Tuotteiden nimeäminen ja tunnettuvuus

  • 5 794
  • 30

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tarina kertoo, että Ismo Alanko keksi Hassisen Koneelle nimen joensuulaiselta ompelukoneliikkeeltä. Ja tuo onneton ompelukoneyrittäjä vaihtoi liikkeensä nimen kun sai kuulla tapahtuneesta. Ei kovin hääviä liikeälyä.
Tarina on tosi. Muistan vielä talonkin, jossa Hassisen Kone sijaitsi, siinä ihan Wanhan Jokelan vieressä. Nyt se on purettu ja tilalle rakennettu moderni liikekerrostalon hirvitys.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hyvää pohdintaa. Heitän vaihdossa vastaväitteitä:

- BMW on aika selkeästi profiloitunut suhteessa muihin automerkkeihin ja ihmiset jotka ostavat BMW:tä tietävät kännykkämaailmaa paremmin mitä tuotteessaan saavat.

Niin, eli juuri kuten sanoin, ei se koko vaan se miten sitä käyttää.
Ts. jos brändi rakennetaan oikein ei sillä ole väliä mitä ne nimet ovat.
- Loppujen lopuksi Bemarin nimeämiskäytäntö on myös aika simppeli, 3 on pieni, 7 iso ja 5 siitä välistä. Yhdistettynä tosiaan siihen että asiakkaat vähän paremmin tietävät mitä eroa noilla on, kun taas kännyköitä ostavat kaikki vauvasta vaariin.

Ja samalla lailla Nokian nimeämiskäytäntö oli simppeli kunnes niitä nimiä piti sitten alkaa keksimään kun nämä numerosarjat ovat saatanasta, 1xxx-3xxx olivat nuorten puhelimia rajatuilla ominaisuuksilla, 5xxx oli erilaisia multimediapuhelimia ja 6xxx-8xxx olivat yrityspuhelimia ja erikoisluureja. Sitten oli kommari ja pari muuta erikoista, onko tuo nyt sittenkään niin kauhean monimutkaista?
Mutta kai nyt muistetaan se että kun Nokia alkoi nimeämään tuotteitaan Apple-tyyliin l. mallinumero "C6" ja sen perässä sitten "juokseva"-versionumerointi esim. "C6-01", ihmiset olivat ihmeissään kun käytetään niin monimutkaista nimeämistapaa, ei oo helppoa ei.

Ja tuo Vilpertin lista kyllä kertoo kaiken Samsungin nimeämislogiikasta, ovat vain saaneet nyt brändättyä "Galaxyn" kutakuinkin Samsung-matkapuhelimen synonyymiksi niin ei sillä lopulla sitten ole enää väliä, ei se kuitenkaan noin objektiivisesti arvioituna ole erityisen selvää.

- Nokia teki nousunsa ylivertaisten tuotteidensa avulla ja nimeämiskäytännöstään huolimatta, ei sen ansiosta. Kännykkämarkkinat olivat paljon pienemmät, jolloin numerosarjat niminä jäivät paremmin mieliin.

Nimeämiskäytäntö oli väistämätön pakko laajassa globaalissa tuotekirjossa, oikeastaan ainoastaan RIM ja Apple ovat kyenneet aidosti pärjäämään vain yhdellä ainoalla tuotteella kaikkialla ja RIM:kin toki aika rajallisesti anglosaksisten valtioitten ulkopuolella.
Mitä tarkoitat kännykkämarkkinoitten pienuudella? Kyllä, älypuhelinten määrät ovat nykyään suuremmat kuin koskaan mutta onko kännykköjen kokonaismarkkina aidosti kasvanut merkittävästi (siis moninkertaistunut, muut muutokset menevät ihan normaalin kasvun puitteisiin) sanotaan viimeisen 10v aikana kun puhelin on murtautunut aidosti jokaisen ihmisen apuvälineeksi.
Pitää muistaa että esim. Nokian peruspuhelintenkin myynnin lasku johtuu vähintään osaksi siitä että nykyään ihmiset ostavat älypuhelimen sen peruskapulan sijaan, nollasummapeliä noin määrällisesti kuitenkin.

Nyt kun mainitsit niin tietenkin nämä N-jotain mallit tulevat mieleen ja muistan jollain kaverillani sellaisen olleen, mutta ne ovat kyllä niin harmaata massaa puhelimien joukossa kuin olla saattaa.

Mutta onko tämä nimeämiskäytännön vai huonon markkinoinnin syytä?
Toisaalta kommunikaattorin tietää jokainen, numerosarjaa 9000, 9100 tjsp. ei ehkä niin moni, joten kai Nokiakin jotain osasi mutta toisaalta kommari olikin aikalailla juuri one-off-tuote, kuten iPhone.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Trangioissa (retkikeittimiä) on Trangia Mini, Trangia 27-jotakin ja Trangia 25-jotakin.

Eikö nuokin olisi voinut nimetä suoraan kokojen mukaan? Kaiken lisäksi 25 on epäloogisesti suurempi kuin 27. Kuka pöljä keksi, että muutamalle koolle tarvitaan numeroita?

Suurin osa Trangian käyttäjistä ei muista keittimensä numeroa. He sanovat suurempi, kahden hengen tai Mini.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Trangioissa vielä koomista on se että 27 on siis pienempi kuin 25 :)

Jotain logiikkaa voisi sentään kuvitella olevan jos tuolla luvulla vaikka annettaisiin kattilan sisähalkaisija tms. niin lisäosahankinnat helpottuisivat mutta eii.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, eli juuri kuten sanoin, ei se koko vaan se miten sitä käyttää.
Ts. jos brändi rakennetaan oikein ei sillä ole väliä mitä ne nimet ovat.

Ja samalla lailla Nokian nimeämiskäytäntö oli simppeli kunnes niitä nimiä piti sitten alkaa keksimään kun nämä numerosarjat ovat saatanasta, 1xxx-3xxx olivat nuorten puhelimia rajatuilla ominaisuuksilla, 5xxx oli erilaisia multimediapuhelimia ja 6xxx-8xxx olivat yrityspuhelimia ja erikoisluureja. Sitten oli kommari ja pari muuta erikoista, onko tuo nyt sittenkään niin kauhean monimutkaista?
Mutta kai nyt muistetaan se että kun Nokia alkoi nimeämään tuotteitaan Apple-tyyliin l. mallinumero "C6" ja sen perässä sitten "juokseva"-versionumerointi esim. "C6-01", ihmiset olivat ihmeissään kun käytetään niin monimutkaista nimeämistapaa, ei oo helppoa ei.

Niin no, tuo numerointi toimi niin kauan kuin niillä pystyttiin erottelemaan kunnolla puhelinmallit (2004-2005 väliin asti). Loppuvaiheessa noissa ei pysynyt enää kuin insinöörit perässä, kun oli pelkästään perusmalleissa 1100, 1101, 1108, 1110, 1110i, 1112 jne.
Kuinka siinä sitten myyt jotain tiettyä mallia kun yksikään asiakas ei muista mikä numero se oli mitä tultiin hakemaan ja myyjistäkin vain vihkiytyneimmät pysyivät ylipäätään kärryillä kaikista malleista.

Nykyinen Lumia-nimeäminen on nyt pitkästä aikaa ensimmäinen järkevä veto Nokialta, C-, N- ja E-sarjojen nimeäminenkin oli liian insinöörimäinen.

Lumia on selvä brändi joka kuluttajan on helppo muistaa ja sarja tulee pelkästään onnistuneen nimeämisen takia myymään jo jonkin verran.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sitten kun puhutaan tietyn alan vaatteista, varusteita ja muista sellaisista, laitetaan tuotteen eteen "Tactical" ja muutetaan tuotteen väri mustaksi niin jo kauppa käy.
Tässä esimerkki.
Linkissä taskulamppu joka on musta ja "Taktinen" mutta ei silti oikeasti tee juuri mitään taktisessa tilanteessa. Alkaen vaikka siitä, mihin painonappi on sijoitettu.
XT-1000 Tactical - Xglow, taskulamppu - Lumenex
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös