En pitänyt lopusta, mutta eipä kai minun tarvitsekaan. Taistelukohtausta olisi myös voinut pedata huomattavasti paremmin tässä jaksossa. Kuitenkin itse taistelu oli mielestäni hyvin toteutettu. Ei mitään väsynyttä "toinen johtoon ja sitten toinen nousee ohi" -asetelmaa. Oberyn oli selvästi taitavampi ja ketterämpi taistelija, joka on ammentanut oppinsa ympäri maailmaa, kun taas Vuori luottaa kokoon, voimaan, paksuun haarniskaan ja isoon miekkaan. Taitava toki hänkin.
Taistelu siis meni juuri niin kuin piti. Ylivertaisella nopeudella ja tekniikallaan Oberyn väisti, torjui, ja iski lähes vaivatta kun pysyi liikkeessä. Kuitenkin kävi myös selväksi, että Bromin sanoin "yksi harhaliike ja olen kuollut". Vuoren kuolettavuus taistelussa jo ennen lopun murskaamista perustui juuri siihen, että Oberyn sai antaa hänelle monta osumaa saadakseen hänet maahan, kun taas Vuorelle olisi riittänyt yksi niin prinssi olisi ollut kahtia. Saipahan Oberyn edes osittaisen kostonsa.
Tyrion jos poistuu sarjasta, niin kyllä omalla kohdalla kiinnostus ainakin hetkeksi laantuu todella voimakkaasti. Kyllä se vaan vaikuttaa negatiivisesti, jos jatkuvasti omasta top-2:sta putoaa jätkiä. Äkkiseltään voisin sanoa, että top 2 ollut ensimmäisellä kaudella Ned Star-Tyrion Lannister, sitten Tyrion Lannister-Robb Stark. Nyt Oberynista vihdoin löysin uuden kakkossuosikin Robb Starkin kuoleman jälkeen, mutta niin vain tuli lähtö hänellekin. Jos Tyrionkin menee samassa rytäkässä niin onhan se nyt kumma. Tietysti hienoja hahmoja on muitakin, mutta Tywin, Baelish, jne. eivät samalla tavalla ole suosikkeja, joiden menestystä toivoo.
Mahdollisuuksia on onneksi kuitenkin monia. Tyrion voidaan mestata täysin inhorealistisena kuvauksena, missä mitään pelastusyrityksiä tai sen ihmeellisempää ei nähdä. Toisaalta hän voi paeta esim. Jamien avustuksella, ja tällöinkin joko jäädä kiinni ja menettää henkensä tai sitten selvitä pakoon. Olisiko myös mahdollista, että Stannis jollain ilveellä saisi armeijansa iskukuntoon ja hyökkäisi varoittamatta Kings Landingiin ja henkensä menettäisivätkin muut Lannisterit Tyrionin jotenkin ihmeen kaupalla onnistuttua pakenemaan. Vai kolkuttaako Margaeryn omatunto kun tietää Tyrionin syyttömyyden? Todella typerä riski olisi häneltä pelastaa Tyrion, mutta kuten on nähty, mitä vaan voi tapahtua motiivin ollessa niin ikään täysi yllätys.