Aiemmin olikin jo mainittuna monitoimityökalu = Leatherman. Monasti tulee mieli sanoa lainaajalle ettei minulla ole Leathermania. Gerber löytyy kyllä, oikein kaksin kappalein.
Leathermanista johdettu nahkamies on vielä melkoisen vekkuli tapaus. Ei ole pelkästään tuotemerkki muuttunut käsitteeksi, vaan päälle saadaan vielä käännös. Nahkamies? Nahkamies! Mulle tuosta tulee mieleen stereotyyppinen nahkaan pukeutuva homo, ei niinkään tunnetun monitoimityökaluja valmistavan lafkan tuote.
Jonkin verran on tullut katseltua lähiaikoina Youtuben retropelaamiseen liittyviä videoita. Jossain jaksossa todettiin, että aikanaan Nintendo oli käytännössä synonyymi pelaamiselle ja "going to play Nintendo" saattoi viitata mihin tahansa konsoliin. Tarkkaa julkaisijaa, saatikka jaksoa, en pysty tähän hätään tarkistamaan. Henkilökohtaisesti en vastaavaa kokemusta omaa, vaikka NES ja SNES veivät multa lapsuuden.
Ajoittain olen kuullut Ladan käyttämistä synonyymina huonolle tai alinopeutta ajavalle autolle. Jos toinen autoilija tai joku auto vituttaa, niin sitä kutsutaan joko valmistajan mukaan tai viitataan Ladaksi. Jos Opel pettää, niin "se vitun Lada hajosi taasi" tai "Se Opel jätti sivuun", muttei ikinä "Se Toyota kusi mun muroihin".