Vakavasti ottaen, haluaisin käyttää vielä yhden viestin sunnuntain Sai-Kär-ottelun ennakkoon.
Haluaisin jatkaa tuota Birkun esille tuomaa teemaa toteamalla lakonisesti, että varmaan ottelussa selviää kahdessa minuutissa (kun joukkueiden kaikki kentälliset ovat kertaalleen käyneet jäällä), että kuinka paljon ottelun taso kiinnostaa joukkueita, vai kiinnostaako pelin taso ollenkaan. Lopulta tahto ja halu saada kaksi pistettä ratkaisee ottelun lopputuloksen, ja sekin on hyvin ohuen langan varassa. Joukkueiden “kiinnostuksesta” riippuu, että otetaanko pisteet hyvän ja tehokkaan kymmenen, kahden kymmenen vai kuuden kymmenen peliminuutin jälkeen. Hyvää ja tehokasta 60-minuuttista ei takuulla kyetä ko joukkueiden toimesta järjestämään. Pahimmassa tapauksessa voi käydä niin, että kymmenen minuutin hyvä ja tehokas peli riittää voittoon. Itse asiassa luulen niin, että kymmenen minuutin tehokas ja hyvä peli riittää voittoon...
Minä olen sitä mieltä, että huomisen kaltaisia paikkakuntakiintiö Hockey Night –otteluita ei kannattaisi televisioida ollenkaan. Haluaisin itse tv-otteluilta laatua, ja katsoa tv-luvallani televisiosta kunnon jääkiekkoa, jossa on panosta, tahtoa, vauhtia, taitoa jne. Minulle ei riitä pelkkä SM-liigaotteluna myytävä ottelu. Pelkään, että huomisessa tv-pelissä tuo edellä mainittu vaade (panos, tahto, vauhti, taito jne.) ei täyty. Paikkakuntakiintiöotteluita ei tarvitse näyttää; MTV3 voisi käyttää vastaavan ajan ja rahan vaikka parempaan viikottaiseen Hockey Night–makasiiniin, jossa paneuduttaisiin viikon kiekkotapahtumiin perusteellisemmin, laajemmin ja huomattavasti laji-intohimoisemmalla otteella. Nyt koko showsta jää maku, että homma tehdään todella puolivillaisella otteella; pääasia on, että kunhan tehdään vaan.
Nyt tänä viikonloppuna olen ollut seuraamassa perinteistä pohjoispohjalaista (Oulunsalo, Kempele, Liminka) Rantalakeus-turnausta. Turnauksen kesto on peräti kolme päivää, ja turnauksessa on lähes 400 F-junnua (v. –92, sitä myöhemmin syntyneet) kymmenestä eri seurasta (KalPa, PaKa, TIHC, Hokki, Kiekko-Oulu, Kiekko-Ketut, YJK, Teräs-Kiekko, Kiekko-Vesa, Ahmat). Turnauksen osallistuvista joukkueista ja pelaajista on sanottava, että tuskin mukana oli ketään SM-liigaorganisaation kaltaista – KalPaa lukuunottamatta – mutta todennäköisesti joku junnuista on tulevaisuuden Reijo Ruotsalainen, Jouni Rinne, Janne Niinimaa tai Sami Kapanen.
Sen voin sanoa, että pelaaminen turnauksessa on näille jässiköille (ja muutamalle giltsille) maailman tärkein juttu, ja se näkyy joka kerta, kun ne vipeltää jäällä. Heistä näkyy innostus lajiin, vilpittömyys, tahto ja halu; heistä näkyi rakkaus lajiin. Nämä jässikät joutuvat turnauksessa tosi koetukselle; pelejä on paljon, hiki virtaa, pelien välillä pitää siirtyä paikasta toiseen sotilaallisessa järjestyksessä jne. Järjestys on “sotilaallinen”, mutta turnaustouhussa on muutoin säilytetty lapsenmielinen ote, sillä kysymys on loppujen lopuksi lapsista. Oulun seudulla on nyt tosi ilkeät kelit; lunta tuiskuttaa, tuulee ja on pakkasta –20 astetta. Aika moni turnaukseen osallistunut jässikkä on tänä viikonloppuna vilustuttanut itsensä (vaikka pelit pelataan jäähallissa), ja ensi viikolla he ovat kuumeessa ja flunssassa.
Jos huomisessa Hockey Night-ottelussa (niinkuin MTV3 pelejä markkinoi) jommalla kummalla joukkueella olisi tuo junnujen peleistä tuttu “palo” ja rakkaus lajiin, voittaisi tämä joukkue todella selkeästi huomisen ottelun. Jos molemmilla joukkueilla olisi tuo “palo”, saisimme tv-otteluksi huiman taistelun. Taistelun, joka takuulla olisi klassikko. Tv-ottelun markkinoinnin kaltainen pinnallisuus ei ole se suomalaisen jääkiekon perusta, joista kuitenkin SM-liigakiekkoa “hypetetään”. Perusta luodaan seuroissa, jotka kasvattavat pelaajia. Juniorit kaipaavat hyviä esikuvia; ja esikuvien näyttämisessä MTV3:lla on paljon parantamisen varaa.
Se, mitä tällä kertaa koetan sanoa on, että toivottavasti huomisessa liigaottelussa SaiPan ja Kärppien liigapelureilla (jotka ovat mm junioreiden esikuvia, idoleita) on asenne kohdallaan koko 60 minuuttia (sekä mahdollisen jatkoajan). Toivottavasti tämä liigaottelu sisältää todellakin “vauhtia ja vaarallisia tilanteita”, eikä tämä kulunut slougani jäisi ainoastaan MTV3:n kaupalliseksi mainoslauseeksi.