Hyvää pohdintaa. Heitän vaihdossa vastaväitteitä:
- BMW on aika selkeästi profiloitunut suhteessa muihin automerkkeihin ja ihmiset jotka ostavat BMW:tä tietävät kännykkämaailmaa paremmin mitä tuotteessaan saavat.
Niin, eli juuri kuten sanoin, ei se koko vaan se miten sitä käyttää.
Ts. jos brändi rakennetaan oikein ei sillä ole väliä mitä ne nimet ovat.
- Loppujen lopuksi Bemarin nimeämiskäytäntö on myös aika simppeli, 3 on pieni, 7 iso ja 5 siitä välistä. Yhdistettynä tosiaan siihen että asiakkaat vähän paremmin tietävät mitä eroa noilla on, kun taas kännyköitä ostavat kaikki vauvasta vaariin.
Ja samalla lailla Nokian nimeämiskäytäntö oli simppeli kunnes niitä nimiä piti sitten alkaa keksimään kun nämä numerosarjat ovat saatanasta, 1xxx-3xxx olivat nuorten puhelimia rajatuilla ominaisuuksilla, 5xxx oli erilaisia multimediapuhelimia ja 6xxx-8xxx olivat yrityspuhelimia ja erikoisluureja. Sitten oli kommari ja pari muuta erikoista, onko tuo nyt sittenkään niin kauhean monimutkaista?
Mutta kai nyt muistetaan se että kun Nokia alkoi nimeämään tuotteitaan Apple-tyyliin l. mallinumero "C6" ja sen perässä sitten "juokseva"-versionumerointi esim. "C6-01", ihmiset olivat ihmeissään kun käytetään niin monimutkaista nimeämistapaa, ei oo helppoa ei.
Ja tuo Vilpertin lista kyllä kertoo kaiken Samsungin nimeämislogiikasta, ovat vain saaneet nyt brändättyä "Galaxyn" kutakuinkin Samsung-matkapuhelimen synonyymiksi niin ei sillä lopulla sitten ole enää väliä, ei se kuitenkaan noin objektiivisesti arvioituna ole erityisen selvää.
- Nokia teki nousunsa ylivertaisten tuotteidensa avulla ja nimeämiskäytännöstään huolimatta, ei sen ansiosta. Kännykkämarkkinat olivat paljon pienemmät, jolloin numerosarjat niminä jäivät paremmin mieliin.
Nimeämiskäytäntö oli väistämätön pakko laajassa globaalissa tuotekirjossa, oikeastaan ainoastaan RIM ja Apple ovat kyenneet aidosti pärjäämään vain yhdellä ainoalla tuotteella kaikkialla ja RIM:kin toki aika rajallisesti anglosaksisten valtioitten ulkopuolella.
Mitä tarkoitat kännykkämarkkinoitten pienuudella? Kyllä, älypuhelinten määrät ovat nykyään suuremmat kuin koskaan mutta onko kännykköjen kokonaismarkkina aidosti kasvanut merkittävästi (siis moninkertaistunut, muut muutokset menevät ihan normaalin kasvun puitteisiin) sanotaan viimeisen 10v aikana kun puhelin on murtautunut aidosti jokaisen ihmisen apuvälineeksi.
Pitää muistaa että esim. Nokian peruspuhelintenkin myynnin lasku johtuu vähintään osaksi siitä että nykyään ihmiset ostavat älypuhelimen sen peruskapulan sijaan, nollasummapeliä noin määrällisesti kuitenkin.
Nyt kun mainitsit niin tietenkin nämä N-jotain mallit tulevat mieleen ja muistan jollain kaverillani sellaisen olleen, mutta ne ovat kyllä niin harmaata massaa puhelimien joukossa kuin olla saattaa.
Mutta onko tämä nimeämiskäytännön vai huonon markkinoinnin syytä?
Toisaalta kommunikaattorin tietää jokainen, numerosarjaa 9000, 9100 tjsp. ei ehkä niin moni, joten kai Nokiakin jotain osasi mutta toisaalta kommari olikin aikalailla juuri one-off-tuote, kuten iPhone.