Turhaa kategorisointia

  • 904
  • 3

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lueskelin tässä aikani kuluksi näitä vapaan keskustelun viestiketjuja, ja totesin että useimmat viestit voidaan luokitella jotakuinkin näihin kategorioihin:

1) Kissan hännän nostajat
Kukas kissan hännän nostaa, ellei kissa itse. Eli viestit joidenka tarkoitus on tavalla tai toisella korostaa omaa erinomaisuutta. Tyypillisiä sanontoja: "En haluaisi kehua itseäni, mutta...", "Tekisi mieleni sanoa, että mitäs minä sanoin" jne.

2) Kehun kerjääjät
Haluavat osoittaa muille, kuinka eteviä tai muuten hyviä tai ainakin parempia ihmisiä tässä ollaan. Tämän voi tehdä myös aloittamalla ketjun jossa luetellaan parhaimpia, mielenkiintoisimpia tai vastaavia kirjoittajia ja toivotaan että joku ymmärtää mainita viestiketjun aloittajan tähän joukkoon mukaan. Vähemmän vaatimattomat ihmiset mainitsevat tietysti itse itsensä. Marttyyrit sopivat tähän porukkaan mukaan.

3) Totuuden torvet
Tiedetään tai ainakin ollaan tietävinään miten asioiden oikea tola on. Vastaväitteitä ei useinkaan siedetä, ymmärretä tai haluta ymmärtää. MUTU peruste riittää asiantuntijan rooliin. Välillä oman mielipiteen puolustaminen purkautuu inttämisenä, joka johtaa luokan 5 kategoriaan.

4) Huonot häviäjät
Jonkinlaisen tappion kokeneet kirjoittajat, jotka löytävät lukuisia syitä miksi tappio tuli. Joka tapauksessa tappio on tullut vääryydellä tai ainakin huonon tuurin seurauksena. Keskimääräistä useammin ilmenevät sanat "jos" ja sen kiertoilmaisut.

5) Tyhjän puhujat
Avaavat viestiketjun taikka lisäävät kommentin, jossa ei tuoda esille mitään uutta saatika mielenkiintoista. Chättäily-mentaliteettia silloin tällöin mukana, kunhan nyt jotain sanoo.

6) Uteliaat
Sisällyttävät viestiketjuun kysymyksen tai kiistanalaiseksi tietämänsä väitteen. Tarkoituksena on joko simppelisti saada vastaus esitettyyn kysymykseen taikka sitten yleisen mielipiteen kartoittaminen keskustelun avulla.

7) Idiootit
Pahimpien tarkoituksena palstan sabotoiminen älyttömillä viesteillä. Moderaattorit ovat onneksi tehokkaasti poistaneet näiltä kirjoitusoikeuksia (kiitos).

8 ) Provot
Tuovat esiin väittämän, jonka tietävät nostavat esiin kuumiakin tunteita puolesta ja vastaan. Taitavasti tehtyinä miltei huomaamattomia ja siksi nautittavia, tökerösti tehtyinä lähellä idiootti-kategoriaa.

9) Positiiviset paskanjauhajat
Kaikki muu, paitsi keskustelu (ja lätkä) ovat turhaa. Asiallista keskustelua aiheesta kuin aiheesta, joko aiheen tuntien tai ilman. oikeassa oleminen ei ole tärkeää.

10) Tietofriikit ja besser-wisserit
Fakki-idiootit, joilta löytyy tutkimus- ja tilastotietoa ja webbi-linkkejä vaikka mihin asiaan. Aiheen erikoissanasto ja muutkin hienot sanat ovat pop. Nojaavat keskusteluissaan pelkkään faktaan sekoittamatta asiaan esim. inhimillisyyttä tai muita irrationaalisia seikkoja. Pahimmillaan inhorealisteja.

11) Avuttomat
Viestissä kysytään samaa asiaa jota samassa viestiketjussa on hetkeä aiemmin jo puitu. Eivät siis osaa tai vaivaudu lukemaan mitä muut ovat aiemmin kirjoittaneet. Samaa sukua ovat kirjoittajat, jotka saisivat nopeimmin vastauksen kysymyksiinsä kirjoittamalle sen suoraan Googleen.


Sanoisin, että on aika vaikeaa kirjoittaa mitään, mitä ei voitaisi luokitella kuuluvaksi yhteen tai useampaan em. luokista. Tämäkin viesti sopii mukavasti ainakin luokkiin 3 ja 5. Luokitteluni perustuu lähes täysin mutuun, eikä asiaa ole juuri nimeksikään. Ja tuolla itseni vähättely-marttyyri-kommentilla pääsen vielä luokkaan 2.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Mun mielestäni aika moni yrittää täällä korostaa liikaa itseään ja omaa erinomaisuutta. Oma mielipide perustellaan kyllä yleensä hyvin, mutta jotenkin on sellainen olo, että toisten kirjoittamista jutuista yritetään aina ensimmäiseksi löytää ne epäkohdat. Näin päästään taas korostamaan lisää sitä omaa "erinomaisuutta" ja korjailemaan/arvostelemaan toisten mielipiteitä. Joskus tekisi hyvää varmaan vaan lueskella toisten viestejä ja miettiä mitä niissä oikeasti sanotaan. Hyvä keskustelija osaa kuunnella, eli tässä tapauksessa lukea.
Tykki pisti listaa aika hyvin esille ja ne sopii myös muualle kuin vapaaseen keskusteluun.

Itse aiheutin ilmeisesti kovastikin närää eräässä viestiketjussa kertomalla pari "vitsiä" naapurikaupungistani. Nämä ns. "vitsit" eivät olleet kirjoitettu mitenkään tosissaan tai ne eivät olleet tarkoitettu hauskuuttamaan ketään. Halusin vaan lisätä viestin typerään viestiketjuun ja katsoa, miten muut reagoivat tähän. Huomasin, että reaktiot olivat negatiivisia kauttaaltaan. Taas siis haettiin esille heti negatiiviset asiat ja jopa minun älykkyyteni asetettiin kyseenalaiseksi. Tai ehkä sen voikin kyseenalaistaa, kuka tietää?

Tuloksena oli viestiketjun sulkeminen, joka oli moderaattoreilta ainut oikea ratkaisu. Se viestiketju syntyikin ns. kuolleena.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Joku avasikin juuri sopivasti ketjun jossa luettelee mitä etuja saa töistään. Nimi ei ollut kuitenkaan brassailuketju vaan kaveri vetää ihan pokalla. Se, onko asiasta keskusteltu aiemmin - luulen että on mutta tottakai pitää avata uusi ketju ettei se hautautuisi sinne vanhan ketjun 64. sivulle.

Etten sortuisi turhaan naljailuun sanon että ihan vapaasti vain. Ja itsekin varmasti sorrun joskus, kuten varmaan nytkin, moneen luettelemaasi "syntiin".

Parasta Jatkoajassa on minulle se että aina silloin tällöin löytää erittäin mielenkiintoisia ketjuja joista avutuu ihan uusi maailma. Esim. toisesta maailmansodasta kertovissa ketjuissa on mahtavia juttuja porukalta joka on todella paneutunut asiaan ja ainahan sotajutut kiinnostavat.

Turhinta täällä minulle ovat juuri nuo turhat kyselyketjut ja äänestykset...etenkin kun suurin osa vastauksista on täysin perustelemattomia. Esim. viimeksi tuo idoliketju. Ja se että porukka ottaa välillä homman aivan liian tosissaan.

Tuohon viestien lukemattomuuteen - minusta hyvä chattikin on silti enemmän tervetullut kuin paska viesti kaverilta joka ei ole lukent edellisiä viestejä ollenkaan.

Haluan ehdottomasti kuulua listallasi kohtaan yhdeksän. Kyllä ma haluan kaikessa säilyttää sen pilkkeen ja hyväntuulisuuden messissä vaikka välillä menisikin mutun piikkiin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse kuulun selvästi useampaankin alaluokkaan. Olen pitkälti näiden seuraavien yhdistelmä:

3, Totuuden torvi.

Tiedän useimmiten kaiken kaikesta. Ja kerron sen melko usein.

7. Idiootti.

Näin minulle on usein kerrottu, joten sen on pidettävä paikkansa. Mikään ei ole vahvempi todiste kuin keskustelupalsta.

8. Provoaja

Kamoon, voiko keskustella muutenkin? Kaikista parasta elämässä on se, kun joku tarttuu koukkuun.

10. Tietofriikki ja besser-wisser

Kun keskustellaan energiapolitiikasta, otan käyttööni luonteeni tämän puolen. Joskus myös muista aiheista joista tiedän paljon enemmän kuin muut. Näitä on useita, mutta en viitsi kaikkiin kertoa kaikkea tietämääni, koska saatava korvaus ylivertaisista tiedoistani ei riitä.

Loppujen lopuksi voidaan havaita, että olen aika monipuolinen kirjoittaja. Ehkäpä palstan paras. En sano varmaksi koska olen kuitenkin vaatimaton, enkä halua korostaa itseäni liikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös