Eihän tuolla logiikalla mitään voi verrata enää mihinkään.
Avataanpa tätä logiikkaa hieman. Tämän päivän jääkiekkoilija/jalkapalloilija on ammatinharjoittaja siinä missä kuka tahansa muukin, silloin kun puhutaan eri maiden pääsarjatasoista. Tai ei ihan, jääkiekkoilijan/jalkapalloilijan ammatillinen ura on suhteellisen lyhyt, joka vaikuttaa myös työpaikan valintaan hieman erilailla kuin monen muun ammatin kohdalla. Mutta leikitään, että olet Arttu Pelli, jolle KooKoo on kotipaikkakunnalla oleva työnantaja, ja sitä kautta palkanmaksaja. Työnantaja maksaa sinulle palkkaa 32 000 €/vuodessa (vuonna 2020), ja työnkuvasi ei vastaa sitä mitä itse haluaisit. Samassa työpaikassa oleva Juho Rautanen puolestaan tienaa 62 500 €. Tässä vaiheessa työuraa toinen työnantaja ottaa yhteyttä, ja tarjoaa sinulle vastaavaa palkkaa (oletus) kuin Juholle ja sellaisen työnkuvan mitä haluat. Mutta tämä edellyttää muuttoa kotipaikkakunnalta 140 kilometrin päähän. Mitä teet?
Ja vastaavasti, olet Francesco Totti, kotipaikkakunnalla olevan yrityksen työntekijä. Olet erittäin arvostetussa asemassa työpaikallasi ja toimenkuvasi on juuri sellainen kuin haluat. Itse asiassa voit hyvin pitkälle määritellä roolisi työpaikalla, olethan big boss (kapteeni). Ja vuosipalkkasi on 6 000 000 €. Tässä vaiheessa toisessa maassa oleva työnantaja tulee ja tarjoaa sinulle vielä reilusti isompaa palkkaa, ja ainoa ehto on että et ole enää kapteeni. Tai on toinenkin ehto, se, että muutat ulkomaille 1900 kilometrin päähän kotipaikkakunnalta. Mitä teet?
Itse näen logiikan siinä miksi muuttaa Kouvolasta Hämeenlinnaan, ja logiikan siinä miksi jäädä Roomaan. Ihan vaan työn ja siviilielämän muodostaman kokonaisuuden kannalta. Toki toisenlaisiinkin ratkaisuihin voisi päätyä, mutta seurauskollisuutta on kyllä kehtaisi vaatia varsinkaan Pellin tapauksessa. Kyllä jokainen työtä tekevä tekee sitä siellä, missä kokee palkan ja työnkuvan vastaavan sitä mitä itse haluaa.