Heikointa hetkeä ei tarvitse kauaa etsiä, kyllähän se oli TUTOn historiallinen romahdus toisessa välierässä Kouvolassa. Ketutus oli kohtalaisen armoton pelin jälkeen. Tai no, ehkä tämä välierien viimeinen ottelu kilpailee heikomman hetken tittelistä, nyt kolmannen erän alussa taululla ovat sellaiset lukemat, jotka eivät kuulu pudotuspeleihin.
Tuo toisen välierän puolivälin romahdus tappoi käytännössä tämän sarjan. Sitä ennen TuTo oli tehnyt seitsemän maalia ja KooKoo nolla. Tämän jälkeen KooKoo teki ottelusarjassa 19(!) maalia ja TuTo kaksi.
Minun näkökulmaani eli sitä, että KooKoo oli välierien selvä ennakkosuosikki ja että toisen välierän romahdus kaatoi tämän sarjan saattoi joku pitää lievästi pessimistisenä. Pidin sitä itse realistisena näkemyksenä, ja sitä se valitettavasti oli. Olisin erittäin kovasti toivonut olevani väärässä, mutta altavastaajan asema oli liian paha ja lisäksi TuTon pelaajien asenne ja hermokontrolli eivät olleet välierien vaatimalla tasolla.
Hallilta minua ei silti mikään pidä poissa lauantaina pronssipelistä TuTo-Jokipojat. TuTon peleissä on käyty joka kausi viimeiset vajaa parikymmentä vuotta putkeen ja nähty niin pettymykset kuin huippuhetketkin. Välierätappiosta huolimatta tämä kausi on kuitenkin kokonaisuutena yksi parhaista divari/Mestis-kausista. Ja tavallista enemmän olen peleissä nyt käynytkin: yksi harkkamatsi, 18 runkosarjapeliä (sairastelun takia jäi neljä matsia väliin ja kaksi muista syistä) sekä kaikki viisi tähänastista pudotuspeliä. Pronssimatsi on siis kauden 25. visiitti Marli-Areenalle, joten paljon on TuTo minulle tällä kaudella antanut elämyksiä.
Vaikka nyt pettymys on syvä, niin toivon TuTon pystyvän kokoamaan itsensä kauden viimeiseen kotimatsiin ja poistuvan Marli-Areenalta mitalit kaulassa. Kunhan aikaa kuluu, niin kyllä se himmeämpikin lätkä tuntuisi oikein hyvältä kun miettii, että pari kautta sitten väännettiin karsinta-playouteja.
Kannattaa myös muistaa, että ei tämän kauden TuTon pitänyt alun perinkään vielä taistella mestaruudesta vaan sijoista neljän sakissa. Näistä sijoista taisteltiin ja nämä sijat saavutettiin, joten ennakkotavoite oli loppujen lopuksi täysin realistinen. Hyvin mennyt runkosarja vain herätti jokaisessa toiveita finaalipaikasta ja jopa enemmästä, mutta tosiasia on, että ei tämän kauden rosterilla olisi kyetty Jukureita haastamaan tosissaan mestaruudesta eikä missään nimessä antamaan vastusta Ilvekselle. Jos liigapaikkaa halutaan jatkossa tavoitella - kuten varmasti halutaan - niin silloin täytyy tuleville kausille koota joukkue ihan toisenlaisesta pelaajamateriaalista.
Eli ei kun lauantaina hallille, vielä viimeistä kertaa tällä kaudella. On aika vetää viimeiset pizzaslicet, käydä vielä läpi fanikaupan anti ja pukea ylleen TuTon pelipaita ja muut kannattajan vermeet. Kauden päätösmatsin jälkeen on jossain vaiheessa aika pohtia kautta ja pelaajia kokonaisuutena sekä miettiä, kenen soisi jatkavan ja missä roolissa, mutta vielä ei ole sen aika. The Bronze Age awaits.