Turismin varjopuolet

  • 7 277
  • 48

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Yksi turismin suurista varjopuolista ovat all-inclusive resortit. Tarjoavat turisteille mukavaa, jopa ylenpalttista oleskelua paikan päällä ja sapuskaa 24 h vuorokaudessa sekä juomat päälle.

Niissä all-inc missä itse olen käynyt niin ruokaa ei ole saanut 24h vuorokaudessa ja alkoholitarjoilukin on loppunut joko 22 tai 23, sen jälkeen omalla rahalla saa ostaa lisää 02-03 asti. Ruokailuissa all-inc on kuulunut aamiainen, lounas ja päivällinen plus pienet välisnacksit ja mahdollisesti vähäistä iltapalaa.

lisäys: olen käynyt vain eurooppalaisissa all-inc, käytäntö voi olla erilainen jossain Karibialla
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Tavallaan ymmärrän sen, mikä ihmisen saa menemään tällaiseen, koska onhan se varmaan rentouttavaa vaihtelua raskaaseen arkeen että saa istua jossakin uima-altaalla pikkuhönössä 24/7 laittamalla tikkuakaan ristiin minkään eteen. Mutta noin omasta näkökulmasta en ymmärrä yhtään, mitä tuollaisesta saa irti. Kun itse on aina kokenut ne parhaat elämykset silloin, kun ottaa vaikkapa auton alleen ja lähtee syrjemmälle niihin pieniin kyliin ja kaupunkeihin, tai menee suuremmissa kaupungeissa niille kulmille, missä paikalliset liikkuu ja asuu. Mutta jokainen meistä varmaan hakee matkoilta ja matkailusta eri asioita.
Tämä on täysin kuin omasta kynästäni. Kävimme viime kesänä perheen kanssa Kreetalla ja majoituimme tietoisesti all-inclusive resorttiin ottamatta kuitenkaan sitä optiota. Suhtautuminen tähän on varmasti täysin henkilökohtaista, mutta itse en tajua, mitä riemua on maksaa lomasta, joka sijoittuu rauta-aitojen sisäpuolelle ja joka päivä "nautitaan" samat nugetit ranskalaisilla hieman kärjistäen. Ei käynyt hiukkaakaan kateeksi, kun kiertelimme uima-altailla ja ihmettelin ylikuumentuneiden ja auringonpolttamien ryysyjen ja brittien känniörvellystä aurinkotuoleissaan. Ei siinä, ihmiset ovat erilaisia, mutta itseäni ei kiinnostaisi hiukkaakaan laittaa tonneja siihen, että voi löhötä ja lihoa viikon karsinassa. Pienet, paikalliset ravintolat ja se, että pääsee aistimaan sitä oikeaa paikallista elämää, siitä se loma syntyy.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen työni takia asunut "ulkomailla" viidessä eri maassa noin 20 vuotta.
Voin kertoa, että ainakin minun osaltani moinen on lähes täysin poistanut halun turismiin.
Kerran jatkoin työmatkaa (Islantiin) neljällä omakustanteisella päivällä, ja maksoin perheenkin mukaan.
Ai niin, ja Englanti ml. Skotlanti ja Wales tuli kerran kierrettyä omalla autolla 10 päivässä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Viikon päästä ollaan menossa Rodokselle juurikin all- inclusive viiden tähden syönti- ja juonti orgia lomalle. Tavallaan tuollainen konsepti on kuin tehty meidän kaltaisellemme seurueelle kolmivuotiaan pojan ja appiporukoilla höystettynä. Tällaisella seurueella tavallinen matkailu olisi todella kankeaa, kun osa ei puhu englantia lainkaan ja muutenkin olisi iso peräänkatsominen ja jatkuva suunnittelu- rumba päällä.

Kun tässä vuosia vähän kuluu, palaamme taas omatoimi- matkailijoiksi.
Parin viikon päästä myös suuntana Rodos ja resorttihelvetti. Lapset vielä sen ikäisiä että menettelee ja vaimolla viikon kesäloma niin otetaan varman päälle passiivilomalla. Enkä mäkään kyllä jaksa yhtään mitään tetsaamista lomalla. Aion olla myös hönössä altaalla. Ehkä vuokrataan auto ja käydään kattelemassa pyramideja tai jotain.
 

MegaForce

Jäsen
All inclusivessa en ole koskaan käynyt, enkä tule käymään. Onneksi vanhempani eivät myöskään koskaan vieneet minua sellaiseen, vaan aina ollaan reissattu omatoimisesti.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Olen työni takia asunut "ulkomailla" viidessä eri maassa noin 20 vuotta.
Voin kertoa, että ainakin minun osaltani moinen on lähes täysin poistanut halun turismiin.
Kerran jatkoin työmatkaa (Islantiin) neljällä omakustanteisella päivällä, ja maksoin perheenkin mukaan.
Ai niin, ja Englanti ml. Skotlanti ja Wales tuli kerran kierrettyä omalla autolla 10 päivässä.
Tämä on kyllä mun silmään aika erikoista. En toki tiedä millasissa perserei'ssä oot asunut tai millasta elämää elänyt, mutta omakohtaisesti ne muutamat ulkomaat, joissa töissä tai muuten olen pidempiä aikoja viettänyt, ovat kasvattaneet matkailuhalukkuutta noin 1000%.

Mutta ei siinä, kokemuksia ja haluja on monenlaisia. Mulle muihin maihin ja kulttuureihin tutustuminen vähän pidemmän aikaa on ainakin vain kasvattanut mielenkiintoa näitä edes vähän omasta kivasta kuplasta poikkeavia paikkoja kohtaan. Vaikka suurin seikkailuhalu on kyllä kadonnut - enää ei tulisi mieleenkään lähteä vaikkapa täysin suunnittelemattomalle reppureissulle Thaimaahan. Silti esimerkiksi Euroopassa pyöriminen on aina todella antoisaa ja tutuistakin paikoista löytyy kaikkea uutta ja ihmeellistä jatkuvasti.

Tälläkin hetkellä Prahassa, jossa olen käynyt kymmeniä kertoja ja asunut vuoden - silti ihan uusi ja ihmeellinen mesta, kun vähän pintaa raaputtaa. Olishan täällä nyt myös Sisu-Klubi, jos tulis koti-ikävä. Turismia, mitäseon?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on kyllä mun silmään aika erikoista. En toki tiedä millasissa perserei'ssä oot asunut tai millasta elämää elänyt, mutta omakohtaisesti ne muutamat ulkomaat, joissa töissä tai muuten olen pidempiä aikoja viettänyt, ovat kasvattaneet matkailuhalukkuutta noin 1000%.

Itse pidän työmatkoja parempina kuin lomamatkoja. Introverttina en tuosta vaan lyöttäydy paikallisten seuraan tai pääse muutenkaan sen enempää kontaktiin alkuasukkaiden kanssa lomamatkoilla. Töissä sen sijaan pääsee viettämään aikaa ja juttelemaan enemmänkin ihan tavallisten ihmisten kanssa ja parhaimmillaan vielä baariin töiden jälkeen. Vieläkin tosin harmittaa, että en lähtenyt brasilialaisen kaverin Corsalla vuoristotietä kaupunkiin laulamaan karaokea ja juomaan caipirinhoja muutaman hotellin baarissa juodun Antarktikan jälkeen. Siinä kohtaa itsesuojeluvaisto vei valitettavasti voiton.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Itse pidän työmatkoja parempina kuin lomamatkoja. Introverttina en tuosta vaan lyöttäydy paikallisten seuraan tai pääse muutenkaan sen enempää kontaktiin alkuasukkaiden kanssa lomamatkoilla. Töissä sen sijaan pääsee viettämään aikaa ja juttelemaan enemmänkin ihan tavallisten ihmisten kanssa ja parhaimmillaan vielä baariin töiden jälkeen. Vieläkin tosin harmittaa, että en lähtenyt brasilialaisen kaverin Corsalla vuoristotietä kaupunkiin laulamaan karaokea ja juomaan caipirinhoja muutaman hotellin baarissa juodun Antarktikan jälkeen. Siinä kohtaa itsesuojeluvaisto vei valitettavasti voiton.
Joo tätä en epäile hetkeäkään ja samoja kokemuksia mullakin. Yleensä työympäristöissä kuitenkin helpommin löytyy samanhenkistä porukkaa eikä tarvi välttämättä hakemalla hakea sitä kontaktipintaa.

Sitä vaan tuossa mietin, että miten ulkomailla asuminen on tappanut matkusteluhalukkuuden ja siis ihan mielenkiinnosta kyselin miksi näin on käynyt. Kyllä mäkin päätin, että Englantiin en enää asumaan muuta, mutta kyllä mä siellä muuten tykkään pyöriä!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä on kyllä mun silmään aika erikoista. En toki tiedä millasissa perserei'ssä oot asunut tai millasta elämää elänyt, mutta omakohtaisesti ne muutamat ulkomaat, joissa töissä tai muuten olen pidempiä aikoja viettänyt, ovat kasvattaneet matkailuhalukkuutta noin 1000%.

Mutta ei siinä, kokemuksia ja haluja on monenlaisia.
Enpä tuota osaa selittää, ehkä perheen ja koirien mukana pitäminen on vähentänyt mielenkiintoa ylimääräiseen matkusteluun.
Asuinmaissa toki olen matkustellut jonkin verran, mutta lomat olen viettänyt enimmäkseen Suomessa.
****
Praha oli toki mielenkiintoinen, siellä kului 3 vuotta ja raitiovaunukortti oli kovassa käytössä. Tykkäsin kyllä penkoa paikallisia marketteja ja kokeilla lounaspaikkoja enemmän kuin yrittää olla sosiaalinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Enää pitäisi tietää, kuka lähtee ehdoin tahdoin heinä-elokuussa Etelä-Eurooppaan.
---

Pienten lasten kanssa joku All Inclusive varmasti sopii ihan hyvin, altaalla pulikointia ja helppoa arkea, ja pääseehän siitä sitten paikkoja katselemaan halutessaan. Kukin tavallaan. Itse tylsistyisin, mutta se ei ole taas niiden ongelma, jotka tykkäävät resorttiin mennä. Voisin myös kuvitella, että jokainen lomakohde ei sisällä öriseviä brittejä vakiona.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enää pitäisi tietää, kuka lähtee ehdoin tahdoin heinä-elokuussa Etelä-Eurooppaan.

Pienten lasten kanssa joku All Inclusive varmasti sopii ihan hyvin, altaalla pulikointia ja helppoa arkea, ja pääseehän siitä sitten paikkoja katselemaan halutessaan. Kukin tavallaan. Itse tylsistyisin, se ei ole taas niiden ongelma, jotka tykkäävät resorttiin mennä. Voisin myös kuvitella, jokainen lomakohde ei sisällä öriseviä brittejä vakiona.

Voisi kuvitella että se tylsyys on monelle se juttu juuri kun voi vain olla altaalla ja tarvitse mitään tehdä. Työssäkäyvälle varmaan aika luksusta kun ruoka ja juomatarjoilu pelaa. Toisaalta sitten kun rupeaa miettimään mitä sillä saisi jos itse varaa kaiken niin yllättävän paljon.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Voisi kuvitella että se tylsyys on monelle se juttu juuri kun voi vain olla altaalla ja tarvitse mitään tehdä. Työssäkäyvälle varmaan aika luksusta kun ruoka ja juomatarjoilu pelaa. Toisaalta sitten kun rupeaa miettimään mitä sillä saisi jos itse varaa kaiken niin yllättävän paljon.
Mun kommenttini, josta tämä all-inclusive -keskustelu lähti liikkeelle oli enemmän kommentti turismin varjopuoliin eli siitä miten vähän paikalliset ihmiset lopulta hyötyvät tällaisesta ylikansallisten ketjujen tarjoamasta turismista, jossa hotelli haluaa maksimoida itselleen sen osan rahasta, jonka turistit kyseisessä maassa käyttävät.

Jos joku kokee tämänkaltaisen lomailun olevan itselleen paras ratkaisu, niin se on fine. Halusin vain tuoda yllä olevan näkökulman tähän varjopuoli -keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Se, että pandemian aikaan turismi, ainakin massasellainen oli seis, niin ehdittiinköhän monessa paikassa sitten tottua siihen, että kohteissa oli käytännössä vain paikalliset ja vähän, jos ollenkaan turisteja ja sitä aikaa nyt "kaihoisasti" kaivataan? Vai kerkesikö tuon parin vuoden aikana patoutua niin paljon halua matkustaa, että nyt siitä otetaan kaikki irti ja mestat ovat sen myötä tupaten täynnä? Jos nyt haluamme kaihtaa ilmaisua "heinäsirkkaparvet".
 

Grafix

Jäsen
Se, että pandemian aikaan turismi, ainakin massasellainen oli seis, niin ehdittiinköhän monessa paikassa sitten tottua siihen, että kohteissa oli käytännössä vain paikalliset ja vähän, jos ollenkaan turisteja ja sitä aikaa nyt "kaihoisasti" kaivataan?
Ihan kivasti toimeentuleva turistimatkaaja ei monestikaan ajattele sitä, että tavallisen paikallisen kansan keskipalkka noissa kivoissa lomakohteissa on usein todella pieni. Turismin aiheuttama hintojen nousu tarkoittaa monessa paikassa sitä, että paikallisilla ei ole enää varaa asua kaupunkien keskustoissa. Ymmärrän siis esimerkiksi tuossa Iltalehden jutussa kärkenä olleen paikallisten harmituksen täysin.

En usko, että turismia itsessään vihataan, mutta onhan se homma monessa paikassa lähtenyt täysin lapasesta. Moni kaupunkihan on jo herännytkin tähän ja pyrkinyt rajoittamaan turistimassoja – tosin aika kepoisilla keinoilla.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ihan kivasti toimeentuleva turistimatkaaja ei monestikaan ajattele sitä, että tavallisen paikallisen kansan keskipalkka noissa kivoissa lomakohteissa on usein todella pieni. Turismin aiheuttama hintojen nousu tarkoittaa monessa paikassa sitä, että paikallisilla ei ole enää varaa asua kaupunkien keskustoissa. Ymmärrän siis esimerkiksi tuossa Iltalehden jutussa kärkenä olleen paikallisten harmituksen täysin.

En usko, että turismia itsessään vihataan, mutta onhan se homma monessa paikassa lähtenyt täysin lapasesta. Moni kaupunkihan on jo herännytkin tähän ja pyrkinyt rajoittamaan turistimassoja – tosin aika kepoisilla keinoilla.
Eikö tuo olisi vähän paikallisten asia hoitaa asiat niin että näin ei kävisi?
Esimerkiksi Espanjassa viranomaisilla olisi ollut vuosia aikaa hoitaa asiat kuntoon.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Eli tavoitteena vain loputon kasvu? Kyllä turismia voi hillitä muutenkin kuin niin, että rahat jää saamatta. Suosituimmat paikat maksullisiksi, ryyppääminen julkisilla paikoilla kielletyksi yms.
Kasvuhuippu on taidettu jo tavoittaa, kun paikalliset osoittavat jo mieltään kaduilla turismia vastaan. Sikäli olen samaa mieltä turismin hillitsemisen välineiden kanssa, eli hinnat korkeammalle. Tässä itsekin elämässä huomannut lomamatkoilla, että mitä korkeampi hinta, sen parempi on myös seura.
 

redpecka

Jäsen
Eikö tuo olisi vähän paikallisten asia hoitaa asiat niin että näin ei kävisi?
Esimerkiksi Espanjassa viranomaisilla olisi ollut vuosia aikaa hoitaa asiat kuntoon.
Kyllähän tätä kai yritetään ja on yritetty vuosikymmeniä taiteillen sillä narulla. Voi tulla yllätyksenä, mutta brittipoliisi on, tai ainakin on ollut, kesäisin mukana hillitsemässä pahimmissa rysissä Espanjassa. Mielestäni hienoa yhteistyötä varsinkaan kun jonkun espanjalaisen rivipolliisin kielitaito ei välttämättä riitä 134 kiloista ManU-fania vastaan.

Kataloniassa ja Baleaareilla on ainakin tämä vuosituhat ollut lehdet ja telkkari pullollaan juttua liikaturismista lieveilmiöineen, lähinnä siis lieveilmiöistä.

Siinä kun Helsingin keskustastakin kun Strindbergin terassilla poikaporukat istuu päivää yläosattomissa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllähän tätä kai yritetään ja on yritetty vuosikymmeniä taiteillen sillä narulla. Voi tulla yllätyksenä, mutta brittipoliisi on, tai ainakin on ollut, kesäisin mukana hillitsemässä pahimmissa rysissä Espanjassa. Mielestäni hienoa yhteistyötä varsinkaan kun jonkun espanjalaisen rivipolliisin kielitaito ei välttämättä riitä 134 kiloista ManU-fania vastaan.

Kataloniassa ja Baleaareilla on ainakin tämä vuosituhat ollut lehdet ja telkkari pullollaan juttua liikaturismista lieveilmiöineen, lähinnä siis lieveilmiöistä.

Siinä kun Helsingin keskustastakin kun Strindbergin terassilla poikaporukat istuu päivää yläosattomissa.
Sepä se. Ollaan oltu tekevinään ja nyt paikalliset Espanjassa alkaa olemaan jo raivona.
Viime talvena Kanarialla olin huomaavinani asennetta palvelussa välillä.
Ihan viranomaisten syytä tuo Espanjan tilanne on, turha sitä on turistien niskaan vierittää.
Olisivat kieltäneet lyhytaikaiset vuokrat, rajoittaneet lentoliikennettä & laivaliikennettä ja ulkomaalaisten omistuksia.
Siinäpä se.
Mutta ei kun rahat on kelvanneet kyselemättä, jopa rikollisilta jo 80- luvulta alkaen.
 

redpecka

Jäsen
Sepä se. Ollaan oltu tekevinään ja nyt paikalliset Espanjassa alkaa olemaan jo raivona.
Viime talvena Kanarialla olin huomaavinani asennetta palvelussa välillä.
Ihan viranomaisten syytä tuo Espanjan tilanne on, turha sitä on turistien niskaan vierittää.
Olisivat kieltäneet lyhytaikaiset vuokrat, rajoittaneet lentoliikennettä & laivaliikennettä ja ulkomaalaisten omistuksia.
Siinäpä se.
Mutta ei kun rahat on kelvanneet kyselemättä, jopa rikollisilta jo 80- luvulta alkaen.
Ilkeitä varmaan ovat ne viranomaiset. Korruptio ja/tai sormienläpi kattelu on varmaan yksi ongelma maailmassa, mutta kaikesta tästä paskasta huolimatta jotkut sitkeät tahot yrittävät tehdä asialle jotain.
 

Grafix

Jäsen
Eikö tuo olisi vähän paikallisten asia hoitaa asiat niin että näin ei kävisi?
Esimerkiksi Espanjassa viranomaisilla olisi ollut vuosia aikaa hoitaa asiat kuntoon.
Jep, päätetään alkaa maksamaan paikallisille ihmisille suurempaa palkkaa, että pystyvät asumaan omassa kaupungissaan. Sehän on hyvä keksintö, ihme ettei noin ole jo toimittu. Olisi varmasti tervetullut uudistus ihan kaikkialla maailmassa, muuallakin kuin Espanjassa.

Mutta jos nyt asiallisesti puhutaan, niin turismin hillitseminen on erittäin tervetullutta sekä asukkaiden, että ympäristön vuoksi. Espanjassahan tätä on tehty jo vuosia. Esimerkiksi Barcelonassa on tajuttu jo vuosikausia sitten, ettei peli enää vetele. Kaupungin hotellipaikkojen määrä on rajoitettu, uusien hotellien rakentaminen historialliseen keskustaan on kielletty, risteilyalusten saapumista on rajoitettu, El Pratin lentoaseman laajennus torpattiin, AirBnB-vuokrausta on vaikeutettu ja jopa opaskierrosten organisointia on tiukennettu. Myös erilaisia verotuksellisia toimia on olemassa. Ei kaupunkeja kuitenkaan voi kokonaankaan sulkea.

Kuten aiemmin sanoin, niin tuskin monikaan turismia sinällään inhoaa vaan sen mukana tulevia lieveilmiöitä. Massatursimihan hyödyttää suurilta osin isoja kv-toimijoita ja paikalliset saavat lähinnä juuri ne negatiiviset haitat niskaansa. Pitkälle päästäisiin jo sillä, että ihmiset eivät reissatessaan tuijottaisi omaa napaansa vaan osaisivat olla ja tekisivät järkeviä ratkaisuita.
 
Viimeksi muokattu:
Iltalehti: Raivo yltyy: Paikalliset aikovat estää turistien pääsyn rannoille suosikkilomakohteessa

Matkailu on tuonut Baleaarien saariryhmään kuuluvalla Mallorcalle paljon vaurautta, mutta paikalliset sanovat nyt, että liikenneruuhkat, korkeat hinnat ja kohtuuttomat vuokrat sekä loppumaton väentungos tukahduttavat heidät.

Palman kaupunginvaltuusto keskusteli torstaina pormestari Jaime Martinezin ehdottamista uusista toimenpiteistä ongelman ratkaisemiseksi.

Niihin kuuluu muun muassa risteilyalusten määrän rajoittaminen Palmassa, suurimpien risteilyalusten kieltäminen, uusien verojen määrääminen risteilymatkustajille heidän noustessaan maihin, kaupunkiin kerrallaan saapuvien vuokra-autojen määrän rajoittaminen sekä bileveneiden ja viinaristeilyjen rajoittaminen.


Hankala tilanne tosiaan, kun uutisessa on myös tämä: "Matkailun osuus saarten bruttokansantuotteesta on alan järjestön Excelturin tietojen mukaan noin 45 prosenttia."

Silti paikallisten elämän pitäisi olla saarten tärkein asia, eikä se, miten saadaan lisää ja lisää turisteja aiheuttamaan lisää ongelmia. Katsellaan, miten ehdotetut toimenpiteet toimivat käytännössä (jos ne edes astuvat voimaan).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös