Tuomaripelistä jääkiekoksi

  • 2 109
  • 12

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Tätä asiaa on varmaankin puitu jo ainakin parissa ketjussa, mutta otetaan threadi sille itelleenkin näin pleijareiden lähestyessä.

Tuomarilinjasta riittää aina juttua pelin jälkeen. Varsinkin silloin, kun oma joukkue saa turpiin... Tunnustan itsekin monesti syyttäväni tuomareita linjattomista tuomioista. Joskus olen huutanut jopa "NUIJAAAAAA!!!" kesken matsin. Nimiä mainitakseni ainakin Henrikson, feivritin veljekset, Rönn ja Pajunen ovat ainakin niin syvältä ettei kuukaan loista. Samalla ei loista muutkaan kuin tuomarin ja malttinsa menettäneen pelaajan naama.
Tuohan tuollainen linjattomuus peleihin elämää ja tunnelatausta jonkinlaista, mutta kun se on vain niin perin vääränlaista... ainakin omasta mielestäni.
Väkisinkin miettii, että tuomarointi on tehtävänä liian vaikea kokonaisuudessaan, koska tuomarit itsekin väittävät linjanpitämisen olevan vielä vaikeampaa useammalla päätuomarilla. Mielestäni nyt on kuitenkin "jalostunut" sellainen porukka (alussa mainitsemani viisikko), jonka tuomarillinen toiminta ei ainakaan heikkene, jos he tuomitsisivat yhdessä. Ainakin mainitsemieni tuomareiden on turha puhua vaikeudesta linjan pitämisessä, kun se ei pidä missään pelissä.... Pajunenkin on viheltänyt kohtalaisesti tasan yhden ottelun (ainakin täällä Oulussa). Harmikseen tenkin paluuottelu päättyi nälsymäiseen jääpallo-ottelulukemaan 9-0. HPK:n vieraillessa Jalosen kommentti tuomareista (Pajusen johtama kolmikko) oli:"Täsmälleen saamaa mieltä Heikkilän kanssa." Heikkilä oli (vapaasti mukailtuna) maltillisesti vihjannut tuomareiden kuuluvan paikkaan missä jarrujäljet kuuluvat asiaan.

Laittakaahan kommenttia jääkiekon laadun parantamista silmälläpitäen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ikinä en ole katsonut peliä, josta olisin kaikkia jäähyn arvoisia temppuja ensimmäisellä katsomisella huomannut. Minun mielestäni tuomarin tehtävä on sinällään mahdoton tehtävä täydellisesti hoitaa, joten en odota tuomareilta katsoessani täydellistä suoritustakaan. Pelattessani kylläkin...

Tehtävää ei mitenkään helpota se, että vastassaan heillä on pelaajat, jotka ovat maailman parhaita sääntöjen rajojen venyttäjiä. He ovat miehiä, jotka ovat jopa yli kymmenen vuotta opetelleen rikkomaan sääntöjä, niin että tuomari ei rikkomusta huomaa tai muuten niin että jäähyä ei vihelletä.

Tuomareiden arvostelu on sikäli huvittavaa, että arvostelijat ovat yleensä puolueellisimpia mahdollisia ihmisiä mitä maasta löytyy eli ns. faneja. Heidän mielipiteelleen annan yhtä lähtökohtaisesti paljon arvoa, kuin absolutistin arvioille viinin laadusta.

Olen oman ehdotuksen tuomarilinjasta sanonut. Minun mielestäni tuomarit pitäisi ohjeistaa selkästi niin, että isoja rangaistuksia EI SAA antaa varman päälle, vaan epäselvät tilanteet pitää suosiolla jättää video-tuomioiden varaan. Syytöntä miestä ei saa tuomita senkään uhalla, että joku syyllinen pääsee vapaaksi. Ei siviilissä eikä kaukalossa. En usko, että tälläinen päätös vaikuttaisi pelaajien ratkaisuihin kaukalossa, mutta jos sellaista tapahtuisi, niin jälkeenpäin annettavien rangaistusten kovuutta pitäisi lisätä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vaikka Henrikssonit ja Ovikellot välillä vituttavat, ei tuomaritoiminnan taso ole yhtään jäljessa yleisestä pelaajien suoritustasosta.

Jos Jukka Tiilikainen onnistuisi työssään yhtä hyvin kuin Teemu Kaukonen aikanaan, olisi Jugillakin jo kymmenen maalia kasassa.

Kohtuutonta on syyttää tuomareita yhtään enempää kuin niitä oman joukkueen tunareita.
Liian hyvät tuomarit liigassa olisivat vain helmiä sioille.

Aleksi Rantala oli muuten tiistaina parempi omassa sarjassaan kuin Drew 'Barrymore' Bannister, miettikääpä sitä.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minua oksettaa....

Että taas on aloitettu tällainen tuomarien haukunta otsikko. No jokaiselle tuomarilehan sellainen onkin henkilökohtaisesti avattuna, joten pitäähän toki tällainen kollektiivinenkin olla. Siksi ihmetyttääkin tuo avausviestissä esitetty henkilöluettelointi, koska ainakin opmasta mielestäni yhtä hyviä, tai huonoja tuomareita löytyy monia muitakin.

Lähtökohtana tuomaroinnissa pitäisi minustakin olla yhtenäinen selkeä linjaus, joka olisi myös valmentajien ja pelaajien hyväksymä. Ei tuomari voi asialle mitään, jos pelaajat ja joukkueet koittavat koko ajan tehdä pahojaan tuomarin huomaamatta. Tässä ero entisajan kiekkoon onkin syntynyt, ettei "herrasmiesmäisyyttä" enään kaukalossa tunneta.

Lopetetaan tällainen jatkuva itku ja tehdään asialle jotain, mennään vaikka itse tuomarikoulutukseen ja pelastetaan siten koko maailma.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuomarin tehtävä on toki mahdoton ja sm-liigan yhtenäisen linjan pitäminen vaikeata. Mutta eikö edes yhden ottelun sisällä sitä linjaa voisi pitää? Playoffseissa selitellään aina, että tuomari ei halua ratkaista peliä, joten linja löystyy viimeistään kolmannessa erässä. Tuo jos mikä on ottelujen ratkaisemista. Sitten hoetaan oikeen televisiossa Jutin ja Saukkosen voimin, että "antaa poikien pelata". Pelataan, pelataan, mutta sääntökirjan mukaan.

Minun mielestäni siis ei voi olla mahdollista, että samassa ottelussa 2 minuutin viiveellä tapahtuvista aivan samanlaisista rikkeistä joukkue A pääsee kuin koira veräjästä, mutta joukkue b:tä rangaistaan 2min jäähyllä.
Pelin taso kärsii myös ottelun sisällä siitä, että pelaajat eivät tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei. Ensimmäisessä erässä tulee jäähy aina kun joku pelaajista kaatuu, toisessa erässä vihelletään ne jotka jaksetaan ja kolmannessa rangaistaan vain mikäli joku loukkaantuu.

Pari vuotta sitten oli liikkeellä sellainen tapa, että jokaisessa tiukassa ottelussa sai tappiolla oleva joukkue tehdä kolmannessa erässä mitä tahtoi, mutta johtava joukkue sai sitten muutaman melko heppoisen jäähyn, tehtiin näin peli tiukaksi. Nyt tämä tapa on kitketty melkoisen hyvin pois. Nykyään ei myöskään molemmilla tarvitse aina olla yhtäpaljon jäähyminuutteja pelin päättyessä.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Torsti
Minun mielestäni siis ei voi olla mahdollista, että samassa ottelussa 2 minuutin viiveellä tapahtuvista aivan samanlaisista rikkeistä joukkue A pääsee kuin koira veräjästä, mutta joukkue b:tä rangaistaan 2min jäähyllä.

Tämä ei olekkaan mahdollista, sillä muutaman kymmenen vuoden katsojaurani aikana en ole nähnyt kertaakaan kahta täysin samanlaista rikettä. Ne vaan ovat aina erilaisia ja näyttävät erilaisilta, siksi rajanveto on niin vaikeaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kun on katsellut pelejä paikan päällä ja televisiosta niin myös joukkueet voisivat mennä todellakin itseensä. Koukkimisen vähenemisen kannalla ovat kaikki, mutta kun pelissä annetaan jäähy koukusta alkaa sellainen kitinä ja suunsoitto tuomarille. "mitä!!! mitä minä tein!!! voi vittu!!". Joka toisen jäähyn aikana on jommankumman joukkueen kapteeni tai kultapotta jututtamassa (eli psyykkaamassa) tuomaria. Yleensäkin selvistäkin jäähyistä kitistään ja auotaan päätä tuomareille ja koitetaan vaikuttaa tuomarin linjaan. Sitten lehdistötilaisuuksissa ihmetellään ku tuomari oli sysipaska ja kaikkialla muuallakin. On totta, että tuomareilla pitäisi olla sen verran auktoriteettia, että saa pidettyä tällaiset ulkopuolella, mutta ihmisiäki hekin ovat. Joukkueet voisivat kuitenkin auttaa asiaa lopettamalla tuon todella turhan ja typerän itkemisen, mussuttamisen(pelin aikana) mitä se ikinä onkaan. Tämä syytös kaikille joukkueille tasapuolisesti. Totta on myös se, että tuomareiden tasossa on parantamisen varaa.
 

Andy_McCoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä olen jo vuosia sitten jättänyt tuomareiden haukkumisen. Ihan hyvin ne tuomitsee.

Koittakaa itse mennä kaukaloon ja nähdä kaikki tapahtumat oikein ja tehdä vielä nopeasti oikea ratkaisu. Ei taida olla kovin helppoa? Katsomossa on keskimäärin jotain 12000 silmää/matsi, niin kai ne nyt enemmän näkeekin. Sitten foorumeissa ulvotaankin puusilmää kun joku törkeä tilanne jäi näkemättä...

Kyllä siis minäkin matsissa viheltelen tuomioille ja huudan vaatien penalttia kaikista "puolipenalttipaikoista" - yritän vaikuttaa tuomarin tuomioihin oman joukkueen eduksi. Jälkeenpäin en rutise heidän tuomioistaan.

Harmittaa, kun aina HN- ja Urheiluruutukoosteissa hävinnen joukkueen valmentaja tuomitsee tuomarin alimpaan helvettiin - lähes aina. Jos ne kaikki haukkumiset pitäisi paikkaansa, niin eihän viimeisen viiden kauden aikana ole varmaan kuin kymmenkunta matsia tuomittu kohtuullisesti (=ei pienintäkään valitusta tuomarin ratkaisuista)

Seppo Mäkelä joskus sanoi jossain haastattelussa, että nämä tuomarit ovat ihan hyviä, mutta sitten mopo alkaa keulimaan kun aletaan hyvittämään jotain väärin mennyttä penalttia - silloin pakka hajoaa käsistä.

Seppoa vastaan ei pahemmin viitsinyt huudella. Yleensä kun yleisö vislasi ja huusi nuijaa, niin ei kauaa mennyt kun Sepon käsi oli ylhäällä TPS-jäähyn merkiksi. Taisi olla joka hallissa sama juttu - Mäkelä rankaisi.

EDIT : Mäkelämuistikuva
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Millainen on kuittijäähyn käsimerkki?

Viestin lähetti Andy_McCoy
Seppo Mäkelä joskus sanoi jossain haastattelussa, että nämä tuomarit ovat ihan hyviä, mutta sitten mopo alkaa keulimaan kun aletaan hyvittämään jotain väärin mennyttä penalttia - silloin pakka hajoaa käsistä.

Amen, HH on siitä malliesimerkki. Pari viimeistä matsia Turussa ovat menneet juuri noin, ensin kansa huutaa jotain korjaamatonta vääryyttä, sitten tulee aivan naurettava kuittijäähy jostain pahasta mulkaisusta tai ohiluistelusta.

Ja vastaus otsikkoon, nostetaan etusormet ikäänkuin soosoo eleeseen ja viedään loput sormet vastakkain jolloin käsistä muodostuu iso Hoo.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen vannoutunut tuomareiden puolestapuhuja. Silloin kun Jokerit ei pelaa katson peliä mustavalkoraitaisten lasien läpi. Fanina en kykene olemaan objektiivinen, myönnettäköön tämä.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti tuomareihin kohdistuva jatkuva haukkuminen. Peliä katsotaan aina liian yksipuolisesti, vastustajan teot ovat selviä rikkeitä kun taas omat eivät tehneet pienintäkään virhettä. Ja tämän haukkumisen sanotaan kuuluvan peliin, mutta sen ei tarvitse. Ilmeisesti näiden tiettyjen tuomareiden ei tarvitsisi viheltää lainkaan, otetaan sitten ne täydelliset, joita nyt vain ei satuta tällä hetkellä käyttämään, esille. Eikö?

Mielestäni vastuu on ihan yhtälailla pelaajilla, jopa enemmänkin.

Ja jos nyt vielä mainitaan tähän jokin asia mikä ärsyttää on jäähyistä valittaminen. Jos kapteeni alkaa tiuskien vaatia selitystä niin istumaan vaan. Jos jatkaa niin ulos. Ja sama kaikille muillekin. Jos asiallisesti käy kyselemässä todellakin kyseenalaisesta tilanteesta niin OK, mutta kapteenit kuvittelevat ilmeisesti olevansa oikeutettuja valittamaan rangaistuksista...
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jag tycker om HIFK!

Mutta olen muuten samoilla linjoilla kanssasi. Olen omannut HJT:n kortin seitsemisen vuotta joten uskallan sanoa tietäväni säännöistä ja niiden tulkinnoista jotain. Ja nimenomaan tältä pohjalta allekirjoitan teekupin viestin kokonaisuudessan. Etenkin alasarjoissa "jäähdyttelevien" kapteenien käyttäytyminen tuolla C-verukkeella on ihan käsittämätöntä. Jopa jossain Jakomäen lähiöravintoloissa näitä nassuttajia vedettäisiin kölin alta ihan huvikseen ja periaatteesta ja hyvä niin. Välillä on käynyt omassakin mielessä hieman kouluttaa...

Joka kaudelle tehdään kuitenkin liigan toimesta isoja periaatelinjauksia ja vaikka minun pitäisi olla lojaali raitapaidoille, en pysty sitä tässä yhteydessä olemaan. Kabinettipäätökset ovat yksi asia ja se rivien välissä liigatuomareille viestitty "linjanmuutos" toinen. Favorinit ja kumppanit joutuvat yksinkertaisesti ilta toisensa jälkeen arvuuttelemaan mikä liigajohdon kanta oikeasti eri asioihin on, koska yksiselitteistä käskytietä ei ole. Se mitä MTV3:n ja muiden suuntaan viestitään linjausten muutoksista on lähinnä hyvää asiakashallintaa ja pahimmassa tapauksessa sovittuja linjoja noudattanut tuomari jätetään yksin hirteen.

Muukkonen on kuitenkin ainakin edellisvuoden ajan vallinneen julkisuusperiaatteellaan valloittanut monet fanit puolelleen ja olen varma, että jos tätä julkisuusperiaatetta isompien sanktioiden perustelussa noudatetaan myös jatkossa, hyötyy koko laji tästä. Itse asiassa olen varma, että päätökset edelleen jatkossa perustellaan yhtä hyvin, mutta kysymys siis on siinä, että päätestäänkö ne perustelut koskaan julkisuuteen.
 

kipe#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-liigaJengit + MestisJengit + SuomisarjaJengit
Tuomaritoiminta tuntuu olevan liiankin paljon esillä viime aikoina.
Jos jokin tietty asia on tämän hetken tuomarityöskentelyssä vikana on se ehkä ajoittainen linjattomuus pelien sisällä.

Jos tuomari ottaa linjan pelissä, että kaikki koukut otetaan pois ja roikkumisia ei sallita ja noudattaa tätä samaa linjaa koko pelin, on hän onnistunut hyvin ottelussa. Mutta asiahan ei lopu tähän vaan HN hätkähtää että nyt on tuomarilla karannut mopo käsistä ja siinä meillä on viikon floppi. Vaikka jäähyt olisivat menneen tasan 10 10. Seuraavalla viikolla taas joku muu tuomari ei puhalla jäähyjä oikein mistään niin sitten puhutaan kahvakiekosta ja epäpuhtaasta roikkumisesta.

Pitäisi tehdä selvä linjaus näiden asioiden kanssa. Jos tuomarien täytyy tehdä selväksi, että kahvakiekko loppuu nyt, niin se vaatii ainakin 5 liigakierrosta, joissa jaetaan n. 40 min jäähyjä ennenkuin pelaajat tajuavat että linja on tämä. Nyt kun ei linjauksia tehdä niin kyllähän sitä pystytään manaamaan tuomareita, että miksi et puhalla tai puolestaan miksi jätit puhaltamatta.

Sm-liigan tuomarit ovat suurimmaltaosin hyvää tasoa. Osa tämän hetken raitapaidoista ovat vielä hieman untuvikkoja, mutta kokemus kasvattaa.

Kertokaa nyt ihmiset, kumpaa te haluatte ? Aletaanko niitä kahvoja kitkemään pois vai pistetäänkö pilli taskuun ja antaa poikien pelata.


Minä lepään laukkuni.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Kahvat pois ja pojat saakoon pelata.

Mielestäni kahvakiekon poistaminen ja kontaktipelaaminen voidaan hyvinkin toteuttaa molemmat. Kahvaamisen (en tarkoita rinnalla luistelemista ja kaverin ohjaamista plekseihin) poistaminenhan itseasiassa pakottaa pelaamaan nautittavaa vääntömomenttumia.

Jäin hieman sellaiseen käsitykseen, että nyt ois syytettävä SM-liigan hallitusta 'tilatusta' tuomarilinjasta. Jos vertaa edelliskauteen, niin ainakin minun mielestäni edellinen oli tuomarilinjallisesti parempi. En tietystikään ole selvillä kabineteissa sovituista suurista/pienistä linjoista, mutta minusta vaikuttaa siltä, että viimevuotiseen kahden päätuomarin käytäntöön olis palattava. Ois kyllä mukava lukea liigapelaajien, valmentajien ja katsojien mielipiteistä tehty galluppi. Luulis katsojien mielipiteen kiinnostavan liigaakin. Ainakin ite päätin viimeisen tuomarittoman pelin jälkeen mennä Raksilaan vasta pleijareissa. Edes TPS:n vierailu ei enää kiinnosta. Toivon vain, ettei kukaan pelaaja loukkaannu pelissä tuomaritoiminnan tai sen puutteen vuoksi.

Lopuksi toivotan onnea tuomareille tuleviin pleijareihin. Ja toivon Kärppien jättävän filmaamiset muiden tehokeinoiksi. Pari sellaista olen nähnyt jopa näiden kärpänturkislasieni läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös