenemään töissään kovinkaan pitkälle. Mutta sitten taas, kaikki eivät sitä haluakaan.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: TYÖKOKEMUS

Viestin lähetti Black Adder
Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että työkokemuksen kautta ainakin itse olen oppinut 100 kertaa enmmän asioita kuin koulunpenkillä. Toimin IT-alalla tuotekehitystehtävissä. Koulusta saa hiukan pohjia hommille ja eipä nuo viimeisimmässä työpaikanvaihdossa enää edes kysyneet papereita, kun lukivat listan työkokemuksestani.
Eiköhän se pohjien antaminen ole koulun tarkoituskin. Tuskinpa yksikään Nokian tai minkään muunkaan firman insinööri joutuu ihan oikeasti laskemaan yhtäkään Fourier-muunnosta tai siirtämään piirejä Laplace-tasoon. Mutta edelleenkin varsinkin yliopistot/korkeakoulut antavat lähinnä yleissivistävää koulutusta, joka antaa hiukan laajuutta näkökulmaan. Tietysti ainoastaan töitä tekemällä oppii kunnolla tehtävänsä, mutta se ei todellakaan riitä. Ja se on insinöörien ongelma. (en tiedä oletko insinööri vai mikä)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös