Sama alkoholistien kanssa, heidät vain otetaan kuukauden päästä takaisin hommiin.
Niin, ennenvanhaanhan rakennuksilla otettiin ihan arkipäiväisenä asiana se, että joku otti muutaman viikon tai kuukauden putkeen. Sitten vaan ryyppyputken päätyttyä ammattitaitoinen muurari tai maalari meni työmaan mestarilta kysymään urakkaa, ja mestari antoi sellaisen jos tarvitsi työvoimaa ja jos katsoi, että mies on taas valmis tekemään töitä hetken aikaa ennen seuraavaa putkea. Ei siinä sen kummemmin moralisoitu.
Nykyään ovat nämä sossun tädit ja demarit, jotka vaativat työnantajalta huolenpitoa ja sen sellaisia velvoitteita, jotka eivät missään nimessä tälle kuulu. Se vain johtaa siihen, että eivät nämä ammattitaitoiset viinaan menevät miehet oikeasti mihinkään töihin pääse, koska on kaikkia työnantajavelvoitteita. Se taas johtaa siihen, että yhteiskunta maksaa senkin vähän, minkä he pystyisivät omalla työllään hankkimaan.
No, en tiedä mikä on alan yleinen käytäntö, mutta ainakin lähipiirin firmaan on turha tulla kyselemään hommia, jos on viinan takia ollut töistä pois merkittäviä määriä. Aina on se vaara, että firmalle onkin ympäri vuoden töitä (tai edes takaisinottovelvollisuuden puitteissa), eikä heitä pääse potkimaan pihalle.
Mitä itse ketjun asiaan tulee, eli saikkuihin: olen itse ollut kaksi kertaa elämässäni saikulla. Tai oikeastaan kolme, mutta kaksi viimeisintä kertaa oli samasta syystä. Ensimmäisellä kertaa hyttynen pisti mökillä nilkkaan, nivelen kohdalle siten, että se turposi enkä pystynyt varaamaan sen päälle yhtään. Koska olin silloin peltikatonmaalaushommissa, en uskaltanut lähteä yhdellä jalalla hyppimään katolle, vaan jäin suosiolla pariksi päiväksi kotiin. Koko työnantajatahon operatiivinen johto ja 100% yhtiön osakkeenomistajista olivat paikalla todistamassa tätä hyttysenpistoa ja siihen liityviä oireita, joten mitään spekuloitavaa "vemppaamisesta" ei varmasti jäänyt.
Toinen kerta johtui siitä, että sählypeleissä, kaksinkamppailutilanteessa kaaduin ja vasen polveni hajosi sen verran pahasti, etten pystynyt painamaan kytkintä autoa ajaessani. En sitten viitsinyt ykkösellä ajella Turengista Lahteen päivittäin, joten valitsin saikun, jota kesti kaikkiaan pari viikkoa. Sen jälkeen oli jonkin aikaa töissä, ja taas viikon tähystyksen jälkeen saikulla.